נושא: חוקר בולענים נפטר?!? (אי פעם)

רד לסוף השרשור
facebook
נכתב ב - 18/12/2006 01:13:44
תאריך הצטרפות
16/07/2004
נושאים
38
תגובות
1387
מעל 10000 ק'מ בגרופי
שלום לתותחים!

ישנה אגדה אורבנית על אודות חוקר בולענים שלמרבה האירוניה נבלע (למוות) בתוך בולען. לפי הידוע לי זה קרה אי-שם בסוף שנות התשעים.

אודה למי שיוכל לחזק (או להפריך) את הטענה.

קישורים (מהימנים) יתקבלו בברכה!
פה בשרשור או בדוא"ל

מי שלא נופל - לא רוכב ! ומי שלא עובד - רוכב יותר! :)
נכתב ב - 18/12/2006 06:47:36
תאריך הצטרפות
17/11/2004
נושאים
474
תגובות
2465
פתח מעל 300 רכיבות
מעל 25000 ק'מ בגרופי
יש לי מכר, גאולוג וחוקר בולענים, שנפל פעם לבולען וחולץ באמצעות הטלפון הסלולרי שלו. אולי אליו הכוונה.

קבל קישור לתמונות בולענים שלו

הדרך הקצרה ביותר בין שתי נקודות היא קו ישר
נכתב ב - 18/12/2006 07:19:25
תאריך הצטרפות
21/09/2004
נושאים
40
תגובות
392
חונך
אם הכוונה לאלי רז, שנפל לבולען וניצל במזל, השמועות אודות מותו היו מוקדמות מדי ובשיחות אחרונות איתו הוא מתכנן טיול למדבר המערבי.

חיה את חייך באופן שבו תרצה שילדיך יחיו את שלהם- מייקל לוין
נכתב ב - 18/12/2006 07:29:19
תאריך הצטרפות
16/07/2004
נושאים
38
תגובות
1387
מעל 10000 ק'מ בגרופי
לא שמועות,
זכורה לי מהדורת חדשות שמדווחת על מותו!
לא חייב להיות חוקר בולענים, יכול להיות אדם מהיישוב.


מישהו?!?

חברים זה לא צחוק:
לף טריפל מונחת על הכף!

(למרות שאם 2 הירוקים פה לא זוכרים בוודאות מות של חוקר כזה אז אני כבר לא מאמין לעצמי)

מי שלא נופל - לא רוכב ! ומי שלא עובד - רוכב יותר! :)
N1
נכתב ב - 18/12/2006 10:01:09
תאריך הצטרפות
15/04/2004
נושאים
71
תגובות
609
אלחנן,
 אכן הכוונה לאותו חוקר שנעלם באחד "מבולעניו" וניצל הודות לטלפון הסלולארי. במשך זמן שהייתו , בבור הוא כתב על נייר טואלט את רשמיו.
זה היה בסביבות ה90.
ידוע על מקרים של אזרחים שנפלו לבולענים ונהרגו או נפצעו.
אבל על חוקר שנהרג, לא.

Rob
נכתב ב - 18/12/2006 11:15:53
תאריך הצטרפות
25/10/2004
נושאים
125
תגובות
1050
מהיכרותי את אלי רז, 
הוא תמיד ישאר תלוי על הפטיש הגיאולוגי שלו , בכלל יש שמועה ........שהוא הוא זה ששבר את השבר הסורי אפרקאי

נסו לדמיין לעצמכם שאתם נוסעים/רוכבים למרגלות הר סדום בסבבה ופתאום ממש פתאום מתנפל עליך בולען ? ואללה מה עושים ???
שזה לא יבוא פתאום שמו לכם שלט

להעניק לילדיי את כל מה שלא היה לי
Rob
נכתב ב - 18/12/2006 11:16:21
תאריך הצטרפות
25/10/2004
נושאים
125
תגובות
1050

כמובן , השלט


להעניק לילדיי את כל מה שלא היה לי
נכתב ב - 18/12/2006 12:13:09
תאריך הצטרפות
17/11/2004
נושאים
474
תגובות
2465
פתח מעל 300 רכיבות
מעל 25000 ק'מ בגרופי
אכן שאלתי, אלא שלא קיבלתי תשובה מוסמכת

הדרך הקצרה ביותר בין שתי נקודות היא קו ישר
נכתב ב - 18/12/2006 12:41:01
תאריך הצטרפות
17/11/2004
נושאים
474
תגובות
2465
פתח מעל 300 רכיבות
מעל 25000 ק'מ בגרופי
מצגת בולעני ים המלח כאן . האדם שנפל לבולען הוא אכן אלי רז ולא דובה, שתעד את הנושא

הדרך הקצרה ביותר בין שתי נקודות היא קו ישר
Rob
נכתב ב - 18/12/2006 13:00:41
תאריך הצטרפות
25/10/2004
נושאים
125
תגובות
1050
אם כבר אז כבר..............

בולען הוא בור בקרקע הנוצר בתהליך טבעי. בורות מסוג זה נפוצים בסביבותים המלח. הבולענים מהווים סכנה בשל הפתאומיות בה הם נפערים ובשל גודלם: הגדול ביותר שנמדד עד כה, עומקו מגיע ל-11 מטר והיקפו 25 מטר. עד היום נפלו 3 אנשים לתוך בולענים, לא היו הרוגים, אך היחידים הזכאים לביטוח כתוצאה מנפילות הם עובדי מדינה העובדים באזור. מספרם של הבולענים היום עומד על 1200 (כולל בורות קטנים) והם מתקדמים בקצב של כמה עשרות בולענים בשנה.

הבולענים הם תופעה המוכרת עוד משנות השבעים של המאה ה-20. הם נוצרים בשל ירידת מפלס ים המלח, ירידה שמקורה בעיקר בסכר דגניה שמפחית מאוד את כמות המים המגיעים לים המלח מנהר הירדן, אך גם בגידול ההאתאיידות מאגן ים המלח, בעקבות פעילות מפעלי האשלג של ישראל ושלירדן. נראה כי בתהליך זה מוחלפים מי תהום מלוחים במי תהום מלוחים פחות. הדבר גורם להמסת שכבות מלח תת קרקעיות, ובעקבותיה - לקריסה פתאומית של פני הקרקע. מאחר ומתחת לכל הצד הישראלי של האגם ישנה שכבת מלח, סכנת הבולענים מורגשת בעיקר שם. בצד הירדני ישנה שכבת מלח רק באזור המפעלים, ולכן ישנם רק כחמישה בולענים בשטח ירדן. הבולענים מסכנים בעיקר את הכביש העובר לאורך ים המלח (כביש 90), את קיבוץ עין גדי ואת המלונות שנמצאים בחלק הדרומי.

כיום ברור כמעט לחלוטין שהמצב נגרם כתוצאה מירידת מפלס מי ים המלח ולכן לא ישוב לקדמותו כל עוד ימשיך מפלס האגם לרדת או להשאר במצב הקיים. השבת הזרימה הטבעית מהכנרת או הקמת "מוביל הימים"- תעלה שתחבר את ים המלח לים סוף או לים התיכון. לפעולות כאלו עשויות להיות השפעות מרחיקות לכת מפני שהן כוללות התערבות רחבת היקף מצד האדם, לא רק על ים המלח אלא גם על מערכות אקולוגיות נוספות. בנוסף, קיימים סיכונים רבים בלתי ידועים. פעמים רבות התערב האדם בטבע וגרם לבעיות גדולות, לכן יש להיזהר ולפעול בצורה מחושבת. גם אם יתקבלו החלטות בנידון, יעברו שנים רבות עד שישתנה מאזן המים באופן מהותי, זמן המוערך ב-30 שנה. בינתיים ניתן למפות את אזורי הסיכון תוך מעקב אחרי התפתחות התופעה

ולחשוב על זה שביתי ישנה הלילה בחניון עין גדי , בחוץ, בקור העז וליד בולענים , עושה קר בגב   (-:


להעניק לילדיי את כל מה שלא היה לי
נכתב ב - 18/12/2006 13:27:18
תאריך הצטרפות
17/11/2004
נושאים
474
תגובות
2465
פתח מעל 300 רכיבות
מעל 25000 ק'מ בגרופי
דו"ח מצב עגום לים המלח הוגש לפני כשנה וחצי, אלא שלא נעשה דבר בנושא

הדרך הקצרה ביותר בין שתי נקודות היא קו ישר
Rob
נכתב ב - 18/12/2006 16:18:13
תאריך הצטרפות
25/10/2004
נושאים
125
תגובות
1050

אם כבר אז כבר......

זה לא ממש תהליך טבעי , להפרש בכמות המים שנכנסה פעם לים המלח ולזו ש"יוצאת" מים המלח אחראים אנו , טבעי זה רק אידוי. אחד הפתרונות למה שקורה/יקרה/קרה בעניין איבוד גובה פני ים המלח היה תעלת הימים מבלי להתייחס לבעייתיות שברעיון ( נמשל, המלחת אקוויפר החוף, המלחת קרקע היא תהליך בלתי הפיך בעליל ! )  בין הרעיונות שהעלה בינימין זאב הרצל בספרו "אלטנוילנד" משנת 1902 היה חפירת תעלה אשר תזרים מים מהים התיכון לים המלח, רעיון שהתבסס על הפרשי הגובה המשמעותיים בין שני הימים . הרצל שהיה משפטן ולא מהנדס ביסס את רעיונו על תוכנית שהועלתה על-ידי מהנדס בשם מקס ורקארט כבר בשנת 1988 ובה פירוט של כריית תעלה שתוביל את מי הים התיכון במסלול הבא: מהים התיכון דרך עמק יזרעאל ודרך עמק בית שאן ובקעת הירדן לים המלח. כאשר דובר על ישום התוכנית דובר על דרומה של הארץ.

ים המלח הוא המקום הנמוך ביותר בעולם. "גובהו" בשנת 1848 היה 396 מ' מתחת לפני הים, גובה הים יורד בעקביות - ובשנת 2004 היה גובהו 417 מ' מתחת לפני הים !!! פני הים שיורדים יוצרים תנועת מים תת קרקעיות  לכיוון הימה ( חוק כלים שלובים ) ויוצרים בלייה והמסה תת קרקעיות אשר יוצקים חללים שהם הם הבולענים.


להעניק לילדיי את כל מה שלא היה לי
Rob
נכתב ב - 18/12/2006 16:20:09
תאריך הצטרפות
25/10/2004
נושאים
125
תגובות
1050
* היוצקים צ"ל יוצרים

להעניק לילדיי את כל מה שלא היה לי
N1
נכתב ב - 18/12/2006 23:03:07
תאריך הצטרפות
15/04/2004
נושאים
71
תגובות
609
 גם לגליל יש בולענים משלו. "ההוטות" (כפי שהדרוזים קוראים להם) המפורסמות בהר מירון ובכרמל.
אלחנן בהמשך לשיחתנו מהסובב, הכפר "שהושלך" אל ההוטה במירון, נקרא אל ג'רמק. "המושלכים" (הראשונים) והמשליכים היו חיילי הקאימקם או המוכס התורכי האיזורי שישב בצפת.
הבולענים בגליל בשונה מאחיהם בדרום, נוצרים ע"י המסה קארסטית של מסלע הגיר בהר. נוצרים בורות ומחילות שמתמלאים במים בחורף. המים למעשה מזינים את אקוויפר (אם אינני טועה) ההר ופורצים לפני הקרקע במעיינות כמו עין כזיב למשל.

יובל בהמשך לדיבורינו אני מתכנן מסלול להוטות במירון בעקבות הסיפור של הכפר  אל ג'רמק.
באגדות פיריפריה עסקינן לא?!.......



Rob
נכתב ב - 18/12/2006 23:29:11
תאריך הצטרפות
25/10/2004
נושאים
125
תגובות
1050
הוטה, אומנם בולען קרסטי  , כלומר חללים בשכבות סלע גיר קשה אך התהליך ארוך ולא פתאומי כמו הבולען בבקעת ים המלח.
ושלא לאופניים יש סיורים מודרכים בהוטות , המפורסמת שבהן הינה הוטה - 6  ירידה של כ-50 מ' בחבל וטיפוס על חבל , חוויה קרה, לחה ומאתגרת.
http://www.mirolim.co.il/HTMLs/article.aspx?C2004=11987&BSP=11982


להעניק לילדיי את כל מה שלא היה לי
נכתב ב - 18/12/2006 23:51:39
תאריך הצטרפות
16/07/2004
נושאים
38
תגובות
1387
מעל 10000 ק'מ בגרופי
חברים יקרים,
לגבי ה- Leffe, זה כבר אבוד.
אבל ללמוד מכם זה תענוג!

בשבוע שעבר ישראל וירדן (ועוד כמה מדינות עשירות) הכריזו על תוכנית לבדיקת כדאיות תעלת הימים סוף-מוות (Red Sea Dead Sea Canal) כולל היבטים גיאולוגיים.גם אני סקפטי לגבי היכולת לשקם את מה שהורסים בכזו קלות, אבל שמעתי גם דיעות שתומכות בעניין.
עוד שנתיים הם אמורים להחליט.

לגבי השאלה מה עושים כשנתקלים בבולען באמצע הכביש?
אני לפחות, מפעיל וישרים!

מי שלא נופל - לא רוכב ! ומי שלא עובד - רוכב יותר! :)
Rob
נכתב ב - 19/12/2006 07:56:10
תאריך הצטרפות
25/10/2004
נושאים
125
תגובות
1050
או מבצע ווילי מהיר

אלחנן ידידי אני מוותר מהר, את ה-Leffe תעביר לי בהזדמנות ולפחות אחת

להעניק לילדיי את כל מה שלא היה לי