• Groopy
  • Groopy
  • Groopy
  • Groopy
Groopy

וולודרום- לעלות על המסלול


וולודרום- לעלות על המסלול

עידן טופר


התחום המרתק ביותר בענף האופניים בעיני הוא מה שמכונה 'רכיבת המסלול' או הוולודרום .
לצערי, בישראל החשיפה לתחום היא מועטה, אבל התקווה מתה אחרונה.
הסקירה המצורפת היא נגיעה בעולם הרחב הזה, קצת מושגי יסוד ומבט לתחום אשר במרכזו במקרים רבים הרוכב כבודד, תוך שימוש וניצול קיצוני של היכולת המנטלית והגופנית שלו בכל נגיעה במסלול המשופע. תחום צבעוני מאוד ומושך עם הרבה וואטים, אדרנלין ו'בשר'.

אתחיל דווקא עם הסיכום בעזרת שתי תמונות עבור מי מאיתנו שאין לו סבלנות לקרוא את הכל:

ככה לא נראים אופניים 'נורמלים'


ככה לא נראה רוכב 'נורמלי'



וזה מסביר עד כמה שונה הדיסיפלינה הזו מהאחרות.

כללי
Velodrome הוא מסלול אליפטי סגור וסימטרי בעל שתי ישורות ארוכות ושתי פניות חדות.

Laoshan Velodrome - בייג'ין 2008

היסטוריה

מסלולים בנויים ופעילות בענף מתועדת כבר מעל 100 שנה.
בענף בו אמריקאים אינם שולטים כלל ( אם נתעלם לרגע מגרג למונד ו 1999-2006 .. ) דווקא בתחילת המאה ה 20 ענף האופניים זכה בארה"ב לחשיפה משמעותית ביותר, בין היתר תודות למייג'ור טיילור וארתור צימרמן שקנו את שמם בהיכל התהילה האובלי..
בתחילת המאה זכה הענף להכרה אולימפית מה שתרם והפך אותו לענף בעל אחוזי צפייה גבוהים ביותר.

ארתור 'זימי' צימרמן


המדינות בהן הספורט פופולרי במיוחד הן צרפת, גרמניה, בלגיה, אנגליה אוסטרליה וניו זילנד ובאופן מפתיע משהו - יפן.
ליפן תרומה משמעותית בצורת ה Keirin .
מרוצי אופניים החלו ביפן בתחילת המאה . בשנות החמישים של המאה עסקו מיליוני יפנים בהימורים על רוכבים במסלול במה שנראה כתחליף משעשע למרוצי כלבים ואירוע חברתי וססגוני במיוחד.
הפעילות נתנה תנופה אדירה לענף בתוך המדינה וכן לייצור המקומי . שנים רבות לאחר מכן נראתה נציגות של דגמים שונים במסלולים מחוץ ליפן . זליגה ונוכחות של רוכבים יפנים לעולם הגדול קרתה מאוחר הרבה יותר.

Tachikawa Keirin - יפן

המסלול :

אורכו בין 133 ל 500 מטר ולרוב אורכו 250 מטר במרוצי אליפות עולם ומשחקים אולימפיים.
רוב המסלולים המקורים עשויים רצפת עץ חלקה למהדרין. המסלולים הפתוחים יהיו בטון מוחלק. השיפוע מאפשר לשמור על מהירות גבוהה ביותר לאורך כל המסלול כולל הפניות.
אחד הבונים הידועים בענף של הוולודרומים הידועים המקורים הוא SCHUERMANN ARCHITECTS
בעלי נסיון של כמעט 100 שנה עם נוכחות משמעותית.

באופן מסורתי התנועה היא תמיד נגד כיוון השעון.



האופניים :

ברכיבת מסלול, ישנם מספר מאפיינים המבדילים את האופניים מאופני כביש רגילים :
באופן כללי ניתן להגדיר אותם כ 'חלקים, נקיים ומינימליסטים' .
>> אין לאופניים מהלכים > אין מותחן שרשרת ולכן ה Dropout יהיה אופקי :


>> אין מהלכים >גלגל שיניים יחיד בפלטה ובציר האחורי .
>> אין בלמים.
>> אין Free-wheel ("פריילוף" ) . כאשר הגלגל מסתובב - מסתובבת איתו השרשרת והפדלים.
>> למרות כל אלה האופניים אינם הקלים בשוק בשל עובדת היותם הקשיחים ביותר ובמקביל החזקים ביותר כדי לעמוד בעומסי הפידול וההספק העצום שמפיק הרוכב הממוצע תוך שימוש לדוגמה בצירים יעודיים , כידון מחוזק ומאסיבי ובמספר חישורים גדול במיוחד בגלגלי אלומיניום.



>> הצמיגים - באופן קבוע Tubular בעלי פרופיל מינימלי ולחץ אוויר מקסימלי.

באופן מעורר תמיהה והשתאות שליחי ניו יורק על אופניים ( Bike Messenger ) רוכבים על כאלה,
מה שמכונה Fixie - מינימליסטי, נקי, אין הרבה מה לגנוב ולתחזק - אבל איך לעזאזל רוכבים מהר בין מכוניות בשדרות ובולמים בזמן ..



בשל כל אלה חווית הרכיבה בהם היא אכן שונה בתכלית .
הוסיפו לזה את אופי התחרויות אשר חלקן נמצא עמוק בטווח הפעילות אנ- אירובית ( מקצה של הקפה בודדת למשל ) וקיבלתם את התמונה.

מכל תחומי הענף השונים, אופני המסלול ( ושלדות אופני נגד-השעון לצידם .. ) עברו במהלך השנים גרסאות רבות של פיתוח, שימוש בחומרים וטכנולוגיות מתקדמות ובחינה מדוקדקת במעבדה ומנהרות רוח. חלק לא מבוטל מהסיבה כי כאן לא רק כל שנייה קובעת אלא כל מאית שנייה קובעת.



בתחילה נראו האופניים בסגנון הזה :



בשנות השמונים נראו גם כאלה :
גלגל קדמי 650 ואחורי 700 .



ובחלוף השנים :



ובימינו אלה :



ובין לבין :



שתי מילים על ה "Superbike" by Lotus ( תמונה למטה )



ב 1972 שבר אדי מרקס את 'שיא השעה' על אופניים רגילים לחלוטין ( 49.431 קמ"ש ) .השיא נשמר במשך 12 שנה עד עלייתו של פרנסקו מוזר (Moser ) . זה האחרון עשה שימוש לראשונה בגלגלי דיסק קרבון . וזה עשה הבדל גדול.
באותה עת נטען גם כי עירוי הדם ו ה EPO הם שסייעו לא פחות..
את האופניים בתמונה פיתח Mike Borrows. הייחוד הוא המבנה האירודינמי החדשני , השימוש בקרבון ביציקת מונוקוק. בעזרתן זכה באולימפיאדת ברצלונה ב 1992 כריס בורדמן הבריטי ( ע"ע) בזהב ב Pursuit 4000m. ולפני כן שבר את שיא השעה ( מעל 56 קמ"ש ) במנצ'סטר.
אחרי שבירת השיא ע"י בורדמן הוחלט ע"י ה UCI על חוקים ברורים לגבי גיאומטריית האופניים, ותנוחת הרוכב ה'סופרמנית' נאסרה. ובכך ישנם למעשה שני שיאים מוכרים - האחד של ה UCI לפי חוקיו וגיאומטריה זהה לאופני מרקס כאמת מידה והשני - Best Human Effort .

את האופנים ניתן לראות מוצגים במוזיאון המדע בלונדון.

ובעתיד ?!



הרוכבים : כפי שהוצג באחת מתמונות הסיכום למעלה , ניתן להבין כי מדובר במשהו 'שונה'. דוגמאות נוספות:

ה'מקררים'



"כשהירכיים כפולות מהמותן"



המאפיין את רוכבי הוולודרום הוא לא רק מהירות ( 70 קמ"ש ! ממוצע במקצה ספרינט קצר ) אלא כוח הלחיצה בזינוק ממצב עמידה. בשונה מרוכבי כביש -מדובר באימונים אשר יהיו אימוני חדר-כושר ומשקולות שעיקרם הוא שיפור כוח והספק , עיבוי, בנייה ( היפרטרופיה ) וגיוס יחידות מוטוריות. אם ברכיבת הכביש מדברים על טובי הספרינטרים שמפיקים בקו הסיום כ 1200 וואט , מדברים על רוכבי וולודרום שמפיקים 2000 -1800 וואט או בסלנג שלנו "יפה לך להדליק 30 נורות 60 וואט ".
מעבר לכך לרוכבים גם מבנה גוף עליון מפותח וחזק , כמו בתמונה מעלה של שני הרוכבים עם הקסדות הצהובות. ניתן לשים לב כי הם רוכבים עם כידוני אלומיניום מחוזקים, מה שמקובל במקצה זה בשל הכוח האדיר שהם מפעילים של משיכה כנגד דחיפת הרגליים. לא אחת רואים כי רגליהם מחוזקות לפדל גם ברצועה, בנוסף ל Cleat הנעל .
ברוב המקצים סל"ד הרגליים הוא גבוה יותר מהמקובל בכביש (גם בנג"ש של בנוסח ארמסטרונג.. ) ולעתים נצפה סל"ד שערורייתי.
באופן די מובהק בימינו אלה ( למעט כמה אוסטרלים אולי.. ע"ע למטה ) - לא נראה רוכבי וולודרום כרוכבי כביש, בעיקר בשל העובדה כי למרות ההספקים האבסולוטיים הגבוהים שהם מפיקים, עדיין, היחס כוח/משקל הוא בעייתי. לצורך כך אפשר גם להשוות אפילו בין הספרינטרים בין רוכבי הכביש ותוצאותיהם לעומת המטפסים.
כמובן שלא רק יחס המשקל/כח קובע כאן אלא הגנטיקה, אופי הרוכב ואופי האימון והדגשים בו.
רוכב המסלול המוצלח Arnaud Tournant למשל , מתנשא ל 1.80 מטר ושוקל בסביבות 85 ק"ג. לעומתו , אלסנדרו פטאקי , אחד הספרינטרים הטובים בעידן הנוכחי בכביש מחלק 73 ק"ג על 1.84 מ' .
את האימון טרם המירוץ יעשו לרוב על Roller ולא טריינר.

התחרויות - או במילים אחרות

"למה הם מחזיקים ידיים"


התחרויות השונות מתחלקות לשניים, אירועי ספרינט לעומת סיבולת אשר לכל אחד חוקים וטכניקה משלו.
ישנן תחרות שבהם אין מקצה לנשים . באולימפיאדה ישנם 8 מקצי גברים ו 4 נשים.

'ספרינט'
>> ספרינט - 2 רוכבים או יותר . 3 הקפות - מדידה מתבצעת רק ב 200 מ' אחרונים.
>> Keirin - 2000 מטר . רובו מלווה עי Derni , 600 מטר לסיום ספרינט - יורד האופנוע.
>> Kilo- 1 קמ' גברים. 500 מטר נשים

'סיבולת'
Sprint - גברים . 2 קבוצות בנות 3 רוכבים האחת כנגד השנייה.
>> Individual Pursuit ( רדיפה )- 4 קמ' גברים . 3 קמ' נשים . 2 רוכבים על המסלול בהפרש חצי מגרש.
>> Points Race - 40 קמ' גברים . 25 קמ' נשים . צבירת נקודות בספרינט לראשונים כל 10 הקפות. למי שעקף את השאר בהקפה שלמה ועוד.
>> Madison - גברים . 50 קמ . 2 קבוצות שני רוכבים באחת - ספרינט כל 20 הקפות. צאו וחשבו - 200 הקפות של האליפסה.. רק אחד מתחרה בכל רגע נתון שעוד חברו משייט בקו החיצוני של המגרש.
>> Team Pursuit - גברים . 2 קבוצות של 4 רוכבים ברדיפה. זינוק בהפרש חצי מגרש.
>> Devil/Elimination . תחרות רבת משתתפים אשר מדי מספר הקפות ישנו ספרינט - האחרון לעבור את הקו - פורש.



התמונה הבאה מלמדת רבות על הטכניקה והשליטה הנדרשת בצוות הרוכב כ 60 קמ"ש, ללא מעצורים , ללא היגוי ( ראו את מרחק הידיים מהמרכז והתנוחה ) אשר מבצע תוך כדי גם אליפסה והחלפות בין ראשון לאחרון.



בנוסף, ישנן תחרויות טנדם:



Recumbent .



ויש גם כאלה...
הנזק העיקרי מעבר להתרסקות במהירויות שיא הוא בעיקר פגיעה משביב עץ תוך
כדי פגיעה ברצפת העץ . לא צחוק.



Derni

"מה השמן הזה עושה לפני ועוד על אופנוע"





במסגרת ססגוניות האירועים באולם, באחד המקצים ישנו ליווי של רוכב אופניים עם מנוע עזר.
זהו אחד האימונים החביבים על רוכבי המסלול ולא אחת גם על רוכבי כביש- Pacing Cycling .
מקור השם הוא ביצרן האופנוע ( 80cc , 2 פעימות ) רוג'ר דרני הצרפתי משנות ה 40 .
במסלול - קבוצת הרוכבים נערכת מאחוריו וכעבור מספר הקפות במהירות של 50 קמ"ש לערך, מתחילה התחרות בין הרוכבים לקו הסיום. כפי שמודגם בתמונה באורח מסורתי אולי ( ולרווחת הרוכבים ) רוכב ה Derni לרוב בא ל'רוחב ולעובי' ומספק הגנה טובה יותר מהרוח למתחרים..

" 6 Day"- מונח המתייחס לאירוע תחרויות הוולודרום השונות המתקיימות ברחבי העולם, לרוב על פני 6 ימים, כולל אליפות העולם.
מקורו בתחרות רכיבה יחידה שנערכה לקראת סוף המאה ה 19 באנגליה בה נידרש רוכב לרכוב כמעט רצוף משך 6 ימים.
משימה לא קלה בהתחשב במבנה האופניים שעמדו לרשותם אז.
תחרות ה6 Day הראשונה בארה"ב התרחשה אף היא לקראת סוף המאה ה 19 במדיסון סקוור גרדן ומאז זיכתה את אחת התחרויות בשם 'Madison'.

קצת מספרים

מספר האתרים בכמה מדינות :
איטליה - 50
אוסטרליה - 88
אנגליה - 23
גרמניה - 48
צרפת - 111
יפן - 70 . כולם כמעט ללא יוצא מן הכלל באורך 333מ' או 400 .
ארה"ב - 27
טרינידד וטובגו ...- 3

שיאים נוכחיים





ואלה שמות

כמה מהשמות למתעניינים :
Chris Boardman
Theo Boss
Danny Stam
Arnaud Tournant
Leontin Van Moorsel - הולנדית . תארי אלופת עולם בכביש ו'רדיפה' ראשונים ב 1990. מדליות אחרונות באולימפיאדה 2004 .
Francesco Moser
Eddie Mercx
Major Marshal Taylor
Nakano Koichi . יפן . אלוף עולם 10 שנים ברציפות.
Sarah Hammer

האוסטרלים שהינם רוכבי פרו-טור בפועל
Brad Mcgee Stuart O'grady , , Robbie McEwen
ובריטי נחמד- ברדלי ויגינס.


הידעת ?!
בתוך בניין ה UCI בשוויץ (Aigle) ישנו מסלול עץ מקורה 200 מטר עם 800 מקומות ישיבה.


צפייה מומלצת
אליפות העולם- מנצ'סטר, אנגליה . 27-30 מרץ .

ולסיום - הפודיום



חותם אישי

בביקור בהולנד ב 2004 הזדמנתי ל 2 רכיבות אימון בוולודרום המפורסם של אמסטרדם .
המנהל אותו הוא איש נעים ומנוסה בעל תארי עבר.
ישנם ימים ושעות בהן האתרים פתוחים לקהל הרחב ותמורת תשלום זעום ניתן לקבל אופניים מתאימים. מומלץ לכל מי שרכיבה הישגית , רכיבה כביש , קצה היכולת או רכיבת כביש משמעותית מדברים אליו, והוא עונה חזרה.. .
תחושת הכוח שמייצר המסלול הזה כדי לרכוב מהר במהירות שערוריתית יחסית למה שאנו רגילים בחוץ היא בהחלט מעוררת השראה.

שאלות ותגובות

נכתב ב - 23/02/2008 19:11:04

מאמר יפהפה

נכתב ב - 23/02/2008 21:35:47

יופי של מאמר

נכתב ב - 24/02/2008 00:07:43

כל הכבוד

יופי של מאמר נחמד שיש מישהו שדואג קצת לכבישונים באתר.
נכתב ב - 24/02/2008 07:46:12

מרתק ! תיסלם !

נכתב ב - 24/02/2008 09:20:35

כן ירבו

עידן,
אם נהנת מן התחקיר ומכתיבת המאמר, אשמח לקרוא מאמר נוסף הדן באופני רקומבנט.
ובכל מקרה תודה עבור המאמר הזה.
נכתב ב - 24/02/2008 10:45:56

היי יאיר וכלום.

תודה. אני שמח שרתם מוצאים עניין.
recumbent זה וואחד נישה נוספת שאני לא מספיק "יודע" אלא יותר "מכיר" אבל אני לא פוסל על הסף... זו אכן עוד נישה מוטרפת לחלוטין עם הפיתוחים שבה, הנסיונות והשיאים שלה.
נכתב ב - 24/02/2008 15:03:11

כל הכבוד

עבודה יפה ומרשימה בפרטים.
נכתב ב - 25/02/2008 05:47:53

יש מסלול

כזה בבנייה באצטדיון המוקם בימים אלה בנתניה
נכתב ב - 01/03/2008 14:04:55

מענין מאוד,

איזו השקעה!
תודה!
נכתב ב - 08/03/2008 14:47:27

האוניברסיטה העממית

מרתק
נכתב ב - 23/03/2008 21:14:43

יפה מאוד

סוף סוף אפשר להבין את התחרות הזו. תודה,מאמר מרתק.
נכתב ב - 26/03/2008 15:45:30

מ ד ה י ם ! ! !

תודה
נכתב ב - 18/04/2008 17:30:31

כולם רוכבים בתחרות

נכתב ב - 18/04/2008 17:31:05

המשך...

עם אותו יחס הילוכים? מהו היחס המקובל?
נכתב ב - 23/04/2008 00:14:13

מרתק

מרחיב דעת ממש
אשמח לקרוא עוד...
נכתב ב - 27/04/2008 22:36:19

תודה

על הדאגה לכבישונים:) סוף סוף באמת קצת יחס לא יזיק לנו
נכתב ב - 15/08/2008 13:50:16

יופי של מאמר,

אני צופה עכשיו בתחרויות הוולודרום מהאולימפיאדה תוך כדי קריאת הכתבה - מאלף!!!
נכתב ב - 16/08/2008 18:35:41

תודה!

היה מעניין ומעשיר לקרוא את המאמר
תודה!
נכתב ב - 14/10/2008 02:34:14

מעניין מאוד

כל הכבוד על העבודה המושקעת.
נכתב ב - 11/12/2008 17:45:43

מרתק

קראתי אל בחור שרכב ולנדום בשם GRAEME OBREE ששבר את TT בולנדרום..
זה מרתק
שרון
נכתב ב - 27/12/2009 20:59:10

כתבה מרתקת

עידן,
כל הכבוד על ההשקעה ועל הרשימה המרתקת. עושה חשק לעלות על האופניים!

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר