סינגלים ביערות השפלה

פרטי המסלול

פרטים כלליים

ת.פתיחה: 18/11/2008
אזור: השפלה
אופי רכיבה: XC
מרחק: 15 ק"מ
זמן רכיבה נטו: 2.5 שעות
טיפוס מצטבר: 300 מטר
ירידות מצטבר: 300 מטר
דרגת קושי: בינוני
קושי טכני: בינוני

אופי המסלול

מסלול סינגל: כן
מסלול מעגלי: כן
מתאים למתחילים: לא
מתאים לליל ירח: לא

נפתח על ידי

נקודת יציאה והסבר הגעה

תלוי ביער - ראו להלן.

מקום מומלץ לחניית רכבים

כל יער בחניון/נקודת יציאה המומלצת לו. ראו לעיל.

אבני דרך במסלול

המון אבנים. בעצם סלעים. בעצם מדרגות.

אטרקציות

סינגלים, סינגלים, ועוד סינגלים. עולים, יורדים. זורמים, טכניים. בינוניים וקשים. הא, ויש גם הפוך - סינגלים לכיוון השני...

עונות השנה המומלצות למסלול זה

כתמיד: בעיקר באביב ובסתיו. בחורף - בגלל סלעי הקירטון הרכים ואדמת הלס והחימר החומה, וריבוי הצל ביערות - אדמת השפלה בוצית ודביקה. שבוע ללא גשם - מחזיר אותנו לעונת האביב/סתיו... בקיץ - אפשרי גם כן, בגלל ריבוי הצל ביערות. כמו כן - ניתן לרכוב בלילה עם תאורה חזקה ומתאימה.

טיפים למסלול

מ ג י נ י ם. הרבה מים. מפת שביל נט (שפלת יהודה - צבע בורדו) - מומלצת ביותר.

תאור המסלול

ראשית - מדובר במסלול כללי - המתאר וסוקר סינגלים ב- 4 יערות בשפלה. 
אי לכך אין משמעות לנתוני המרחק, הזמן והגובה שלעיל, מה גם שנתונים אלו קשורים ישירות למספר/אורך הסשנים שתבחרו לבצע.


שפלת ההר, כהגדרתה - משלבת מתווה נוף ויער ומרקם קרקע המכילים הן מאלו של ההר (הרי יהודה/ירושלים/חברון) והן מאלו של שיפוליו לכיוון מישור החוף.
המשמעות: יערות אורנים לצד אקליפטוסים ואלה; שבילי סלע לצד חול; עליות וירידות לצד דרכים מתונות; קרקע לבנה לצד חומה; שועלים ותנים לצד צבאים וחפרפרות; נרקיסים, סתוניות ורקפות לצד חרציות, עכנאים ופשתה. 
שוני זה נובע  בעיקר מפאת הבדלי טמפרטורה ומשקעים. 

פארק קנדה ופארק מערות עדולם בשפלה, הינם פארקים ולא "יערות". 
כך גם שמורות נחלי ההר - כמו דולב, מנוח/זנוח וקטלב. 
בנוסף, יש כמובן יערות מוכרים נוספים, עם לא מעט סינגלים - כגון הראל, אשתאול/נווה שלום, צרעה/תנופה/הנשיא, הקדושים - שמשוייכים "עקרונית" לשפלה, אך נתפשים עדיין, ובצדק, כחלק משלוחות הרי ירושלים.
לכן, לא נתייחס לכל אלה כאן, על אף ריבוי הסינגלים בשטחם.

השפלה מוגדרת גיאוגרפית בין הרי יהודה למישור החוף - או: בין עמק איילון (איזור מודיעין), לבין בית שמש ועמק האלה, ועד לשקמה שבצפון הנגב המערבי.

בעמוד מסלול זה נסקור 4 יערות סינגלים בשפלה המובהקת - בין נחלי האלה, שורק, גוברין ולכיש.
(ונכון - גיאוגרפית בן שמן וכרמי יוסף בשפלה, אך כאמור הם לא "נחשבים" לכאלו...) 
חרובית
נחושה
ישעי 
שחריה (המלאכים) 

חרובית
מה לא נאמר עדיין?
יופי של מסלול סינגלים. תחליף קרוב ומעולה לגברעם/בארי - לאלו המחפשים סינגלים זורמים, ברורים ובמסלול לא ארוך. שווה ומתאים לבוקר שישי לחוץ!
מפות, קבצים והרחבה. קובץ עם מפה טופוגרפית על GoogleEarth. קישור לתיאור מסלול אצל רז גורן (רכיבה משותפת).
ראו גם גלריה מצורפת מצד שמאל.

הגעה: כביש 383, בין כפר מנחם למושב גפן. שמאלה מכביש 3, ממש לפני צומת ראם, או הגעה מצומת עזקה, כביש 38.
מרחק: כ-16 ק"מ.
קושי: בינוני+. מוגדר כ:"זורם אך דורש" - טכני בינוני, אך מפאת העליות ומדרגות הסלע מצריך כושר טוב. 
זמן: בין שעה ורבע (נטו) לשעתיים וחצי (ברוטו).
חנייה: בחניון קק"ל למטה, בצמוד לכביש. יוצאים במגמה דרומה (קדימה) ואז שמאלה לכיוון הגן/רחבה הכבושה באספלט שמעל החניה.
הכוונת ניווט: די ברור. שבילים נחצים - הסינגל ממשיך ממול - בדיוק או מעט ימינה/שמאלה. כשיש פיצול - בד"כ להצמד לשמאל. יש סרטי סימון או כתמי צבע במרבית הדרך.
כיוון: המסלול בצורה של 8 מאורך (ומצ'וקמק) וזורם היטב בכיוון השכיח (עם כיוון השעון - סיום בגבעת הסלעים ובפרסה). אם זאת, ניתן לביצוע בשני הכיוונים.
מתאים גם לרכיבות לילה. מתאים גם לקיץ, למעט הקטע החשוף בגבעת הסלעים (3 מקטעים לא ארוכים) בדרך למצפה יונתן (אותו ניתן לחתוך ולקצר).

טיפ: מחרובית שווה לבצע גיחה לתל צפית הנמצא רק 1.5 ק"מ מדרום, מעבר לנחל האלה. הנוף למעלה, והאוויר במנוחה על הפרגולה - שווה את הקפיצה והעליה התלולה! למי שיש כח - משם ניתן גם להמשיך ללוזית ולסינגל הכחול העולה למשואה או לסינגל עגור וסינגל הבורות והבארות האדום.
ניתן גם להצפין לתל מקנה - היא עקרון.

* ניתן לשלב את חרובית עם יער נחושה (ע"ע) או יער ישעי (ע"ע) או יער המלאכים (ע"ע) - דבר המצריך הקפצה ברכבים כמובן.

נחושה
יער בתול יחסית - ופחות מוכר, אולי בגלל אי מרכזיותו בגזרה (יושב על קו התפר בקרבת מחסום תרקומיה, מזרחית לבית גוברין). קוויקי, אם כבר באיזור...

יופי של מסלול סינגלים - אמנם קצר וקטן יחסית בשטח, אבל סוג הסינגלים מאתגר: סינגלי אופנועים קשים, עם הרבה חול, פודרה וגדמי עצים ויופי של ברמים!
ראו גם גלריה מצורפת מצד שמאל. מסלול ונ.צ כאן (באדיבות אבינועם).

הגעה: היער נמצא על כביש 35 (קריית גת-בית גוברין), אחרי צומת נחושה. הגעה ליישוב: מכביש 38 (עזקה-גוברין), פניה לנחושה. 
מרחק: 10 ק"מ. 4 ק"מ יתווספו למדוושים מנחושה ואליה.
קושי: בינוני-קשה. מוגדר כ:"זורם אך דורש". לא מעט קטעי עליות וירידות שנועדו לאופנועים - ולכן, בהתאם, קשים/תלולים/דרדרתיים. מספר סינגלים על סף הדאון היל.
זמן: בין שעה לשעתיים.
חנייה: מומלץ לחנות בנחושה (באיזור ההרחבה הנבנית) - משם לצאת דרומה על הסמ"ש הכחול (חרבת קיט ונחל ביש) - דרך שער אדום - ולרכב בירידה לכיוון היער (10 דקות). כשמגיעים לנחל למטה ומתחילים להתעקל ימינה - נראה שביל ללא שם העולה שמאלה. הוא יוביל אותנו (כשנפנה באוכף למעלה ימינה) לשביל היער האדום. חזרה זהה (הסינגלים זורמים דרומה ויורדים בסוף ישר אל הסמ"ש הכחול) ולא קשה.
הכוונת ניווט: די ברור. לעיתים שילוט אדום של תחרויות אופנועים (BAJA). שבילים נחצים - הסינגל ממשיך ממול - בדיוק או מעט ימינה/שמאלה. ניתן למצוא הרבה סינגלים עולים ויורדים, חוצים ומשתלבים - ולהנות מניסוי ותעיה/טעיה (ואף תהיה)... חלקם עולים בתלילות - אבל אז גם ירדו במגמה דומה... שווה לרכוב ולנסות, לאלתר ולגוון, לבצע הלוך ושוב והפוך...
כיוון: מצפון לדרום. ניתן לביצוע בשני הכיוונים.  
עליה בשביל ההיקפי האדום צפון-מזרחה ועליה ליער בפניה חדה ימינה בעליה מתונה, ע"י אבן הסימון, ממש לפני שהשביל מתעקל ימינה לכיוון מזרח. כניסה לסשנים רציפים - מיד בצומת העליונה (במפה נראת כמו האות "א"): שמאלה ולאחר 30 מטר ימינה (נ.צ. כללי: 614450/197400 -  או  114450/147400).
בדומה ליער ישעי (ע"ע), גם ביער נחושה יש בעצם שני סשנים מקבילים ושונים - כשאחד זורם יותר מערבה והשני יוצא יותר מזרחה וזורם דרום מזרחה.
בסה"כ, כולם משתלבים עם כולם ויש שם כ-10 ק"מ של סינגלים לא קלים (שוב, מיועדי אופנוע במהותם - על כל המשתמע מכך).
הסשן השני נמצא יותר מזרחה - אליו ניתן לעלות מהשביל האדום (בהמשך) או להגיע מהמשך השביל (הנע מזרחה) אליו פנינו שמאלה בצומת.
מתאים גם לרכיבות לילה. מתאים גם לקיץ. לא מתאים לימים גשומים - בגלל סוג הקרקע (חומה).

טיפ: אתם כבר שם? ממליץ לקפוץ לביקור בחרבת קיט שצמודה מדרום ליישוב נחושה (ממנה הגיעו מי שחנו בנחושה. מדרום היער/סיום הסינגלים, עולים צפונה ואז צפון-מערבה בסמ"ש הכחול), או לחרבת בורגין שממזרח לנחושה (ממשיכים צפונה בסמ"ש האדום סובב היער ממערב. במפגש עם סמ"ש ירוק פונים שמאלה, וכ-200 מטר אח"כ שוב פונים - הפעם ימינה - לסמ"ש כחול. רואים את החורבה על הגבעה הקרחת אם נביט צפונה). 2-3 ק"מ מהיער, זה הכל.

* ניתן לשלב את נחושה עם יער חרובית (ע"ע) או יער שחריה (ע"ע) - דבר המצריך הקפצה ברכבים כמובן.
* ניתן גם (ואף מומלץ) לשלב את נחושה בטיול סינגלים מלא, הכולל גם את פארק בריטניה (גוברין צפון) ו/או את סינגל עדולם צפון (שכה, מצומת האלה) ודרום (עיתרי-בורגין). ראו למשל טיול זה או זה. ראו גם תיאור סינגל עדולם במסלול זה (שהעלה תדי).

ישעי 
יער קטן מאוד ומגודר (מסיבות של מתחם בטחוני) - הגובל במסילת הרכבת ונחל שורק. כולל 2 סינגלים ארוכים בלבד + עוד כמה חוצים/משלימים. קצר ולעניין!
ראו גם גלריה מצורפת מצד שמאל.

הגעה: כביש 3 (צמתים נחשון-חולדה). 
מרחק: 5 ק"מ (2.1 לסינגל הדרומי, 1.6 לצפוני + סינגלים חוצים ומשלימים) - לא כולל השביל הסובב (עוד 2 ק"מ) או הדרך אל היער.
קושי: קל-בינוני. מוגדר כ:"זורם מאוד" בירידה, וכ"דורש" בכיוון ההפוך. 
אין דרופים מעל 20-40 ס"מ למעט סלופ/מדרגה (עליה/ירידה) של מטר+ (בכ"א). עליות וירידות מתונות וקצרות. הרבה זמן אוויר. מעט מאוד דרדרת.
זמן: חצי שעה לסשן מלא/מעגלי אחד (לא כולל העליה ליער). 
יופי של עבודה לביצוע בשעתיים: הלוך חזור בשני הכיוונים + ירידות חיתוך (צפונה לכיוון המסילה) תלולות וטכניות ו/או חיתוכים המחברים בין סינגלי האורך לביצוע מקטעים חוזרים. 
חנייה: מומלץ לחנות בטל שחר או להגיע ממש לאיזור היער - למעבר המסילה (יש שם שומר-תצפיתן).
הכוונת ניווט: די ברור. 2 הסינגלים האורכיים מתחילים יחדיו בקצה העליה (הרביעית מכיוון צפון לדרום, העולה ימינה), בחציית קו המתח, כשיש גדר עם שביל הממשיכים משמאל. נפנה ימינה ומיד שמאלה אחרי הכוורות. בהגעה לשביל הראשון - ימינה להמשך סינגל/דאבל הטכני הצפוני; שמאלה להמשך הדרומי הזורם. 
כששבילים וקרחות יער נחצים - הסינגל ממשיך ממול - בדיוק או מעט ימינה/שמאלה. ניתן לחתוך חזק ימינה/שמאלה (התאמה) על מנת "לחתוך" לסינגל האורכי המקביל. 
הדרומי והצפוני גם מסתיימים יחדיו ע"י מעבר המסילה מצפון (בירידה). ניתן לעלות את שניהם גם בכיוון ההפוך - ולסיים בשביל המשותף למעלה (ע"י הכוורות).
כיוון: מומלץ מדרום לצפון (ביצוע אחד, עליה חזרה בשביל ההיקפי הדרומי, על הגדר ואז את השני). 
ניתן לביצוע בשני הכיוונים או מעגלי (יורדים באחד ועולים בשני ולהיפך או הפוך...).
מתאים גם לרכיבות לילה. מתאים גם לקיץ. לא מתאים לימים גשומים - בגלל סוג הקרקע (חומה).

טיפ: ניתן לסיים גם בדרום היער, למטה: בסינגל מהיר, המתחיל מהשליש התחתון של הירידה התלולה האמצעית או הימנית (דרומית) ביותר (לרדת בזהירות!) - ניקח ימינה - ונזרום בין השיחים הרכים אך הגבוהים והצפופים עד לצומת ממנה עלינו.
טיפ 2: זוכרים את הכוורות למעלה, מהם התחלנו לסנגל? אם לא פונים שמאלה לסינגל, אלא ממשיכים כ-50 מטר בעליה מתונה - תגיעו לקרחת יער עם נוף מדהים של כל פתחת שורק ועמק האלה!! אחל'ה מקום לקפה ומנוחה.


* ניתן לשלב את ישעי עם יער חרובית (ע"ע) - דבר המצריך הקפצה ברכבים כמובן. 
  בנוסף, היער משתלב היטב במסלול סינגלים משלים של דיר רפאת/צרעה.


שחריה צפון (המלאכים) 

אוי, איזה פספוס! מקום עם פוטנציאל להיות מסונגל ומהנה, ארוך וממצה - לפחות כמו כל אחד מהאתרים לעיל, אך לחלוטין לא ממומש!!
יער לא קטן ועגלגל, הנמצא מצפון לכביש 35, בקרבת קריית גת ולא רחוק מבית גוברין ונחושה.
היער כולל רק 2-4 סינגלים מוגדרים, אמנם ארוכים - אבל רק מחצית אורכם בירידה והשאר בטיפוס לא זורם, אך אפשרי.
הסינגלים זורמים וברמה קלילה. 
יש מספר שלוחות "הזועקות" לסינגלים, במורד הגבעות אל הנחל... יבואו נא בוני ישעי, נחושה וחרובית - ויחד עם קק"ל יואילו נא להוסיף ולשדרג!!
היער כולל 3 רמות של מסלולי אופניים ייעודיים (ארוך/קשה יותר, בינוי וקצר/קל). עממיים בלבד, ללא אתגר או מאמץ מיוחד לרוכב מנוסה.

הגעה: כביש 35 מצומת פלוגות/גוברין או כביש 6 - מחלף קריית גת. 
מרחק סינגלים: כ- 1 ק"מ בלבד. שבילי אופניים מוצעים בשבילים מעגליים כבושים - 10 ק"מ-22 ק"מ.
קושי: קל. מוגדר כ:"זורם מאוד" בירידה, וכ"דורש קלות" בכיוון ההפוך. אפשרות להרבה זמן אוויר. מעט מאוד דרדרת.
זמן: חצי שעה מקסימום לכל הסינגלים (לא כולל מסלולי הרכיבה הכלליים ביער). 
חניה: ניתן להחנות בחניון היער או בתחנת הדלק גוברין (7 ק"מ כביש מהיער).
הכוונת ניווט: שני הסינגלים המרכזיים מרוכזים באיזור השמאלי (מערבי) של היער. 
כניסה בכביש הגישה, הצמדות לשמאל ועליה בכביש. 10 מטר מהפיצול/צומת השני, הסינגל עולה לשמאל ואח"כ יורד למטה (עם אפשרות לעליה תלולה וירידה קצרה נוספת). הסינגל הנוסף נמצא בהמשך העליה בסימון הירוק, כ-20 מטר לפני גן המשחקים. יורד שמאלה, חותך 2 שבילים, עד לציר הירוק ההקפי.  
סינגלון נוסף עם פוטנציאל להרחבה "עצמית" נמצא ב"שביל בית הבד" המסומ"ש שחור, הנמצא בקצה הצפון מזרחי של היער - "דרך הכלים החקלאיים" המעגלית.
מתאים גם לרכיבות לילה. מתאים גם לקיץ. לא מתאים לימים גשומים - בגלל סוג הקרקע (חומה).

טיפ: שווה לעבור ליער הדרומי ולנסות למצוא שם מספר סינגלים. נתקלנו באחד לפחות (סינגל אופנועים היורד מדרום לצפון, לכיוון הכביש).

* ניתן לשלב את שחריה עם יער נחושה (ע"ע) או יער חרובית (ע"ע) - דבר המצריך הקפצה ברכבים כמובן. 
  בנוסף, היער משתלב היטב במסלול טיול באיזור בית גוברין או סומך.

מפות למסלול

שאלות ותגובות

נכתב ב - 27/01/2009 23:29:43

עייפתי...

יקירי למה לא תשים מפה וזהו?

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר