לרכוב עם האמונה - 74 - סובב אבני חפץ [בית הכנסת השומרוני ונחל תאנים]

פרטים

נפתח ב: 22/03/2017
סוג: טיול בארץ
 109 תמונות
 4 תגובות
 1140 צפיות

נפתח ע"י

קבוצה

לא נבחר קבוצה

מסלול

לא נבחר מסלול
אנו ממשיכים לרכוב ולטייל בארץ אבותינו, בחבלי ארץ הקשורים עמוק בטבורו של העם היהודי ומורשתו ההיסטורית. הפעם יצאנו לטייל במסלול סובב אבני חפץ. הטיול הפעם היה סגירת מעגל עבורי. בתאריך 20.2.17 רכבנו בטיול שנקרא: "אתרים נופים והיסטוריה באזור עמק המעיינות הדרומי", במהלך הטיול ביקרנו בבית הכנסת העתיק בתל רחוב, בו נמצא פסיפס מיוחד. בפסיפס כתובת מלאה הדנה בענייני מצוות של בית שאן וגם העיר סבסטיה מוזכרת בו [אפשר לקרוא בגלריה על הכתובת המיוחדת במינה, זו הגלריה: http://www.groopy.co.il/galleryinfo.aspx?gaid=35203]. היום היינו בכפר הפלשתינאי הגדול "ספרין" המשמר את השם היהודי "ספר" או "שפירין" שעל פי אחת מהגרסאות "שפירין" הייתה אחת מהעיירות של סבסטיה, סבסטיה המוזכרת כאמור בפסיפס שנמצא בבית הכנסת בתל רחוב. אתר שני היה בית הכנסת השומרוני הגדול והמרשים בחרבת "סמארה". המשכנו וירדנו לרכיבה באחד מהנחלים הלא מוכרים באזור. נחל שאיש לא נכנס אליו "נחל תאנים". איש לא מטייל בו ואיש מעולם לא רכב שם. החלטתי לנסות לחקור את הנחל ולראות מה הוא טומן. יש בנחל שרידים של דרך ישנה [ישנה מאוד], יש בנחל לא מעט מערות שנסקרו ותועדו על ידי "המרכז לחקר מערות". תודה לאלה שהגיעו והצטרפו לטיול מיוחד זה. ממליץ לקרוא את הנקודות לציון על מנת להבין את מהות הטיול

תוצאות 1-20 מתוך 109

נהנים ממראה העיניים
עוד מחצבה גדולה ומלאה במים
ממשיעים בטיול
ומתקרבים לכפר הפלשתינאי הגדול א-לבד
עצרנו בכניסה לכפר הפלשתינאי הגדול א-לבד
א-לבד כפר גדול ולא מחובבי ציון
ממשיכים לטפס במקביל לכפר
וחוצים בתי ופחונים של התושבים
אבני חפץ שם רחוק באופק
ואיליה מרביץ בנהו תורה על האזור
מישור החוף רק חבל שיש קצת אובך
מרב
חייבים להמשיך ולטפס
כפי שציינתי המון בארות מם שהפלשתינאים טופסים וסוג
מנופי השומרון
הגערנו לחרבת סמארה - לקרוא בנקודות לציון
חלק מהיישוב השומרוני
הכניסה למתחם
נראה ששתלו פה בתוך המתחם
משה מצלם כל הזמן
ncbv gbe unraho
עד כאן
משה ואיליה
משה ומרב
איליה
צלם שידעו שהיינו פה
רוכבים לצד השני של המתחם
נועם
שם ממול היישבו ענב
איליה
סובבים את המתחם בדרך לבית הכנסת השומרוני
חורשים כימי קדם
בית הכנסת השומרוני - לקרוא בנקודות לציון
חלק מרצפת הפסיפס המרשימה
רצפת הפסיפס
אולם התפילה עם הספסלים
הספסלים סביב האולם
מתחם בית הכנסת
בית הכנסת פונה להר גריזים
המקווה הקטן סמוך לבית הכנסת
המתחם
קירות בית הכנסת עבים במיוחד 2 מטר עובי
העמודים שהחזיקו את התקרה
מקומית קוטפת חובזה
עזבנו את בית הכנסת השומרוני
התחברנו לכביש הראשי
רכיבת כביש קצרה
מטפסים לשם לכפר הפלשתינאי הגדול ספרין
הצניר הענק - מראה מרשים
מטפסים לכפר הפלשתינאי הגדול - ספרין
הגענו לספרין - לקרוא בנקודות לציון
השלט בכניסה לכפר הפלשתינאי ספרין
רוכבים ברחובות הכפר ספרין
עצירה באחד הצמתים שבכפר
יורדים למטה - לנחל תאנים
יורדים....יורדים...יורדים
והכפר ספרין מעלינו
נהנים מכל רגע
בדרך לנחל תאנים
מחצבה פלשתינאית ענקים - הרס הנוף
ממשיכים לרדת
ואנו כבר בנחל תאנים
רוכבים בנחל שאיש לא היה פה אנו חלוצים
הנוף הפראי של נחל תאנים
ולטבע צבעים רבים
אני....עייף
פורצים דרכים חדשות בנחל תאנים
ובנחל עצי זית בני מאות שנים
איליה והזית
והלוף פורח פה בהמונים
ממשיכים בנחל
ולא תמיד הדרך ברורה לנו
מערות רבות בנחל שנחקרו
איזה שקט....איזו שלווה פה
ואין ספור מקבדי פריחות
כן.....גם בנחל מטפסים
היציאה מהנחל - טיפוס אכזרי מחכה לנו
מטפסים...מטפסים טיפוס ארוך עד מתחת לכפר שופה
מתחברת לטבע
התחברנו לכביש הראשי
ומתחילים לטפס לאבני חפץ
מטפסים לאבני חפץ שמולנו הכפר הפלשתינאי שופה
הגענו לאבני חפץ
מחליפים רשמים
סוף הטיול נתראה בטיול הבא

תוצאות 1-20 מתוך 109

שאלות ותגובות

נכתב ב - 22/03/2017 20:14:51

נקודות לציון

אבני חפץ – יישוב קהילתי דתי כ- 4 ק"מ מדרום מזרח לטול כרם. מקור השם מהפסוק: "וכל גבולך לאבני חפץ..."[ישעיהו נ"ד]. היישבו משתייך לארגון אמנה. היוזמה להקמת היישוב החלה בראשית שנת 1980, בעיות ברכישת קרקעות מנעו את האישור להקמתו והוא למעשה הוקם בשנת 1990. הישוב הוקם כל ידי גרעין תלמידי ישיבת ההסדר בקרני שומרון, אליהם הצטרפו משפחות נוספות. היישוב מורכב ממספר שכונות ובו מספר בתי כנסת, בית ספר יסודי, חטיבת ביניים וגני ילדים. הישוב מעניק מעטפת לפעילות חברתית ענפה לכל תושבי האזור.

חרסי שומרון – ?
בשומרון כמו בשומרון, מרבית הכפרים הפלשתינאים הגדולים והקטנים הוקמו על שרידים של ישובים יהודים קדומים. מרבית השמות של הכפרים משמרים בבסים את השמות היהודים הקדומים. על מנת להבין את שמות הכפרים שראינו היינו בהם על קצה המזלג מה הם "חרסי שומרון"? מדובר בשתי קבוצות של אוסטרקונים שכתובות בכתב עברי עתיק שנמצאו בחפירות בעיר שומרון. [בשנת 2012 ביקרנו בסבסטיה הלו היא שומרון העתיקה – מי שמתעניין יותר בנושא זו הגלריה http://www.groopy.co.il/galleryinfo.aspx?gaid=27609 ]. בחדר המחסנים של בית מלכי ישראל נתגלו למעלה משישים אוסטרקונים ועליהם נרשמו משלוחי יין ושמן שהועלו כנראה כמס לבית המלך מהיישובים השונים שבמחוז שומרון. באוסטרקונים מצוינים תאריכי המשלוחים [השנה], מקור השולח [שם העיר והאזור], שם השולח ותיאור התכולה. כמו כן מצוין טיב היין / שמן: "יין ישן" "שמן רחץ". חלק מהשמות של הכפרים שהיינו/ראינו היום משמרים את השמות היהודיים שנמצאו כאמור על חרסי שומרון.

ראמין – משמר את השם היהודי "רמות"/"רמנת" מימי בית ראשון, השם מופיע בחרסי שומרון.

שופה – כפר פלשתינאי המשמר את השם היהודי "שפתן" מימי בית ראשון. השם מופיע בחרסי שומרון.

כפר א-לבד – אחד הכפרים הפלשתינאים הגדולים באזור.

ספרין – כפר פלשתינאי גדול המשמר את השם היהודי "ספר" מימי בית ראשון, השם מופיע גם הוא בחרסי שומרון. יש הגורסים שהשם משמר את שם העייריה "שפירין" הנזכרת בכתובת רחוב שאחת העיירות ביהודיות בתחום סבסטיה בהקשר לעניין מצוות התלויות בארץ ישראל.

חרבת סמארה – מדובר בעיר שומרונית קדומה המשתרעת על שטח של 30 דונם. על פי הסקרים הארכיאולוגים התקיים במקום יישוב החל מהתקופה ההלניסטית ועד לתקופה המוסלמית הקדומה. נמצאו שרידי חומה גדולה, מבני ציבור, בורות מים, חללים תת-קרקעיים ומחצבות. בשנות ה-90 הארכיאולוג יצחק מגן שחפר במקום, גילה בית כנסת מפואר ומקוואות טהרה שתוארכו לתקופה הרומית המאוחרת, הביזנטית והמוסלמית הקדומה. מדובר באחד מבתי הכנסת השומרונים המפוארים ביותר. אנו מוצאים אזכורים למקוואות שומרונים במקורות חז"ל, אבל לא לבתי כנסת שומרונים. אזכורים לבתי כנסת שומרונים נמצאים במקורות נוצריים ובמקורות שומרונים בלבד. המקור העיקרי המספר על בניית בתי כנסת שומרונים הינו המקור הנקרא: "כרוניקת בבא רבה" מי שהיה חי בראשית התקופה הביזנטית [המאה ה-4], וחולל מהפך דתי בקרב השומרונים. בית הכנסת שלפנינו מכיל שלושה חלקים עיקריים: אטריום [חצר], נרתקס [מבואה] ואולם מרכזי שבקצהו המזרחי אפסיס. החצר בנויה כחצי עיגול ורצופה בפסיפס צבעוני [כנראה פה היו נערכים אירועים שונים]. הנרתקס היה אולם ארוך שתקרתו נתמכה ב -6 עמודים [שניים מהם עדין עומדים כיום]. האולם המרכזי שימש כאולם התפילה, קירותיו עבים במיוחד [2 מטר עובי], באבן הסף שבכניסה נחצבו גומחות להתקנת מזוזות לדלת העץ. סביב האולם נחשפו ספסלי אבן היקפיים, אורכם מלמד שבית הכנסת היה יכול להכיל כ-80 איש. בית הכנסת פונה לכיוון הר גריזים. אולם התפילה מרוצף ב-3 שכבות מתקופות שונות. שכבה ראשונה לוחות אבן מהתקופה הרומית שקדמה לבית הכנסת. שכבה שנייה פסיפס מרהיב שתוארך לסוף התקופה הרומית וראשית התקופה הביזנטית [מאות 4-5 לספירה]. ושלב שלישי שוב לוחות אבן שכיסו את הפסיפס ומתוארכים לסוף התקופה הביזנטית ותחילת התקופה המוסלמית הקדומה [מאות 6-8 לספירה]. בשלב השלישי עוטרה הרצפה בפסיפס מרהיבה במיוחד עם צורות גיאומטריות, כפות תמרים, שריגי גפן, אשכולות ענבים, אלומות חיטה/שעורה, עצים שונים. אל תמצאו דמויות אדם ו/או בעלי חיים בבתי כנסת שומרוניים כמו בבתי כנסת יהודיים. מה שמראה על חיזוק הפסוק: "לא תעשה לך פסל וכל תמונה..."[שמות כ] אצל השומרונים יותר מאשר אצל היהודים. בקצה המזרחי של אולם התפילה באפסיס יש במה שכנראה עליה עמד ארון הקודש. במהלך החפירות נחשפה במקום זה אבן ועליה תבליט של חזית המקדש. בנוסף נמצא במקום שכבת אפר שבבדיקות תוארך לסןף התקופה הביזנטית. אנו יודעים מעדויות על חורבן השומרונים במאות 5-6 לספירה כתוצאה ממרידות השומרונים נגד השלטון הנוצרי-ביזנטי. על פי העדויות המרידות דוכאו ביד חזקה ובצורה אכזרית מאוד. בקצה המזרחי של בין הכנסת נמצא מקווה טהרה קטן [מקווה טהרה גדול יותר נמצא ממערב לבית הכנסת]. אנו למדים על הקרבה של מקוואות טהרה שומרונים לבתי הכנסת השומרונים מהכרוניקה של "בבא רבה", ככתוב,: "ויבן עוד מקווה גדול ורחב נוכח כנישת אבנתה וישימו למקרא ולתלמוד ולשמוע". מה שמרמז שתפקידו של בית הכנסת השומרוני היה גם מקום ללימוד תורה, קריאה בתורה, והעברת שיעורים תורניים.



נכתב ב - 23/03/2017 07:12:35

תיעוד מרשים מלווה בתמונות ומה צריך יותר מזה פשוט נהדר.

נכתב ב - 24/03/2017 10:45:51

יופי של גלריה

רואים שנהניתם ,האהבתי לקרוא את כל ציוני הדרך שכתבתה
נכתב ב - 04/04/2017 10:24:21

כל הכבוד על היוזמה לרכוב גם בישובי השומרון

כבוד!!!!

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר