הסינגלים של גבעות ראש העין

מתאים לליל ירח: כן

נפתח על ידי

נקודת יציאה והסבר הגעה

מגרש הכדורגל - צומת (פניה שמאלה) רחובות קיבוץ גלויות ומנור, נוה אפק, ראש העין. הגעה מכביש 6 - מחלף קסם, או מכביש 444 - יציאת פארק אפק, קאסם/ראש העין מערב. ירידה דרך צומת נחל רבה ועליה לנוה אפק, מעבר 2 ככרות וחניה ברחוב הצמוד למגרש. נקודות יציאה אפשריות נוספות: * רחבת תחנת דור אלון עינת * חניון מגדל צדק/רחוב יהודה הלוי * יער ראש העין - צומת רח' קיבוץ גלויות ונחל רבה * חניון היער הדרום מערבי, שכונת גבעת הסלעים (אבן העזר)

מקום מומלץ לחניית רכבים

לעיל, המומלץ: מגרש הכדורגל. לחילופין: בחניון יער ראש העין. אופציה נוספת: תחנת דלק "אלון" בעינת או ברח' יהודה הלוי, מתחת למגדל צדק (תחילת הסמ"ש האדום).

אבני דרך במסלול

יער ראש העין, חרבת כסיפה, חרבת חמאם, סמ"ש אדום, נחל שילה, מגדל המים, מחצבת ראש העין ומחצבת נחשונים.

אטרקציות

ראו מפורט במסלול. אפשרות להרחבה: יער ראש העין וסינגל הפריחה, אבן העזר (יער דרומי - גבעת הסלעים), מגדל צדק, יער נחשונים.

עונות השנה המומלצות למסלול זה

אביב וסתיו - יום. בחודשים ינואר-אפריל הכל פורח וירוק!!! קיץ - לילה. לא ביום! חורף - לא ממש רכיב כי מדובר באדמה חומה, כבדה ובוצית ביותר, סלעית וחלקלקה.

טיפים למסלול

*מגינים חובה. *טיובלס מג'וייף בנדיבות - המלצה חמה. *מגיני בוץ - בסתיו ובאביב - מומלץ. *זהירות וערנות בעת רכיבה באמצע שבוע: זהו שטח אש (מטווח) פעיל!! אמנם יש שמירה בכניסות לצירים כשיש פעילות, אבל להיות עירניים לא מזיק. *מומלץ לרכוב בעיקר בסופי שבוע, אבל אז יש להזהר בגלל ג'יפים/טרקטורונים/אופנועים/משפחות הולכות ברגל.

תאור המסלול

מקרא:
 טכני/קשה.
 הרחבה, טיפ, המלצה.
 כיף.

מסלול אחד ארוך ומומלץ. למסלולים נוספים ראו בהמשך.

יורדים בשביל טרשי ממגרש הכדורגל (מזרח-צפון מזרח) לכיוון נקודת עליה של הסמ"ש האדום.
באפשרות הפניה הראשונה ממשיכים שמאלה עם השביל העיקרי.

לאחר שמגיעים לאנטנה גדולה (מיד לאחר שחלפנו על פניה שמאלה לעליה תלולה ליער), מזהים סינגל ארוך מימין, שעולה לכיפה. זהו סינגל "השב"חים" הקשה, הארוך והטכני, העולה מימין ובקרבת חרבת כסיפא (שיא הגובה משמאלנו. מדובר בשרידים ארכיאולוגים הכוללים עמודים, בורות ואף פסיפס).
 כשנעלה נבחין בתחילה, משמאלנו, במחצבה. הסינגל מתחיל בשבילון - אבל אח"כ מתליל ומסליע (מלשון תלול וסלעי)...
ניתן ומומלץ להגיע אליו גם מהכיוון ההפוך, בירידה (ראו את המשך המסלול), בפניה שמאלה מהסמ"ש האדום: ירידה טכנית תלולה אל חרבת חמאם, עליה אליה על השביל ממול, ירידה טכנית מעולה מהחרבה אל שביל נוסף, חצייתו ועליה לראש השלוחה ולחירבה כסיפה, וירידה בסינגל השב"חים. כיף גדול!

המלצה: המעוניינים יכולים להקדים עם סינגל מצויין וכייפי נוסף.
פונים בעליה העולה בתלילות שמאלה (רכיב לגמרי!) - עליה חלפנו לפני שהגענו לאנטנה - ושואפים אל שיא הגובה (התעקלות ימינה ושמאלה ושוב ימינה בעליה טרשית "בריאה"). נגיע למצפה חרבת ריד, שם נצא גם ספסלים. מקום טוב למנוחה קלה ותצפית לכיוון מזרח... נזהה סינגל היורד משמאל (מערבה).
הסינגל הזה, המסומן באדום, נקרא "סינגל שביל הפריחה" (בשל רבדי החצבים, הכלניות, הרקפות, הצבעונים והנוריות - המלווים אותו בחודשי הסתיו, החורף והאביב). מדובר בשביל הליכה מעגלי בעיקרון, המסומן באדום (יורד/עולה בציר דרומי ועולה/יורד בציר צפוני מקביל, כשהחיבור בין חלקי המעגל הינו בשביל התחתון ובשביל העליון), היורד עד למטה, תוך חציית שני שבילים לבנים. הסינגל טכני, ברמה בינונית, וזורם וכיפי ביותר. בחורף אמנם פורח - אך גם חלקלק. זהירות!
כשמגיעים למטה, פונים ימינה בשביל הלבן ואז יש שתי אפשרויות:
מתחילים להקיף את היער במגמה ימינה (מזרחה), מגיעים לשער-מחסום לרוחב השביל ושם פונים ימינה. אנחנו כעת על השביל אותו נטשנו לפני העליה - ונזהה מולנו את האנטנה! את סינגל השב"חים נחפש ונמצא כעת, כמובן, משמאלנו.
אפשרות נוספת הינה לזהות את המשך הסינגל (מעגלי אמרנו?) העולה מיד מימין, לצד השלט. בערך באמצע העליה (רכיבה לגמרי) ניתן לחתוך שמאלה לירידה תלולה וטכנית המחזירה אותנו לשביל ההיקפי (אגב, למעוניינים בכל המקטע הטכני - בירידה בסינגל מהמצפה, לא ימשיכו בסינגל המסומ"ש בחציית השביל, אלא יפנו ימינה בשביל עד לסמ"ש האדום העולה, ירדו בו ויפנו שמאלה לאחר שלישו העליון, או ימשיכו כבר עד למטה, לחיבור עם השביל ההיקפי.
אגב, עליה בשביל הראשי (הדרומי יותר, הימני, בו בד"כ יורדים), אינה מומלצת וקשה יחסית.
באנטנה, כאמור, נוריד הילוך ונטפס ב"שב"חים".

מחרבת כסיפא הסינגל ממשיך לכיוון עץ בודד יפה, שם הופך לדאבל חום. משם מתחילה ירידה, בדאבל, עד לשביל הממתין למטה.
מולנו, חצי שמאלה - נזהה עליה תלולה ולא קלה בסרפנטינות טרשיות. זהו המשך הסינגל - העולה הפעם עד לחרבת חמאם (מבנה אבן גדול).
משמאל - נראה את גדר קו התפר.
למי שמעוניין לחתוך - פניה ימינה בשביל, תחזיר אותו אל הצומת הראשונה שפגשנו בשביל עימו הגענו לאנטנה (דהיינו בצומת נתעקל ימינה ואז נפנה שמאלה ונשוב ונעלה למגרש ולרכבים).

ננוח בחרבת חמאם (מעלינו, מעט ימינה מהציר) לאחר העליה הקשה והארוכה. נרד חזרה 10 מטר ונזהה את המשך הדאבל היורד לכיוון ימין (דרום מזרח). השביל יוריד אותנו אל צומת שבילים קטנה בשדות, כשממול נזהה עוד?... עליה קשה וטרשית. נכון...
נוריד הילוכים ונטפס. ננסה ונשתדל לעלות מבלי להוריד רגל...

נגיע לשביל בצומת T עם עץ קטן וסימפטי. הסמ"ש האדום הידוע חוצה אותנו.
נפנה שמאלה.
למי שמעוניין לחתוך כאן - פניה ימינה בשביל, תוריד אותו בדאבל טכני מהיר אל הצומת הראשונה שפגשנו בשביל היורד מהמגרש.

נתחיל ירידה בדאבל.
באחד העיקולים הבאים שמאלה - נזהה סינגל היורד לימין.
זהו סינגל "הנחשים" המתפתל והזורם. לקראת סופו נזהה סינגל החובר מימין (זהו סינגל "השלדות" - המתחיל בנקודה מערבית יותר בסמ"ש האדום, בעיקול הנמצא לפני הצומת אליה אנחנו הגענו מחרבת חמאם). סינגל "הנחשים" מצויין, רכיב ומהנה גם (בעיקר) בעליה!
מיד בסופו - נזהה סינגל העולה שמאלה במעין V לסינגל עימו ירדנו.
זהו סינגל 4*4 הדאבלי והטרשי - המהנה ומאתגר יותר בעליה מאשר בירידה. נעלה בו כמובן.
אגב, לתשומת לב טופוגרפית: שני הסינגלים הללו הינם בשלוחה דרומית יותר לשלוחות/סינגלי החירבות בהם עלינו.

בסוף העליה חזרה ב-"4*4" נחזור ונגיע שוב לשביל הסמ"ש האדום.
נפנה ימינה.
אגב, מי שזיהה סינגל היוצא ימינה כ-20 מטר לפני החבירה לסמ"ש - לא טועה. מדובר בסינגל "מקשר" קצר - בשם "דקל".
נחזור למיקומנו הנוכחי: הפנים דרומה על הסמ"ש.

מי שהמשיך בסמ"ש ולא ירד באחד משני הסינגלים - ימשיך במגמת ירידה כשמשמאל יזהה חרבה (חר' יקבים) ומעליה מציץ קצה גדר המערכת.
לאחר מספר עיקולים, נגיע למקטע עם ירידה מודגשת יותר (ועיקול ימינה) המסתיימת בשטח מישורי - לקראת עליה ממול. בערך לקראת סוף קטע המישור הקצר - נזהה סינגל היוצא ימינה.
זהו סינגל "החביות" הארוך והכיפי, המסתיים ב... איך לא? חביות!
גם כאן - מדובר בסינגל היורד על שלוחה דרום-מערבית יותר לשני הסינגלים האחרונים.

אפשרות להמשך:
המעוניינים יכולים להמשיך מעט, ולזהות עוד שני סינגלים היוצאים תוך כדי העליה שבהמשך, גם כן מימין (ימין חד, חצי פניה לאחור).
הראשון, "הנשיקה", עולה ויורד על שלוחה דרומית מסינגל "החביות". הוא מתחיל אדמתי, צר ונח, והופך טכני, צר וסלעי החל מהכיפה שבשיא גובה העליה (חרבת תכיס) - והוא הארוך שבסינגלים, משמעותית יותר טכני והכיף מכולם (לטעמי).
הוא מסתיים בנחל שילה למטה ופונה בשדה ימינה עד נק' הסיום של "החביות" (ע"י בטונדות שטח האש). ממול נזהה את סיום "השלדות" היורד מהשלוחה.
באמצע הסינגל, ניתן לזהות מימין, לאחר כמה מאות מטרים, סינגל המחבר אותו עם "החביות", אם כי המלצתי הינה להמשיך בו עד למטה!
בצומת הסינגלים, על יד הבטונדות - ניתן להחליט על ההמשך: עליה ב"חביות"; המשך עד לנק' סיום סינגל "4*4" ו"הנחשים", ועלייה באחד מהם, או סיום המסלול ופניה לעבר "חברת החשמל" (ע"ע).
השני, יוצא מתוך סינגל "הנשיקה" שבו התחלנו - ויוצא שמאלה לאחר מספר עשרות מטרים (באיזור החרבה). סינגל זה, הנקרא "המשוגע", חותך ויורד מהכיפה - ישר למטה. הוא טכני מאוד ובולדרי ולכן נקרא כיצד שנקרא...
הוא מסתיים בשביל, בנקודה דרומית לכל הסינגלים שבהם רכבנו.
מעט קשה למצוא את נקודת ההתחלה שלו. בכל מקרה, גם אם לא מוצאים, ניתן להמשיך ולרדת ב"נשיקה" המצוין.

מכל הסינגלים שצויינו לעיל - ניתן לחתוך לכיוון ימין (צפון) על השביל הנוח המקביל לנחל שילה - שיעלה אותנו עד לשיא הגובה ולקו המתח ומשם אל הסמ"ש האדום (ימינה), ונתגלגל צפונה ומזרחה, נעבור מתחת ומימין למגדל המים והאנטנות, ונרד למגרש ולרכבים.

נמשיך.
מכל סינגל שסיימנו - נפנה שמאלה בשביל למטה .
השביל יבצע הקפה של השלוחה ממול באיגוף משמאל, ויתעקל לכיוון ימין - ונגיע לערוץ נחל שילה.
בהמשך השביל יחבור אל הסמ"ש האדום המתגלגל ומתעקל סביבנו כל הזמן - בנקודה בה הוא מתחיל לעלות לכיוון נחשונים ואלעד, מדרום למחצבה.

העליה הגדולה שתראו ממול - עולה לשיא הגובה ולאנטנה ("מעלה אלעד")- נקראת "הזונה (הגדולה)" וממנה מתפצלת "הזונה הקטנה" (או "הבת זונה"). שתיהן תלולות וקשות - אך לא טכניות. המעלה הזה מהווה חלק מהסמ"ש האדום העולה וממשיך ליער קולה.
בירידה לעומת זאת - למי שעלה - ניתן להמשיך מעט קדימה (צפונה) ולרדת בדרך סרפנטינות דרדרתית ומלאת סוויצ'בקים בשם "מעלה שילה".
אגב, יש עוד מספר סינגלים ושבילים טכניים בהמשך, לכיוון דרום, מעל "מעלה שילה" הסרפנטיני -  סינגלים כמו "המרגמות".

המעוניינים להפסיק לסנגל אחרי סינגל-שניים - ימשיכו לנוע על הסמ"ש האדום ולא יפנו לסינגלים שצויינו לעיל (החביות/הנשיקה/המשוגע).
הם ירדו ויעלו בדאבל הטרשי והסלעי, עד שיגיעו לירידה האחרונה והתלולה יחסית - המורידה אותם אל אותו שביל לבן שבערוץ נחל שילה, שם יפנו ימינה וימשיכו כאמור להלן, או יעלו באחת הדרכים העולות משמאל שצויינו לעיל.

אנו נמשיך בשביל לכיוון צפון-צפון מזרח, לאורך הנחל וקו המתח - ונגיע לעליה קשה שנקראת "חברת החשמל".
זוהי לא זונה ולא בת זונה - אלא אם-כל-הזונות...
מדובר במתלול לא כ"כ ארוך (300 מטר בערך), אך עם דרדרת, סלעים, ומשטחי סלע, העולה לצד קווי המתח של חברת החשמל - ומכאן שמו.
עולים אותו רק ב-1*1... זהו מבחן אמיתי וקבוע לרוכבי האזור הקבועים - ומהווה בד"כ פינלה לרכיבה המעגלית באזור: מי עולה בלי לעצור ובלי להוריד רגל...

עלינו. אנחנו בצומת.
מכאן ממשיכים לרכבים.
מספר אופציות:
1. ישר קדימה - חבירה לסמ"ש האדום, נתגלגל צפונה ומזרחה, נעבור מתחת ומימין למגדל המים והאנטנות, ונרד בירידה מהירה וכבושה אל המגרש והרכבים.
2. ימינה ואז  שוב ימינה - נרד ונחבור לסמ"ש האדום באחת מהתפתלויותיו - ונמשיך בירידה טרשית מהירה עד לצומת השבילים למטה, משם נטפס בירידה עימה התחלנו - עד למגרש ולרכבים. למי שחנה ביער ראש העין - זו הדרך המומלצת.
3. שמאלה - נרד על שביל שנע על שפת המחצבה (משמאלנו) - ונגיע עד למגדל צדק (מבצר אפק). למי שחנה בעינת - זו הדרך המומלצת.

ועוד סינגל אפשרי לסיום:
למי שמעוניין - כשמגיעים לפניה ימינה המוליכה אל מתחת ומימין למגדל המים והאנטנות - לא נפנה אלא נמשיך ישר מספר מטרים.
נזהה שביל חוצה, המוליך ימינה - הפעם משמאל למגדל.
שביל זה יורד לתוך מעין רחבה/מחצבה-זוטא עד שנעצר בקצה השלוחה. נגיע לפינה הימנית שמולנו. נזהה ירידה המתחילה שם - בכיוון חצי-שמאלה.
דאבל טכני, מדורדר מאוד, עם סלעים, חלוקים ובולדרים - נקרא "ז'בוטינסקי", על שם הרחוב אליו נשפך.
יורדים, משתדלים לא ליפול או להתהפך (בקיץ מדורדר יותר - אם כי בחורף גם מעט חלק). הסינגל הזה מסתיים ברחוב.

עולים בזהירות על הכביש, פונים ימינה - ומדוושים בעליה קצרה לצומת. בצומת/כיכר - נפנה ימינה ונחבור למגרש ולרכבים.

מסלול נוסף
סשן סינגלים מומלץ, כ-שעתיים +- רכיבה נטו, כ-20-23 ק"מ:

* ירידה מהמגרש ועליה ל"סינגל הפריחה" הכפול (זורם, טכני ברמה בינונית). ניתן גם לצאת מחניון היער ולהתחיל בסינגל פריחה אחד, השמאלי (חצי עליה וחצי ירידה).
* פניה ימינה מהיער ועליה בסמ"ש האדום לכיוון דרום מזרח (פניה שמאלה בצומת השבילים - דרך השביל העולה ימינה, בין אם הראשון או השני).
* ירידה באדום ועליה עד ל"נשיקה", בו נפנה ימינה (סינגל ארוך מאוד, טכני אך זורם) וחבירה לצומת סינגלי "החביות"/"השילדות" בתחתית השלוחה, מימין, לצד הנחל. (*)
* נפנה שוב ימינה לתחילת סינגל "החביות", אך נמשיך ישר עד לשביל לבן וממנו אל עבר תחילת סינגל "4*4" ו"הנחשים".
* עליה חזרה לסמ"ש אדום דרך "הנחשים" (כייפי ורכיב לגמרי. כייפי וזורם גם בירידה) או "4*4" (דאבל טרשי רכיב אך תלול).
* שמאלה בסמ"ש עד לפיצול ימינה אל "חירבת חמאם" המרשימה.. (*)
* ירידה טכנית וכייפית למטה ועליה לא קלה בשביל החורבה שממול.
* ירידה כייפית ומתפתלת מהחירבה אל השביל למטה (מימין כביש תוואי הגדר).
* עליה נוספת, לכיוון העץ הגדול שבשיא גובה, וחבירה למתחם "חירבת כסיפה" היפה.
* בהמשך השביל נזהה (או נחפש) את הסינגל משמאל ויורד למטה במקביל למחצבה שמימין. הוא ארוך, זורם וטכני ברמה קלה יחסית (ורכיב גם בעליה).
* ניתן לסיים כאן ולעלות שמאלה אל המגרש (כ-21 ק"מ) או להמשיך לסיבוב נוסף של סינגל הפריחה ואז לחזור לרכבים שבמגרש (23 ק"מ).

(*) מסיום "הנשיקה", ניתן להמשיך ממול אל "מעלה אלעד" ("הזונה") בסימון אדום, או להמשיך בנחל לכיוון "מעלה שילה" (הסרפנטינות העולות לפריקסטים של הימ"ח). בסיום האדום לפנות שמאלה, או בסיום הסרפנטינה לפנות ימינה - ולהגיע לצומת שביל לבן/סמ"ש אדום, מתחת לקווי המתח. שם ניתן לרדת באחד מ-3 סינגלים היורדים צפונה חזרה אל הנחל. אחד מהם, "עץ התמר" יורד בקו הואדי (מימין לתחילת שביל הסמ"ש, מצפון לצומת השבילים) והוא תלול וטכני מכולם, האחר ("המרגמות") זורם ומהיר והשלישי יותר דאבלי.
מכאן ממשיכים בהתאם להמשך המסלול המצויין עד לסיום 23 ק"מ (בלי סיבוב נוסף של שביל הפריחה) או כ-25 ק"מ (עם). בלי מקטע זה נסיים עם כ-20 ק"מ.

(*) אם זמנינו או כוחנו קצרים, נוותר על החורבות ועל סינגל "השב"חים".
במקום לפנות ימינה לחירובות, או ימינה אל עבר הירידה שממנה עלינו והגענו - נמשיך בסמ"ש האדום עוד קצת, בירידה טרשית עם לא מעט "זמן אוויר", תודות לסלעים גדולים. בפניה הבאה ימינה, נפנה ונרד במהירות, עד לצומת השבילים שבה התחלנו. [ אגב, אם לא פנינו, נמצא עצמנו בסמ"ש האדום בקרבת איזור מגדל המים].
בצומת ניתן לבחור: 1. פניה שמאלה ועליה למגרש/למגדל צדק ולרכבים. 2. פניה ימינה לביצוע סינגל הפריחה (עליה שמאלה לפסגת היער וירידה בסינגל), ומשם לרכבים (בין אם חנינו במגרש ובין אם חנינו ביער או במגדל צדק).
סה"כ המסלול יהיה 18-20 ק"מ, תלוי בביצוע הסינגול הנוסף ובמקום החניה.

אפשרות הרחבה נוספת:

* חונים בצפון שכונת גבעת הסלעים, בכניסה ליער הדרומי.
* עולים בסינגל אבן העזר, מבקרים ביער ונהנים מהפריחה וממספר סינגלים קצרים - מתעכבים מעט באתר הארכאולוגי של אבן העזר - יורדים לכיוון כביש נחל
   רבה וחוצים במעבר המים על בסיס הנחל.
* נכנסים ליער ראש העין ומשתלבים בשבילים ובסינגל הפריחה.
* המשך: כראות עיניכם.
* חזרה: מסיימים בסינגל "ז'בוטינסקי", כשבכביש פונים שמאלה אל עבר המרכז המסחרי, ברח' משה דיין ימינה - וירידה מהירה בכביש, 3 כיכרות, והגעה עד לכיכר
   שכונת גבעת הסלעים (ביה"ס) על כביש נחל רבה. עולים לרכבים.

גרף רכיבה

מפות למסלול

נכתב ב - 14/09/2008 08:09:18

חרבת כספה

תודה על המפה.
בקשר לחרבת כספה- מעניין לעצור לראות את המקום.
מדובר בכפר בינוני מהתקופה הביזנטית, בשטח 10 דונם.
ניתן לזהות בו גת גדולה וארבעה בתי בד.