• Groopy
  • Groopy
  • CaravanZ
  • Groopy
Groopy

רכישת אופניים למתחילים – מורה נבוכים

פרטי ההודעה

רכישת אופניים למתחילים – מורה נבוכים

 

ראשית, ברצוני לציין כי איני מתיימר להיות "מומחה לאופניים". לא לרכיבה, לא כמכנופן (מכונאי אופניים) לא כתזונאי ולא כמדריך כושר. אין לי אינטרס זה או אחר לרכישת אופניים מכל סוג שהוא, בחנות זו או אחרת, ואין ברצוני להמליץ על סגנון רכיבה מסוים.

כרוכב אופני הרים (בסגנון All Mountain) נתקלתי לא אחת בשאלות כגון "אלו אופניים לקנות ?" או "מה הכי מתאים לי ?" או "מה כדאי לרכוש בתקציב של XXXX ₪ ?"

בעצם כתיבת מאמר זה אני מקווה לסייע לרוכבי אופניים בראשית דרכם המתלבטים אלו אופניים לרכוש.

אז החלטנו שאנו מעוניינים לרכוש אופניים. רכבנו מספר פעמים בפארק, הצטרפנו לחבר ש"רוכב כבר המון זמן ויש לו אופניים בהמון כסף...", נהנינו ואולי גם חשבנו לעשות קצת כושר (על הדרך) כי "הגיע הזמן שנזיז את התחת"

אז לפני שנתחיל, כדאי שנכיר את סגנונות הרכיבה ("הרים") ואת האופניים המתאימים לכל סוג רכיבה (נלקח ונערך מתוך אתר Shvoong)

 

Cross Country (XC) - הקטגוריה ה"קלאסית" של רכיבת השטח, רכיבה בשטח בשבילי כורכר ("שבילים לבנים") או משעולים, במישור או עליות וירידות לא טכניות במיוחד.
רמת הקושי של המכשולים העומדים בפני הרוכב אינה גבוהה במיוחד. הרכיבות האופייניות הן טיולי נוף או אתרים שונים. אופני
XC הינם קלים יחסית, עם צמיגים ברוחב בין 1.95 ל- 2.2, הגיאומטריה שלהם תהיה מיועדת לדווש בישיבה לאורך זמן, כל זאת כדי לאפשר טיולים ארוכים בפחות מאמץ.

האופניים בדרך כלל יהיו אופני זנב קשיח (שיכוך לגלגל הקדמי בלבד) או שיכוך מלא (שיכוך לכל גלגל), השיכוך יהיה בדרך כלל סביב 4 אינצ’ים (100 מילימטר), זאת כדי לאפשר דיווש יעיל. החומר ממנו יהיו עשויים האופניים הינו אלומיניום או קרבון (שיהיו יקרים קלים ואיכותיים יותר) והם יהיו בעלי 21 – 27 הילוכים.

טווח המחירים לאופניים אלו (כחדשים) הינו 1,500 – 10,000 ₪.. אמנם  קיימים גם אופניים קשיחים לגמרי (ללא שיכוך), אך אופניים אלו אינם נפוצים כאופני שטח.

רכיבת שבילים (Single-ים) – זוהי אינה קטגוריה "אמיתית" אלא קטגוריית ביניים  (עבור חלק מן הרוכבים זו תהייה קטגוריית "מעבר" בדרך אל קטגוריית ה-AM) סוג רכיבה זו מתאפיינת בדגש על רכיבת סינגלים (Single-Track) שהם שבילים צרים ויותר מאתגרים.

אין באמת סוג אופניים המתאימים לקטגוריה זו, משום שרוכבים רבים משתמשים באופני ה-XC שברשותם, או רוכשים אופני  AM כחלק מן המעבר לקטגוריה הבאה.

 

All Mountain (AM) – זוהי קטגוריה "מתקדמת" יותר ש"נוצרה" ע"י רוכבי XC שהמשיכו לאתגר את עצמם והחלו לחפש מסלולים קשים יותר מבחינה טכנית.
הרכיבה מתבצעת ב"סינגלים" טכניים יותר, שבהם מצויים סלעים גדולים יותר שמעליהם יש לטפס ולרדת, שיפועים ומדרגות שמחייבים ירידה מיומנת ו/או קפיצות ("זמן אויר"), ובעצם כל מה שניתן לרכב בהרים. הסינגלים "נוצרו" ע"י מעבר עדרי עיזים, פרות, הולכי רגל או "בוני
Single-ים". רכיבה זו דורשת מיומנות ושליטה טובה באופניים. בגלל האופי האתגרי של הרכיבה בדרך כלל הרוכבים מצוידים במיגון לידיים ורגליים ולפעמים יותר מכך.

אופני AM יהיו כבדים יחסית לאופני XC, באופניים כאלו נמצא צמיגים ברוחב בין 2.2 ל- 2.5 כדי להקנות אחיזה יותר טובה בשטח, הגיאומטריה שלהם תהיה פשרה בין דיווש בישיבה לרכיבה טכנית בעמידה (ולכן הינם קצרים יותר), כל זאת כדי לאפשר רכיבות או טיולים שכוללים דיווש ארוך בנוסף לרכיבה טכנית. האופניים בדרך כלל יהיו שיכוך מלא או אופני זנב קשיח אגרסיביים, השיכוך יהיה בדרך כלל סביב 5-6 אינצ’ים (125-150 מילימטר), זאת כדי לאפשר עבירות ואחיזה בשטחים קשים. החומר ממנו יהיו עשויים האופניים הינו אלומיניום או קרבון (שיהיו יקרים קלים ואיכותיים יותר) ויהיו בעלי 24 / 27 או 18 הילוכים (18 הילוכים יהיו כאשר האופניים יהיו מצוידים ב"מוליך שרשרת" – Bash Guard)

טווח המחירים
לאופניים אלו (כחדשים) הינו 3,500 – 25,000 ₪. כאשר אופניים במחיר של 10,000 ₪ ויותר, יהיו אופניים איכותיים במיוחד המיועדים לרוכבים מנוסים.


FR - Free Ride : רכיבת זו שונה מהותית משאר הסגנונות שהכרנו עד כה. הרכיבה כוללת מסלולים טכניים קשים ביותר. השיפועים הינם תלולים מאוד ולכן גם הרכיבה מתבצעת בכיוון כללי למטה, הרכיבה כוללת בין היתר קפיצות טבעיות ומקפצות. הרכיבה בדרך כלל אינה מעגלית וכוללת הקפצות ברכב לתחילת המסלול בנקודה גבוהה כלשהי ואיסוף הרוכבים באזור נקודת הסיום שנמצאת למטה. רכיבה זו דורשת מיומנות גבוהה מאוד ושליטה מעולה באופניים. בגלל האופי ה-Extreme-י של הרכיבה בדרך כלל הרוכבים מצוידים במיגון לידיים, רגליים, גב, חזה, כתפיים וקסדה מלאה (Full Face).

אופניים אלו יהיו כבדים מאוד עקב החלקים שבנויים לעמוד בעומסים גבוהים ביותר, ויהיו בעלי צמיגים ברוחב בין 2.5 ל- 2.7, הגיאומטריה שלהם תהיה מיועדת לרכיבה טכנית, שיפועים Extreme-ים וקפיצות גבוהות. האופניים בדרך כלל יהיו שיכוך מלא או אופני זנב קשיח אגרסיביים ביותר, השיכוך יהיה בדרך כלל סביב 6-8 אינצ’ים (150-200 מילימטר), זאת כדי לספוג את המהמורות והנחיתות הקשות. החומר ממנו עשויים האופניים יהיו (כמעט תמיד) מאלומיניום.

טווח המחירים לאופניים אלו (כחדשים) הינו 7,500 – 25,000 ₪.

 

Down Hill (DH) – לרכיבת זו מטרה אחת, תחרות על זמן במורד ההר מנקודה A לנקודה B. הרכיבה מתבצעת בדרך כלל במסלולים קשים מבחינה טכנית, שיפועים תלולים מאוד, הכוללים קפיצות טבעיות ומקפצות. המסלול בנוי כך שניתן יהיה לרכב אותו מהר מאוד. רכיבה זו דורשת מיומנות גבוהה מאוד ושליטה מעולה באופניים. כמו בקטגוריית ה-FR, בגלל האופי ה-Extreme-י של הרכיבה בדרך כלל הרוכבים מצוידים במיגון לידיים, רגליים, גב, חזה, כתפיים וקסדה מלאה (Full Face).

אופניים אלו יהיו ארוכים יותר מאופני FR וגם קלים יותר. האופניים בדרך כלל יהיו שיכוך מלא למרות שקיימים גם מקצים לאופני זנב קשיח. השיכוך יהיה בדרך כלל סביב 8 אינצ’ים (200 מילימטר), זאת כדי לאפשר רכיבה במהירות גבוהה ואחיזה טובה.

טווח המחירים לאופניים אלו (כחדשים) הינו 15,000 – 35,000 ₪.

 

 

לאחר שהכרנו את סוגי הרכיבה, להלן מספר עובדות (בחתך נושאים):

אופניים, סחירות, מחירים רכישה ומכירה:


בד"כ: אופניים יקרים יותר הינם אופניים איכותיים יותר.

אופניים "מקצועיים" - רוכשים בחנות אופניים - לא בחנות צעצועים, לא בתחנת דלק, לא בסופר-מרקט, ו(רצוי ש)לא בחנויות "כלבו" לספורט ("מגה ספורט" וכו') - אתם תזדקקו לייעוץ, הכוונה, ובעיקר לטיפול / תיקון / כיוון ושירות לאחר הרכישה - ואת זה תוכלו לקבל (רק) בחנויות אופניים מקצועיות.

 

מחיר אופניים משומשים הינו כ-60%-70% ממחירם כחדשים לאחר שנת שימוש (או פחות)

ככל שזמן השימוש והאינטנסיביות גדלים – המחיר יורד בהתאם (מחיר אופניים בני 4 שנים, עשוי להגיע לכ-30% ממחירם כחדשים - בחנות)

אופני הרים (בניגוד לאופני כביש) נתונים לשימוש אגרסיבי יותר  ולכן מתבלים, נשחקים, מתקלקלים ו"נכחדים" במהירות יותר. ככל שמדובר באופני הרים המיועדים לשימוש אגרסיבי יותר, למרות שהם מיועדים לכך, הם יישחקו מהר יותר (קרי: אופני XC בני שלוש עשויים להיות במצב טוב יותר מאופני FR בני שנתיים)

אחריות לאופניים (שלדה ומכלולים) ניתנת (בד"כ) לאופניים חדשים, קיימים יבואנים וחברות שמעניקים אחריות לאופניים למספר שנים, בהסתייגות אחת: האחריות ניתנת רק לרוכש הראשון (כלומר: אם תרכשו אופניים בני חודשיים – מעצם היותכם "יד שניה" – לא תזכו לקבל אחריות כלשהי)

בד"כ אין אופני AM / FR שנרכשו לפני שנתיים "אבל נסעו איתם רק בשכונה" (כפי שנכתב במודעות רבות המתפרסמות באינטרנט)

ניתן לרכוש ולמכור אופניים במדורי יד שנייה (הנפוצים שבהם: יד2, הריםGroopy )


ככל שהאופניים הינם מתוצרת מותג מוכר ונפוץ יותר – מחירם כמשומשים יהיה גבוה יותר וניתן יהיה למכרם בפרק זמן קצר יותר (למרות שלא תמיד העלות-תועלת תהיה טובה יותר) – כלומר: יהיו סחירים יותר.

ככל שהאופניים יקרים יותר – פלח השוק שלהם יהיה קטן יותר, ועל כן יהיה קשה יותר למכרם (אין הרבה רוכבים שישלמו 15,000 ₪ עבור אופניים, אך יש רוכבים רבים יותר שיהיו מוכנים לשלם 2,000 ₪ עבור זוג אופניים)

אם אנכם מבינים באופניים – כדאי לקחת איתכם חבר המבין (יותר מכם).

קיימות חנויות אופניים רבות המבצעות קנייה בהמרה (Trade In) כך שניתן לרכוש בחנויות אלו (גם) אופני יד שנייה, המחיר שתשלמו עבורם – גבוה ב-10%-20% מהמחיר אותו תשלמו מהמוכר ישירות (אם "מצאתם" אותו במודעה באינטרנט)

רצוי (ואף חובה) לעשות נסיעת מבחן על מספר זוגות אופניים, ולבחור את הזוג ש"אליו התחברתם".

אם החלטתם לרכוש אופני יד-שנייה בחנות, ניתן (ואף רצוי) לבקש מהחנות אחריות כלשהי עבור האופניים (או לפחות עבור השלדה והבולמים) כך שיהיה "אבא" במקרה של "כשל מערכתי" – כך תבטיחו שאין נזקים בשלדה ובבולמים (שהתיקון יהיה יקר ו/או לא משתלם)

אופני זנב קשיח (מאלומיניום) נבדלים ביניהם ב(עיקר) ברמת האבזור.כלומר אם בחרתם בתקציב של 2,000 ש"ח (לצורך הדוגמה) - לא יהיה הבדל גדול בין היצרנים - (זנב קשיח - נשאר זנב קשיח) ההבדל מתחיל באופני השיכוך המלא (צורך השיכוך ואופן פעולת המתלים, זויות רכיבה וכד')

מידות (אופניים)

קיימות 4 מידות עיקריות:

Small - מתאים לרוכבים קטני קומה (עד 1.65)

Medium - מתאים לרוכבים בגובה של 1.65 - 1.80.

Large - מתאים לרוכבים בגובה של 1.75 - 1.90.

X Large - מתאים לרוכבים בגובה של 1.85 - 2.00

עובדות נוספות:

המספרים והמידות מתייחסים למרבית המקרים, תמיד קיימים "מקרי קיצון" (בו רוכב בגובה 1.70 רוכב על אופנייים במידה Small)

קיימים שינויים בין חברות האופניים השונות, כלומר: ייתכן ועבור רוכב בגובה 1.80 אופניים של יצרן א' יתאימו מידה Medium ואופניים של יצרן ב' יתאימו מידה Large.

ברכיבה "טכנית" (All Maountain) כאשר מדובר במקרה "גבולי" ניתן לבחור באופניים במידה קטנה יותר, כלומר: רוכב בגובה 1.80 יבחר באופניים במידה Medium. (לא כאשר מדובר ברוכב בגובה 1.90 שירכב על אופניים במידה Medium).

 

טיולים, סגנון רכיבה, "כניסה" לתחום:

בין אם הינכם רוכבים מתחילים לגמרי, או כאלו שכבר רכב מספר פעמים (בשכונה, בפארק, טיול משפחות וכד') בין אם יש לכם חברים הרוכבים במסגרת קבוצות ובין אם לאו כדאי לדעת:

ב-Groopy מתקיימים טיולים רבים, כמעט בכל יום (אך בעיקר בסופי שבוע).

קיימים טיולים (כמעט) עבור כל סגנונות הרכיבה (XC, AM, Single-ים וכד') ועבור כל הרמות (קל / למתחילים, בינוני, קשה)

ניתן להצטרף לטיולים בהרשמה מראש (לחלק מן הטיולים נדרש רישום לקבוצה, פעולה הכרוכה בפעולה פשוטה) – ההשתתפות במרבית הטיולים הינה בחינם (אלא אם כן נרשם אחרת)

בתחילת דרככם - רצוי לבחור בטיולים קלים (מבחינת ק"מ, קושי פיזי, קושי טכני) – וזאת ע"מ לא לעכב טיולים ברמה הגבוהה מיכולת הרכיבה שלכם ו/או לא "להתבאס" על כך שכולם רוכבים בהנאה בסינגלים טכניים, ואילו אתם משתרכים מאחור ולא מצליחים להתמודד עם מכשולי הדרך.

עם הזמן, תוכלו "להתקדם" לטיולים "קשים" יותר (בהיבט הקושי הפיזי ו/או הטכני)

כדאי להשתתף בטיולים במספר סגנונות, לאחר השתתפות במספר טיולים (בעלי אופי שונה) תוכלו להתמקד בסגנון המועדף עליכם (ייתכן, כמובן, שתאהבו מספר סגנונות).

לאחר השתתפות במספר טיולים, קרוב לודאי שתתחברו עם רוכבים נוספים ותוכלו לקבל מהם עצות אודות חנויות מומלצות, מכנופן מקצועי וחביב, טיולים "שווים" במיוחד ואולי אף תוכלו "לעשות סיבוב" על האופניים שלהם (שכן – אין כמו נסיעת מבחן בשטח האמיתי) וכאשר תרצו לשדרג את אופניכם – תהיה לכם תמונה טובה יותר על יצרני האופניים, הדגמים ולאיזה אופניים "התחברתם" יותר.

ניתן (ואף מומלץ) לקרוא בהרחבה על סוגי הטיולים, הציוד הדרוש לרכיבה בטיולים והכללים למשתתפים בהם - במאמר "טיולים, שבילים, מסלולים - ומה שביניהם - מדריך לרוכב המתחיל" 



כדאי להביא בחשבון את הנקודות הבאות:

ישנם אנשים שמתלהבים מתחום מסוים (וזה יכול להיות רכיבה על אופניים, צילום, גלישת גלים, הטסת טיסנים או בישול), רוכשים ציוד, "עושים מנוי" לעיתון, ואחרי חודשים – זורקים את כל העסק לפח.

כל אחד מכיר את עצמו ויודע האם הוא הטיפוס המתמיד או הטיפוס ה"נוטש", כך או כך, ניתן לרכוש אופניים מבלי "לצאת בנזק" (לפחות בהתחלה) של אלפי שקלים.

רצוי לרכוש אופני כניסה, (אופני זנב קשיח המצויידים ב-24 הילוכים - יהיו טובים דיים), בתקציב של 1500 - 2500 ש"ח (כאמור - בתקציב נתון, אין הבדל גדול בין היצרנים)

ניתן (ואף רצוי) לרכוש אופני יד שנייה, כך שאם לא תתמידו בתחביב החדש, או לחלופין תרצו לשדרג את אופניכם, תוכלו למכור אותם במחיר (כמעט) זהה למחיר שרכשתם אותם (וכך לא להפסיד כסף לאחר קניית אופניים חדשים ומכירתם כמשומשים)


רצוי שהאופניים יהיו ממותג מוכר, כך תוכל למכרם ביתר קלות, בעת השדרוג (ראה בהמשך).

דוגמאות  לאופנים מוכרים וסחירים (רשימה חלקית ביותר): 
זנב קשיח:
Trek 4300/4400/4500
Specialized Hard Rock
 GT Avalanche
Iron Horse Yakuza,
 Haro v1 / v2 / v3 / v4
ועוד.

שיכוך מלא:

Haro X1/ X2 / X3
 GT iDrive 4.0,
Mongoose Otero,
 Saracen raw2
ועוד.


כאמור - לאחר תקופת רכיבה קצרה (חודשיים-שלושה) תוכלו לדעת מהו סגנון הרכיבה המועדף עליכם, יהיו בידכם כלים (וחברים, אותם הכרתם בטיולים בהם השתתפתם) בעזרתם תוכלו לקבל החלטה מושכלת לאיזה אופניים ברצונכם לשדרג.

ואז... ברוך בואכם לתחביב ה"שידרוגיטיס".


אם בכל זאת, קיימות נקודות שאינן ברורות, וברצונכם להתייעץ (שוב, איני מגדיר את עצמי מומחה בתחום, אלא אך ורק רוכב מן השורה) ואתם מעוניינים בסיוע "אינטראקטיבי" - אני במרחק שיחת טלפון (מופיע בכרטיס הרוכב שלי).

תמיד שמח לעזור.

 
אורן קלר

שאלות ותגובות

נכתב ב - 14/03/2009 16:09:19

ביוגרפיה

הכוונה (כמובן) ל:ביבליאוגרפיה
נכתב ב - 14/03/2009 16:24:47

כל הכבוד

ממצה מאוד - נותן את המידע שצריך, בלי לייגע.
נכתב ב - 14/03/2009 17:31:17

אורן

כל הכבוד על המאמר.
נכתב ב - 14/03/2009 19:41:37

כל הכבוד אורן

מאמר תמציתי אשר שופך אור על הענף
ועשוי לסייע לרוכב המתחיל .
יישר כח .
נכתב ב - 14/03/2009 20:25:04

מצוין!

ממצה, מתומצת, נוגע העיקרי הדברים.
מעולה וחיוני.

שלח לעדי מייל שישבץ את הכתבה הזו בדף הבית.

שלחתי לך מייל עם מספר תוספות מומלצות.
נכתב ב - 14/03/2009 20:52:10

מתחילים שנכנסו וקראו

ראו עוד הרחבה מומלצת למאמר הנהדר הנ"ל:

1.
http://www.ofanaim.net/article_index_B.html
כתבות למתחילים של אתר אופניים.נט המצויין.

2.
מאמר נוסף ומעניין כאן בגרופי:
http://www.groopy.co.il/articleinfo.aspx?aid=61

ועוד טיפים והדרכות למתחילים:
כאן - http://www.groopy.co.il/dynpage.aspx?id=33
נכתב ב - 15/03/2009 08:36:30

אורן - אחלה

מפזר בהחלט את הערפילים למתחילים. תודה
נכתב ב - 15/03/2009 12:19:07

אחלה

אורן , אתה באמת תומך בחבר'ה החדשים , גם תשובות לשאלות וגם טיולים וסינגלים למתחילים , אתה אחלה גבר יא אורן, אתה גדול.
נכתב ב - 11/06/2010 06:27:07

המון תודות

נכתב ב - 21/07/2011 16:44:47

תודה רבה

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר