• Groopy
  • Groopy
  • CaravanZ
  • Groopy
Groopy

נושא: הסדרת הבטיחות ורגולציה בעניין קליטים

רד לסוף השרשור
facebook
נכתב ב - 23/12/2020 09:08:55
תאריך הצטרפות
20/12/2020
נושאים
2
תגובות
3
שלום לכולם.
אינני "רוכב אופניים" במובנו של פורום זה. אני עורך דין שקיבל על עצמו להגן על נהג שהיה מעורב בתאונה קטלני עם רוכב אופניים, אגב כך גיליתי את עולם הקליטים (שלא ידעתי עליו דבר לפני כן), למדתי על יתרונותיהם וחסרונותיהם, אבל בייחוד למדתי שכל הידע הוא "מפי העם". לאף גוף ממוסד ממשלתי, או מאורגן וולונטרית, אין מסד נתונים על הקליטים. אפילו מידע טכני פשוט עובר מפה ללאוזן" דרך מפרסמים, פורומים, סרטונים ביו טיוב, וחוויות אישיות של סוחרים, יצרנים ורוכבים.

נדהמתי לגלות, ואני בכלל לא מגזים בדגש שאני שם על המילה נדהמתי, שמשטרת ישראל למשל, נעדרת כל חומר הדרכה או ידע בסיסי בעניין הזה, אפס מוחלט - וכשבוחן נקלע לזירת תאונה שהוא צריך לחקור הקליטים הם דבר שהוא לא יתייחס אליו ואין לו בעניין הזה שום ידע מושכל.

ביררתי עם מומחי התעבורה הנותנים חוות דעת מלומדות, ואחרי שספגתי בנימוס את ההתרברבות המוקדמת על הסתמכות על נתונים טכניים ומאמרים מקצועיים, נאלצו כולם כאחד לחזור ולהודות שלא מצאו שום התייחסות גם בעולם הרחב.

פניתי לחוקר מוערך במוסד אונברסיטאי בגרמניה, שהוא גם גורם בכיר בעמותה הקרויה EVO   של חוקרי תאונות דרכים, והוא השיב לי במכתב במילים פשוטות: אתה צודק, הנושא הזה - למרות הכסף הרב שמושקע בניסויים ומחקר באוניברסיטאות ומוסדות מחקר ברחבי העולם לא טופל עד כה. 

השאלה שאני הצבתי הייתה ממוקדת - מה קורה אם האופנים נחבטים מאחור - מה הכוחות שהקליטים יודעים לספוג מחבטה כזו והאם יש משהו שיבטיח שהאופנים לא יתעופפו עם הרוכב אל על ויגרמו לו נזק שהמכונית לא גרמה. ואין תשובה.

התגנב לליבי הספק שמא חברות כמו שימנו ויצרנים אחרים,שהם הם מאחורי קידום המכירות של מוצר זה על גווניו וחידושיו, פשוט מצליחים באופן בלתי רגיל להתנהל מתחת לרדאר של הרגולטורים השונים והארגונים שייעודם שמירה על בטיות הרוכבים ולא פחות מזה על בריאותם. וזה קצת מזכיר את הצלחתם של יצרני הסיגריות, ואולי גם מחשיד לגבי השיטות שמביאות להם את ההשתקה הזו. גם המחיר הבריאותי והכספי שמשלמת מערכת הבריאות לא ידוע.  

יש מאמרים רפואיים ספורדיים על נזקי הרכיבה, ובהם תופסים הקליטים מקום של כבוד. 

לא ארחיב עוד בעניין הזה ואסיים בשאלה: האם לא הגיעה העת שאתם רוכבי האופניים, ובייחוד חובבי הקליטים שביניכם תדרשו גילוי מלא, ביקורת, פיקוח בעניין הזה? אני חושב שזו חובתי כאדם לפקוח בפניכם את העיניים - תעשיית הקליטים היא הפקרות.

אני לא מציע שום דבר קונקרטי, לא דרכי פעולה ולא דעה עניינית. אני במיוחד לא מציע את עצמי להנהיג פעילות כזו. אני מציע כאן אך ורק את הדברים האלה כדי שהם יתניעו מחשבה ודיון פתוח. סוף מעשה במחשבה תחילה.


דוד קולקר - עורך דין.
נ.ב. - מי שמוצא לנכון להגיב לי באופן פרטי, לתקן אותי או להעיר לי, או להוסיף לי מידע, כתובת הדוא"ל היא david@kolker.co.il

נכתב ב - 23/12/2020 09:51:14
תאריך הצטרפות
13/10/2004
נושאים
7
תגובות
56
שלום לדויד
אני רוכב שטח למעלה מעשרים שנה ומשתמש ב"קליטים" שנים רבות. מנסיוני אין שום בעיה בשימוש במוצר זה. בשימוש נבון ובסיסי יכול כל רוכב לכוון לרצונו את מידת|עוצמת החיבור לקליט. ריבוי רגולציה לא בהכרח תורם ליתר בטיחות, בוודאי מיקר ומסרבל את החיים.
מה השלב הבא, לדרוש בחוק רשיון לרכיבת אופניים?.
שחרר אותנו מה"רגולציה" וספיחיה. הצטרף לדיווש החופשי בטבע ותבוא על שכרך.
תודה, יצחק כ

נכתב ב - 23/12/2020 10:53:25
תאריך הצטרפות
03/09/2005
נושאים
25
תגובות
1678
דוד, תודה על העלאת הנושא.
קליטים הוא נושא די מסובך. אתחיל בגילוי נאות. אני רוכב עם קליטים 25 שנה רצוף. אבל לפני כן הערה: כל רוכב חדש או וותיק יודע מה הסיכונים בקליטים. והסיכונים הם בעיקר עבור רוכבים חדשים, אבל לא רק. כלומר רוכבים חדשים חייבים ללמוד לתרגל יציאה אוטומטית מהפדל. והכוונה לאוטומטית זה להרגיל את המוח לתת פקודה אוטומטית הפוך מהפקודה הרגילה. כלומר אם רוצים לצאת מפדל רגיל פשוט מרימים את הרגל. אבל כדי לצאת מפדל עם קליט, יש לסובב מעט את כף הרגל, ואז היא משתחררת. רוכבים חדשים, שהמוח שלהם לא מורגל לעשות את זה על אוטומאט, עלולים בזמן מצוקה הכי קטנה, למשוך את כף הרגל, במקום לסובב אותה, ואז הם נשארים תקועים, ונופלים כמו אבן, ללא שליטה על מהלך הנפילה.
אני אישית מעולם לא ניזוקתי מקליטים, נפלתי מספר פעמים בשטח בגלל חוסר זהירות מצידי, כולל גם נפילה, שהביאה אותי לאשפוז בהדסה עין כרם למשך 5 ימים  בכירורגיית חזה בשנת 2014. ברם, בכל הנפילות שלי הקליטים השתחררו מייד מהפדל. כלומר הקליטים אמורים להשתחרר בזמן תאונה, גם כשאין לרוכב שליטה על מהלך העניינים. וזה אמור לקרות בעיקר בתאונות קשות ששם קיים אימפקט גדול יותר.
אבל אני מכיר לפחות שני רוכבים, שניזוקו קשה מקליטים. רוכב אחד וותיק מאד, ואחד חדש בתחום.
אתחיל עם הרוכב החדש: הבחור רכב בפעם הראשונה שלו עם קליטים על המדרכה. אחרי כשעה רכיבה, לא הצליח להשתחרר מהקליטים בזמן הנכון, נפל הצידה (במהירות ממש נמוכה), ושבר את התפוח בעצם הירך. כתוצאה מאותה נפילה עבר ניתוח עם הכנסת מס ברגים והיה מושבת בביית במשך כמעט שנה ולא עבד. חשוב לציין- בגלל שהיכרתי בזמנו את אותו בחור, היזהרתי אותו והסברתי לו מה צריך לעשות וכיצד להתאמן באם רוצים להתחיל לרכב על קליטים. הוא כמובן כמו ישראלי טיפוסי, חשב שהוא חכם גדול, ואכל אותה בגדול. זה אגב קרה לו בגיל 42 אם אני זוכר נכון.
מקרה שני קרה לרוכב אולטרא מנוסה יותר מעשרים שנה בענף, וגם בחור מאד אתלטי, שפעיל ספורטיבית בענפי ספורט מגוונים snowboarding או WINDSURFING. הבחור רכב כל יום לעבודה עם אופניו, כמו הרבה רוכבים אחרים. באחד הבקרים ברחוב דרך השלום בגבול בין תל אביב לגבעתיים, הגלגל הקדמי שלו נכנס בחריץ של הביוב הקרוב למדרכה, והוא נפל על הצד, והקליטים שהיה אמורים להשתחרר, לא השתחררו. הוא נפל כמו אבן על שפת המדרכה על צידו, ושבר את צוואר התפוח במפרק הירך, בדיוק כמו הרוכב הקודם. גם הבחור הזה היה בתחילת שנות ה-40 לחייו בזמן הפציעה.
מקווה שעזרתי במשהו לנושא... רק חשוב לחזור ולומר: כל הרוכבים שמתחילים עם קליטים יודעים מהם הסכנות. והיו על זה הרבה דיונים באתרים השונים וגם באתר זה. ואני אף כתבתי פעם מדריך כיצד להתחיל לרכב עם קליטים. ובגדול: להתחיל לרכב על דשא ולהשתחרר מהפדל מאות פעמים בצורה יזומה עד שהמוח יפנים את ההשתחררות המיוחדת הזאת (בסיבוב!) מהפדל. כמו כן יש ליפול בכוונה על הדשא עם האופניים על הצד, כאשר הפדל נעול. כי גם אם כבר נופלים כאשר הפדל נעול, יש הבדל כיצד הנפילה נעשית. יש נפילה גרועה ויש נפילה סבירה.
מקווה מאד שתרמתי את חלקי הצנוע לדיון בנושא הקליטים. נושא חשוב מאד. ואני כאמור 25 שנה עם קליטים מידי יום, כולל אפילו טיול אופניים עצמאי של ארבעה חודשים בבלקן, שחזרתי ממנו לפני שלושה שבועות. 6000 קמ עם קליטים בכבישי הבלקן....
ויש לי כמה שאלות חשובות בקשר לתאונה, שאתה כרגע מטפל בה משפטית:
1.באיזו שעה היתה התאונה?
2.באיזה כביש בדיוק ואם תוכל להגיד מהי הנקודה המדוייקת על הכביש. האם יש לך נ"צ?
3. האם הרוכב רכב בשוליים או מחוץ לשוליים? האם התאונה היתה בצומת או מחלף?
4. האם הרוכב היה עם ווסט זוהר או ביגוד זוהר אחר?
5. האם הרוכב ספג פגיעת ראש קשה? או שמת כתוצאה מפגיעה רב מערכתית בגוף? כלומר האם מרכיב הפגיעה בראש היתה הסיבה הרפואית העיקרית למותו?
כמו שכתבתי לך בפוסט אחר שלך בנושא הקסדה, יש לי תאוריה משלי, לגבי רוב התאונות הקטלניות בין רוכבי כביש למכוניות, וכיצד הרוכבים עצמם יכולים למנוע את רובן, ללא קשר להתנהגות הנהגים בכלל.
ורק אגיד באופן כללי, כי הנהגים בישראל מהגרועים בעולם, בכל מה שקשור להתנהגותם מול רוכבי אופניים. רכבתי בעשרים שנה האחרונות ביותר מעשרים וחמש מדינות, סך כולל של יותר מחמש שנות רכיבה על כבישים בעיקר. הנהגים המסוכנים ביותר הם במדינות הבאות: גרוזיה, יוון, טורקיה וישראל.  ברם ישראל הכי מסוכנת בגלל הצפיפות בכבישים, שאין לזה אח ורע בשום מדינה אחרת בעולם. השילוב של נהיגה גרועה עם צפיפות- קטלני.

נכתב ב - 23/12/2020 17:47:55
תאריך הצטרפות
29/04/2010
נושאים
9
תגובות
321
מסות של אופניים רוכב ורכב הן בערך סדר גודל אחד מהשני, נניח 10, 100 ו-1000 ק"ג.
מהירות נסיעה, נניח בדרך עירונית הן 10 ו- 50 קמ"ש.
אנרגיה קינטית של גוף נע היא 1/2mv^2.
תרומת הרכב לאנרגית ההתנגשות גדולה לפחות בשני סדרי גודל מתרומה של אופניים.

דוד, אתה חופר בפרטים טכניים קטנוניים כדי לחלץ את הלקוח שלך? 
אם אכן הלקוח שלך פגע ברוכב אופניים מאחור ללא נסיבות מקלות - קרי, תאורה, תנאי דרך, נסיעה שלא כחוק וכ"ו.
כנראה שלא שמר מרחק ולא היתה לו סבלנות/יכולת לעקוף בזהירות,
ואני מקווה שישב הרבה זמן בכלא ויקבל קנס כבד.


 

נכתב ב - 23/12/2020 20:50:01
תאריך הצטרפות
03/09/2005
נושאים
25
תגובות
1678
טוב, מצאתי על איזה תאונה מדובר הנה ללחוץ כאן. תאונה בצומת העוגן בשבת בבוקר בחודש מרץ 2018. גבר בן 70 רכב על אופניים נפגע ונהרג. וזה תואם לחלוטין את התאוריה שלי לגבי מאפיינים טיפוסיים לתאונות אופניים קטלניות בישראל. אשמח אם אקבל את הפרטים של התאונה, כפי ששאלתי בתגובתי הקודמת.. אני חוזר וטוען, שיש מכנה משותף לרוב תאונות האופניים הקטלניות בישראל, ורוכבי אופניים יכולים למנוע בעצמם, חלק גדול מהתאונות, למרות הנהגים הגרועים.... והנהגים בישראל בעיני מהגרועים ביותר בעולם כלפי רוכבי אופניים. והמחלה המאפיינת של הנהגים הללו: לא מאיטים כשרואים אופניים, ומנסים לעבור את הרוכב תוך כדי הטיית ההגה בלבד. ויש כמובן את הסוג השני שמוסיפים צפצופים לרוכב, לא כדי להתריע על סכנה, אלא כדי להרתיע. כלומר הצופר משמש כלי נשק לסילוק רוכבי אופניים מדרכם. אבל הבעיה המרכזית של הרוב - לא מאיטים. נהגים חייבים להפנים: ברגע שהם רואים אופניים לפניהם, דבר ראשון חייבים להוריד הרגל מהגז לא להישאר באותה מהירות. מעטים מאד עושים זאת..

נכתב ב - 23/12/2020 23:16:04
תאריך הצטרפות
03/07/2007
נושאים
4
תגובות
28
לגבי שאלתך הממוקדת  " מה קורה אם האופנים נחבטים מאחור - מה הכוחות שהקליטים יודעים לספוג מחבטה כזו והאם יש משהו שיבטיח שהאופנים לא יתעופפו עם הרוכב אל על ויגרמו לו נזק שהמכונית לא גרמה"
תנסה לברר אם היו תאונות דומות בהן לא היו רוכבים מחוברים לקליטים והם יצאו מהן בחיים ...
לחילופין , נניח רוכב לא מחובר - הוא עלול לעוף אחורה על הרכב ולהיפגע בסיכוי גבוה יותר  
כנראה שעם קליטים או בלי קליטים יוצאים מתים בתאונות כאלה .
ואגב יש קליטים שמשתחררים לא רק בסיבוב אלא גם במשיכה לכל כיוון שהוא כך שאין בהם סכנה ממשית.

 

נכתב ב - 24/12/2020 08:45:52
תאריך הצטרפות
03/09/2005
נושאים
25
תגובות
1678
קליט שמשתחרר במשיכה כלפי מעלה, כבר לא יכול לשמש כקליט... איך בדיוק??  יש לשימנו קליטים, שמשתחררים בלחץ צידי, אבל לא במשיכה כלפי מעלה. אין דבר כזה השתחררות בכל כיוון. וזה גם  תלוי במשתנים נוספים, כמו כיוון הבורג בפדל (עוצמת האחיזה של הפדל את הקליט). תרגול סיבוב הרגל - הכי חשוב. וגם זה לא מבטיח 100% הצלחה בשחרור בזמן חירום.




 

נכתב ב - 26/12/2020 09:10:06
תאריך הצטרפות
30/04/2015
נושאים
26
תגובות
104
אם לא הבנתם , יש כאן עורך דין שמייצג נהג והוא מנסה להוציא אותו זכאי כי הקסדה אשמה, הקליטים אשמים, הרגולטור אשם וגם הבוחן תרם את חלקו... שיהיה בהצלחה, וצריך לזכור שכל אחד עושה את עבודתו.

לבד, מהר ושקט.
נכתב ב - 27/12/2020 01:44:15
תאריך הצטרפות
02/08/2007
נושאים
16
תגובות
327
פתח מעל 150 רכיבות
מעל 15000 ק'מ בגרופי
"מה קורה אם האופנים נחבטים מאחור - מה הכוחות שהקליטים יודעים לספוג מחבטה כזו והאם יש משהו שיבטיח שהאופנים לא יתעופפו עם הרוכב אל על ויגרמו לו נזק שהמכונית לא גרמה"

האם אין גבול לטימטום, להיתממות ולחוסר לקיחת אחריות מינימלית?
האופניים נחבטו מאחור, או נכון יותר - הנהג פגע מאחור ברוכב אופניים שרכב לתומו - מה שכמעט תמיד מטיל בתאונת פנים-אחור את האחריות על הנהג הפוגע. אין זה מפריע לחבר הלא מלומד להצהיר כי האופניים הם אלו שלפתע פתאום התעופפו באוויר וגרמו לרוכב נזק "שהמכונית לא גרמה". מרמז האדבוקט ומנסה לטעון, כי לו היה הרוכב מדווש עם פדאלים Flat, למשל, יכול היה הנהג הרשלן לפגוע כאוות נפשו באופניים, אך לרוכב לא היה קורה מאום.
במחי הצהרה זרק עורך הדין לפח האשפה את חוק שימור התנע הנגזר מחוקי התנועה של ניוטון, וקרא תיגר על חוקי הפיזיקה כפי שהם מוכרים מאז המאה ה-17; הכול בכדי להגן על הנהג הרשלן אותו הוא מייצג.

בנושא אחר שהינו בעל זיקה לעיניין הנדון - גם אני חיפשתי ולא מצאתי בכל העולם שום מסד נתונים על מידת ספיגת ההלם ושיכוך פגיעת מכונית מאחור שתורם פד השיכוך התפור במפסעה לטייצים של הרוכבים. מוזר שאין שום רגולציה ותקן של מכון התקנים בנושא עובי הפד הנדרש, ומידת האלסטיות הנדרשת ממנו בכדי לספוג ולו חלק מאנרגיית הפגיעה הנגרמת ע"י נהג רשלן הנוהג ברכב שפוגע באופניים מאחור.

Tell people an invisible man in the sky created all things, they believe you. Tell them what you've painted is wet, they have to touch it to believe.
CaravanZ
Groopy
Groopy