צובעים את העולם (או לפחות את האופניים)

צובעים את העולם (או לפחות את האופניים)

נועם וקסמן


הרבה מיצרני האופניים משתמשים בנתונים טכניים יבשים כדי לתת לאופניים שלהם "גרוב" אשר יבדיל אותם מן האחרים. חלק מן הנתונים שאנו נחשפים אליהם כוללים את סוג האלומיניום שממנו עשויות השלדות, תהליכי טיפול שונים לשחרור מאמצים וכמובן, הצביעה. את מי לא מעניין לדעת האם האופניים עברו "צביעת אנודייז" סקסית, "צביעה בתנור", או צביעה עם שלושת אלפים ומשהו שכבות לכה...

תחילה לכמה מלים על הכתבה: הכתבה נכתבה מתוך ידע אישי שלי הכולל שימוש במצבעות תעשייתיות כספקים, שיחות עם צבעים מתעשיית הרכב ומתעשיות אחרות ושיחות עם ספקי צבע ואנשים אחרים העובדים עם צבע. ככזו, הכתבה מכילה ידע "עממי" ואין לראות בה מקור מקצועי וסמכות עליונה בענייני צביעה, אלא רק פתיחת חלון לעולם העשיר של הצבע. תודה מיוחדת למני כהן (פאצקוטי) על תרומת הידע שלו לצורך הכנת הכתבה.

תחילה, לסדר בגוונים השונים של הצבע:
בעולם קיימות שיטות רבות לסיווג צבעים. אף אחת מהן אינה בגדר קוד בינ"ל המקובל על כל העוסקים בצביעה ולכן לא תמיד כולם "מדברים באותה שפה". בגדול, אצל כל צבע מקצועי נמצא בד"כ כמה דפדפות צבעים. שתיים מן הבולטות שנתקלתי בהן היא דפדפת RAL (מפתח צבעים הנהוג באירופה) ודפדפת של צבעים מתעשיית הרכב. בדפדפות אלו ניתן למצוא כל צבע אפשרי, כולל צבעים מטאליים וצבעי פנינה. לצבעי הרכב שמכבדים את עצמם או לספקי הצבע ישנה אפשרות גם לערבב צבעים לפי הזמנה ע"י ערבוב גוונים שונים ביחסים ידועים מראש. ברירת המחדל בתחום, כאשר אתם ניגשים לקנות צבע בארץ, היא בחירת צבע מתוך מפתח RAL, אשר יתורגם על ידי הספק לצבעים שהוא מחזיק.

סוגים שונים של צביעה (וציפויים) שבהם מגיעים אופנינו:
צביעה רטובה: תהליך שבו מרוסס צבע שהחל את חייו כצבע נוזלי. בצבע הנ"ל מעורבבים חומרים אשר מדללים אותו ומעקבים את התקשותו ובנוסף, בצבעים איכותיים יותר גם חומרים השולטים על התקשות הצבע. אמצעי צביעה נפוצים בקטגוריה זו כוללים את פחיות הצבע המוכרות לנו מהטמבוריאדות, מיכלי צבע מוכנים שקונים בחנויות (בתמונה משמאל) ובזירה היותר איכותית, מיכלי תרסיס בהזמנה וצבעים לצביעה בפיסטולט (בתמונה מימין). בתחום האופניים בד"כ נעשה שימוש בצבעים הנפוצים בתעשיית הרכב שהם מן הסוג האחרון. קיימים בגדול אין סוף סוגי צבעים, בניהם גם צבעים איכותיים יותר על בסיס אפוקסי, פוליאמיד ופוליאוריטן שהשימוש בהם מקובל רק בעבודות מן האיכות הגבוהה ביותר. צבעים כאלו הם יקרים יותר, נמצאים בדרך כלל בשימוש תעופתי ועשויים להיות מסובכים יותר לשימוש עקב רעילותם.

יתרונו של הצבע הרטוב הוא בפשטות היישום. בשימוש ביתי, קנו פחית ומברשת או מיכל תרסיס, ועם יד מספיק יציבה, צבעו ככל העולה על רוחכם. ייבוש ראשוני של הצבע יתקבל בתוך דקות עד שעות. בשימוש יותר מתקדם, הגיעו לפני שטח חלקים ומבריקים בעזרת הכנה נכונה של פני השטח ושימוש בשכבות של צבע ולכה. ציירו כל דבר העולה על רוחכם בעזרת תבניות או Air Brush. הצבע הרטוב ייתן שכבת צבע חלקה יחסית וגמישה. אם תרצו להסיר צבע זה, שימוש במסיר צבע יעשה את העבודה.
חסרונות: כאשר אלמנט הצבוע בצבע זה יקבל מכה, הצבע יטה להיסרט ולא להישבר. הנזק ייקבע על פי מספר השכבות של הצבע ושכבות הלכה במידה וכוסה בכזאת (עוד על מרכיבי הצבע הנ"ל למטה).



צביעה באבקה: תהליך זה, כשמו כן הוא- כולל אבקה המכילה את כל רכיבי הצבע, ללא ממסים אשר הופכים אותה לנוזל. אבקה זו נצמדת לאובייקט הטעון במטען חשמלי ומתקבעת בעזרת ייבוש בתנור. נהוג להתייחס לשיטה זו גם בשמות כגון: צביעה אלקטרוסטאטית וצבע בתנור. יתרון בולט של תהליך זה הוא בקושי של שכבת הצבע המתקבלת ובהיקשרות מעולה של הצבע לחומר. זו שכבה העמידה בשריטות ומתמודדת טוב עם תנאי הסביבה החיצונית. חיסרון של שכבת צבע אבקה הוא בחוסר הגמישות שלה. כאשר אלמנט הצבוע בצבע אבקה יקבל מכה, הוא יטה "להישבר". הנזק יהיה בצורת שבב או מקטע שלם של צבע שירד מן האלמנט. הסרתו של צבע זה קשה יותר מהסרת צבע רטוב.



ציפויים: בחלק מאופני האלומיניום שלנו, מוכרים לנו "צביעת אנודייז". האנודייז הוא למעשה לא תהליך צביעה כי אם תהליך ציפוי. מדובר בתהליך אלקטרו- כימי שבו נטבלים החלקים באמבטיות המכילות יונים חיוביים ושליליים. בעזרת משחק עם המטען החשמלי, נצמדים היונים לחומר ונקשרים אליו. לציפוי קיימות שתי גרסאות: גרסא "רגילה" אשר עמידה פחות לשריטות וגרסא "קשה" אשר מוסיפה בעובי החומר (ולכן לא נמצאת בשימוש בחלקים מדויקים ביותר) אך עמידה מאוד לשריטות ולפגעי הסביבה השונים. את האנודייז על גרסאותיו אפשר לקבל בשלל צבעי הקשת.
ציפוי נוסף ממשפחה זו הוא האלודיין. ציפוי זה הוא ציפוי עדין יותר שבעיקר שומר על החומר מפני קורוזיה. ציפוי זה נהוג בשימוש גם לפני צביעה רטובה בסטנדרטים גבוהים ובד"כ לא ממש ניתקל בו באופניים.



הכנה לפני התהליך והנחת היסודות:
החומרים הנפוצים ביותר בעולם האופניים הם פלדה, אלומיניום טיטניום וקרבון. בכתבה זו אתייחס לפלדה ולאלומיניום: פלדה: אחת התכונות הבעייתיות ביותר של פלדה היא החלודה. החלודה נובעת מתרכובת של המתכת עם החמצן שבאוויר, היא "מכוערת" ומזיקה לצבע ולחומר עצמו. ההתמודדות עם החלודה נעשית בכמה מישורים:
בחירת המתכת- רובם המוחלט של אופני הפלדה עשויים מפלדת כרום מוליבידניום. פלדה זו מספקת את הקשיחות המתאימה יחד עם עמידות מוגברת יחסית לחלודה. יצרנים שונים כבר מנסים את כוחם בנירוסטה, אשר עמידה יותר בחלודה אך מספקת אתגרים בתחום הקשיחות.
הכנת פני השטח- כאשר החלודה כבר קיימת בנמצא, אחת השיטות היעילות להתמודד איתה היא התזת חול (בתמונה למטה). תהליך זה הוא תוקפני ביותר כלפי המתכת ובידיים הלא נכונות יכול להפוך את השלדה שלכם למסננת. מתיז חול טוב, יוריד שכבות צבע וחלודה בלי לפגוע הרבה בפני השטח, כאשר השטח שיתקבל יהיה בצבע אפור מט ובמרקם נקבובי מעט. לאחר תהליך ניקוי חול רצוי לצבוע כמה שיותר מהר את השלדה העירומה פן תחליד בשנית.





שיטה נוספת להכנת פני השטח היא שימוש במסיר צבע. מסיר הצבע הוא זמין יחסית (בטמבוריאדה הקרובה) אך ארסי מאוד. המסיר עובד בעיקר על צבע "רטוב". אזהרה- זהו חומר לא ידידותי לסביבה, מסרטן בפוטנציאל וגורם לכוויות בעור. ישנה מחלוקת בנושא השימוש בחומר, אם כי, לי היתה חוויה סבירה איתו בנקיטת מירב אמצעי הזהירות). יש לעקוב במדוייק אחר ההוראות על האריזה (מניסיון).
שימוש בצבע יסוד (פריימר)- חלק מן התפקיד של צבע יסוד ייעודי לפלדה יהיה להיקשר לחלודה ולהמיר אותה לחומר בלתי מזיק ולהבטיח היצמדות טובה של הצבע. ככזה, הוא יהיה בעל חשיבות עליונה בצביעת שלדה שאנו חפצים שתישאר צבועה לשנים קדימה. ניתן לזהות עבודות צביעה "זריזות" מידי בפלדה, ע"י כך שהצבע מתרומם מבנים בגלל חלודה. לפריימר תפקיד נוסף- מילוי עדין של פני השטח במידה והם לא חלקים. לאחר הנחת פריימר (אשר מגיע גם כתרסיס ובנוזל לשימוש בפיסטולט) רצוי להמתין לייבושו ולשייף בנייר עדין (נייר בד- 360-600). השלב הבא לאחר פעולת השיוף הוא ניקוי השלדה משאריות שומן. רצוי וכדאי מאוד להשתמש בכפפות לכל אורך התהליך. ציפוי פלדה בניקל - כאן צץ הקשר החזק שלנו לעולם האופנועים. באופני פלדה בעבר, היה נהוג שחלק מן השלדה (אזור ה- Chain- stay וה- Seat stay וכן תחתית המזלג) יהיה מצופה ב"כרום". ציפוי כזה בעצם הוא ציפוי תלת שלבי הכולל שימוש בציפוי נחושת, כרום וניקל וליטוש פני השטח בין כל אחד מן השלבים. מכיוון שתהליך זה הוא תהליך אלקטרו- כימי הכולל בין השאר שימוש בחומצות חזקות, בידיים הלא נכונות הוא יכול להביא להתפוררות השלדה תוך מספר שנים. כל זאת עקב אי- פינוי חומצות מן השלדה (בתמונה למטה, ניתן לראות את מקור גאוותי. אופני האישיים- פריט יחיד במינו אשר צופה על ידי עסק תעשייתי "כבד").



אלומיניום- החומר היותר- נפוץ בשלדות היום. בנוסף להיותו נוח לעיבוד האלומיניום סובל גם פחות מקורוזיה. למרות זאת, אלומיניום חשוף לגמרי בסופו של דבר יקבל צבע עמום ועמום יותר, "צבע" זה יהיה בעצם שכבת הקורוזיה. בקורוזיה של אלומיניום אפשר "להילחם" בכמה שיטות שכבר הוזכרו הכוללות: ציפויי אנודייז, אלודיין, והנחת פריימר. נתקלתי גם באלומיניום שהחזיק יפה גם כאשר היה עליו גימור בלכה בלבד. !שימו לב! שאלומיניום שיוצר ביציקה והתרכובת שלו מכילה יותר אבץ יצא "עמום" מתהליך אנודייז. את ההבדלים אפשר לראות בתמונה מעלה בין הסטם למוט האוכף. הכנת פני השטח- באלומיניום בראש ובראשונה מומלץ למצות את התהליכים הכימיים השונים להסרת הצבע (ראו הערה בסעיף על מסיר צבע). ציפוי אנודייז לנסיוני, ניתן להסיר בעזרת מסיר שומנים לתנור. צבע, להסיר כמיטב יכולתכם בעזרת מסיר צבע. הסיבה לכך היא שהאלומיניום רגיש יותר לתהליכים אוברזיביים כדוגמת התזת חול. עובדה זו מתעצמת לאור עוביי הדופן הדקים שאליהם מגיעה הצנרת בשלדות האלומיניום המודרניות. תהליך אוברזיבי שכן אפשר לנסות כאשר קצו כל התקוות הוא תהליך התזת סודה (Soda blasting). זהו תהליך עדין יותר אשר עשוי להתאים לשלדה שלכם ולהשאיר פני שטח חלקים יותר. כך או כך יש להגן על אזורים מדוייקים כגון הברגות, תושבות מסבים וכו'.
טיב פני השטח- בכל תהליך ציפוי או יישום לכה שקופה חשוב להגיע לפני שטח חלקים באלומיניום. קחו בחשבון שככל שפני השטח יהיו חלקים ואחידים יותר, כך ייראה הציפוי טוב יותר. לפני השטח הטובים ביותר מגיעים בעלי מקצוע ע"י שימוש באבקות יהלום ייעודיות (בתמונה למטה, קראנק שעבר ליטוש מקצועי)



לפני צביעה - תפקידו של הפריימר באלומיניום חשוב שבעתיים. לא רק שהוא מגן על המתכת מפני קורוזיה אלא הוא אחראי על קשירת הצבע למתכת. ללא פריימר, הצבע לא ייקשר היטב לאלומיניום ויתקלף במהרה.

תהליך הצביעה
בעלי מקצוע מעריכים כי לצביעת שילדה ומזלג בשתי שכבות דרושים כמאתיים גרמים של צבע+/-. לפני תהליך הצביעה חשוב להבדיל בין כמה סוגי צבע: צבע חד רכיבי- צבע מאיכות נמוכה עד בינונית אשר מכיל בתוכו ממס מתנדף. התייבשותו נעשית ע"י התנדפות הממס. צבע דו- רכיבי להתזה ישירה- מורכב מן הצבע עצמו אשר מדולל על ידי מדלל (בתעשיית הרכב נעשה שימוש בצבעים המדוללים על- ידי טינר 21) ומקשה אשר אחראי על התקשות הצבע. ללא המקשה, הצבע לא יתייבש לעולם. שימוש נכון ביחסי צבע- מקשה- מדלל (לדוגמה: 2 כמויות צבע, 0.5-1 כמות מדלל ו1 כמות מקשה- תלוי בהוראות היצרן) ייתן צבע המתייבש תוך כ- 10 דקות לפני השכבה הבאה (ייבוש מלא תוך כ-6- 24 ש' בטמפ' החדר). הערבוב עצמו נעשה רק לפני הצביעה. הצבעים להתזה ישירה יהיו בד"כ צבעים פשוטים ואחידים. יתרונם בכך שהם כבר מכילים בתוכם את הלכה ואין צורך לבצע גימור בלכה אחריהם). בחלק מן החנויות לצבעי רכב ניתן לקבל צבע כזה מוכן במיכל תרסיס, לשימוש בטווח של יום- יומיים (בגלל שגם המקשה דחוס לתוך הצבע). צבע דו- רכיבי- דו שכבתי- כמו אחיו- להתזה ישירה, גם צבע זה מורכב מכמויות של צבע, מדלל ומקשה. צביעה בצבע זה בלבד, שיכול להיות גם בגוונים מיוחדים יותר- מטאליים ופנינה, תיתן צבע "מט". הברק והיופי של הצבע יושג ע"י ריסוס לכה שקופה לאחר ייבוש ראשוני (חשוב מאוד לשמור על שכבות לכה דקות). חברות האופניים נוהגות לפעמים לשים את המדבקות שלהן בין שכבות הלכה, אך כאן צריך להיזהר שהמדבקות לא יהיו רגישות למרכיבי הצבע (טינר למשל) ולא יפגעו בהיצמדות (בסיסי סיליקון). לקבלת צבע עמיד לאופניים נרסס לפחות שתי שכבות לכה. אפשר לרסס גם יותר אך שתי שכבות נותנות עמידות טובה יחסית.

לצביעה עצמה
בטיחות: בעולם מושלם, אמצעי ההגנה שלנו יכללו את הדברים הבאים: משקפי בטיחות (להגנה על העיניים), כפפות לטקס, סרבל צביעה (משקעי הצבע הם רעילים) או לפחות בגדים ייעודיים ומסכת נשימה המכילה פחם פעיל או כזו המיועדת לצביעה.
תנאים: התנאים האופטימאליים לצביעה הם בחלל סטרילי, שחשיפתו לאבק מופחתת (אפשר למשל להכין "אוהל" מניילון ע"י מתיחת יריעות מן התקרה לרצפה). הטמפרטורה צריכה לנוע בין 18-30 מע' צלזיוס עם 30-70 אחוזי לחות. באופן עקרוני, עדיף לייבש את הצבע בתנור בתנאים מבוקרים, אך האוויר החופשי עושה גם את העבודה, אם כי לאט יותר וללא אפקט מסוים של פיזור הצבע, המתקבל בתנור).
הכנת השטח: לצורך היצמדות מקסימאלית של הצבע, יש לזכור כי השטח צריך להיות נקי לחלוטין משאריות שומן ואבק. את פני השטח ניתן לנקות בעזרת פד ספוג באלכוהול וכן בעשרת מטליות ייעודיות לניקוי אבק (אשר לא משאירות סיבים וסופחות אליהן את האבק). מומלץ למלא טרם הצביעה פגמים גסים בפני השטח, שכן הצביעה "מעתיקה" (אם כי מחליקה מעט) את פני השטח של החומר. לאחר צביעת היסוד יש לשפשף עם סקוצ'- ברייט גס או עם נייר שיוף בצפיפות של 360-600.
הכנת הצבע: את הצבע, במקרה של התזה בפיסטולט, יש להוציא ממיכל האכסון שלו ולערבב עם המדלל במשך מספר דקות (למניעת גושים). לאחר הערבוב יש להוסיף את המקשה לפי הכמויות הרשמיות ולערבב עד לקבלת תערובת אחידה.
יישום: יש להכניס לפיסטולט ולרסס בלחץ של 5-6 PSI במרחק של 10-20 ס"מ. המלצתי היא לרסס תחילה על משטח אחר לצורך קביעת פריסת וכמות הצבע ולאחר מכן לעבור לאובייקט. בתרסיסים מוכנים במיכל, שימו לב שהחזקת התרסיס הפוך תוציא רק אוויר (יש לרסס כך מעט לאחר גמר השימוש בתרסיס לצורך פינוי שאריות מן הפייה).
טכניקה: הצביעה הרטובה היא פשוטה בתיאוריה אך מסובכת יותר ליישום. אם בספריי ואם בפיסטולט, נצבע בעזרת תנועות ממושכות וארוכות במרחק של כ- 10-20 ס"מ מהאובייקט. נשתדל מאוד לא לחזור על נקודות ספציפיות כדי למנוע נזילות של צבע. זכרו כי השימוש בשכבות הוא זה המשיג לנו את הכיסוי האחיד וכי יותר מידי מעברים על מקום אחד באותו מקטע צביעה ייצרו טפטופים. יש ליישם 2 שכבות מכל אחד ממרכיבי הצביעה לקבלת כיסוי אחיד (לפעמים תרצו יותר).





שאלות ותגובות

נכתב ב - 06/08/2010 15:02:40

קורוזיה באלומיניום

מקריאת הכתבה אפשר להבין שקורוזיה באלומיניום היא תופעה בעייתית, זה לא ממש נכון. אין צורך אמיתי (חוץ מיופי) להילחם בקורוזיה באלומניום. שכבת הקורוזיה באלומיניום היא ההגנה הטובה ביותר שיכולה להיות לאלומיניום בסביבה הטבעית של האופניים, שלא כמו ברזל שכבת הקורוזיה של האלומניום מתפתחת מיידית, והיא מחוברת בצורה מצויינת למתכת האם מה שגורם לה בעצם להיות שכבת ההגנה הטבעית והטובה ביותר לאלומניום.
נכתב ב - 06/03/2019 18:41:43

Hi dear


Greetings my dear
My name is Basilia Jackson a lady from U.S, i saw your profile and become interested in knowing you please contact
me in my email address as a friend
(basiliajackson028@gmail.com)

ברכות יקירתי
שמי Basilia ג'קסון גברת מארה"ב, ראיתי את הפרופיל שלך והתעניינתי לדעת אותך בבקשה ליצור קשר
  לי בכתובת הדוא"ל שלי כחבר
      (basiliajackson028@gmail.com)

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר