נושא: יאללה, תותחים -

רד לסוף השרשור
facebook
נכתב ב - 13/10/2006 12:10:27
תאריך הצטרפות
24/04/2005
נושאים
35
תגובות
339
אם אכן הר כרכום הוא הוא ה"הר", הכיצד נשאר עלום עד תחילת שנות התשעים? לכל מיתולוגיה יש את המונומנטים המוכרים שלה, גם אם הדעות עליה חלוקות, לא?
ותסלח לי, איש זקן, שלא חלחלה בי השאלה בזמן אמת, עת בקורנו בהר...

נכתב ב - 13/10/2006 15:37:37
תאריך הצטרפות
21/09/2004
נושאים
40
תגובות
392
חונך

אוי כמה אני מלא קנאה על כך שהייתם שם ואני לא...
לגבי ההר: הוא לא ממש היה עלום. כבר בשנות השבעים/שמונים עשה פרופ' ענתי מאמצים רבים להוכיח את התזה שלו בנוגע להר, כולל סיכום התזה בספר יפה "הר האלוהים". מן הסתם במדינה שיש בה מעורבות דתית ורגשית גבוהה בכל הקשור למקומות קדושים, לא השתכנעו הנוגעים בדבר במשך זמן רב- עד שענתי הציג ממצאים התומכים את התזה שזה הר סיני.
גורם נוסף לעיכוב ב"גילוי" היה עצם העובדה ששלטנו בסיני עד סוף שנות השבעים, ובכלל זה גם "בהר סיני", בתקופה זו לא היה צורך בגילוי נוסף שיערער על הנכס התיירותי, ברם אולם עם הנסיגה מסיני היה צורך בהר סיני משלנו...
סיכום:
יש עוד מספר הרים ואתרים עליהם נאמר כי הם הם הר סיני. לא רחוק מכרכום נמצא ג'בל עריף א נאקה שגם עליו יש מסורות, כמו כן גם ג'בל הילל ועוד מספר פסגות מעוררות השראה באזור. כל מה שצריך זה חוקר מסור לעניין שיצליח לשכנע חזק את מי שמעוניין לשמוע, כי זה הוא הר סיני.
כך גם לגבי נושא המיתולוגיה, מאות קברי קדושים בארץ ועל כל אחד מסורת שונה. על פי מסורות אלו אהרון קבור במספר מקומות בארץ, בלבנון ובסוריה... וכך גם אליהו, איוב וכל מי שהיה סלב בתקופתו. המונומנטים הם סוגיה אחרת לחלוטין. אנו דנים בתקופות שהאמונה המונוטאיסטית לא הייתה בדיוק ההצגה הכי פופולרית בעיר, פולחנים דוגמת זה שבהר כרכום קיימים בהרבה פסגות באזור הנגב וסיני, כמו כן גם הציורים השונים. הכל תלוי פרשנות ונקודת מבט (כמו השרשור הקודם על סכסוך הגבול...)


חיה את חייך באופן שבו תרצה שילדיך יחיו את שלהם- מייקל לוין
נכתב ב - 14/10/2006 13:35:56
תאריך הצטרפות
24/04/2005
נושאים
35
תגובות
339
שומר, יא שומר, אינת ח'כאם באשי, וולכין:
הייתי על ההר. רק השבוע הייתי, והתרשמתי עמוקות !
ודווקא בגלל זה אני שואלת:
אנה באה המסורת, האמונה של שלושת אלפים שנה ? ככה סתם ישבה וחכתה עד שנות השמונים, שבעים, ועם הנחה גדולה גם חמישים שנה פחות ? ככה? לא איזכור אחד בשום מקום, משך אלפי שנה ? זה יותר מסתם סלאב מקומי, זה ארוע מכונן זה !
ג'אויבני מן פצ'ליך...  

נכתב ב - 14/10/2006 15:31:08
תאריך הצטרפות
18/05/2005
נושאים
24
תגובות
426
גילה יקירתי, אנסה בקצה כי היריעה רחבה עד מאד. ובכל זאת:
הר כרכום התגלה לחוקרים ישראלים על צפונותיו כבר בשנות ה-50 המאוחרות, בטיסת סיור ואחר כך בסיור רגלי של אחד איתן פלדמן ('הערבי') לימים איש רשות שמורת הטבע. הוא זה שפנה לפרופ' ענתי, אז חוקר צעיר בירושלים, שהחל לחקור את המקום ולמעשה להפוך אותו ל"פרוייקט חיים".
על ההר ראינו היטב שהמקום משמש לצרכי פולחן שנים רבות. תושביו הערבים של האזור - בדואים בעיקר מכנים את ההר "ג'בל עידד" - עיד הוא חג ולכן - הר החוגגים, ומנסיוננו, למרות שהדבר אינו דאי, שמות נוטים לעיתים לשמר מסורות ושמות קדומים מאד. אותם בדואים אחוזי פחד מכל מקום שיש בו שריד של "רוחות" או "פולחן" ואין הם מבחינים בין ג'ין לבין עין הרע או כל רוח אחרת שאין להפריע את מנוחתה או להפריעה משלותה או ליצור בה רוגז וכעס. כך נמשר המקום שנים רבות עד שבא ענתי, הפרופסור עמנואל ענתי - http://www.harkarkom.com/ ובמידה רבה "חשף" את המקום לעולם תוך שהו אמקבל הכרזה אפיפיורית שיש אפשרות שההר הוא הר סיני - הר מתן תורה. זו אינה קביעה מפורשת אבל בהחלט הכרה בחשיבות המחקר והממצאים. 
יש כמובן רבים עוד יותר שדוחים את הטענה מכל וכל, יש גם הטוענים בלהט כי מסעם של העברים ממצרים לעבר ארץ כנען לא היה ולא נברא - הממצא הארכיאולוגי בוודאי אינו תואם את הסיפור המקראי וגם לא התעוד המצרי, ולכן גם הר כרכום הוא המצאה. יתר על כן המתנגדים, בראשותו של ישראל פינקלשטיין (ראשית ישראל) מביאים מקורות והוכחות לכאורה לאי ההתאמה הכרונולוגית בין הממצאים על ההר וסביבתו לבין יציאת מצרים - אם היא בכלל התרחשה...
וכהנה וכהנה. מכל מקום ההר נהדר, למרות השעה שהתאחרה ולמרות העייפות נדמה לי שטעמנו לא מעט והבעיה ולא מעט מן המסתורין האופפים את המקום המיוחד הזה ששמו הר כרכום - או אם תרצי לדייק - שלוחת כרכום.
ככה או אחרת להיות על הר כרכום בערב שמחת תורה - חג מתן תורה - זה יפה. לא?
שבוע טוב לכל.

נכתב ב - 14/10/2006 22:34:02
תאריך הצטרפות
21/09/2004
נושאים
40
תגובות
392
חונך
הנה גילה, ענה לך רוני יפה. אפשר להוסיף לסיפור גם את הממסד הרבני, הממסד האקדמי וכל מי שחושש שיגנבו לו את הבכורה...
נושא האיתורים הגיאוגרפיים המדוייקים נידון כאן בפורום בהקשר של באר שבע, רימון ואחרים. קשה מאד לקבוע איפה היה ממוקם כל אחד מהאתרים המצויינים בתנ"ך. הרי גם הספר הזה נערך מספר פעמים על ידי ערב רב של אנשים. ואם זה לא מספיק, כפי שציין רוני, יש מחלוקות גדולות לגבי א) אמיתות הסיפור המקראי- ייתכן שזה מיתוס מכונן ותו לא (יש טענה כזו) ב) לפי ממצאים ארכיאולוגים יש בעיה כרונולוגית ג) אם בכרונולוגיה עסקינן, רוב התיארוך התנ"Fי נמדד על ידי החוקרים בהתאמה לכרונולוגיה הפרעונית, אשר גם בה הגלו לאחרונה בעיות. ד)ישנה טענה תיאולוגית בעיקרה, הגורסת כי בכוונה תחילה לא ניתנו ציונים גיאוגרפיים כדי למנוע פולחן מקום/אדם , וברוח הר סיני, לא לעודד הישנות עגל הזהב.

לגבי שם המקום- עדד (בלי י' רק עם תנועה)אינו חוגגים בערבית. זהו אומנם סוג של ריבוי אך לא משורש ע.ו.ד של חגיגה, אלא משורש ע.ד.ד של ספירה/מניה/סכום/כמות. אגב ספר "במדבר" (של התורה)נקרא בערבית "סיפר אל עדד". ג'בל עדד יכול להיות "הר ההמונים" או "הר המפקד" (כמו מפקד אוכלוסין)

חיה את חייך באופן שבו תרצה שילדיך יחיו את שלהם- מייקל לוין
נכתב ב - 15/10/2006 23:38:58
תאריך הצטרפות
18/05/2005
נושאים
24
תגובות
426

גילה, חשבתי על זה, אל תתני לו את האבן. נביא לו אחרת. 


נכתב ב - 16/10/2006 16:34:15
תאריך הצטרפות
24/04/2005
נושאים
35
תגובות
339
אולי בגלל העייפות, אולי בגלל הגב, אולי בכלל סונוורתי ממכת רעב - כך או כך חווית ההר חלחלה אלי בדיעבד. אודה ולא אבוש, אני מוצאת את עצמי משוטטת עליו, חווה את חלוקי האבן, מתבוננת במשטחים העגולים, בציורי הסלע שאפס קצהו של מספרם נגלה לעיננו, ומרגישה, ימים אחרי, את מה שהייתי אמורה לחוש בזמן אמת.
אכן, יש משהו בהר הזה. אולי במשטחים העצומים שלו, אולי ב"צניעותו", שהרי אין בו עוצמה חזותית כמו שיש נגיד, במכתש רמון, אולי בגלל הידיעה שרבים היו בו פעם והשאירו חותם באמצעות ציורי סלע, לעשרות אלפים (!).
מאוחר מדי, רוני, נתתי כבר את האבן, בחוסר רצון בולט. צריך לחזור.

נכתב ב - 16/10/2006 21:47:18
תאריך הצטרפות
21/09/2004
נושאים
40
תגובות
392
חונך
מה הסיפור עם האבן?

חיה את חייך באופן שבו תרצה שילדיך יחיו את שלהם- מייקל לוין
נכתב ב - 17/10/2006 00:25:32
תאריך הצטרפות
18/05/2005
נושאים
24
תגובות
426

משהו פרטי. סליחה על ההטרדה.
(:


נכתב ב - 17/10/2006 10:22:37
תאריך הצטרפות
24/04/2005
נושאים
35
תגובות
339

אשמע, יא שומר, את סיפור האבן:
בוסי היקר, ששמע כי עומדת אני להיות על הר כרכום, בקש ממני להביא לו אבן קטנה מההר.
למרות שאבו אלבועז, אסר עלי בתכלית האיסור לקחת ולו אף גרגיר נוקשה קטן מההר, הכנסתי אבן קטנה לתרמיל, די בהיסח דעת.
בבואי למסור לו את האבן - חשתי לפתע סנטימנטים. היא ממש מיוחדת, לא שונה משאר האבנים הפזורות במאות אלפיהן על ההר, דהיינו - יפהפיה.
נתתי לו, כי אני יש לי מילה של "גבר" אני, וסל מלא חאראטות....