תארו לעצמכם 28 קילומטרים של מסלול, מתוכם 22 קילומטרים בסינגלים מדבריים מהזן המהנה ביותר, 1,150 מטרים של איבוד גובה (אבל גם 400 מטרים של טיפוס בדרך), מעיינות שופעים, נופי מדבר יהודה המרהיבים וכדובדבן, לקראת סוף המסלול, נבי מוסא, מבנה דתי מן האגדות. מעבר לכל הנפלאות של המסלול הזה, הוא גם נמצא במרחק של שעה אחת בלבד ממרכז הארץ - It doesn’t get any better then this.
את דרב אל ר'נב, או "דרך הסוכר", חשף לעולם יואב בהט והיא הפכה במהרה ללהיט. זהו שביל עתיק יומין שחיבר את ירושלים לים המלח במגמת ירידה ועם נופים אינסופיים. מה צריך יותר מזה? והתשובה היא אורך. המסלול היה די קצר, כך שטובי מוחות המטיילים שקדו על שיפורים ועל הארכות, ולבסוף הבליח המסלול של דורי גליניק, שלדעתי הוא אחד המסלולים הטובים בארץ. למעט שינויים קלים מאוד, הוא מתואר כאן.
המסלול אמנם במגמת ירידה אך בהחלט אינו קל. רוב הסינגלים אינם קשים מבחינה טכנית, אך חלקם עוברים מעל פי תהום ולפיכך מסוכנים מאוד. נוסף על כך, יש לזכור כי מדובר במדבר יהודה ומומלץ לבחור יום קריר לרכיבה במסלול.
מידע כללי
מרחק: 28 קילומטרים.
זמן: ארבע-שש שעות.
קושי פיזי: בינוני.
קושי טכני: בינוני.
קושי ניווט: בינוני-קשה. חובה להצטייד במפה.
מפה: מפת סימון שבילים מספר שמונה – "מדבר יהודה – צפון". רוב השבילים שנרכב עליהם מופיעים במפה ומסומנים כשבילים צרים.
מעגלי: לא.
GPS: קובץ GPS בפורמט PLT באתר.
הגעה לנקודת המוצא
נקודת המוצא היא ליד הכניסה למעלה אדומים. ניסע בכביש מספר 1 מירושלים לכיוון ים המלח ונפנה ימינה למעלה אדומים. נעבור את המחסום בכניסה לעיר (רחוב "דרך הר הבית"), נפנה ימינה בכיכר ונחנה במגרש החניה הלא סלול.
הגעה לנקודת הסיום
נקודת הסיום היא בתחנת הדלק "פז" בצומת אלמוג. נמשיך עם כביש מספר 1 לכיוון ים המלח, ובצומת אלמוג נפנה ימינה לתחנת הדלק.
סוויצ'בקים בדרך הסוכר
יוצאים לדרך
נצא מן העיר בדרך שבה נכנסנו ונפנה שמאלה בכביש לכיוון קידר (הכביש חדש ואינו מופיע במפה). לאחר 1.8 קילומטרים, רגע לפני העיקול ימינה, נרד שמאלה לסינגל ונעלה איתו על השלוחה מזרחה (1.8 קילומטרים מתחילת המסלול; קואורדינטות: 17855,12973; 440 מטרים מעל פני הים).
יש להישאר על הסינגל המטפס על ראש השלוחה ולא להתפתות לשבילים היורדים לצדדים. הסינגל טכני לפרקים וכולל כמה עליות, אך רובו זורם במהירות במגמת ירידה על השלוחה כשהוא מוקף בנופים מכל הכיוונים. נראה את מעלה אדומים על השלוחה משמאלנו והתיישבות בדואית גדולה בערוץ מימיננו. לאחר כ-3.3 קילומטרים על הסינגל הוא פונה שמאלה (5.1 קילומטרים; 18163,13040; 345 מטרים) וגולש בתלילות אל ספק דאבל ספק סינגל, הממשיך בטיסה מהירה, מתעקל ימינה בערוץ נחל ומגיע למפגש עם דרך רחבה (6.1 קילומטרים; 18232,13105; 240 מטרים).
נפנה ימינה בימנית מבין הדרכים, ונתחיל בטיפוס. הדרך היא כנראה הבסיס לגדר ההפרדה, שהעבודות עליה נפסקו באזור זה. לאחר 1,700 מטרים בדרך זו נפנה שמאלה לדאבל נחמד המתעקל ימינה ויורד בתלילות מפחידה ומדורדרת לערוץ ואדי א-דככין, מתעקל ימינה וחזרה שמאלה ומתחיל בטיפוס קשה אל מחוץ לערוץ. 600 מטרים נוספים מהיציאה מן הערוץ יביאו אותנו לערוץ נוסף ובו נפנה ימינה בדאבל תלול מאוד, נשמור על השמאל ואחרי 400 מטרים נגלה שהוא הופך לסינגל וחוצה את השלוחה שמשמאלנו וממשיך עד למפגש דרכים (10.4 קילומטרים; 18383,12861; 362 מטרים).
נפנה שמאלה ומיד שוב שמאלה לסינגל המטפס לכיוון צפון-מזרח וממשיך במגמת ירידה כשנופים מרהיבים נפתחים לצדו. נמשיך עם הסינגל על השלוחה העושה דרכה לכיוון צפון-מזרח בלי להתפתות לפניות ימינה, נעבור מדרום לכיפת רג'ם רחיף, נקיף מדרום וממזרח את ראש ג'בל מכלך (נקודת גובה 243) ונפנה שמאלה לסינגל מהנה מאוד היורד מערבה (14 קילומטרים; 18618,13057; 220 מטרים), שהטיסה בו משובחת. לאחר כ-1,200 מטרים נגיע לבור מים גדול ומעניין שאינו מסומן במפה. אמנם יש בו מים והוא ללא ספק משמש את תושבי הסביבה, אך הבור אינו מפתה במיוחד לרחצה.
נמשיך בסינגל עד שהוא נשפך לואדי א-דככין. נפנה ימינה ונרכב לאורך הערוץ, חלק מהזמן בתוך הערוץ וחלק מהזמן בסינגל ליד הערוץ, שבשלב מסוים אף מטפס גבוה ויורד חזרה לכיוון בור מים גדול נוסף – ביר אל-מלקי (18.4 קילומטרים; 18572,13246; 97 מטרים).
זה לא פאטה מורגנה. נבי מוסא
הדובדבן שבקצפת
מיד אחרי ביר אל-מלקי (ממערב) נפנה ימינה לסינגל המטפס לכיוון צפון-מזרח, וכעבור 800 מטרים נבחר בשביל הימני בפיצול. נמשיך עד למפגש עם סימון השבילים הירוק של נחל אוג, נפנה איתו ימינה, ולאחר מרחק קצר נעזוב אותו שמאלה אל דרב אל ר'נב - סינגל העושה דרכו מזרחה (19.5 קילומטרים; 18642,13270; 119 מטרים). זהו סינגל דרך הסוכר המקורי והוא הכי טוב שיש - סינגל זורם עם אתגרים טכניים פה ושם ועם נופים מטריפים מכל עבר. בתחילה הסינגל תופר מעט, אך לאחר רס-אל-משהד הוא תופס מגמת ירידה ואינו מרפה.
בשלב מסוים הסינגל הופך לדאבל, אך אל תסתפקו בו - אפשר להמשיך בסינגלים מקבילים עד לסיום החגיגי במבנה המדהים של נבי מוסא (24.8 קילומטרים; 19083,13267; 107 מטרים). על פי המסורת המוסלמית, כאן נמצא קבר הנביא משה, ולכן נבנה כאן אתר קדוש במאה ה-13 למען עולי הרגל. מבנה האבן הגדול כולל קשתות מרשימות, כיפות רחבות וגדולות ועצי דקל, ומאחוריו נמצא בית קברות גדול. אחרי רכיבה ארוכה במדבר קשה שלא לחשוב שהמבנה הזה הוא פאטה מורגנה.
רגע, עוד לא סיימנו עם הסינגלים. משמאל לנבי מוסא נזהה סינגל ונרכב איתו לכיוון צפון-מזרח. הסינגל זורם לאורך ערוץ, עולה מעט ולבסוף נשפך למישור. כשנגיע למישור נזהה מיד את תחנת הדלק פז בצומת אלמוג, ונרכב אליה ואל סיום המסלול.
הכתבה המלאה התפרסמה במגזין
Mountain Bike Action, אוקטובר 2010