לרכוב עם האמונה - 28- חמאם אל מליח

נפתח ב: 05/10/2011
 2054 צפיות

"עם התנ"ך חוזר לארץ התנ"ך" - אני ממשיך במסורת לרכוב ולהטביע את חותמי על כל חלקי ארץ ישראל השלמה. אני ממשיך לרכוב בכל רחבי השומרון בעקבות הפסוק: "כל-המקום אשר תדרך כף-רגלכם לכם יהיה" (דברים). הפעם הצטרפו אלי עוד רוכבים לרכיבה בחלק הצפוני של השומרון. רכבנו באזור שאינו מטויל, אזור שלא נהוג לרכוב בו על אופניים, איזור שאינו ממש נגיש לצערי להרבה רוכבים בייחוד מהטעם הביטחוני. נפגשנו ביישוב רועי הקפצת רכבים למחולה. התארגנות ואנו כבר חודרים לשטח. אנו חודרים לעומקו של ואדי אל בקיעה – ואדי מדהים ביופיו (אני מכיר היטב את הואדי מכיוונים שונים וממקומות שונים). הוואדי מלא בפלשתינאים מכפר טמון (כפר שאינו נמנה על חובבי ציון). הם מגיעים עם עדריהם מתנחלים בוואדי ובחורף עולים למעלה חזרה לטמון. רוכבים בואדי ובנקודה מסוימת אנו מתחלים בטיפוס ארוך וקשה על צלע ההר לכיוון אל מוברה. טיפוס לא קל שמצריך הרבה הליכה ברגל, שיפועים קשים מאוד מלווים בדרדרת חזקה מאוד, מה שלא מאפשר רכיבה. אנו עולים ברגל ומגיעים לבסוף לאל מוברה - נקודת תצפית מהממת, הנוף עוצר נשימה. מביטים סביב מה לא רואים – כל עמק אל בוקיעה הנהדר נפרש לפנינו, הר טמון, הר גדיר, הכפר הפלשתינאי טעמון, שמורת אום זוקא, היישובים בקעות, רועי, חמדת, נוף פנוראמי מדהים. פשוט להביט ולא להאמין שזה אמיתי. עם כזה נוף שובה כל עין אנו מחליטים לעשות הפסקה. הקפה רותח והמטעמים נפרסים. לאחר מנוחה מתחלים לרדת ב"מעלה בקעות" ירידה מאוד טכנית, המון דרדרת. מגיעים למסעף העמקים עמק פורה בשלל צבעים, פשוט חגיגה לעיניים. ממשיכים ברכיבה עד לפתחו של ואדי מלחמה. חודרים לואדי שהוא צר מאוד עם נוף מאוד מאוד ייחודי במצוקי גרניט. הוואדי אינו רכיב. אבל שווה כל רגע של הליכה ברגל. נוף מאוד ייחודי, הולכים ומביטים למעלה על הצוקים הנהדרים שמעלינו. הולכים בואדי עד בואנו לחמאם את מליח. איזו אכזבה, כל מה שקראתי, ידעתי, הכל הפוך. פשוט הבדואים הפלשתינאים הורסים כל חלקה טובה. במקום הזנחה, לכלוך, אין מים. כואב הלב לראות מה שפעם היה נווה מדבר, נהרס על ידי הבדואים הפלשתינאים. ממשיכים הלאה מתחברים לדרך אלון, שלוקחת אותנו בירידה עד לנקודה מסוימת שבה אנו שוב נכנסים לשטח. רוכבים בשטח עד למחולה. משם עולים חזרה לרועי לרכבים.

תוצאות 1-20 מתוך 122

תוצאות 1-20 מתוך 122

נכתב ב - 05/10/2011 21:27:10

נקודות לציון

רועי - מושב עובדים בגב ההר בקצה המדרחי של בקעת טמון. היישוב משתייך לארגון יישובי האיחוד החקלאי. היישוב הוקם בשנת 1976 כהיאחזות ואזרח בשנת 1978. היישוב נקרא על שם עוזי יאירי, מפקד חטיבת הצנחנים, שנהרג בשנת 1975 במהלך מבצע לחילוץ בני הערובה במלון סבוי.

נחל מלחה (ואדי מלחה) – הנחל הזורם בואדי בחלקו נחל איתן. הנחל נובע מצפון מערב לטובאס. אורכו כ-20 ק"מ ובעל אגן ניקוז של כ-90 קמ"ר. הנחל יוצא לבקעת הירדן בין מחולה לשדמות מחולה. בנחל זורמים מי מעיינות מלוחים הנובעים בחמאם אל-מליח וכן מעיינות מתוקים.

חמאם אל מליח – אתר שבו ישנם נביעות של מים חמים. המעיינות בחמאם אל-מליח הם אחת מקבוצת המעיינות החמים הנובעים בשקע הירדן. נביעות דומות יש בחמת גדר ובחמי טבריה. המעיינות הנובעים באזור זה נובעים בעמק צר, בו זורם "ואדי אל-מליח" ונשפך אל נהר הירדן. העמק משתרע מדרום מזרח לצפון מערב. מבחינים בזוית במקום מסוים בעמק, כאשר נוצרה מעין "ברך" בזוית של 90 מעלות. בנחל מלחמה הנוף הוא טרשי קרסטי שנוצר במחשוף של סלעים קדומים מגיל היורה העליון. המחשוף הוגדר בתור תצורה מאליח. סלעים דומים נחשפו באזור החרמון. האתר בנחל אל-מליח, הוא אחד המקומות הבודדים, בהן נחשפים בארץ ישראל סלעים מעידן זה. חומם של המעיינות מגיעים ל36 מעלות. המים מתאימים לרחצה אך בהעדר תחזוקה נאותה, הם מוזנחים ומימיהם לא מומלצים לרחצה. מקורם של המים במי תהום הזורמים באקוויפר ומגיעים לעומק רב מתחת לפני הקרקע. במים הבאים במגע עם שכבות הסלע החמות מתחממים, וכאשר הם פורצים אל פני השטח, הם יוצרים מעיינות חמים. ליד חמאם אל-מליח נובע מעיין מים מתוקים "עין חילו" שפרושו "המתוק".

מחולה - מושב דתי שהוקם בשנת 1968 כהיאחזות נח"ל. המושב הוקם על ידי גרעיני תנועת הנוער בני עקיבא ואוזר בשנת 1969. מחולה היה היישוב הראשון שהוקם בבקעת הירדן אחרי מלחמת ששת הימים. בשנות ה-80 אירע פילוג ביישוב, בעקבותיו עזבו כמחצית המשפחות והקימו את היישוב השכן שדמות מחולה. השם מכולה על שם העיר המקראית " אבל מחולה" שמזוהה על ידי הארכיאולוגים בתל הסמוך ליישוב - תל אל חילו. אבל מחולה נזכרת בתנ"ך שלוש פעמים: בסיפור מלחמת גדעון והמדיינים, כיעד בריחתם של המדיינים. כאחת הערים בימי שלמה המלך. כעיר מוצא של הנביא אלשיע.
נכתב ב - 05/10/2011 22:38:05

יופי של גלריה

כל הכבוד על ההתמדה !!!! אין ספק שאתה נהנה מהסיורים עם האמונה
ושרק תמשיך כך
נכתב ב - 05/10/2011 22:38:26

איתן

שכחת לציין שרואים גם את עמק פרעה ואת שכם ואת.....
אתה משוגע!!!!! מי מגיע לשם איך נתנו לכם בכלל לעבור את השער, אני לא מבין איך לא סגרו אתכם במושב רועי?!

אבל אחרי הכל אני מבין אותך.... איזה נוף אההה????

בפעם הבאה אני לא מוותר לך.
וכרגיל תמונות יפות טיול יפה ומקום מדהים.
נכתב ב - 06/10/2011 07:51:15

ענק

איתן - אתה פשוט ענק
ההשקעה שלך בטיול אדירה אולם ההנאה כפולה ומכופלת.מעבר למקומות המדהימים ליקטת חבורה שהופכת את הטיול למהנה ביותר.
נפגש בלרכוב עם האמונה 29
נכתב ב - 06/10/2011 08:13:12

מסלולל נהדר

בשבילי חמאם אל מליח -בו התאמנתי בקורס מכים של גולני בשנת 68 הוא מקום נפלא- לאחר מסע סחיבת "פצועים" במעלה הואדי- לא פעם בגשם היינו נכנסים לטבול בבריכות החמות להתאושש.
נכתב ב - 06/10/2011 13:27:20

תיעוד נהדר

בקרוב נצטרך דרכונים ואו שכפצים לטייל שם
נכתב ב - 06/10/2011 21:58:19

מרתק

תמונות נפלאות. פעם זו היתה ארץ אבותינו ואתם לפחות מטיילים בה ומתפעלים מיופיה.