• Groopy
  • Groopy
  • Groopy
  • Groopy
Groopy

סקירה על סוגי הרכיבות והאופניים שיש בשוק

Untitled
עולם האופניים

כתב:עידן טופר


הסקירה הבאה לא מציגה גילויים מרעישים ולא תזכה ב"פולקע הזהב" לספרות מקורית. הפעם היא על אופניים. נטו.

במסגרת האבולוציה הטבעית ( או הרגרסיה ) שלי כרוכב, הצטרפו לארסנל הסולידי זוג אופניים חדשים - FIXIE .
כשאבא שלי ראה אותם ( התלהב אבל שמר על איפוק ..) שמעתי שוב את " כמה אופניים צריך .." לך תסביר שיש הבדלים.
אז הנה אני הולך. והנה ההבדלים . הרשימה שלפניכם:

כביש, מסלול , TRIAL ,BMX , זנב קשיח, שיכוך מלא, DH, רכיבה אומנותית, Cycle ball ,נג"ש, ושלא נשכח FR או נניח AM שלא בא לי עליהם כרגע

בעולם האופניים ישנם מספר תחומים. חלקם ידועים, מוכרים וברורים במידה כזו שהשבילים, חדרי המדרגות והכבישים בישראל מלאים בהם, דוגמת אופני השטח והכביש.
אבל ישנם תחומים אחרים,תחרותיים ומקצועיים שאינם זוכים לחשיפה.

גם הפעם כאן, אנו בנוהל " טוב מראה" - מעט מלל, יותר תמונות. קבלו:

מה היא חושבת שהיא עושה


כביש
פשוט . מוכר.
כרומולי, אלומיניום,קרבון או טיטניום. שלדת יהלום . שני משולשים .
קשוח, יעיל, קל ו..ססגוני. כמעט משעמם. התחום הוותיק ביותר עם תחרויות מסודרות כבר לפני תחילת המאה ה20 .


ובשטח..
סוללת התותחים הספרדית באולימפיאדה - ססטרה וקונטי בחוד, ולוורדה ופרירה סוגרים מאחור


תת-קבוצה כביש תהיה אופניהטריאתלון ונגד השעון :

טרי-אתלון ובי-אתלון הם ענפים המשלבים בנוסף לרכיבה גם ריצה ושחייה.
בביאתלון המקצה מורכב מריצה תחילה, אח"כ אופניים וקטע ריצה נוסף לסיום.
בתריאתלון ישנם שני מקצים לרוב, 'ספרינט' ו'אולימפי' ולהלן המספרים:
שחיה 1500/750 מטר, 40/20 קמ אופניים ולסיום 10000/5000 מ' ריצה .



ובשטח..

והמספר הנוסף - איירונמן :
קצת פחות מ 4 קמ' שחייה, 180 קמ' אופניים ולקינוח -מרתון ריצה 42 קמ'
ויש כאלה שעושים את זה בפחות מיום עבודה ממוצע. . עיינו ערך קרייג אלכסנדר האוסטרלי.



הקבוצה הגדולה בישראל היא אופני השטח והיא מרכיבה את מקצי ה XC למיניהם (קרוס קאונטרי בעברית ).
תכלית התחום הזה היא מירוצים קצרים בני שעה לרוב או גם מרתוניים בשטח מגוון בעלי אופי טכני, גובה מצטבר מכובד.
דגמי האופניים המאפיינים אותם הם אופני הזנב קשיח בהם המזלג הקדמי מצויד במשכך ובולם זעזועים וזוית ראש של כ 71 מעלות ותנוחה קדמית ורכונה ב'קוקפיט'.



ובשטח..
ג'וליאן אבסלון


טינקר חוארז


או אופני שיכוך מלא דוגמת אלה מטה המאפיינים רכיבות מרתון ארוכות במיוחד של זוגות או סולו, מירוצי 12 או 24 שעות.


ובשטח..



אפשר ללמוד הרבה מתמונות - המרדף אחרי האינץ' הנוסף הוא כנראה נחלת הרוכב הישראלי כתוצאה של שיווק, אופנה ותרבות ה"שלי יותר גדול".
קשה למצוא את השמות הגדולים ב XC בתמונות ממרוצים (הרמידה, פרישי, אבסלון, ריטה גון דהלה, פזו ובטח גם את הצעירים יותר) חמושים באופני שיכוך מלא.
היה כמעט בלתי אפשרי לאתר תמונה שלהם בזמן מירוץ עם שיכוך מלא. ( חוץ אולי מתומס פרישקנכט, שנתפס פה שם אבל הוא חמוש בסקוט ספארק מתחת ל 10 ק"ג, אבל בדרך כלל עם SCALE LTD בפחות מ 8.5 ק"ג ).
התמונה למעלה של שניים מהטובים בעולם היא רק פרסומת. מה שאומר מבחינתי שבעבור XC טהור וחזק לווריד לא צריך יותר מאופניים קלילים, קצוצי מהלך ו..טכניקה.


החברים של Frischi



תת קבוצה תחרותית ססגונית רווית שברים, פריקות וגבס היא :
Freeride או DownHill - מקצה תחרותי שתכליתו היא הגעה מהירה
מנקודה גבוהה בראש הר לשנייה, נמוכה יותר למרגלותיו, כאשר הדרך רוויה אתגרים טכניים, קפיצות, ברמים, ROAD GAP ,תלוליות ועוד.
האופניים מאסיביים וכבדים, בעלי מהלכי בולם שערורייתיים שלא מביישים כף של שופל צעיר. זווית הראש היא המתונה ביותר שיש באופניים ובאיזור 65 מעלות



ובשטח..

סייקלוקרוס

ומה יותר נוח בשטח מכידון כביש סטנדרטי ?!

ענף צבעוני ומלא בוץ נוסף שאין לו ייצוג כלל בארץ והוא אכן שעטנז לא קטן.
שילוב של אופני כביש אבל ברכיבת שטח. המאפיינים העיקריים הם שלדת כביש בגיאומטרית יהלום סטנדרטית אך מחוזקת, צמיגים עבים יותר ובעלי קוביות ובלמי Cantilever לטובת רווח ופינוי בוץ טוב יותר .



גם הסייקלוקרוס נמצא תחת חופת ה UCI במשך שנים רבות.
עד לא מזמן הדיסיפלינה הזו הייתה נחלת ימי החורף, מה שהוסיף צבעי בוץ חום וקושי עצום בשל תנאי המסלול והטמפרטורה בשילוב פעילות אינטנסיבית מרובת אלמנטים אנאירוביים.
המירוץ הוא בין שעה בהקפות מסלול קצרות וכולל מספר אלמנטים של דשא, חול, מים , שביל יער עם שורשים ומכשולים מלאכותיים בגובה 40 סנטימטר.
השילוב הזה מייצר לא מעט נפילות ותמונות טובות להנציח של התרסקויות והחלקות.
שתי תנוחות מוזרות מאפיינות את המירוץ - ריצה עם האופניים ואין ספור ירידות ועליות עליהם בגין המכשולים והמשוכות



איפה אסתר רוט שחמורוב?


שוני מהותי נוסף ממרוצי שטח אחרים הוא העובדה כי התקנון מאפשר החלפת אופניים תוך כדי ואפילו סיוע טכני .
כן מחייב התקנון בכל מסלול עמדות שטיפת אופניים !!


חול.


מים.


בוץ.



TRIAL

אופניים מצחיקים.


או מאוד מצחיקים.



תחום מרתק ( כל התחומים מרתקים, שמתם לב ? ) של שליטה מטורפת של רוכבים באופניים כאשר את רוב הזמן הם מבלים על גלגל אחד, בקפיצה ממכשול למכשול.
בעיר הם מטפסים על כל מה שניתן - עצים- ספסלים , מדלגים על ברזלים, עמודים ומזנקים עם האופניים לגבהים בלתי נתפסים מהמקום. המאפיין העיקרי של הרוכבים מעבר לאופניים הוא העובדה שהם בדרך כלל לובשים ג'ינס במידה שמאפשרת לחצי חריץ לבצבץ החוצה בכל דבל-פליקלק-נו-הנדר .
ללא קשר- שיא העולם של קפיצה על משוכות עומד על 20 משוכות ב 22 שניות.



הרעיון של התחרויות הוא מעבר מסלול מכשולים שונים ללא הורדת רגל לקרקע. כל נגיעה שווה הוספת זמן לתוצאה.
צחוק צחוק אבל זו דיספלינה מוכרת רשמית ע"י ה UCI והחל מ 1984 נערכות אליפויות עולם בה לאופני ''20 ו''26.

BMX - Bicycle Moto Cross - לא לילדים.

אופניים מגניבים שתמיד נראים קטני במידה על הרוכבים עליהם. שלדה חזקה וגלגלים מרובי שפיצים.



אביזר חובה הוא ה PEG - הבוקסה שמתלבשת על צירי הגלגל ועליהם נמצאים הרוכבים רוב הזמן.



הדבר השני הוא סידור שמאפשר לכידון להסתובב 360 מעלות ללא בלאגן בכבלי ברקס.



במהלך חצי מרכיבה האופניים והרוכבים נראים ככה :



( מי שלא מזהה את היד - זהו סיימון אובריאן כמובן ..בבקשה להיכנס- הבטחתי לו)

וחצי שני ככה :



כאשר מקום האימונים נראה ככה



ויש עוד חצי :
BMX הוא תחום שאומץ ע"י ה UCI ב 1993 ומאז נערכת בו אליפות עולם ואפילו נכנס השנה לראשונה לאולימפיאדת בייג'ין.
מסלול של כ 350 מטר, משתתפים שעולים לשלב הבא בשיטת אלימינציה של שמינית,רבע חצי וגמר.





בקיצור, משחק ילדים זה לא, למרות שבפינת הנוסטלגיה רובנו זוכרים לטובה את הפריצה המטאורית של נ. קידמן ב"נערי ה "BMX ובזכות זה גילמה תפקיד אח"כ בי "עיניים עצומות לרווחה"..

קידמן לפני הבת מצווה



עוד משהו נחמד באופניים האלה הוא משחקי הצבעים וההתאמות :




מה נשאר ?
לחזור לגברת מהתמונה הראשונה בשחור לבן ( Ines Bruun למי ששאל ולא שמעתי).

רכיבה אומנותית

ענף נוסף עם תקנון UCI . בניגוד לשאר הענפים בהם המדד וכלי השיפוט הוא שעון לרוב
וחציית קו גמר - כאן מדובר בענף הדומה לתחרויות אתלטיקה מכשירים שונות.
סדרת תרגילי חובה וניקוד של חבר שופטים. גרמניה היא המולדת של הענף . ראיון מלא עם אלופת עולם לשעבר סנדרה שלוסר ( ובת של אלופת עולם ) לא יפורסם בקרוב כי התרסק לי המחשב הקודם ובו התמליל. סליחה סנדרה.
האופניים עצמם בבסיס הם אופני כביש FIXIE - ללא הילוכים, ללא פריילוף וללא מעצורים. יחס העברה של גלגלי השיניים שלהם הוא 1:1. קל לפדל אחורה שאתה מידה שקל לפדל קדימה. קל לאללה.. אלו האופניים עם זוית ראש הקיצונית ביותר.



"אני אשה"







אין מילים...


ואם כבר אחורה אז עוד משהו לא קשור אבל נזכרתי בו :
כריסטיאן אדם רכב כ 60 קמ בתנוחה כמו בתמונה תוך נגינת יצירות מוצרט.
השיא שלו בלי מוצרט הוא 113 קמ.



CYCLE BALL

תחום לפני אחרון להיום ומשיק לרכיבה אומנותית הוא ה Cycle Ball .
עוד ענף נוסף שאלפי ישראלים נהנים ממנו מדי סופשבוע.
מה יותר טבעי מלשחק כדורגל עם אופניים תחתיך ? פשוט ..
2 שחקנים בקבוצה. גול מבקיעים רק בעזרת בעיטה של הגלגל. המזל שמותר גם עם גלגל אחורי. השוער ( כל אחד מהשניים ) יכול גם להדוף ביד
( הכי אני אוהב להיות על אופניים בלי ברקס - עם גלגל אחד באוויר - לשמור בשער של 2X2 מטר ולהדוף ביד אחת את הכדור...בקטנה ). 2 מחציות של 7 דקות.

יללה בית"ר מנילה..




ואחרון אחרון חביב עליו כבר תואר ודובר בעבר הוא המסלול האליפטי - הוולודרום. הכל תואר ונאמר כאן.
בכל זאת.. תמונה אחת שווה 1,743 מילים שיש בסקירה השנייה



לסיכום, נאמר שנכון, כולם דומים עם שני גלגלים, מזלג אוכף ופדלים אבל נבדלים מאוד ביכולות,
האחיזה, קלות האצה ויעילות הדיווש או הגלגול ובעיקר ביכולות ואיכות ההיגוי המותאמים לאופי התחרות והשטח.הוזכרה למעלה זווית הראש - זו תמצית העניין:


גם אורך הכידון, זווית ה STEM והאורך שלו ישפיעו על ההיגוי אבל עבור אלה אין לי אילוסטרציה טובה.

ואם נבחן עוד מרכיב, יחסי העברה - נוכל להבין יותר טוב עד כמה שונים האופניים ומותאמים לדרישות ולצרכים להם הם צריכים לתת מענה:


ואם הבנו יותר טוב אז אפשר לסיים ו\או לא להסביר יותר לאבא או לבן-בת הזוג למה צריך עוד זוג. ובסקירה הבאה - למה גם לצבע שונה יש חשיבות בזוג האופניים הבא שנקנה...

שאלות ותגובות

נכתב ב - 07/12/2008 23:35:16

מעולה

תאור תמציתי ומעניין עם תמונות ממחישות
מסתבר ש..יש דברים כאלה..
תודה
נכתב ב - 09/12/2008 15:32:05

מעולה

כל הכתבה, אבל במיוחד משפט הסיכום :)
נכתב ב - 11/12/2008 10:23:33

כתבה מצויינת

כתבה ממצה ומצויינת להסבר והבנת תחום הספורט הנ"ל
נכתב ב - 13/12/2008 15:04:07

תודה רבה

לקוראים ולמגיבים.הבהרה לגבי זוית הראש. זוית הראש מתייחסת לזוית שנוצרת בין ה HEADTUBE או המזלג לקרקע. כמו שתואר ונראה בתמונה לאופני רכבה אומנותית זוית קיצוני - כדי להיות מסוגלים לסובב את הכידון מהר סביב עצמו. הדוגמה הקיצונית לצד שני היא הרלי דייוידסון בו זווית המזלג היא מאוד שטוחה לטובת היגוי רגוע. דרך אגב זוית נוספת שנבחנת בגיאומטרית אופניים היא של צינור האוכף - זה שמוט האוכף יושב בתוכו.
נכתב ב - 15/12/2008 22:49:39

מצויין!

תודה קראתי בהנאה החכמתי ! נהניתי !
נכתב ב - 18/12/2008 20:42:46

וואו

לא ידעתי על כל כך הרבה דברים אני ממש מרגיש חכם עכשיו.
נכתב ב - 19/12/2008 19:06:49

מצויין

תודה רבה!
נכתב ב - 21/12/2008 21:15:14

נהניתי מאד

צבעוני משעשע ומחכים.
נכתב ב - 30/12/2008 09:55:38

אחלה כתבה שבעולם

לעניין הצורך בריבוי סוגי וזוגות אופניים, אז כבר אין לי אבא, אבל אני עובד על זה במרץ, (-;) .
נכתב ב - 03/01/2009 00:14:10

מצויין

הסבר מצויין, תמונות נפלאות מצורפות להמחשה.
מחכה לכתבה הבאה
נכתב ב - 08/02/2009 11:27:12

כתבה מדהימה

כל פעם מחדש.
נכתב ב - 13/02/2009 19:27:14

מדהים

אחלה כתבה!
נכתב ב - 19/02/2009 18:16:53

עולם האופניים

סופר נחמד, אותי זה עיניין מאד הצלחתי לדעת את שצריך, סך הכל אפשר להבין אני רק שבעה חד' רוכב
נכתב ב - 23/06/2009 16:05:53

יחס גג"ש

האם הכוונה ליחס בין הגלגל הגדול לקטן ביותר? או מה בדיוק?
נכתב ב - 14/07/2009 19:45:27

פשוט ומעניין!

בתור מי שרק עכשיו נכנס לעולם הרכיבה עזרת לי להבין כמה דומה ושונה יש בין סוגי הרכיבה ומושגים שבער לא כלכך הבנתי פתאום נשמעים ברורים ופשוטים יותר.
אני ישמח לעיין בעוד חומרים שתעלה לאתר.
תודה רבה.
נכתב ב - 13/08/2009 11:40:48

מעניין מאוד

ב-XC יחס העברה 22-34: 44-11 לפחות הפופלארי בארץ.
נכתב ב - 13/08/2009 21:48:36

ביחס "קטן"

הכוונה להילוך הקל ביותר שניתן להשיג, קרי 22 מקדימה בפלטה ו 32 מאחור ( או 34 אפילו לחלקנו) כלומר 22/32 . היחס הכי גדול הוא פלטה גדולה מקדימה 42 או 44 ו 12 בקסטה.
נכתב ב - 13/10/2009 11:47:03

חייב שוב.

נכנסתי וקראתי שוב, וכיף היה לקרוא גם בפעם השניה. ולחייך לא מעט.

כתבה מעולה.
נכתב ב - 07/11/2009 16:07:26

גדול

מחזיק את הכתבה ליד הכרית
נכתב ב - 10/01/2010 20:00:35

תודה רבה אתן לאשתי

אולי בזכותך אשתי תבין קצת יותר ותתן לי לשדרג את ה"עגלה"שלי אחלה כתבה ממצה תודה
נכתב ב - 23/03/2010 15:06:47

רותם

הרבה מאוד שטויות בקצת מאוד כתיבה.
נכתב ב - 30/05/2010 19:43:59

תיקון קטן על BMX

מה שרואים בתמונה עם האופנים הצהובות זה קטגוריה שנקראת FLATLAND
בשביל הסוג הזה קיימים אופניםי מיוחדות ( הבניה שלהם אחרת לגמרי)

PEG זה לא אוויזר חובה יש כאלה שרוכבים PEGLESS
זה יותר מיועד לסקייט פארקים.
לרוב מי שנימצא על הPEGים רוב הזמן זה הפלאטלנדרים.



ברקסים...
לרוב אנשים שיודעים מה הם עושים מורידים את הברקסים BRAKELESS
אישית לא חובב את הדבר הזה ומשאיר רק את המעצור הקידמי.

אופני BMX מתחלקים ל 3 סוגים street,flatland,dirt

לכל סוג את ההדברים שלו
לדוגמה לאופני סטריט יהיה עם ספרוקט קטן ועבה ועם באשגארד מוברג עליו...
שרשרת עבה (כמו של אופנוע)
חישוקים עבים כפולים קראנק 3 חלקים...

באופני פלאט לאנד אין צורך בבאש גארד וחישוקים כפולים

נכתב ב - 19/07/2010 17:11:07

כבה מצויינת !!!

תודה רבה !!!
נכתב ב - 07/11/2010 13:44:04

אופניים מתקפלים וחשמ

האופניים המתקפלים או העירוניים חוזרים ובגדול.
לא רק שילוב בין אופניים ותחבורה ציבורית.
לא עוד אכסנה קומפקטית ונסיעה לעבודה .
יש גם תחרויות וכמובן תחרות הקיםול המהיר.
נכתב ב - 07/11/2010 13:49:30

המשך

טיולים עירוניים ואפילו בין לאומים.
עם אופניים מתקפלים מודרניים , אפשר להיכנס למסעדה , תאטרון, אוטובוס , רכבת ותחתית , וגם הכנסה למיזוודה לטיולי כייף ברחבי העולם.
על אופניים חשמליים לא יודע הרבה , ככה שאשאיר למשהו שמבין לכתוב.
ודרך אגב יש חשמליים מיתקפלים גם.
נכתב ב - 07/11/2010 22:44:49

יופי של כתבה

תודות וברכות
נכתב ב - 20/12/2010 10:50:54

חוות דעת

מבקש מידע לגבי אופני קרבון, מחברת.
KHS דגם XT 904

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר