המדריך לרכישת אופניים 2

הבנת האבזור, וחשיבותו

חלק 1 - בחירת האופניים בהתאם לתקציב
חלק 2 - אבזור
חלק 3 - בדיקת אופני יד 2
מדריך אביזרים לרוכב המתחיל

אם קראת את חלק 1, אז עכשיו יש לך כיוון בנוגע לתקציב וסוג אופניים, וכעת צריך לבחור מבין שלל ההיצע בשוק מה הכי מתאים עבורך.
מכיוון שיש המון פרמטרים, ואנשים שונים מעדיפים דברים שונים - אשתדל להיות כמה שיותר אובייקטיבי. עם זאת יש לזכור שבסופו של דבר מדובר בדעתי האישית, וכמובן שאפשר לחשוב אחרת...

לאופניים יש מס' מערכות מרכזיות, ומס' גדול של מערכות משנה. הרשימה הבאה מציגה את המערכות לפי סדר חשיבות, כאשר מבחינתי 'חשיבות' היא שקלול של בטיחות, ביצועים בשטח, תמורה לכסף ונוחות.
  1. בלמים (מעצורים) - מבחינתי מדובר ברכיב החשוב ביותר באופניים, מכיוון שהוא משפיע יותר מכל דבר אחר על הבטיחות של הרוכב. בלמים חלשים עלולים לגרום לאיבוד שליטה עקב לחץ תחת מהירות, בלמים לא מודולריים (גלגל נעול/משוחרר) עלולים להפוך את הרוכב קדימה בעת ירידה, בלמים שקשים לתפעול עלולים לגרום לעייפות שתוביל לתאונה, ויש כמובן עוד סיבות לחשיבותם.
    בעבר היו בלמי V BRAKES, אבל הם נהיו נדירים למדי במחוזותינו ואני לא רואה סיבה לסקר אותם.
    בלמים מודרניים הינם בלמי דיסק, שמתחלקים ל2 קטגוריות - בלמים מכאניים, ובלמים הידאוליים. בלמים מכאניים מופעלים ע"י כבל, בעוד שבלמים הידראוליים מופעלים ע"י לחץ שמן. בלמים הידראוליים הם הרבה יותר קלים לתפעול מכיוון שאינם דורשים מאמץ פיזי לצורך הלחיצה, אך עם זאת אינם ניתנים לתיקון בשטח. בפועל תקלות בבלמים הידראוליים זה דבר נדיר למדי, ובמילא לרוב הרוכבים המתחילים אין יכולת לתקן בלם מכני בתוך הסינגל, כך שתמיד כדאי לשאוף לבלמים הידראוליים.
    יש מגוון בלמים בשוק - TEKTRO, AVID ו-SHIMANO הם היצרנים המובילים. אם אפשר להשיג שימאנו ברמת DEORE ומעלה - זה מצויין.
    נקודה אחרונה - קל למצוא כל מיני עסקאות מעניינות ביד2 עבור בלמים. ייתכן ששווה להשקיע 300 שקלים (+התקנה אצל המכנאופן הקרוב) ולשדרג לבלמים הידראוליים במידה והאופניים מגיעים בלי.
  2. בולמים (בולם זעזועים) - אני מתמקד כאן בבולם זעזועים קדמי, מאחר שאני משער שרוב המתחילים פחות מכוונים לאופני ש"מ. בולם הזעזועים הוא לא רק אביזר נוחות, אלא גם (ואולי בעיקר) אביזר שליטה. בולם זעזועים טוב שמכוון היטב ידע לספוג עומס לאחר ירידת מדרגה, ולחסוך מהרוכב סלטה קדמית.
    הבולמים מחולקים ל2 קטגוריות עיקריות - שיכוך באמצעות קפיץ (מכאני), ובאמצעות אוויר. קפיץ יהיה זול בהרבה, אך קשה יותר לכיוונון עדין, והרבה פחות נוח ו'חלק' מאשר בולם אוויר. בנוסף, לרוב בולמי האוויר יש מנגנון 'ריבאונד' אשר גורם לכך שלאחר דחיסה, הבולם יחזור למצב 'פתוח' באופן קצת איטי יותר, ובכך ימנע מהכידון 'לקפוץ' לאחר דחיסתו.
    היצרנים המובילים בשוק הבולמים הם פוקס ורוקשוקס, בנוסף יש את מניטו, סאנטור וRST. כדאי לשאוף לבולמים של היצרנים המובילים - רוב המכנאופנים ידעו לתחזק אותם כמו שצריך, והם בד"כ מספקים ביצועים עדיפים (שוב, אני מדבר על המקרה הכללי, ברור שגם לסאנטור יש בולמים ברמה גבוהה בקצה העליון של קו המוצרים שלהם).
  3. גלגלים - זה נושא למאמר נפרד, אז לא אחפור בו. אציין שגלגלים הם מערכת שרוב הרוכבים מתעלמים ממנה או לא מייחסים לה חשיבות, אך ההשפעה שלהם על חוויית הרכיבה היא קריטית. מכיוון שהגלגל מסתובב בזמן רכיבה, המסה שלו משפיעה על חוויית הרכיבה הרבה יותר מאשר המסה של השלדה (לדוגמא). באופני כניסה רוב הגלגלים יהיו גנריים, אבל לאלו שדגים מציאות ביד 2 אני ממליץ לייחס הרבה חשיבות לאופניים שמגיעים עם סט גלגלים איכותי.
    סט גלגלים סביר ישקול סביב ה2 ק"ג, בעוד שסט איכותי ישקול 1.8 ק"ג, וכמובן שיש גם סטים במשקל 1.4-1.5 ק"ג אבל הם כבר לרוכבים מזן אחר...
  4. שיפטרים, מעביר אחורי, מעביר קדמי (בסדר הזה) - בד"כ אלו המערכות הראשונות שידברו עליהם בחנות, בעוד שאני מאמין בלב שלם שהם הרבה פחות קריטיות לרכיבה מאשר המערכות שהוזכרו לעיל. בעוד שהבדל בין בולם סאנטור בסיסי לבולם רוקשוקס שעולה כפול ממנו הוא הבדל של שמים וארץ, ההבדל בין מערכת שימאנו דאור לשימאנו XT הוא הרבה יותר קטן. מע' הינע טובה תוביל לדיוק בהילוכים, העברה טובה יותר תחת לחץ, ושמירה על כיוון ההילוכים לאורך זמן רב יותר.
    החברות בתחום הן שימאנו ו-SRAM, ושתיהן עושות עבודתן נאמנה.

בפרק הבא נדבר על איך בודקים את המע' הנ"ל בעת רכישת אופניים יד 2.

 

שאלות ותגובות

נכתב ב - 09/03/2014 23:29:52

אור, אתה הגורו של רוכשי אופניים יד 2

כל הכבוד, כתבה מעניינת ומועילה! שאפו.
נכתב ב - 13/03/2014 21:18:57

תודה רבה!

אשמח לקרוא את ההמשך.
נכתב ב - 13/03/2017 22:48:53

מעבר מאימונים של אופניים במכון כושר לחוץ

היי, אני מתאמן במכון כושר גוף ראשון ורוצה עכדיו להתחיל לרכוב בחוץ האם זה אותו דבר או שיש דברים שאני צריך לדעת?

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר