SYNT - בסובב ירוחם והר אבנון

נפתח ב: 19/03/2014

YY

נאספנו בשעת בוקר מוקדמת ע"י אוטובוס הקבוצה בנקודות האיסוף 18 רוכבות ורוכבים מספר מצומצם אך מובחר לעומת מספר הרוכבים ברכיבות ההמוניות האחרונות. מזג האויר היה מצוין ולאחר נסיעה ממושכת הגענו דרך דימונה עברנו את ירוחם והגענו כשראינו את דמות הפרה השחורה על הגבעה. לחוות טנא חוות בודדים שהוקמה ב‭1999-‬ על ידי משה ואורית טנא, בעלי רפת ממושב אביגדור. החווה מונה 250 פרות המפיקות 800 אלף ליטר חלב הנמכרים למחלבות יטבתה. הנגב הוא המקום השני בעולם ביכולתו לייצר חשמל מהשמש (אחרי נבאדה‭,(‬ ומשפחת טנא הקימה את הרפת הסולארית הראשונה. הטורבינה הממוקמת על ראש הגבעה מספקת את החשמל לבית המשפחה. ליד הסככה בחווה קיבלנו הסבר על האנרגיה הסולארית וגם את ההפתעה - חברת החשמל משלמת פי שניים עבור חשמל "ירוק" ליצרני החשמל מן הטבע. לאחר השלמת כל השאלות וקבלת התשובות המעניינות ממשה התחלנו ברכיבה בהובלת בני בכיוון צפ' מז' לירוחם במקביל לכביש על דרכי העפר שעדיין היו רוויות מהגשמים של הימים האחרונים מה שאפשר לנו דיווש נעים וחלק. אחרי רכיבה של כ 4 ק"מ בני הוסיף לנו הפתעה כניסה דרך נחל רביבים בשביל הכחול לשמורת החלמוניות שזו לא העונה שלהם נוף ופריחה בסתיו (אוקטובר נובמבר)... אבל הגענו בשביל השחור לאזור של סלעים צבעוניים ויפים ועד לקצהו של אגם ירוחם שהיה מלא אף הוא במים לאחר רדת הגשמים האחרונים. צילום קבוצתי והמשכנו רגלית בטיפוס על שבילי עיזים בסמוך לקו המים של האגם אגם ירוחם - מאגר מים שנוצר בעקבות הקמת סכר על נחל רביבים. הסכר נמצא בפינה הצפון מערבית של האגם שנוצר. אל האגם מתנקזים עוד מספר ערוצים נוספים. למשל: נחל שועלים, נחל ירוחם / אבנון ועוד כמה ערוצים לל"ש. משמש כאתר נופש פופולארי לתושבי הסביבה ולתיירים. במקום שפע ציפורי מים וצמחייה, ונקודת יציאה למסלולי חלמוניות בעונה. לעיתים מזוהם במי ביוב. המשכנו ברכיבה עד לסכר היפה עברנו את השפך וטיפסנו למעלה וברכיבה קצרה מסביב לאגם הגענו לחורשות המוצלות והשולחנות להפסקה של בוקר. אריאל כבד אותנו בקפה מהביל שהכין במקום והתה המצוין של הנשיא ועוגיות נהדרות שהביאה יעלי וגם אזני המן. המשך תיאור הטיול למטה ......

YY
נכתב ב - 19/03/2014 09:49:35

המשך תיאור הטיול ....

לאחר ההפסקה המשכנו לכיוון מצד ירוחם לאחר חיפוש מקום מעבר בנחל שועלים
הגענו למצד ירוחם. ישוב נבטי חפור ומעט משוחזר (קשתות). מספר בתים הבנויים חצר מרכזית מוקפת חדרים. במבנה המערבי שרידי מגדל עם גרמי מדרגות ורצפת קומה שניה ואורווה שמורה מדרום מערכת טרסות חקלאיות נבטיות משוחזרות
המשכנו לכיוון מזרח לחציית הכביש עברנו בסמוך לחוות נעמה שגם היא חווה חקלאית
המשכנו מזרחה ברכיבה שמצפון לנו העיירה ירוחם.
בדרך שמולמולון הסתבך עם חוט תיל ונחלץ ממנו וזה היה זמן שבו רחלה ספרה בדיחות חדשות , לבסוף אחרי 5 ק"מ הגענו למזבלה של ירוחם ולאחריה עלינו על הכביש המוביל לאורון דרך המכתש הגדול.מעלה הערקבים והערבה.
רכבנו על הכביש הצר בעליה של כ 100 מ' ואחריה דרך עפר וחלפנו על המחנה הבריטי ההרוס שרידי מחנה מחפשי נפט במכתש הגדול של חברת "סטאנדרט אוייל) משנות ה -40 של המאה ה-20. במקום שרידי המחנה, מגורים, חדר אוכל ומבני שירות. המבנים נהרסן ע"י צהל בשנות ה -50 במסגרת הלוחמה נגד מחבלי הפידאיון. במכתש עצמו נמצא שריד לקידוח חיפוש נפט.
המשכנו בדרך העפר לחניה ואחריה במת תצפית רחבה וטבעית ממנה נחשף נופו המדהים של המכתש. רחבה זו מצויה למרגלות הר אבנון, הקרוי על שם תצורה גיאולוגית מתקופת הקנומן. זו רואים את מלוא יופיו של המכתש, כ-13 קילומטרים אורכו וחמישה קילומטרים רוחבו. עומקו של המכתש הוא כ-300 מטרים . עם קצת דמיון יצירתי, מראהו המאורך על המפה מזכיר דולפין מאושר השוחה על גבו. למכתש שם נוסף - "מכתש חתירה", על שם הנחל החוצה את המכתש. חדי העין יכולים לזהות לצד השביל מאובנים הצרובים בסלעים ובאבנים.
הר אבנון מתנשא לגובה של 656 מטרים מעל פני הים. מיקומו הוא בהר הנגב הצפוני, כשלושה קילומטרים דרומית-מזרחית לעיירה ירוחם. איש לא יחשוד בהר התמים, הנח בשלווה פראית מעל המכתש הגדול, שמפסגתו נשקפת תצפית נדירה ובשעה מדויקת מגלים לפתע זהב. אם מהלכים בין שבילי ההר מזרחה, מגיעים למרפסת התצפית שבה נעתקת הנשימה מרוב היופי ששרוע למטה. אם הגעתם מעט לפני שקיעת השמש תגלו את הזהב. את גווני השקיעה. קירות המכתש המערביים נבלעים בצל כבד, בעוד שהקירות המזרחיים נגועים בתאורה יפה.
לאחר הפסקה בה התכבדנו בתמרים ממולאים של מאיר ועוגה נהדרת של תמי המשכנו במסלול בדרך חזרה בירידה דרך המחנה הבריטי ההרוס וימינה דרך נחל אבנון היפה .
הגענו למאהלים בדויים, סאלימה מציעה אירוח בדואי כמיטב המסורת. היא מארחת קבוצות קטנות לארוחות . ניתן ללון אצלה על מזרנים באוהל האירוח שלה במקום, בעלה ג'ומעה יכול להקים לכם אוהל בכל מקום, ולהקפיץ ציוד ומטיילים לתוך השטח. שיחה מרתקת עם סאלימה לצד תה מתוק יוצרים חוויה מרגשת ומעוררת השראה שלא תרצו לפספס אבל אנחנו פיספסנו והמשכנו בדרך והגענו לאזור של מרבדי פריחה סגולה ומדהימה בערוץ הנחל הרדוד.
בנקודה זו חיכינו לאחרונים שהתעכבו והתנתקו מאיתנו.
המשכנו עד לכביש אותו חצינו וחיכינו לטרגן שצילם גמל שזה אך יצא לאוויר העולם.
המשכנו ונכנסנו לערוץ נחל ירוחם בדרך ראינו מקבץ יפה של אירוס ירוחם חצית הכביש לב"ש ודרך הנחל הגענו לחורשה של פארק ירוחם לאוטובוס שחכה לנו.
הפריסה הייתה בחורשה ואכלנו מכל טוב.
תודה לבני וישראל על ארגון הטיול לרחלה על האוטובוס ךיעלי על תיאום הביקור בחוות טנא,לעלי על האיסוף המסור ולכל החבורה הנהדרת על עוד יום שלישי מצוין.
תודה מיוחדת לראובן על הטרמפ לרכבת.
נכתב ב - 19/03/2014 10:02:24

מאלף

גלריה ותיאור מדהימים ליום שכולו חוויה
נכתב ב - 19/03/2014 10:31:04

יופי של טיול וסיכום טיול

מרבדי פרחים בנגב - זה באמת מרגש!
תודה לבני ולכולם.
נכתב ב - 19/03/2014 11:36:15

פרפקטו ! תודה לכולם.

נכתב ב - 19/03/2014 13:03:29

מדהים

איזה כושר כתיבה ופירוט אתה ממש מקסים כל הכבוד לך נהנה כל פעם מחדש לקרוא ולהפנים תודה לך
נכתב ב - 19/03/2014 13:52:59

נכתב ב - 19/03/2014 20:25:44

נהדר,מדהים, יפהפה

ריגשתם אותי !
נראה כעוד פספוס קולוסאלי מבית היוצר של המושלם.
שלא יפסק המסע.
צבי
נכתב ב - 19/03/2014 21:10:01

אהבתי....מסלול נהדר לימים אלה, ביחוד שמשתלבים בזה

אנשי חבורת סינט. בטוחני שנהנתם, שהרי תמיד איתכם זה נהדר.
נכתב ב - 19/03/2014 22:28:44

לרכב
להנות
לאכול
וגם ללמוד. ממש הרצאה מלמדת.