טיפים למוביל טיול

טיפ - טיפה טיפים למוביל טיול


למובילי רכיבות חדשים בגרופי, ובכלל.
מספר רוכבים שהובילו לא מעט טיולים רכובים בגרופי ומחוצה לו , ישבו, דשו, שתפו והחכימו זה את זה ולבסוף החליטו לשתף את כולם.

כל מה שמרוכז במסמך זה הוא בגדר אסופת הנסיון המשותף של מספר מובילים באתר.
חלק מההמלצות יתאימו לטיולים ארוכים ומסובכים , חלק אחר לטיולים קצרים ליד הבית ,
בכל מקרה - כל אחד מכם מוזמן לקחת את המתאים לו.

או לא.

המסמך אף פעם לא יהיה גמור , כל מי שחושב שיש לו משהו חשוב להוסיף מוזמן לשלוח זאת אלינו .


שיהיה בהצלחה !

ציוד מומלץ לכל מוביל (וגם לרוכבים האחרים) בטיול:
1. אופניים תקינים, קסדה, כפפות ומים בכמות מספקת בהתאם למסלול ואופי הטיול - אולי טרוויאלי, אך יש עדיין רוכבים, שאינם ערים לכך.
2. מפת האזור בו הטיול מתקיים ( בקנ"מ של לפחות 1:50,000 ) - חשוב, לא לסמוך רק על מכשיר ג'י.פי.אס!!!! במקרה הצורך (שינוי/קיצור מסלול ולחילופין, חו"ח, כיוון מחלצים למקומה של הקבוצה), ג'י.פי.אס. עלול להתברר כלא מספק !
3. מצפן ידני .
4. ערכת עזרה ראשונה. טלפון סלולרי
5. זוג מכשירי קשר ( למוביל ולמאסף לפחות )
6. משרוקית.
7. פנסים לבנים ונצנצים (למקרה, שמשך הטיול חורג משעות האור)
8. כלי תיקון וחלפים לתקלות נדושות/רווחות: ערכה לתיקון תקרים; חוליות לשרשרת; אוזן חלופית למעביר האחורי; כבלים להילוכים ובלמים, משאבת ניפוח שמתאימה לשני סוגי הוונטילים.

הכנות ותכנון הטיול
1. קודם כל לומדים את המסלול "על יבש": פורסים 1:50,000 (על פי רוב על השטיח), ומתכננים מסלול רכיבה ראשוני. אחר כך מוצאים לאורכו "נקודות מילוט" למקרי חס וחלילה לסוגיהם (תקלות, פציעות, אי עמידה בלו"ז, כניסה לחשיכה וכו').
2. אחר כך לומדים את המסלול "על רטוב": אוספים שלושה ארבעה משוגעים לדבר, רוכבים מנוסים ובעלי יכולות טכניות ופיזיות טובות, ומבצעים טיול הכנה. לומדים את הדרך, את מכשוליה וההיבטים הבטיחותיים שבה, את משך הזמן האמיתי והצפוי שלה, את נקודות העצירה האופטימליות, את מספר המשתתפים הרצוי ואת המשמעות של נקודות המילוט: מרחק, רמה טכנית וכו'.
3. אם איננו מכירים את המסלול מרכיבה קודמת - אנחנו מתריעים מראש. יש לכך השפעה על מספר הרוכבים שנוציא לסוג כזה של הרפתקה, וכן על כושרם וכישוריהם הנדרשים. בכל מקרה עליהם לדעת מראש באיזו מידה המוביל מכיר את הדרך.
4. בעת פתיחת הטיול אנחנו נוטים לתת תאור מפורט ככל האפשר של המסלול. מאחר והגדרות הקושי והמורכבות הן סובייקטיביות לחלוטין, חשוב שלרוכבים יהיו נתונים אובייקטיביים רבים ככל האפשר, כדי שיוכלו לקחת החלטות אחראיות על עצמם. גובה מצטבר, תוואי שטח, אורך המסלול, מורכבותו הטכנית, משך זמן צפוי וכו' - כל אלה רק עוזרים ליצירת קבוצה מטיילת הומוגנית יחסית. אם קיים תאור מסלול כתוב באתר זה או אחר - מפנים אליו. נתונים נוספים שאנחנו מתייחסים אליהם הם: כמות מינימלית נדרשת של מים לרוכב וכן מאפייני מזג אויר רלוונטים לאזור הטיול.
5. איננו אחראים על החלטות הרוכבים באם לקחת חלק בטיול אם לאו. יש לנו את האחריות לתת את מירב המידע הידוע לנו כבסיס להחלטות אלה. הטלפון שלנו פתוח לשיחות והתייעצויות (בגבולות הזמן הנורמטיבי) לכל מי שמבקש לדעת יותר.
6. וכמובן, אנו מכינים מראש מספרי טלפון לחירום (בתי חולים, יחידות חילוץ, חברים מהאזור וכו'), בהתאם לאיזור הטיול.

לפני יציאה לרכיבה
1. הצטיידו ברשימה מעודכנת של הרוכבים ומספרי הטלפון שלהם על ידי הדפסת דוח נרשמים לטיול באתר.
2. טרם תחילת הרכיבה סופרים ומעדכנים בהתאם.
3. הגיע זמן תדריך. כמה וכמה נושאים עיקריים בו:
>> מתארים את המסלול ומוסרים כמה שיותר מידע על מה שצפוי בו, גם כדי לאפשר לרוכבים לתכנן נכון את כוחותיהם, חלוקת המים שלהם וגם כדי לתת אפשרות אחרונה לפרוש אם מישהו מעוניין בכך.
>> מוודאים כי כל הרוכבים מצויידים בקסדה ומים בכמות המספקת לאופי המסלול .
>> מגייסים את כל העדינות והטקט כדי להעיר ולפעמים לא לאפשר לרוכבים שציודם אינו תקין או חסר, או כשירותם (מכל סיבה שהיא) מוטלת בספק - מלהשתתף ברכיבה.
>> קובעים מאסף, מוודאים קשר תקין וזמין אתו (נייד או מכשירי קשר) ומציגים אותו לפני הקבוצה.

הדגשת כללי ההתנהגות והבטיחות בטיול (כל פעם מחדש, גם אם זו קבוצה מוכרת):
1. אף אחד לא עובר את המוביל, לא במישור ולא בירידות. ההנחה היחידה היא בעת עליות, וגם אז, עם תום העליה לעצור ולהמתין למוביל.
2. מסבירים את שיטת ה"תמרורים": המוביל מציב רוכב בפניות שהוא מוצא לנכון לפעול כך. ה"תמרור" מחוייב להמתין עד לבואו של המאסף, לוודא שהוא אכן אחרון, ורק אז להמשיך לרכוב.
3. לעיתים עובר המסלול לצד או בתוך מטעים/פרדסים. מדגישים את האיסור לקטוף פרותיהם של אחרים.
4. יש והמסלול עובר בשטחים שהרכיבה בהם אסורה (שבילים להולכי רגל בלבד). חוזרים ומדגישים את איסור הרכיבה במקום.
5. תקלות או פציעות באמצע הדרך - להודיע למוביל ו/או למאסף.

בזמן הרכיבה ( סוף סוף ...)
1. מתחילים בקצב הולם לחימום השרירים והנשמה.
2. במידה והטיול מוגדר כ"רכיבת מתחילים" קצב הרכיבה יהיה הקצב של הרוכב האיטי ביותר. ראוי לתת לרוכבים חוויה רכיבה ראשונה טובה ונעימה על מנת שימשיכו בתחביב - זה לא הזמן לתחרויות ולקשיים טכניים.
3. ובכלל, קצב הרכיבה נקבע ע"י החוליה החלשה שבשרשרת. יש לוודא כי לא נפתח פער גדול מדי בין חלקים/בודדים בקבוצה לבין המוביל, גם אם הדבר מחייב עצירות או קצב רכיבה איטי יותר. קצב הרכיבה צריך להיות מותאם לאופי הטיול ולחברי הקבוצה.
4. בזמן עצירות לצמצום רווחים יש לבדוק עם הרוכב האחרון שהגיע שהוא נח מספיק ומוכן להמשיך.
5. מציבים "תמרורים" לאורך הדרך:
* בהתפצלויות דרכים ושבילים בהן יש חשש כי חלקים בקבוצה יטעו.
* ליד סכנה או מפגע בדרך (בורות, חריצים וכו') שמתגלים רק ברגע האחרון, או רגע מאוחר מדי (רחמנא ליצלן).
6. לקראת קטע טכני (ירידות מדורדרות, סינגל טכני וכו') עוצרים, מוודאים שכל הקבוצה נמצאת ושומעת, מתארים את אופי הדרך, מזכירים את מיומנויות הרכיבה הנדרשות, מיעצים להוריד כסא אם יש צורך, ויוצרים את תחושת ה"בסדר גמור" לרדת מהאופניים.
7. נותנים דוגמה אישית: לא קיצורי דרך, לא יורדים מהשבילים, ולא מפגינים כישורי רכיבה יוצאי דופן שמישהו ירצה "להעתיק".
8. אם חלילה צריך להחזיר מישהו לרכבים - לעולם לא שולחים רוכב בודד בחזרה, או משאירים רוכב בודד בשטח. תמיד יוצמד לו לפחות רוכב אחד נוסף !
9. מקיימים קשר רצוף עם השעון, עם הטמפרטורה ומצב המים בקבוצה. זאת כדי לקצר ולשנות את המסלול אם צריך תוך כדי רכיבה. והרי בשביל מה תכננו נקודות מילוט?

בסיום הרכיבה
1. נושמים לרווחה.
2. לא עוזבים עד שהמאסף הגיע,מוודאים איתו שאכן היה האחרון ואף סופרים שוב את כולם.
3. מנסים ללמוד, ביננו לבין עצמנו, מה שווה לשמר ומה ראוי לשפר.
4. נוהגים בזהירות הביתה להעלות גלריה ו...לפתוח את הטיול הבא.
5. בזמננו הפנוי , משקיעים טיפה זמן בפתיחת מסלול באתר , מכניסים פרטים , דרך , תאור , מבקשים מאחד המשתתפים שהיה לו SPG את הקובץ ומרוכב אחר את גרף המאמץ ומשתפים את כולם במידע.
כך תוכלו לעזור למוביל הבא להוציא טיול מוצלח ולכם יהיה מסלולים חדשים לקבל ולהוציא בשבוע הבא ....


בהצלחה !