SYNT - במנחת מגידו ,יער מגידו נחל קיני ויערות מנשה עם ספקטור

נפתח ב: 03/02/2015

YY

התכנסנו השבוע 25 רוכבות ורוכבים במנחת מגידו בבוקר קריר אך שטוף שמש ,ערפילים כיסו את מרבית עמק יזרעאל היפה ,באנו עד פה כדי לראות את משטח הכלניות האין סופי בשלל צבעים וגוונים שובה עין ,יחד עם סינגל נחמד שאורכו כחצי שעה רכיבה שסובבת בתוך משטח הטכניקולור הפרחוני הזה.. לאחר התארגנות קצרה שספקטור יוזם ומוביל הטיול מאיץ בנו ללא רחם ,יצאנו לדרך לתוך החורשה המוריקה של אקליפטוסים ושיחים אחרים אך מה שמרהיב בכל המשטח הזה זו המלכה הכלנית בשלל צבעים חלקן פתוחות חלקן סגורות מכל המינים ובכל הצבעים. הסינגל מתפתל לו לאורכו ולרוכבו של המיני יער הזה וקולות התפעלות של חברי הקבוצה עוד ועוד. בסיום הסינגל חזרנו לנקודת המוצא היה סיפתח נהדר לשלב הבא - התארגנות מהירה והתקפלות לנקודת תחילת הרכיבה האמיתית של היום בחניון אתר תל מגידו בסמוך לשער הכניסה לקיבוץ מגידו. התחלנו את הרכיבה בהובלת ספקטור במאסף מאיר טנג'י בכיוון שער הכניסה לקיבוץ נצמדנו לדרך שמחוץ לגדר הקיבוץ והתחלנו לנוע בשולי היער חלפנו לצד בית קברות מוסלמי מגודר שרוסס בקוטלי עשבים - בית הקברות של הכפר לג'ון שנעזב במלחמת העצמאות. השם לג'ון או לגיו, שומר על זכרו של הלגיון הרומאי שישב כאן. בפינה הצפונית-מערבית של בית הקברות, פונה הסימון ימינה וחולף בשולי היער ואחר כך לאורך גדר קיבוץ מגידו. לאחר רכיבה קצרה, פונה הסימון ימינה ויורד דרך צמחייה סבוכה לעבר עינות קיני. נחל קיני הוא אחד הנחלים היפים בשולי רמת מנשה. בקטע קצר שאורכו מספר מאות מטרים בלבד, נובעים בנחל מספר מעיינות ולצידם צמחיית נחל עשירה - עצי ערבה, שיחי פטל קדוש וקנה מצוי, עצי בוסתן (בעיקר תאנה ותות), שרידי טחנות קמח, ומסביב יערות ברושים ואקליפטוסים. הנחל סמוך לקצה המזרחי של אזור "ואדי עארה", ומהווה יעד פופולארי לתושבי האזור. לפיכך מומלץ לטייל בו בקבוצה ולהימנע מחגים מוסלמיים (כולל "יום הנכבה"). שמו העברי של הנחל בא בעקבות שם קדום המוזכר בכתובות הנצחה של תחותמס השלישי, מלך מצרים, שנלחם במגידו וכבש אותה בסביבות שנת 1458 לפני הספירה (לפני כ- 3470 שנה). בתיאור הקרב מוזכרת הגעת המלך "לדרומה של מגידו, אל שפת נחל קינה". המשך תיאור הטיול למטה

YY
נכתב ב - 03/02/2015 23:11:42

המשך תיאור הטיול ....

הצורה הנוכחית - קיני - מנציחה כנראה גם את שבט הקיני שכפי הנראה שכן באזור בתקופת השופטים (סיסרא, שר צבאו של יבין מלך חצור, נס מפני דבורה וברק וביקש מחסה אצל יעל אשת חבר הקיני, ובשירת דבורה מוזכר הקרב נגד הכנענים "בתענך, על מי מגידו"). מי הנחל הזורמים נוצלו להפעלת שש טחנות קמח
שפעלו לאורכו עד למאה ה- 20', ושרידיהן ניכרים בשטח עד ימינו. הנחל נשפך לקישון באזור מנחת מגידו.
ירדנו לצד טחנת קמח. אמת המים מוליכה לטחנה, ובראש המבנה יש מגלש דרכו נפלו המים בארובה והניעו גלגל טחינה. לצד הטחנה גדל עץ נדיר - אולמוס שעיר, הניכר בעליו המשוננים.
מי הנחל זורמים באפיק זרימה איטית ושקטה בצל עצי האקליפטוס התמירים ואנו רוכבים בשביל עד שמגיעים לסכר אירי קטן ומפלון המים די עמוקים ובוץ מאיים תמי נכנסת ברכיבה מהירה היישר לאמצע הנחל ומתמלאת מים האחרים זהירים יותר וספקטור מעביר אבנים כדי להקל על המעבר ,בכוחות משותפים עוברת החבורה ללא נזקים נוספים.
פנינו צפון מערב בדרך בשולי שדות החיטה ובמקביל לגדה הדרומית של הנחל חולפים עפני ברושים גבוהים ומטפסים על הגבעה ואז מתגלה תמונה מופלאה של המאגר בין העצים משתקף לו אנו ממשיכים בתוך היער בשביל צר מלא שיחי פטל וסירפד צורבים .
מגיעים לקצה השני ולשביל הרחב ,ספקטור נעלם עם חבורת הרוכבים הקדמית ,אריאל מצטלם עם קבוצת תלמידים מבני דודינו בסווצרים כתומים שבאה לטייל ביער .
אנחנו ממשיכים ברכיבה במעלה הדרך הצמודה ליער.אנחנו תוהים היכן ספקטור ועוצרים כדי לתקשר אתו במכשיר הקשר. וממשיכים בכיוון הלא נכון.
בקיצור בלבול , יורם אפרים חוזר כדי להחזיר את הכבשים האבודות לעדר ואז חוזרים לשביל הנכון ,בהמשך ,אחרי 2 ק"מ אנחנו חוצים את הנחל לגדה השנייה ופה בשמש הנעימה עושים הפסקה של ממש. אריאל מכין קפה משובח ,תמי ויעל מחלקות מהעוגות הטעימות והפיצוחים של פישקו.
לאחר ההפסקה מתחילים בטיפוס איטי ומתון במקביל לאפיק נחל הקייני לאחר 4 ק"מ מגיעים לעיינות קייני שתי נביעות חזקות מאוד המוסוות בצמחית נחלים רבה וסבוכה , אך מימיהן נשפכות לאורך כ- 3 ק"מ הבאים(נשפך מזרחה עד נ. קישון)ונאגרות לברכות קטנות בחגוי הנחל, נחל מדהים ביופיו!!! .
לאחר מכן מתחיל טיפוס בשיפוע חד ותלול לאורך כ1.5 ק"מ עד לשיא ושם מבטיח לנו ספקטור שזו העליה האחרונה ואנחנו מאמינים לו ברוב תמימותנו.
העליה מפרכת ואנחנו הולכים ברגל את חלקה האחרון מתנשפים ומיוזעים ומגיעים לקצה העליה למנוחה קלה.
אחרי ההפסקה מתחילים לטפס שוב ואח"כ ירידה חזקה של כ 5 ק"מ במקביל לנחל ספלול חלק מהחבורה עושה מעקף כדי להמשיך ברכיבה רצופה ולא לרדת רגלית כפי שהמוביל ספקטור עשה לאחר מכן נפגשה החבורה והמשכנו בירידה עוברים אזור אימונים של הצבע ושומעים יריות מסתבר שעברנו בשטח אש ממשיכים לאזור כופריין ומתחילים טיפוס קשה שלאחריו הפסקה עד להגעת האחרונים אירית מחלקת שוקולד מריר איכותי.
ממשיכים בירידה חזקה ועוד טיפוס ואנחנו חוזרים אל היער בדרך לאנדרטת הקיבוצים ובדרך לשם עוברים לסינגל קטנטן ,מגיעים לאנדרטת הקיבוצים לזכר חברי הקיבוצים שנפלו במערכות ישראל, נמצאת ביער משמר העמק.
הרעיון להקמת האנדרטה נתקל בהתנגדויות רבות. הדילמה העיקרית הייתה בעצם נחיצות הקמתה היות שבמקומות רבים בארץ יש אנדרטאות לחברי הקיבוצים שנפלו במערכות ישראל. לבסוף נתקבלה ההחלטה ונבחר המקום - גבעה נישאה ביער משמר העמק. המקום נבחר בגלל היותו צופה על עמק יזרעאל, ערש ההתיישבות, וקרבתו לג'וערה ולמערת הפלמ"ח בקיבוץ משמר העמק, דבר המאפשר ליצור את המשולש הווירטואלי של מורשת ההגנה.
התנועה הקיבוצית אספה שמות של 2200 חללים מ-178 קיבוצים. משרד הביטחון התנה את אישורו ותמיכתו בתנאי שלא יהיה ציון שמות החללים באתר. הועלה רעיון לבנות עמדת מחשב במקום ובה רשימת החללים.
הפסקה קצרה וחוזרים למעלה הדרך ואח"כ מחיל סינגל שיורד עד למושב מדרך עוז
בדרך רואים עוד גבעה עם אנדרטה ההר הוולקני הבולט כ"כ על רקע גבעות סלעי המשקע של האזור ובראשה אנדרטת זיכרון לחללי קיבוץ משמר העמק במלחמות ישראל. ההר חלק משרשרת הרי געש קטנים (כבויים) במזרח רמות מנשה. עליה רגלית, נוף לעמק יזרעאל המשתרע מזרחה - מומלץ. יש לכבד את המקום ולשמור על הנקיון ושלמות האנדרטה. יש מספר ותיקי המקום שעדיין יכולים להעיד על הקרבות שהתחוללו במקום במלחמת העצמאות.
יורדים ירידה מהירה מאד ועוברים בשולי המושב מדרך עוז עד לכביש 66 רוכבים במקביל אליו וחזרה למכוניות בחניון תל מגידו.
הסיום היה במסעדה המזרחית מצפון לצומת מגידו.
תודה גדולה לספקטור שיזם תכנן והוביל טיול למופת שלא היה קל ורצוף עליות אבל הפרחים הנופים האנשים ומזג האויר עשו אותו כל כך מוצלח.
תודה למאיר על האיסוף ,תודה לכל החבורה ותודה מיוחדת לפנחס על הטרמפ.
עוד יום שלישי שכולו טוב.

נכתב ב - 03/02/2015 23:39:08

מעולה, כרגיל !

צילומים אחד אחד. תאור מסלול וארועים, נאמן למקור.
תודה ירון
נכתב ב - 04/02/2015 03:15:10

מעולה

עבודת מחקר מעמיקה מלווה בצילומים נהדרים.
נכתב ב - 04/02/2015 05:57:14

לצבי ספקטור

בנית לנו טיול מופלא שהחזיר אותי הביתה עייף אך מבסוט עד הגג.
שאפו גדול.
תודה גם ל YY שמפליא כל פעם לסכם את הטיול כרפורטז'ה עיתונאית מצולמת ומקצועית. איך עוד לא חטפו אותו לכתב ב National Geographic??
נכתב ב - 04/02/2015 07:28:22

היה טיול נפלא , התאור והתמונות הם עדות לכך
נכתב ב - 04/02/2015 10:12:08

נהדר כרגיל

תיאור מופלא מוביל נהדר יום מקסים ארץ נהדרת .
תודה לכולם
נכתב ב - 04/02/2015 10:57:50

יורם - מידע חסר ((-:

1. שכחת לצין אילו עוגות חולקו במהלך הפסקת ארוחת הבוקר על ידי תמי ויעל. (שוקולד וגבינה)
2. מילוי המים בעוקב של יחידת החיילים עבר ללא תיעוד

חוץ מזה נראה שלא פיספסת שום אירוע ((-:

טיול מצויין ואפילו התרגלנו בסופו לנינוח המרענן של הזבל האורגני , מתנת הפרות שרועות באזור