נכתב ב - 24/10/2006 06:44:39
 474
 2465
קלה - אנא השאירו לפתרון לאלו שאינם מזהים את המקום במבט ראשון
הדרך הקצרה ביותר בין שתי נקודות היא קו ישר
נכתב ב - 24/10/2006 14:28:34
 88
 914
אם הקשתות ?
"יש רק שני דברים אינסופיים: היקום, והטיפשות האנושית. ולגבי אינסופיותו של היקום אני כלל לא בטוח" אלברט אינשטיין
נכתב ב - 24/10/2006 14:51:58
 474
 2465
נכון - הממצא החדש באום אל קנטיר: תבליט מנורת שבעת הקנים ושופרות. הממצא התגלה מעט לפני חג הסוכות, וכדי למנוע ונדליזם פשוט השאירו אותו תלוי על המנוף במקום.
אגב - יש עוד ממצא מעניין בתמונה הקודמת - מהו?
הדרך הקצרה ביותר בין שתי נקודות היא קו ישר
נכתב ב - 24/10/2006 15:05:42
 724
 3180
swastica ?
רכוב ותן לרכוב.
דע מאין באת ולאן אתה רוכב..
נכתב ב - 24/10/2006 15:17:49
 474
 2465
נכון. השימוש בצלב הקרס כסמל עוצמה היה מקובל ברחבי האימפריה הרומאית/ביזנטית (המקור הוא הודי) והגיע גם לבתי הכנסת.
ברור שלאחר השימוש שעשתה בסמל המפלגה הנציונל-סוציליסטית בגרמניה של מלחמת העולם השניה אנו מתייחסים אליו בתעוב - אולם זה לא היה המצב מאז ומעולם.
הדרך הקצרה ביותר בין שתי נקודות היא קו ישר
נכתב ב - 24/10/2006 15:31:00
 88
 914
בעיני זו אחת המנורות היפות ביותר שנמצאו. מעניינת במיוחד החצובה התלת-רגלית, מוטיב שראיתי כבר בכמה תבליטים עתיקים, בשונה מהמנורה ה"רומית" האלגנטית משער טיטוס (שהפכה לסמל המדינה בידיהם הנאמנות של האחים שמיר).
"יש רק שני דברים אינסופיים: היקום, והטיפשות האנושית. ולגבי אינסופיותו של היקום אני כלל לא בטוח" אלברט אינשטיין
נכתב ב - 24/10/2006 16:24:00
 24
 426
ועל כך להלן יש מחלקות רבה בין חכמים; במקרים רבים, בפסיפסים של בתי כנסת מן תקופה הביזנטית, מתוארת מנורת 7 קנים בת 3 רגליים. כך בבית הכנסת בבית-אלפא (מאה 6 לספירה) בפסיפס בית הכנסת במעון (מאה 5-6 לספירה), בקיסריה (מן המאה הרביעית לספירה) וגם בפסיפס שמקורו ביריחו, מן המאה ה-6 לספירה. לא מצאתי את הסימוכין לכך, אבל למיטב זכרוני בטבריה (שלוש רגליים על בסיס רבוע) ובחמת טבריה ובעין גדי ובציפורי ובבית שאן יש גם כן פסיפסים של מנורות 7 קנים עם 3 רגליים. ברוב המקרים המנורה אינה באה כסמל יחיד אלא מלווה בסמלים יהודים נוספים כמו למשל, שופר, רימונים וכו'. אם לשים לב שוב גם סמלה של רשות העתיקות - הגוף הסטוטורי המופקד על חפירה תעוד חקירה ושמירה של עתיקות וממצאי ארכיאולוגיה של ארץ ישראל, הוא מנורת 7 קנים הניצבת על שלוש רגליים בלבד. וכך גם אומר הרמב"ם (שלוש רגליים) וכך נמשכת המחלוקת בין חכמים ז"ל לבין חכמים דאז וגם דהיום - האם "מנורת המקדש" המתוארת בשער טיטוס ולה בסיס מרובע ועליו ציור דרקון ל"ע חו"ח (המוצא כלי ועליו צורת חמה או לבנה או דרקון יוליכו לים המלח - אמרו חכמים.... - הציטוט לא מדוייק אלא מהזכרון ומקורו במסכת עבודה זרה....) יכולה כלל להיות תבליט נכון ומדוייק של המנורה השבויה מבית המקדש שיכונן ויבנה במהרה בימינו אמן....או שאולי האומנים הרומאים לקחו לעצמם חירות אמנותית מסויימת ומכוונת ויש האומרים אפילו (הרב הרצוג זצ"ל) שהקנים מקוריים המה אבל הבסיס נשבר בדרך ונבנה מחדש על ידי אמנים איטלקים. ויש גם עדויות אחרות: ממטבעות מתקופת מתתיהו אנטיגונוס - אחרון המלכים החשמונאים, ומציורי קיר שנמצאו בחפירות ברובע היהודי בירושלים מתקופת בית 2, לאמור - לא מחוייב המציאות שלמנורה היו 3 רגליים גדולות אלא יתכן שהיה לה בסיס רחב (רבוע) וממנו יצאו 3 "כפתורים" שיצבו אותו וכו'. ומי שרוצה לראות אפשרות אחת של מנורה - "שיחזור" אפשרי של מנורת בית המקדש, ילך לקרדו ברובע היהודי ושם - למטה למטה, במפלס הרחוב הרומי הראשי יוכל לראות את המנורה ובהזדמנות להציץ גם לעותק יפה של מפת מידבא, פסיפס התלוי על הקיר. כך או כך, בארמית מנורה היא נברשתא כלומר נברשת. כך או כך, מנורה היא תמיד אטריבוט יהודי והימצאותו של הסימן בבית הכנסת בקשתות רחבעם - אום אל קנטיר - היא בשורה מעניינת ועדות יפה להימצאותו של ישוב יהודי פעיל (ועשיר מאד) ליד מעיין הקשתות - ששימש ככל הנראה לצרכי אשפרת בדים - מלאכה קשה ורווחית מאד לעוסקים בה ולשולטים ברזיה בזמנו. ובא לציון גואל.
נכתב ב - 24/10/2006 16:29:11
 40
 392
אגב סמלים יהודיים, לפני מגן הדוד היה סמל אחר לסימון היהודים והוא הרוזטה. סמל זה מופיע במספר וריאציות בבית הכנסת בחורבת רימון (מאה חמישית ששית לספירה).
חיה את חייך באופן שבו תרצה שילדיך יחיו את שלהם- מייקל לוין
נכתב ב - 24/10/2006 20:48:20
 125
 1050
אום אל קאנטר
צילום נחמד, אבני הבזלת בעלי הגוונים השונים, מבלבלים החופר הארכיאולוג יהושע דרי, אנו קוראים לו ישו , וצוחקים נורא, כי , ישו בונה לנו בית הכנסת ממליץ לבקר במקום , מלאכת השיחזור מעשי אומן הם http://www.yeshuat.com/kanatir_h.htm
בקרוב כתבה ב"טבע הדברים"
להעניק לילדיי את כל מה שלא היה לי
נכתב ב - 24/10/2006 20:59:38
 125
 1050
והמגן דוד מאיפה ? (-:
להעניק לילדיי את כל מה שלא היה לי
נכתב ב - 24/10/2006 23:44:24
 24
 426
על סמל מגן הדוד אפשר לכתוב דוקטורט. למרות המקור המזרחי הברור, יש ממצא בצידון של חותם יהודי ברור ובו מגן דוד שזמנו מן המאה ה-7 לפנה"ס, תקופת המלוכה ובית ראשון. בתקופת בית שני יש גם כן ממצאים ובהם עיטורים בצורת מגן דוד לצידם של עיטורים רבים אחרים המזוהים כיום כסמלים יהודיים. ולכן אם לחשוב רגע במונחים מודרניים, אני מעדיף לראות במגן דוד מעין 'לוגו' או רפרזנטציה גרפית מופשטת של השושן הצחור - "לילום קנדידום" היא היא השושנה משיר השירים המסמלת את הקשר שבין עם ישראל ואלוקיו... "אני חבצלת השרון, שושנת העמקים. כשושנה בין החוחים רעייתי בן הבנות" (שיר השירים ב. א'-ב') ויש פרשנויות רבות אחרות על יסודות וספירות תחתונות של קבלה (שהן במקרה 7 ולא שש...) וגם יש מראי מקום בתחום הפילוסופיה וחיבור 'תחתונים ועליונים' ויסוד זכרי ויסוד נקבי ורוחות השמיים ואלוקות וגו'. די לנו אם נאמר כי מגינו של דוד כיסוד זיהוי יהודי בולט ומובהק מאוחר הוא מאד ורק למן המאה ה-14 כאשר הותר לחלק מיהודי אשכנז להשיא דגל והם בחרו בדגל שעליו מגן דוד וכו' - עד לקונגרס הציוני הראשון בסוף המאה ה-19 (1897 אם זה חשוב..) שנאמר: "בבאזל ייסדתי את מדינת היהודים"... בניגוד להצעתו של ב.ז הרצל לדגל ובו שבעה כוכבי זהב, נבחר מגן דוד כחול על רקע לבן כסמל שאיפתו הלאומית של העם היהודי החוזר להיות ככל העמים בציון ארצו ומולדתו.. וכו' וכו'.
נכתב ב - 25/10/2006 03:23:35
 88
 914
המנורה היא אכן הסמל היהודי המובהק ביותר, ואנו מנסים להבין את צורתה של "המנורה האמיתית" מתוך הממצאים הארכיאולוגיים הכתובים והמצוירים - כל זאת מתוך הנחת יסוד שהיתה מנורה אחת ושכולם ציירו / חרטו / טבעו את אותה מנורה. אולם אנו שוכחים שהעם היהודי היה מפולג במשך מאות רבות - פילוג על בסיס אתני / דתי / פוליטי, ושההיסטוריה שאנו מכירים היא כמובן האתוס של הצד המנצח (אבוי לאותו נצחון...). אני לא מציע כאן תיאוריה חדשה (קטונתי...) אלא רק מחשבה. ייתכן שבמאבק על ההגמוניה בין זרמים שונים, שכמובן כלל גם מאבק על הסמלים המרכזיים, נוצרו בתקופות שונות מנורות שונות ש"התחרו" על הבכורה. לנו נראה טבעי שהמנורה ה"אמיתית" היא זו ששכנה במקדש של המלכים לבית דוד בירושלים. אבל זה פשוט בגלל שהם ניצחו - וזכו להנחיל לנו את ההיסטוריה "שלהם".
ואולי מנורת 3 הרגליים כלל לא שכנה במקדש הירושלמי אלא במקדש אחר....
ס'איז שווער צו זיין אה ייד, אה?
"יש רק שני דברים אינסופיים: היקום, והטיפשות האנושית. ולגבי אינסופיותו של היקום אני כלל לא בטוח" אלברט אינשטיין
נכתב ב - 25/10/2006 07:45:26
 125
 1050
האיש הזקן
תענוג להרים לך להנחתה
להעניק לילדיי את כל מה שלא היה לי
נכתב ב - 25/10/2006 08:01:10
 24
 426
חן חן Rob דוגה, התאוריה שלך מעניינת למעט העובדה כי שהמחלוקת בין חכמים היא על פרשנות על אודות מוצר מוגדר. כמו שיש מידות ופרופורציות ברורות למזבח במסכת מידות כך לכאורה אנחנו אמורים להבין את המבנה של המנורה מדאורייתא. הבעיה היא שהוראות היצרן במקרה זה לא ממש מובנות.
נכתב ב - 25/10/2006 11:17:32
 88
 914
לא דיברתי על המחלוקת ההילכתית. בקודקסים הכתובים אנו (שוב) עדים רק לאתוס המנצח (קרי התנ"כ, המשנה ונגזריהם). אתוסים אחרים - נמחקו, הושמדו, (או שפשוט לא הועתקו בתקופה שקדמה לדפוס) - ועל כן נעלמו ונשתכחו. אולם את המימצאים הפיזיים קשה יותר להעלים, ועל כן אני נהנה להשתעשע ברעיון שלעם ישראל היו שני דגמים מתחרים של המנורה - זו ששכנה במקדש בירושלים וזו ששכנה במקדש/ים האחר/ים. אנו מחונכים "על ברכי" התפיסה ההיסטורית שרואה בעם ישראל עד הגלות יחידה אתנית-פוליטית-דתית-אידאולוגית אחת - ולא כך היתה המציאות. אולם הארכיאולוגיה לפעמים מלמדת אותנו אחרת, ואולי במקרה זה כדאי לשים לב לשוני ולא לחפש את המשותף 
"יש רק שני דברים אינסופיים: היקום, והטיפשות האנושית. ולגבי אינסופיותו של היקום אני כלל לא בטוח" אלברט אינשטיין
נכתב ב - 25/10/2006 14:35:20
 125
 1050
מרים להנחתה קטנה......... כיצד נקשור את המנורה לרכיבת שטח וצומח הארץ ישראלי ? 
מי שיודע שלא יענה ........
להעניק לילדיי את כל מה שלא היה לי
נכתב ב - 26/10/2006 09:08:39
 125
 1050
המנורה ורכיבת שטח.........
פולקלור ומסורת על פי מקורות רבים בוצין מפורץ הוא הצמח שלפי צורתו עוצבה מנורת שבעת הקנים ששמשה בבית המקדש, עמוד הפריחה מזכיר במידה מרובה את צורת המנורה הידועה לנו מבתי כנסת עתיקים ומקשת טיטוס שברומא. הפרחים הפורחים בצהוב עז, נראים כמו שלהבות.
להעניק לילדיי את כל מה שלא היה לי
נכתב ב - 11/11/2006 17:39:10
 40
 392
חידה לשמוצ"ניקים?
חיה את חייך באופן שבו תרצה שילדיך יחיו את שלהם- מייקל לוין
נכתב ב - 13/11/2006 10:18:36
 125
 1050
יובל תגדיל את התמונה בשקל תשעים ( יעני רמז קטן קטן )
להעניק לילדיי את כל מה שלא היה לי
נכתב ב - 13/11/2006 11:50:32
 125
 1050
השומריה ההיא ?
להעניק לילדיי את כל מה שלא היה לי
נכתב ב - 13/11/2006 13:37:38
 474
 2465
אנדרטת האוהל באלומות
הדרך הקצרה ביותר בין שתי נקודות היא קו ישר
נכתב ב - 13/11/2006 15:24:45
 125
 1050
נכתב ב - 13/11/2006 15:40:29
 40
 392
מי היה חבר אלומות והיום מתהלך באולמות?
חיה את חייך באופן שבו תרצה שילדיך יחיו את שלהם- מייקל לוין
נכתב ב - 13/11/2006 15:41:25
 125
 1050
שמעון פרס
להעניק לילדיי את כל מה שלא היה לי
נכתב ב - 13/11/2006 17:09:38
 40
 392
אמת ויציב! פרס האלמותי היה חבר אלומות. לגבי המיתוס הנפיץ, נראה לי שהמחזה "ליל העשרים "עושה יפה מאד את עבודת בחינת זוויות המבט. לי אין הרבה להוסיף בעניין, במיוחד מאחר ומדובר בשמוצ"ניקים...
חיה את חייך באופן שבו תרצה שילדיך יחיו את שלהם- מייקל לוין
נכתב ב - 13/11/2006 18:01:56
 35
 339
שומר, בתור שמו"צניק מתחזה, האם גם כאן באוהל הזה, שעמד בתקופה ההיא, אפשר להכניס קטע עסיסי של "מין ומיניות" ?
נכתב ב - 13/11/2006 18:38:56
 40
 392
גילה, תחשבי על זה: כ 40 חבר'ה צעירים - חלקם עוד בגיל ההתבגרות- נמצאים על גבעה מול הכנרת והירח, האווירה על גבול האנרכיה שמובילה לדיבור חושפני ופתוח על כל דבר ועניין, לילות של חיבוטי נפש, כמה טיפוסים אדיפליים עם צורך בניפוח אגו... אני צריך להוסיף? מקלחת ציבורית...
חיה את חייך באופן שבו תרצה שילדיך יחיו את שלהם- מייקל לוין
נכתב ב - 13/11/2006 23:46:21
 125
 1050
מין ומיניות ?
מה הדיבר העשירי של השומר הצעיר ?
להעניק לילדיי את כל מה שלא היה לי
נכתב ב - 14/11/2006 00:10:47
 125
 1050
בתור חניך של השמו"צ אנ'לא יכול להתאפק יותר 
גירסת 1916 :השומר הוא טהור במחשבותיו, דבריו ומעשיו ! גירסת 1928 : השומר הוא טהור במחשבותיו, דבריו ומעשיו, אינו מעשן, אינו שותה כהל ושומר על הטוהר המיני !!
הגירסה הנוכחית : השומר הוא ישר וטהור בהליכותיו, יוצר ומגשים סגנון חיים חלוצי !!! ואולי רק בגלל "שאסור" אז דווקא ?
להעניק לילדיי את כל מה שלא היה לי
נכתב ב - 16/11/2006 21:22:49
 71
 609
ויעלוזו הזקנים לפנינו  חברים פשוט תענוג לקרוא!!!! פשוט פינת שפיות ממה שמתקרא פורום באתר זה  המשיכו כך  כי מכל מלמדי השכלתי.
|