לרכוב עם האמונה -19- קרנטל

פרטים

נפתח ב: 07/04/2011
סוג: טיול בארץ
 154 תמונות
 11 תגובות
 4375 צפיות

נפתח ע"י

מסלול

לא נבחר מסלול
הסופר הצרפתי ז'ילבר קסברון אמר: "עם האמונה אין אנו עושים דברים גדולים, אך בלעדיה אין אנו עושים דבר". מפעלי הבנייה של הורדוס לא נולדו יש מאין. כבר מלכי בית חשמונאי, ששלטו בארץ לפניו, פיתחו מסורת בנייה חשובה ורבת תנופה: רשת של מבצרי מדבר (שילוב של מבצרים וארמונות) ; מפעלי מים והשקייה ; ארמון חורף ביריחו ובו בריכות שחייה רבות ; וביצורים מפוארים בירושלים. ארץ-ישראל הושפעה באותם ימים השפעה חזקה מן התרבות ההלניסטית, וזו באה לידי ביטוי בתחומים שונים, וביניהם במפעלי הבנייה והמים שהקימו החשמונאים. לצערנו, אין בידינו די נתונים כדי להכיר את המקורות הישירים מהם שאבו החשמונאים (ואף הורדוס) את השראתם. לדוגמה : שתי הערים המפוארות אלכסנדריה שבמצרים ואנטיוכיה שבצפון סוריה, מרכזי השלטון ההלניסטי באזור, כמעט שאינן מוכרות עדיין לארכיאולוגים. הפעם יצאנו "לרכוב" לעוד אחד מהמבצרים האלומים והלא מוכרים של בית חשמונאי. מקום מסתורי, אלום ולא מוכר לציבור רחב, כיום איש לא מעז להגיע לשם, שלא נדבר עם אופניים. הדרך לשם מהממת ביופייה. המוח ממאין להאמין מה שהעין רואה, אם חשבתם שיש לנו ארץ בראשית, אז בטוחני ששם זה המקום. היינו במקומות שכף רגל מעולם לא דרכה שם. אי אפשר לרכוב למקום עם אופניים. לכן, צריך להיות מוכנים ללכת המון....אבל המון ברגל, ולסחוב את האופניים. לחצות הרים, ואדיות, שרק מטורפים יסכימו לכך. על מנת להתרשם ולהבין בדיוק היכן היינו רצוי מאוד לקרוא את ההסברים בנקודות לציון. אחד המנזרים המרשימים ביופיים הוא המנזר דיר אל קרנטל, יודעי דבר אומרים: הרבה יותר יפה ומרשים מאלה שאנו מכירים במדבר יהודה. היינו במרחק כמה פסיעות מהמנזר, עמדנו ממש מעליו והתלבטנו ללכת עוד כמה צעדים ולהיכנס או לוותר? לבסוף וויתרנו, כי לא היו לנו מכנסיים ארוכים על מנת שהנוכל להיכנס לתוכו, וכן סיכוי שנעצר על ידי השוטרים הפלשתינאים שנמצאים במקום. טוב....נשמור משהו לטיול הבא לשם.

תוצאות 1-20 מתוך 154

ומתגמדים לנוכח גודלם ועצמתם
בדרך לבאר
ובדרך לבאר הנוף מטריף את החושים
ואנו על שפת הבאר עם השוקת לצידה
מסובבים את הראש
ונסובב עוד קצת להתפעל ממה שרואות ענינו
למעלה השמים מתקדרים
ולמטה ממהרים לאגור מזון
עזבנו את הבאר
והוף מול ענינו משכר
והצבעים משתנים כל הזמן
עצמתו של הטבע
עוצרים מידי פעם להתבונן בנוף
ראינו למטה בואדי מערה אז...ירדנו לחקור
המערה מלאה בסחף
אנו לא רחוקים מערוץ נחל מכוך
הפריחה
למטה....נחל מכוך
ההרים הסוגרים על הנחל
ממשיכים בדרך
כן...יורדים למטה...למטה לעומקו של נחל מכוך
ואנו רואים מרחוק את העליה הקשה מנחל מכוך
מתחילים בירידה
ורואים איך החל מכוך מתחפר לו בעמק
שנתרשם עוד מהנחל
שיפוע חריף עם המוןןןן דרדרת
גם שיורדים חייבים לשים לב לנוף
עכשיו אפשר לראות איזו עלייה רצחנית מחכה לנו
עוד רגע אנו בערץ נחל מכוך
ערץ נסתר שמתחבר לנחל כמו קניון - מדהים
נכנסים לתוך הקניון
נלהבים מהקניון
תמונה אחרונה של הקניון
עולים מתחתית נחל מכוך לראש ההר-טיפוס אכזרי
תוך כדי הטיפוס אני עוצר לצלם
טיפוס לא שפוי לאנשים לא שפויים
מטפסים ומצלמים
אנו עדין במגמה לראש ההר
וככל שמטפסים הנוף נפתח
רק חשבית שהגענו לפסגה אוי....רק חשבתי
אבת מתברר שלא....אז....ממשיכים לטפס
לך תאמין שהגענו מלמטה
הטיפוס לא נגמר אבל...לפחות אפשר לרכוב
אלה הצבעים האמיתיים - לא נגעתי
אנו ממשיכים לטפס
רוכבים ליד צוקים מדהימים ביופים
סוף...סוף....קצת מישור
מה...אתם עושים שם.....בוא תראה
אז....באתי לראות
ארץ בראשית
ואנו....כן ממשיכים לטפס
בדרכים נסתרות
אנו ממשיכים שהמטרה - טראק אבו הינדי
פרש בודד
ואנו רואים את טראק אבו הינדי לפנינו
התחברנו לטראק אהו הינדי לרכיבה קצרה
עזבנו את הטראק - אין מעולם לא רכב פה גם לא מבקרים
עוקפים את טריג 271
עוקפים את הטריג וממשיכים לטפס
והצבעים סביב מדהימים את עיני
מבט לאחור ו....רואים את ירושלים באופק
טיפסנו את קבור אל 'דהיד
המקום די הרוס
אז....המשכנו לדרכנו
ומשחקי אור וצל על ההרים תופסים את עיני
אנו עדין במגמת טיפוס
בארץ לא נודעת
המום מהנוף
ארץ בראשית אמרתי
כן....כן....זה אמיתי
שרשרת הרים שלא ידעה כף רגל
הטבע בשיא עצמתו
ממשיכים לטפס
והדרך עולה לה סביב ההרים
וכל דקה הנוף משתנה
אפשר לראות את ייטב מרחוק
ממשיכים בדרך אלמונית
ויריחו מתגלת לנו מרחוק
עזבנו את הדרך הראשית
הכיוון מזרחה
עולים...עולים לראש ההר ופתאום......וואוווווו
מבצר הדוק מתגלה לנו בכל הדרו
זהו הדרך נגמרה צריך לאלתר דרך להגיע לדוק
אין דרך אין שביל-פשוט חותכים את ההרים
עולים....יורדים.....עולים יורדים
סיוט לא קטן הדרך הזאת
אבל רואים כבר היטב את היעד
מפלסים דרכנו בין האבנים לכיוון הדוק
ויריחו ממש מולנו
חשבנו שהגענו אבל מתברר יש עוד הר לא קטן לעבור
הולכים על צלע ההר ממש ממש מעל יריחו
הגענו די קרוב למבצר
אנו ממש במרחק מספר צעדים מהמנזר-רואים את הכיפה שלו
מתחילים לטפס למבצר הדוק
ואפשר לראות את אחד מבורות המים
לא מבין מי בונה שיפועים כאלה
מטפסים...מטפסים...למעלה...למעלה...לדוק
הגענו
בשערי מבצר הדוק
טוב....גם לי מגיע תמונה
מבצר ענק ומרשים
החצר הפנימית של המבצר
החצר עם המבנים ההרוסים
ממול אפשר לראות את מחנה דיה
הסתובבתי בפנים וצלמתי
בסיסי עמודים שונים
אבנים מעוטרות
רק מבפנים מתרשמים מגודלו העצום של המבצר
עלינו לגג לראות את יריחו
אני ויריחו
הרכבל שמעלה את התיירים למערה שבה שהה ישו
מערת הנעל ומערת האש
הקזינו המפוסם של יריחו
עוזבים את הדוק
ושוב טיפוסים אכזריים בדרך חזרה
בדרך ללא דרך
חוצים הרים בדרך חזרה
מטפסים בטיפוסים בלתי אפשריים
התחברנו לדרך שמורידה אותנו לפאתי יריחו
ממהרים למטה
אבל....צריך גם פה לעצור ולצלם
לפחות פה הדרך טובה
והנופים מהממים
חיוך של אושר
המשפך - מה שעשו המים לצלע ההר
וצלע ההר מלאה במערות
כבר רואים את הסוף
הסככה זה בית הכנסת בנערן- הייתי שם לפני כמה חודשים
פארק המים בפאתיה הצפונים של יריחו גם שם הייתי
אנו חוצים את הפאתים הצפוניים של תושבי יריחו
תושב יריחו הפך להיות המוביל
נגיד שלום לתושבי יריחו
וזה הכיוון
הכניסה למבואות יריחו-תם הטיול להתראות בטיול הבא

תוצאות 1-20 מתוך 154

שאלות ותגובות

נכתב ב - 07/04/2011 18:18:25

נקודות לציון

מצפה דני - אחת השכונות של מעלה מכמש נקראת: "מצפה דני" – בעקבות חדירת מחבל ליישוב מעלה מכמש בה נרצח דני פריי בביתו, הקימו תושבי מעלה מכמש על גבעה סמוכה נקודת תצפית הצופה על ארץ בנימין כולה. לאחר שנתיים ביום בו נחתם הסכם וואי, הועלו למקום שני קרוואנים. כיום גרים במקום כ-30 משפחות.

דיר אל קרנטל – מנזר יווני אורתודוכסי. המקום יושב לראשונה על ידי נזירים כבר בשנת 340 לספירה. המנזר הנוכחי נבנה על ידי הכנסייה הרוסית בסוף המאה ה-19. נזירים ביזנטיים שהיו במקום כבר במאה ה-4 לפני הספירה. לפי המסורת הנוצרית ישו שהה במקום 40 יום ו-40 לילה במהלכם ניסה השטן להעבירו על אמונתו. השם הערבי "קרנטל" הוא למעשה שיבוש המילה הלטינית "קרנט" שפירושה ערבים. בשנת 1914 נבנה בראש ההר חומת אבנים מרובעת ובתוכה שרידי כנסייה. רכבל מגיע כיום מהעיר יריחו עד למקום.

דוק – המבצר החשמונאי דוק נזכר בספר מקבים א' ובשם "דגון" בכתבי יוסף בו מתתיהו. המקום זוהה על ידי החוקרים עם השרידים שבפסגת ראס קרנטל אשר מעל יריחו. חוקרי האתר הראשונים, הקרן הבריטית לחקירת ארץ ישראל שביקרו במקום בשנת 1873, ציינו כי לא הבחינו בבורות מים. בעקבותיהם, נסקר המקום על ידי חוקרים זרים – דלמן (1914), אלט (1926), אבל (בראשית שנות ה-30), ברמקי (1944), וכן אחרי מלחמת ששת הימים על ידי חוקרים ישראלים כזאב למשל, יורם צפריר ואחרים. גם אלה לא הצליחו לאתר שרידים של מערכת אספקת מים למבצר. העדרה של מערכת המים נראה בלתי אפשרי, לנוכח תפקודו של המבצר, גודלו וריחוקו מכל מקור מים קבוע. במסגרת סקר כולל של מבצרי יריחו שערך זאב משל מאוניברסיטת תל-אביב, בשנת 1972, הוחלט לשוב ולבדוק את סביבת המבצר ולנסות לפתור את חידת אספקת המים. ניתוח טופוגרפי של האתר לימד את החוקרים, כי יד לחפש שרידים בשלוחה הצפונית ובמצוקים הגבוהים והתלולים שלמרגלות המבצר, ממזרח לו. אכן בסריקה של מורד השלוחה הצפונית, נתגלה קטע של אמת מים חצובה בסלע, הבאה ממערב. אמה זו הובילה את החוקרים אל תשעה בורות חצובים במדרון המצוקי, הצונח אל בקעת יריחו.בסיור נוסף אף אותר כל תוואי של אמת המים. ראשיתה של האמה מצפון מערב למבצר, בוואדי לא גדול הבא ממערב ויורד מזרחה, לכיוון בקעת יריחו, מצפון לרכס המבצר. היא החלה במדרגת סלע, מעין מפל קטן בגובה כ-2 מ', בערוץ הנחל. על פני רום המדרגה שרדו שני קווי אבנים קטנות דבוקות בטיח, במרחק כ-1.2 מ' זה מזה. אלה הם כנראה שרידי מגלש בנוי, שקישר את ערוץ הסלע הטבעי אל תחילת האמה. מכיוון שאמה זו אוספת את מימיו של נחל קצר למדי (אורכו עד ראשית האמה פחות מקילומטר), בוני האמה לא חששו כנראה מעוצמת השיטפונות ומכוחם ההרסני של המים, כפי שהדבר קיים באמות מים אחרות ה"תופסות" ערוצי נחלים גדולים יותר (הורקניה, למשל). לפיכך, בעוד שבאלו אנו מוצאים בתחילת האמה סכר נמוך, שמטרתו הייתה להטות רק חלק מועט מהשיטפונות אל תוך האמה, בשעה שמרבית המים המשיכו לזרום בנחל (שכן התמודדות עם כל מסת המים הייתה גורמת להרס הסכר ושיתוק האמה), הרי באמה הנדונה החליטו בוניה לאסוף את כל מי השיטפונות שניגרו בערוץ הנחל בימי גשם. ערוץ הוואדי הוא משטח הסלע הטבעי, שלאורך מאות מטרים הוא נקי כמעט לגמרי מעפר ואבנים. לאחר איסופם של מים אלה המשיכה האמה לכיוון דרום מזרח. במהלכה היא "תפסה" שני ערוצים נוספים, ולאחר מכן פנתה צפונה ומזרחה, הקיפה את צלעו הצפונית של רכס המבצר ולבסוף פנתה דרומה אל הצלע המזרחית, לעבר בורות המים. מעט לפני נקודת הפנייה דרומה, בצמוד לאמה, אך מתחת למפלסה, מצויים שרידים של שתי בריכות, שהותקנו על ידי חציבה בסלע ובנייה. בזו המערבית נשתמרו חלקית שלוש מדפנותיה המטויחות, ואולי גם שרידים של מדרגות אחדות. מידותיה היו 1.5 מ' X1.5 מ' בקירוב. בבריכה השנייה השרידים דלים, ונשתמרה רק הדופן המזרחית החצובה, עם חלק מציפוי הטיח שלה. נראה, כי הבריכות נועדו לשימוש שוטף של יושבי המבנים אשר היו מצויים בקרבת מקום, ושל חיילי משמר שהוצבו בגזרה זו. אורכה של האמה ממוצאה ועד לפתח בור מס' 2, שאליו הגיעה, הוא חצי ק"מ בדיוק. רוחבה הפנימי משתנה והוא נע בין 60 ל-80 ס"מ. היא בנויה במדרונות הסלע, ובקטעים אחדים חצובה כולה בסלע, או חצובה ובנויה. היא מטויחת לכל אורכה בטיח לבן, שמשולבים בו גריסי אבן וחלוקים זעירים. טיח זה אופייני לתקופת החשמונאים. במקומות אחדים ניכרים תיקונים בטיח, אך נראה כי אלה תיקונים בני התקופה ואין לראות בהם עדות לשימוש באמה בתקופה מאוחרת יותר. האמה הוליכה אל פתחו של בור מס' 2, בחלפה מעל בור מס' 1, המצוי במפלס נמוך יותר. מכיוון שהמפלס של קרקעית האמה נקבע בגובה תקרת בור מס' 2 וראש פתחו, ובמפלס זה המשיכה דרומה לעבר הבור הבא, מילוי בור מס' 2 נעשה על ידי מגלש שהסתעף מהאמה בתחילת הקטע שבין בור מס' 2 לבור מס' 3. מגלש זה יורד בתלילות, תוך התעקלות, אל סף פתח הבור. אמנם הוא המגלש היחיד שנשתמר היטב, אך ניתן ללמוד ממנו על שיטת המילוי של כל הבורות: האמה הראשית נמשכה ישירות לאורך כל שורת הבורות, מעל פתחיהם, וממנה הסתעפו מגלשי מילוי אל פתחי הבורות. אנו משערים, כי שיטה זו למילוי הבורות, מלבד יתרונה ביכולת לווסת את המים בין הבורות ולהיפטר מעודפם, נבחרה גם מתוך התחשבות בכך, שאמה זו הזרימה מי שיטפונות ונגר עילי, שהכילו כמות לא מבוטלת של סחף ופסולת אחרת.באמצעות המגלש והשקעת הפסולת בבריכת שיקוע שהותקנה בסף כל אחד מן הבורות (ואכן, בריכה זעירה כזו, המלמדת על הכלל, שרדה בפתח בור מס' 9), זיככו את המים במידה מרבית. כאמור, בור מס' 1 מצוי במפלס האמה ומילויו נעשה אף הוא במגלש תלול, שירד ממנו לעבר פתחו. שרידים דלים של מגלש זה נראים מדרום לפתח הבור. תוואי האמה ניכר עד מעל לבור מס' 3. מכאן ואילך לא נמצאו אלא שרידים דלים מאד שלה. סיבת ההרס היא תלילותם הרבה של המצוקים, שעליהם היא בנויה. לבורות המים צורה מלבנית או טרפזית. הם מזכירים בצורתם (אם כי לא בגודלם) את בורות המים במצדה ובמבצרים אחרים. הם נחצבו בגיר הקשה מגיל הטורון, הבונה את הסלע במקום. בגלל סידוק טבעי וקשיי חציבה פני הבורות אינם חלקים, אלא עשויים במקרים רבים בליטות ושקעים ה"פוגמים" בצורתם הסימטרית. בניגוד למצדה שבה היו בורות גדולים ועמוקים מאוד, לא הותקנו בבורות של דוק מדרגות מפתחי הבורות אל קרקעיתם, והכניסה – לצורך ניקוי ותיקונים – נעשתה בוודאי באמצעות סולם נייד או חבלים. אורך הבורות נע בין 7 ל-11 מ', רוחבם 3-5 מ', עומקם 5-7 מ'. נפחם הכולל של תשעת הבורות הוא אפוא כ-2090 מ"ק. הבורות מצויים ברובם במפלס אחיד, למעט בור מס' 2 החצוב במפלס גבוה יותר. שורת הבורות נמשכת לכל אורך הצלע המזרחית של הרכס. המרחקים בין הבורות אינם אחידים: לרוב הם כ-20 מ', אך בין בור מס' 2 לבור מס' 3 המרחק מגיע ל-70 מ' בקירוב, ובין בור מס' 3 לבור מס' 4 המרחק הוא כ-35 מ'. פתח הבור מצוי לרוב במרכז צלעו המזרחית (להוציא בורות מס' 6 ומס' 9), בחלקה העליון, כך שמשקופו נמצא בגובה תקרת הבור בקירוב. חריג הוא בור מס' 4, שבו הפתח כולו חצוב במפלס גבוה יותר, כך הסף שלו מצוי במפלס התקרה. פתחי הבורות מוסתרים היטב בין גושי הסלע, ולכן אין מבחינים בהם אלא מטווח קצר מאוד. זאת בניגוד לבורות המים באלכסדריון וקיפרוס, למשל, הניכרים ממרחק רב בפתחיהם החצובים בסלע הקרטוני הרך. מבט מתוך הבורות אל עבר הפתחים, באותם הבורות שבהם הטיח שמתחת לפתח 'התקלף', מבהיר כי בראשיתם, עם חציבתם, היו הפתחים גבוהים פי שניים בקירוב, וזאת כדי לאפשר גישה קלה ופינוי נוח של החומר הנחצב מתוך הבור במהלך חציבתו. רק לאחר תום החציבה נסתמה מחציתו התחתונה של כל פתח בקיר בנוי, אשר צוּפה לאחר מכן בטיח, יחד עם הדפנות החצובים. כך אפשר היה למלא את הבורות עד מפלס גבוה וקרוב לתקרה. ואכן הפסים הכהים שהותירו מפלסי המים על פני הטיח הבהיר, מוכיחים כי המים הגיעו עד הגובה המירבי – 1-1.5 מ' מתחת לתקרה. דפנות הבורות טויחו בציפוי עבה של טיח, שנשתמר במידה רבה, בעוד שהתקרה לא טויחה כלל. בטיח ניכרות שלוש שכבות, ולעיתים אף ארבע. השכבה הראשונה, הפנימית ביותר, נועדה למילוי החריצים שבדפנות הסלע וליצירת משטח חלק; השניה מהווה שכבת חיבור בין הראשונה לבין החיצונית; וכדי שזו האחרונה תיצמד אליה היטב, עיצבו את צידה העליון כרשת של משבצות שקועות מעט. השכבה החיצונית עשויה טיח לבן משובח, שבו מעורבים חלקיקי אבן זעירים. כאמור, דוֹק נזכר במקורות כמבצר מתחילת תקופת החשמונאים. אין בידי החוקרים מקורות היסטוריים על המקום בהמשך ימי הבית השני, אך בחפירות נתגלו שרידים מתקופת בית הורדוס. מפעל המים הוקם בוודאי עם ייסוד המבצר, בראשית תקופת החשמונאים; אך בניגוד למפעלי מים במבצרים אחרים (הורקניה, קיפרוס ועוד), אין אנו מבחינים בדוק בשלב נוסף מימי הורדוס. סביר להניח, כי השימוש במפעל החשמונאי נמשך. לעומת זאת, ניכרים סימנים לשימוש מאוחר במפעל המים, על ידי נזירים, שהקימו כאן בתקופה הביזאנטית לאורה בשם דוקה (על שם המבצר הקדום). הנזירים אשר מצאו את המערכת הרוסה, שיקמו רק קטע ממנה, אשר הספיק לצרכיהם, וצירפו אליו תעלת ניקוז קצרה, היורדת בתלילות במדרון. הם אף חצבו, כנראה, את בור מס' 10 המצוי בקרבת הפסגה. צורתו צורת פעמון, והוא שונה לחלוטין מהבורות האחרים (בור דומה לו מצוי במכלול הקאפלה הביזאנטית, שבמדרגה התחתונה של מבצר קיפרוס). גם הנזירים שהתיישבו במנזר עם בנייתו המחודשת, החל משנת 1874, וכן בדואים הרועים את צאנם בסביבה, עשו שימוש בקטע המשוקם. הם גם שיקמו בור על הפסגה עצמה, סמוך לכנסייה שהוחל בבניינה. סימנים נוספים לפעילות הנזירים במקום הן כתובת ביוונית משנת 1898 הרשומה בעפרון על כותלו של בור מס' 1, וכתובות, צלבים וחריטות אחרות בפתח בור מס' 6.

מבואות יריחו – חז"ל קראו ליריחו "מנעולה של ארץ ישראל", שמי שמחזיק בה מחזיק בארץ ישראל כולה. לאור הממירא הזה הוקם היישוב "מבואות יריחו". ראשיתו של היישוב בשנת 2002, על ידי קבוצה אידיאליסטית שהתנגדה לנטישת הממשלה את איזור יריחו. קבוצה זו קיבל שטח אדמה בבקעה (בקעת נערן) סמוך לכניסה הצפונית של העיר יריחו. המקום הוכרז כ"חוות אקלום" – חוות לניסיונות חקלאיים באקלים המדברי. עם השנים גדל המקום והתפתח והפך ליישוב ייחודי המשלב חזון התחלתי עם קהילה חמה.


נכתב ב - 07/04/2011 22:25:57

ארץ בראשית

מרתק, התאור והתמונות
נכתב ב - 07/04/2011 22:58:52

סחתיין עליך איתן

תמונות לשומרי מסך!
נכתב ב - 08/04/2011 09:06:29

סוף

נכתב ב - 08/04/2011 16:33:23

מרשים ביותר!

לפעמים מילה אחת מתארת בדיוק.
אכן - סוף!
נכתב ב - 08/04/2011 17:52:09

תמונה של הקרנטל ?

נכתב ב - 08/04/2011 18:51:07

מדהים!

עבודה יפה איתן!(גם אילייה..)

וגם זכינו בתמונת יום ראוייה סוף סוף
:-)
נכתב ב - 08/04/2011 20:02:32

כל הכבוד איתן!

על המידע המרתק, הגלריה, ותמונת היום! שיחקת אותה!!
נכתב ב - 08/04/2011 21:20:48

ישר כח

גלריה יפה, מושקעת ומאלפת. בהחלט מצדיקה את תמונת היום.
נכתב ב - 08/04/2011 21:48:29

אכן,ארץ בראשית

תמונות מאלפות עם גוונים משתנים...
פשוט מהמם
ו....איתן,
ברכות על תמונת היום :-)
נכתב ב - 08/04/2011 23:43:22

תמונת היום

ברכות על תמונת היום שראויה להיות שם, וכולם יכולים להתבשם ממנה כמו גם משאר הגלריה המאד מיוחדת הזאת. מהמם!

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר