SYNT - עין ארובות גן אהוד עין אביאל ועוד זולות אחרות

נפתח ב: 24/06/2014

YY

התאספנו 12 רוכבות ורוכבים באנדרטת משמר הגבול שליד צומת ברקאי על כביש 65 בבוקר חמים שמעון הגיע ברכיבה מתחנת הרכבת בבינימינה וסרב לכל ההצעות לקחת אותו טרמפ. אתר ההנצחה המרכזי של משמר הגבול כולל אנדרטה, מוזיאון ובית מורשת. האתר ממוקם בלב חורשת זיתים שבה פינות ישיבה ופיקניק, וברזי מים. לאחר התארגנות זריזה יצאנו לדרך ,כיוון שהדרך הישירה בחלקות החקלאיות חסומה נסענו מעט על כביש 65 מערבה עד שאפשר היה לעבור דרך החממות של עין עירון ואז מזרחה במין סינגל קטן. תל אסור על התל התרכז בעצם הישוב מן תקופת הברונזה התיכונה והלאה. המקום היה מבוצר ומן הביצור הזה השתמרה חלקלקה. הישוב התקיים עד למאה ה-11 לפנה"ס ננטש ויושב שוב בתקופת ראשית המלוכה המפולגת עד לתקופה הביזנטית. בתקופה הערבית נבנה חאן בסמוך למעיין עין ארובות ממזרח. במקום התגלו מערות קבורה מתקופת הברונזה התיכונה. מדרום התקיים יישוב קדום מן התקופה הכלכוליתית . עין ארובות שני מעיינות אחד מול תל אסור המזין בריכה גדולה וצלולה בעומק מטר עם צמחי מים יפים. המקום שופע מים לקראת סוף החורף ומתייבש אחרי שבועות. המקום השני הוא בריכה קטנה לשם זורמים מים מהנביעה, יש מקומות לשבת. השטח שופץ לזכר איציק דורי הי"ד שנרצח בקיבוץ מצר ב 2002 בפיגוע של מחבל מהפת"ח. למעשה יש כמה נביעות משנה, הן בתחתית הבריכה והן בשטח המגודר שבקצה הבריכה. בבריכה חי טריטון הפסים, שהוא דו-חי נדיר למדי בישראל. ליד הכניסה עץ תאנה עצום שאפשר לחדור אליו דרך מעבר עם גזעים ענקיים מקום מדהים. חזרנו דרך תל אסור והתחלנו לרכוב צפון מערב דרך לבנה שמסביב שפע המטעים והשדות אחרי כ 3 ק"מ פניה מערבה בסמוך לקיבוץ משמרות חלפנו ליד אקליפטוס עוג ולא רחוק משם פינת זולה מוצלת ומגודרת. הגענו לעץ דולב הנטוע ולידו סכר המהווה חלק ממפעל המים מאגרי מנשה של מקורות. עצרנו ליד זולה יפה ומושקעת בירכתי מטעי האבוקודו של משמרות ,המשכנו במגמה צפונה חלפנו ליד מאגר גליקסון ,חצינו את הכביש לגבעת עדה והמשכנו לאורך התעלה ואח"כ על הכביש ד אחרי הכניסה לכיוון אביאל ודרך עפר לבנה צפונה אחרי 2 ק"מ פניה מזרחה ליד הכרמים היפים. גן אהוד פינת חמד למטיילים ולפיקניקים בין עצי אלון עתיקים גן משחקים לילדים ודשא.במקום נקודת קשירה ושוקת לסוסים מומלץ לרוכבי אופניים כנקודת התחלה. המשך תיאור הטיול למטה ....

נכתב ב - 24/06/2014 18:16:50

המשך תיאור הטיול .....

הגן על שם אהוד אפרתי, דור חמישי בזכרון יעקב שנפל בקרב בעזה באוקטובר 2007 והוא בן 34. בגן שירותים נקיים ומים
ישבנו ליד השולחנות ועשינו הפסקה של בוקר עם העוגות הטעימות של יעלי והתפוחים המיובשים של אירית. אחרי ההפסקה התחלנו במגמה דרום מזרח עד שהגענו לנחל תנינים.
חזי הלך לאיבוד וראובן רכב להביא אותו הגענו בהמשך ל עין אביאל מעיין יפהפה שנחפר בתוך סבך שיחי הקנה בנחל תנינים ( על ידי אנשי המקום ).המקום קטן מכדי להכיל אנשים רבים. עין אביאל הוא בעצם רצף של מעינות הנובעים בנחל תנינים ולא מעיין אחד אנחנו חלצנו נעליים בחלקינו ונכנסנו פנימה אירית תפסה את כל המפלון הקטן צילומים לרוב היה מאד מרענן ונעים.
המשכנו עוד כ שני ק"מ משמאלינו למעלה תעלה לנקבה שהובילה מים לאקוודוקט העתיק בקיסריה. הגענו עד לסכר מפעלי מנשה סכר על נחל תנינים, נקודת ההתחלה של מפעלי מנשה שהקימה חברת מקורות, הלוכדים את זרימות המים בחורף ומעבירים אותם לחולות פרדס חנה-קיסריה לשיקוע ולהחדרה. המים מוזרמים בחלק מהדרך בתעלות פתוחות ובחלק אחר באקוודוקט מודרני יצוק בטון.
חצינו את הכביש המוביל למושב עמיקם והמשכנו בטיפוס משמאלינו לולים גדולים של תרנגולי הודו מקרקרים טיפוס די חזק עד למטעי התפוחים ואח"כ ירידה חזקה שפיצתה על המאמץ בעליה.
אח"כ ברבור קטן וחזרנו כדי לעבור לצידו השני של הואדי של נחל אלונה
ואז משמאלינו תל צפי מתנשא לו וספקטור החליט שזהו מטפסים עליו ואכן אנו חרקנו שיניים ורגליים ובסוף הצלחנו לטפס מנשפים חזק והצלחנו ,שמעון מצא לו דרך פשוטה יותר וקלה יותר להגיע למעלה ,הוא הרי צריך לשמור כוחות כדי לחזור לרכבת בבינימינה.
למעלה בגבעה הגענו לפינת חמד בתל צפי שליד מושב אביאל מהשרידים בתל עולה כי המקום היה מיושב לסירוגין מהתקופה הכלקוליתית ועד התקופה הרומית. יש המזהים כאן את מקומה של צפת הנזכרת ברשימות תחותמס ה-3 (1468 לפנה"ס). על התל יש שרידי מיבנים, מערות קבורה וחרסים. תצפית נוף מיוחדת מ-"החרוב של שמשון" לזכר בטי ושמשון שלומוביץ ז"ל, ממייסדי מושב אביאל. שולחנות קק"ל וספסלים מתחת לעץ חרוב.עשינו אתנחתא קלה בצל החרוב היפה כדי לשמוע את סיפורו של המקום מפי ספקטור
המשכנו דרומה עד פאתי גבעת עדה עד לבאר המים משערים כי באר המים של גבעת עדה, קיימת מהתקופה הביזנטית. ראשוני המתיישבים בגבעת עדה בשנת 1903, שאבו בדלי וחבל את המים והוליכום לישוב עם עגלות.
בשנת 2000 בעזרת רשות שימור אתרים והמועצה המקומית, חדשו את משאבת הבאר, גם את בית המשאבה בסמוך למושבה גבעת עדה והאתר הפך לגן שבעת המינים ומקום חמד בתוך הנוף הירוק.
כיום בשטח הבאר ישנה פינת חמד למנוחה וישיבה, עצים ערבה בוכייה מספקים צל, במקום בוסתן עצי פרי וצמחי תבלון. אחרי הפסקה של וופלים במקום הבטנים של עלי המשכנו דרך הכביש עד לכניסה לגבעת עדה טיפוס למעלה ויציאה מהמושבה ואחרי כ ק"מ סינגל בגבעות אני הייתי בין הפורשים ונחנו בצל עצי התפוחים עד לסיום הסינגל.
רכיבה של עוד כ2 ק"מ מזרחה והגענו לדרך הלבנה של המוביל הארצי ,במקביל כביש 6 בנקודה זו ספקטור נתן יד חופשית (רגל חופשית ) לנוע דרומה כ 5 ק"מ בחזרה לנקודת המוצא באנדרטת משמר הגבול.
שם עשינו פריסה קטנה אבל שווה.
תודה גדולה לספקטור שזה השבוע השני שהוא דואג לנו ומוביל אותנו נהדר באזורים מקסימים.
תודה לחזי המאסף תודה לכל החבורה היה כייף של טיול ועוד יום שלישי שכולו טוב.

נכתב ב - 24/06/2014 18:16:51

המשך תיאור הטיול .....

אח"כ ברבור קטן וחזרנו כדי לעבור לצידו השני של הואדי של נחל אלונה
שם עשינו פריסה קטנה אבל שווה.
תודה לחזי המאסף תודה לכל החבורה היה כייף של טיול ועוד יום שלישי שכולו טוב.

נכתב ב - 24/06/2014 18:18:37

יופי של תמונות

למסלול חביב !!!! תודה על ההסברים הממצים ....
נכתב ב - 24/06/2014 19:17:40

יורם, אתה גדול

אחרי כל הטיולים וההסברים שלך, אתה תקבל תואר דוקטור כבוד מנשיא סינט.
גם תמונות מושקעות וגם הסברים מפורטים. אינציקלופדיה.
תודה לכולם על ההשתתפות והחברות בטיול.
נכתב ב - 24/06/2014 19:31:15

אכן.....

היה יופי.... מחר שוב מסלול עם אשתאול בכייף באיזור היוגב .
החיים הטובים !
נכתב ב - 24/06/2014 20:20:22

תודה

לספקטור המוביל וליורם ...שבזכותו נדע איפה רכבנו.
שנמשיך להפגש ברכיבות בארצינו היפה.
נכתב ב - 24/06/2014 21:23:27

שלא יגמר
נכתב ב - 25/06/2014 09:06:07

גלריה מושקעת והסברים מפורטים

תודה ליורם YY על ההשקעה הרבה והטירחה בתעוד הטיול ובפירוט המקומות והאירועים.
תודה לספקטור שתיכנן והוציא לפועל טיול במסלול זה.
תודה לחברי הרוכבים על החברותא הנעימה.
להתראות בשבילים.
נכתב ב - 25/06/2014 14:36:03

מעולה מעולה

הרצאה מאלפת ומועילה. יורם, ישר כח.
נכתב ב - 25/06/2014 17:18:01

גלריה נוספת של הטיול

נכתב ב - 25/06/2014 17:28:27

תודה על התיאור המופלא, אבל . . . :-)

א. חזי וראובן הלכו לאיבוד, שמעון רכב לחפש אותם.
ב. נראה לי שרכיבה במעלה תל צפי קשה יותר מטיפוס רגלי ובמיוחד שרוכבים את העליה פעמים (משני הצדדים).