• Groopy
  • Epic2017
  • Groopy
  • Groopy
Groopy

ההיסטוריה של האופנים

אופניים - ההיסטוריה
כתב: עידן טופר




קצת היסטוריה. לא צריך להיות גאון בשביל זה.



זה אולי נראה לכם משעמם וארכאי. אוסף תמונות ישנות עם דמויות מצחיקות, מה גם שהיום כל אחד נראה בערך ככה.



אבל אני באמת מאמין כי זה חשוב ומוסיף לדעת מאיפה באת ולאן אתה רוכב.
מה קרה בדרך בעולם כשאנחנו היינו במדבר...

תיעוד כתוב ומאוייר של אופניים והרעיון להנעת כלי רכב דו-גלגליים על ידי אדם קיים כבר מלפני כ 300 שנה ( חפשו חומר על Jacques Ozanam למי שאוהב ארכיאולוגיה) .
רבים נוהגים להתחיל את הספירה של 'היסטוריית-האופניים' משלב מאוחר יותר, ויקטוריאני משהו.
ואם לקפוץ עוד קצת קדימה בזמן, כדאי לזכור כי למעשה האופניים של תחילת המאה ה 20 כבר די מזכירים אופניים בסיסיים של ימינו ( שלדה במבנה יהלום, גלגלים בעלי גודל שווה , שרשרת, צמיג גומי ). ובכל זאת :

תקופת "שוברי העצמות"
אי-שם בתחילת המאה ה 19, הגה גרמני בשם פון-דרייס ( Von Draise ) את הרעיון להתגלגל ממקום אחד לאחר ולא בעזרת בעלי חיים או על גבם.



הוא בנה מה שייחשב לבסיס לאופניים הראשונים - הם היו עשויים עץ כאשר ההנעה מתבצעת ע"י דחיפה בעזרת הרגליים על הקרקע . האופניים הוצגו לראשונה בפאריס ב 1818.
אבל חיי ההמצאה הזו היו קצרים בשל העובדה שהם התאימו רק למישורים ודרכים ישרות ולא משובשות. באותה העת הדרכים היו משובשות .
במסגרת הלאומנות הצרפתית נטען כי זו בכלל המצאה של Ernest Michaux הצרפתי אשר הוצגה כעשור לפני כן. אומנם ללא היגוי, אך עם פדלים.

גם הבריטים היו במשחק. הנה תיעוד של בונה-הכרכרות דניס ג'ונסון מ 1818



ב 1865 פותחו ה Velocipede , אופני עץ אשר לציר הגלגל הקדמי הורכבו פדלים



1868 - נראו פדלים עם תפס.

בזמן שבצרפת כבר ישנם מספר מועדונים ברחבי המדינה ותחרויות גם האמריקאים כבר נמצאים במשחק. חייבים להודות כי זה נראה תענוג מפוקפק ביותר להתחרות על כאלה :



הנה תמונה מ 1869 כאשר החידוש המשמעותי כאן הוא חישוק בעל 'שפיצים' שנראים כנראה לראשונה כאן וגם חידוש משמעותי ביותר - החישוק בנוי כך שיוכל להיעטף ביציקת גומי קשיח.



גם כאן, ההנעה היא יחס ישר בין סיבוב הפדלים לגלגל, כמו ה'פיקסי' של ימינו. גלגלים יוצרו לפי גודל הרוכב כי לספק היקף גדול ככל הניתן ומרחק רב בעבור כל תנועת פדל

לא נתווכח כאן רק אציין כי באותה העת התנהלו כבר קרבות פטנטים והפרת זכויות יוצרים בין כמה טוענים לכתר.

ב 1870 נראו לראשונה 'אופניים' (= Bi-cycle ) מברזל , ה High Wheeler או כפי שכונו Penny Farthing על שם היחס בין הגלגל הגדול לקטן . בעיני רבים, ה High Wheeler נחשבים כאב-הטיפוס לאופניים כי בהם נראים כבר חישורים (שפיצים) , צינורות חלולים ומיסבים עם גולות. אז מה אם הגלגל הוא נניח "60 ...



אחד האלמנטים בקביעת יכולת ההיגוי והשליטה באופניים הוא בין היתר 'זווית-הראש'.
מושג זה מתייחס לזווית בה מונח המזלג הקדמי יחסית לקרקע.
כיום, באופניים בני ימינו, זווית הראש הן באזור ה 70 מעלות + -.דמו בנפשכם את איכות ההיגוי של האופניים בתמונה מעלה- בהם זווית הראש היא 90 מעלות . זאת ועוד, הרוכב יושב כמעט מעל ציר הגלגל הקדמי. במקרים רבים התוצאה ממגש עם מכשול תהיה התמונה מטה..:



זו תוצאה של מרכז כובד גבוה במיוחד וקרוב לציר הקדמי. כל מהמורה תביא להתהפכות בלתי נמנעת קדימה.

במקביל, היו גם פיתוחים נוספים כמו זה למשל מ 1871



עדיין , השולט מאותו רגע לעשור הקרוב יהיו ה High-Wheeler.



איור מ 1880 ממפעל בהרטפורד מלמד על גודל התופעה . מפעל אחד מיני רבים.



פתרון ביניים ניתן בדגם ה Kangaroo בו התווספו גלגל שיניים נוסף ושרשרת אשר איפשרו להקטין את קוטר הגלגל.



בעיית השליטה וההיגוי נפתרו בדגם הבא שנקרא " High-Wheeler Safety" , בו הגלגל הגדול נמצא מאחור .



ב 1880 לערך הוצג לראשונה תלת-האופן.

כאן כבר נכנסו מספר שכלולים משמעותיים, ביניהם הנעה בעזרת שרשרת וגלגלי שיניים, כיסא המספק שיכוך , בולמים , מזלג בעל היגוי סביר.



האתגר הגדול עדיין היה בין היתר להפוך את האופניים לידידותיים יותר למשתמש - נוחים ורכים יותר אך עדיין חזקים. באותה עת נראו מספר המצאות המשלבות קפיצים ומפרקים וכן מזלג המציג זווית ראש 'הגיונית' :



עידן "הבטיחות" - או מה שנקרא אופני ה Safety
1884 - האופניים מתחילים לקבל צורה אחרת לקראת שלדת היהלום המסורתית של ימינו.



השלב הבא באבולוציית האופניים הוא חזרה לזוג גלגלים שווים בגודלם, כמו במודל הראשון.
הנסיון בתעשיית המתכת כבר יודע לייצר גלגלי שיניים וחלקים עדינים, לאופניים יש תמסורת בעלת יחס העברה. קיים שיכוך זה או אחר. היקף הגלגל הוא עדיין גומי קשיח.



"ותודה לדנלופ"
1888- שיפור נוסף ומשמעותי ביותר שחל כאן הוא העובדה כי וטרינר סקוטי שיפר את איכות הרכיבה ע"י יצירת פנימית עם אוויר בלחץ בתוך צמיג חלול. זה שיפר משמעותית את חווית הרכיבה והגביר את מהירות השיוט בעשרות אחוזים.
שמו היה Dunlop John.

ב 1890 באנגליה לבדה ישנם כחצי מליון זוגות אופניים.
מעתה האופניים נהפכו לכלי עממי, כלי תחבורה ולא סמל מעמד עליון בלבד. לאופניים הצטרפו גם הילוכים . היה אפילו מי ששקד על פיתוח הנעה בעזרת מוט (Shaft-Drive). למשל אלו מ 1890 .



1891- בשורות הצבא האמריקאי



1893 - אנקדוטה . מכירים מהתשבצים את ממציאי המטוס הראשון ב 1903 ?! האחים רייט.
בדיוק. זה מה שהם עשו ב 1897 בחנות שלהם. אופניים.



1895- נוסדת חברת האופניים Schwinn בארה"ב. היא אמנם אחת מתוך מעל כמאתיים חברות הקיימות כבר בשוק אבל בעוד כמה עשורים תיהפך לחלוצת אופני השטח. נחכה ונראה..

1896 - אופני ה'מירוץ' הראשונים. אופני Schwinn זוכים באין ספור תחרויות.



1910 - שוטרים בקונטיקט.



שימו לב ליחס העברה ופלטה קדמית. נראה לי לקח להם 5 דקות להאיץ את זה ולא פחות כדי לעצור את זה אח"כ.

1903- טור דה פראנס הראשון .



מכאן כבר הכל היסטוריה..
בכל זאת חשוב להזכיר את ה Sting Ray של 'שווין' שיצאו לאוויר העולם ב 1963 .



עשרים שנה מאוחר יותר, ב 1985 ,החל ייצור אופני הרים סדרתי.

המוזר בכל זה כי ב 1495 , לערך כ 400 שנה לפני כל ההיסטוריה המתוארת כאן ,
רשם ליאונרדו דה וינצ'י את הסקיצה הבאה :



הרישום נתגלה ב 1960 במחברת של תלמידו וסוברים כי הוא לכאורה העתיקה ממורו.
ישנם הטוענים כי מדובר בזיוף של רישום אשר 'שורבב' לתוך כתביו במטרה להאציל את שמו ע"י חסידיו ומוכירי זכרו בימינו , בין היתר מן הטעם כי התרשים ככל הנראה רשום בגרפיט, אשר התגלה מספר עשורים לאחר מכן.

ולסיום , למי שקשה לו לקרוא הרבה , מצורף סיכום תולדות האופניים בקצרה:



לעיון נוסף , ספר טוב מאוד : Bicycle- The History

תהנו ,

E.T. ינואר 2013


שאלות ותגובות

נכתב ב - 24/05/2004 15:32:39

כמה אותיות נפלו או

התחברו בהמרה באתר ל HTML - איתכם הסליחה.
נכתב ב - 22/11/2004 15:01:59

מעניין מאוד.

נכתב ב - 20/01/2013 15:10:47

וואוו - אהבתי

כה"כ על ההשקעה
נכתב ב - 22/01/2013 20:02:43

תודה

נכתב ב - 24/01/2013 01:01:00

:)

סחטיין! מאמר יפה..
נכתב ב - 29/01/2013 21:12:48

מעניין מאלף מרתק

נכתב ב - 15/03/2013 23:05:34

ברכות

ברכות על המאמר ועל ההשקעה.
נכתב ב - 24/03/2013 22:30:26

מקבץ מעניין אך חסר

תלמידיו של לאונרדו אכן עסקו בפיתוח המכונה על כל מרכיבי האופניים המודרניים המוכרים לנו כיום. בהחלט היה פספוס הסטורי (זאת לאחר עיון בכתבים). מומלץ להגיע למפגש מרתק של המרכז הישראלי למכונאות האופניים ולהחשף לפרטים רבים נוספים ומדויקים.

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר