SYNT - פריחת אירוסים בגלבוע עם יעלי וגדי ואפילו גם בחירות

נפתח ב: 10/03/2015

YY

יעלי וגדי ארגנו לנו טיול לגלבוע ,אוטובוס הקבוצה אסף 23 רוכבות ורוכבים מתחנת האיסוף בראש העין לאחר התארגנות זריזה יצאנו לדרך ,קפה של אריה תה של יעלי ובורקסים של תמי מצוינים חולקו בדרך. אריאל אירגן מדגם בחירות של הקבוצה חולקו פתקים והוקמה ועדת בחירות...... מזג האויר הצפוי הבטיח שרב אחרי נסיעה של כשעה ומחציתה הגענו לגלבוע ולמוסד מלכישוע הדרך עמוסה בפריחה מרהיבה שלא ראינו כמותה מזה שנים כל זאת תודות לגשמים הרבים שירדו השנה. במלכישוע פגשנו את החברה הצפוניים 5 במספרם וגם את גדי שהוביל את הטיול לאחר התארגנות יצאנו לדרך שאריאל במאסף. מלכישוע - מלכישוע - כפר שיקום לנפגעי סמים, על פסגת הר מלכישוע וצופה אל נוף מרהיב מכל עבריו. הקיבוצים השכנים לכפר הם מעלה גלבוע ומירב. מלכישוע הוא הישוב הדרומי ביותר על רכס הגלבוע ומצוי על "הקו הירוק במלכישוע פועלות במקביל קהילות טיפוליות לבגירים, צעירים ונוער - בפיקוח משרד הרווחה ומשרד הבריאות. קהילת הבגירים הוקמה בשנת 1990, קהילת הנוער הוקמה ב- 1995. מלכישוע הוקמה ביוזמה משותפת של הרשות למלחמה בסמים ומועצה אזורית בקעת בית שאן (עמק המעיינות). לקהילת מלכישוע מתקבלים משתמשים לרעה בסמים ואלכוהול - לאחר שעברו את שלב הגמילה הפיזית. יצאנו ברכיבה מהפינה הדר מזרחית של גדר המוסד. בירידה על דרך העפר מיד נפו עשרות פריטים של אירוס הגלבוע המרהיב ביופיו וגדול במיוחד בהשוואה למיני האירוסים האחרים. אִירוּס הַגִּלְבֹּעַ או אִירִיס הַגִּלְבֹּעַ (שם מדעי: Iris haynei) הוא מין בסוג אירוס, בתת-הסוג אירוס (Iris Iris), בסקציית אירוסי ההיכל (אוֹנְקוֹצִיקְלוּס – oncocyclus). שמו ניתן לו על שם ויליאם אמהרסט היין (Hayne), שאסף את הצמח לראשונה בהר הגלבוע בשנת 1876. אירוס הגלבוע הוא מין אנדמי לארץ ישראל. אירוס הגלבוע גדל בגלבוע וברצועה צרה בצפון השומרון (מהגלבוע עד נחל תרצה). כמובן שכולנו הצטלמנו ליד האירוסים היפים בפוזות שונות ומשונות. לאחר ק"מ אחדמנקודת ההתחלה פנינו ימינה בירידה לכיוון צפ' מערב כאשר מתכלים גם פרחים רבים אחרים בניהם נוריות כלניות רקות ועוד מינים רבים אחרים יפים. אחרי כ 4 ק"מ שהיקפנו את מלכישוע ירדנו ירידה מאד מהירה בכביש עוברים כרמים יפים עירומים וטיפסנו שוב להר אבינדב עוד כ 4 ק"מ עד לישוב מירב המשך תיאור הטיול למטה

YY
נכתב ב - 10/03/2015 22:05:04

המשך תיאור הטיול ....

מירב שוכן בסמיכות לקיבוץ הדתי מעלה גלבוע. היישוב הוקם בתחילה כהיאחזות נח"ל על הר מלכישוע. היישוב אוזרח בשנת 1982 וישב כ-5 שנים במקום שבו הוקמה ההיאחזות, עד שבשנת 1987 עבר למיקומו הקבוע כיום - על הר אבינדב.
כאן עשינו הפסקה במצפה עליזה תצפית מקורה יפה הצופה לכפר הפלסטיני ג'לבון מעבר לקו ההפרדה ,המצפה הוקם לזכרה של עליזה מלכה ז"ל אשר נהרגה מירי מחבלים בתוך הקו הירוק. הפסקה של בוקר קפה של אריאל עוגות של אלישע ואבי .
לאחר ההפסקה ירדנו ממירב והתחלנו לטפס לאזור המאגרים ותחנת הכח מעלה גלבוע המתוכננת בהספק של 300 מגה ואט בשיטת אגירה שאובה.
שטח התכנית כ-1300 דונם. המתקן כולל ארבע מרכיבים עיקריים: מאגר מים עליון דרומית-מזרחית לקיבוץ מעלה גלבוע; מאגר מים תחתון מערבית לקיבוץ רשפים; מנהרה חצובה בבטן האדמה בה יונח צינור פלדה שיחבר בין שני המאגרים להעלאה והפלה של המים; תחנה הידרואלקטרית הסמוכה למאגר התחתון שתיבנה בבטן ההר בתחתית המנהרה.
אחרי 4 ק"מ ממירב חלפנו ליד קיבוץ מעלה גלבוע , שנודע בתחילה כ"מצפה גלבוע", הוקם כהיאחזות נח"ל ב-29 בנובמבר 1962, לציון יום כ"ט בנובמבר ,בשנת 1968 התאזרח ויושב בידי אנשי הקיבוץ הדתי. לאחר משברים כמעט פורק . כיום כלכלת הקיבוץ יציבה יותר, והוא הצליח להחזיר את כל חובותיו. שסך הכל במעלה גלבוע מעל 100 משפחות.
ענפי הפרנסה העיקריים בקיבוץ הם חקלאיים: גידול ושיווק גזר, רפת חלב, ותרנגולי הודו. כמו כן, בולטת בקיבוץ נוכחותה של ישיבת מעלה גלבוע, ישיבת שילוב של הקיבוץ הדתי, המשלבת לימוד תורה עם חיי מעשה ושירות צבאי. כמו מרבית הקיבוצים, גם קיבוץ מעלה גלבוע עבר תהליך של הפרטה.
מאזור מעלה גלבוע רכבנו כ 2 ק"מ בצמוד לדרך הביטחון של כביש המערכת והתקרבנו לכפר הפלסטיני פקועה לאחר ברבור קטן ,איבדנו את ספקטור ועוד כמה שובבים שרכבו איתו ,מצאנו את דרך הכניסה לסינגל הקצר אבל אכזר מאד היה מלא סירפדים צורבים ביותר שהשאירו את רישומם על כולנו חוויה די מיותרת חזרנו לשביל והגענו לכביש ופגשנו את ספקטור.
לאחר המתנה עלינו עליה בינונית בכביש ולאחריה ירידה ואח"כ פניה דרומה באזור הר אחינועם
אחרי רכיבה של כק"מ התפצלנו לחלק שרכב בסינגל וחלק שרכב עם ספקטור בדרך לבנה למעשה היתה עליה מתונה די ארוכה ומפרכת אבל הנופים היו כל הזמן משגעים הפריחה הצהובה קצת מתחילה להשתלט עד בוא הקיץ שפה הכל מתייבש.
רכבנו במורדותיו הדרומיים של הר ברקן חלפנו על הישוב הקדום חירבת פקועית שממוקם על מדרון קל ונפגע בעקבות סלילת דרך הפטרולים. במקום נחשף במנה בעל אופי ציבורי. והממצאים הם מהתקופה הרומית והצלבנית. ממזרח ממצאים מהתקופה ההלניסטית והרומית ך בעיקר ביזנטים. שרידי מצודה אולי חלק ממערך ביצור אולי מתקופת הבית השני.
עוד ק"מ וחצי והגענו לחניון "שער הזהב" – שבקרבתו קיים שפע של פריחה אביבית. במיוחד בולטת הפריחה של אירוס הגלבוע ושל צבעונים, כלניות, נוריות ושפע מהמם של פרחים אחרים. מכאן נוח מאד לצאת למסלול הליכה תלול – לעבר "העמק הנעלם". בחניון הוקמו מתקני משחקים ונסללו שבילי הליכה משולטים המוליכים לשמורת הר לפידים. באמצע הדרך הוקם חניון נוסף – "חניון אמצע הדרך.
פה עשינו הפסקת קפה נוספת ולאחריה ירדנו לעמק הנעלם מעבר לכביש ירידה סזיפית ואפילו צבעונים ראינו ,מדרגה ולאחריה שביל לבן נוח לרכיבה במגמת עליה אבל עם ירידות לא מעטות חניון הסיירים עם תצפית יפה לעמק וגם לכתף שאול ,המתנו לאחרונים וטיפוס אחרון וחזרה לכביש ומשם רכיבה קצרה על הכביש וכניסה לכתף שאול – החניון המרכזי בגלבוע. מומלץ לערוך מכאן טיול רגלי צפונה, להר שאול, פסגה שבולטת מן הרכס העיקרי של הגלבוע ומהווה לפיכך מקום לתצפית על נוף יוצא דופן ביופיו. חובבי ההליכה יכולים לצאת מכאן לטיול רגלי אחר, להר גיבורים, שממנו קיימת תצפית נפלאה המרחיקה ראות עד להר החרמון. בהר גיבורים שרדו חורבות הכפר הערבי מזר, מקום בו התחוללו קרבות קשים במלחמת העצמאות.
הגענו לאוטובוס העמסנו את האופניים נערכנו לארוחה ,אבל לפני זה קיבלנו הרצה מהלל מכפר יחזקאל שנתן הסברים מעניינים על נושאי המים באזור ועל יצוא התוצרת החקלאית ,נהנו גם מאד מהקלמנטינות שהביא.
אריאל הודיע על תוצאות הבחירות מגמת שמאל ברורה בקרב רוב החבורה.
הפריסה היתה נהדרת בשולחנות וטרפנו את כל מה שהיה אחרי רכיבה ארוכה שכזאת.
היה יום טיול נפלא מזג האוויר קצת הקשה אבל נסבל ,הרבה תודות ליעלי וגדי שטרחו להכין ולארגן את הטיול והצליח להם מאד לאריאל שהיה במאסף ועל הקפה ,לטרגן תודה על ארגון האוטובוס
ולכל החבורה הנהדרת עם תגבורת של הצפוניים ,היה יום שלישי נפלא.
נכתב ב - 10/03/2015 23:23:33

נהדר

יום מקסים עם סינט
תודה לכולם.
נכתב ב - 11/03/2015 01:40:21

תיעוד מעולה ליום נפלא

שפע של פרחים בנוף יפהפה. נדיר!
תודה ליורם ליעלי ,גדי ולכולם.
שלא יגמר.

הידד לקבוצת סינט וכבוד לנשיאנו
נכתב ב - 11/03/2015 10:47:34

מקסים

תיאור מעולה של יורם המעניק הרגשת שייכות בטיול. הפואמה מצוינת, כתובה לפי כל כללי התחביר הזכרת הנשיא בבית הראשון והאחרון. יחי יחי יחי.