ממשאבי שדה לשארם-א-שיך בשלשה הילוכים

ממשאבי שדה לשארם-א-שיך בשלשה הילוכים

מאת:עלי לשם



זה לא קרה אתמול. לא בשבוע שעבר. זה היה ביום כיפור, 1975. אם אתה היום בן 31, בדיוק נולדת.



צביקה, חברי הטוב (עד היום) מקיבוץ משאבי-שדה ואני, שנינו אוהבי שנורקלים, רצינו לצלול בסיני.
הרכב שלנו היה, כמובן, אופנים. כיוון שלא היה לנו שום רכב ליווי, עשינו רשימה מדויקת של כל פריט ופריט שעלינו לקחת.
עשינו תכנית אימונים מפורטת שכללה אימוני כושר (רכיבות לירוחם, דימונה, חלוצה...) נסיעה מול הרוח אחד צמוד
לישבן של השני תוך החלפות (לא יאומן עד כמה זה עוזר), אימונים טכניים של תיקוני פנצ'רים ועוד.



האופניים של אז:
בזמנו היו בארץ שלשה יצרני אופנים: ICM מקיבוץ צרעה, דהר וחרש-אופן.
העשירים קנו ראלי (כן, במצמן). שלי היו ICM. היו שני סוגים של מעצורים: מה שנקרא היום v-brake, או מעצור בתוך הציר האחורי שנקרא אז טורפדו.
הוא הופעל ע"י סיבוב הדוושות לאחור. אין היום, כנראה בגלל בעיית משקל. היה מאד נוח לשימוש, ואמין.
לגבי ההילוכים, שהיו מאוד נדירים, ורסיה אחת כמו היום אבל רק על הציר האחורי, וגם שם 3 פלטות בלבד עם ידית הילוכים על הרמה.
הוורסיה השנייה, שהייתה לנו, בתוך הציר של הגלגל האחורי. 3 הילוכים שהוחלפו על ידי חוט ברזל (כמו של המעצורים) שנכנס בסוף הדרך לתוך הציר.
מנגנון מאוד יפה (טכנית) שמבוסס על גיר פלנטארי (לא אפרט כאן). בנוסף להילוכים, היה לי גם טורפדו בתוך אותו הציר.
שיכוך: לא היה קיים בכלל. כמובן שהאופנים היו מברזל ולא אלומיניום. ג'יפה לא הייתה קיימת. הצירים לא היו אטומים,
ועל הנאבה הייתה פיית גירוז.
הפדאלים היו מחוברים לציר המרכזי (השם הזה עדיין לא נודע) עם טריזים אלכסונים ממתכת שהוכנסו והוצאו בעזרת פטיש.
את הסגירה של המיסבים של הגלגלים ושל הציר המרכזי ניתן היה לכוון.
לכל אופנים היו מגיני מים מסביב לכל גלגל, אנחנו הסרנו אותם לחיסכון במשקל.
לכל אופנים היה כמובן סבל מאחור (זה לא תאילנדי שנושא את הציוד), מושב עם קפיצים, ורמה. מה זה רמה? המוט העליון של המשולש הראשי,
שהיה אז אופקי באופני "בנים", עליו נהגנו להרכיב בנות.
בשיאי הרכבתי 5: על הרמה, על הכידון, על הסבל, עמידה על הסבל ועוד אחת על הכתפיים.



ביגוד: מכנסים וחולצה רגילים, כפפות - לא עלה על דעתנו, קסדות?- גברים לא זקוקים לזה.
מסלול: ביום הראשון רכבנו עד אילת, 200 ק"מ. בדרך עלינו למצפה-רמון (800 מטר), ומיד איבדנו את זה בירידה למכתש. יש בדרך עוד די הרבה חציות של ואדיות. ביום השני היה קל, עד לנואיבה 70 ק"מ, תוך צלילה במצפה שחם לאחר הפיורד.
ביום השלישי עד לדהב, תוך עליה לגובה 750 מטר (כמו ירושלים). בדואי בדרך הציע להחליף גמל באופנים.
לפני העלייה עוד עשיתי תיקון לציר עם הגיר הפלנטארי, כך שצביקה יוכל להשתמש גם בהילוך הראשון.
כמובן שצללנו בכל יום. מדהב לשארם ביום השלישי, כבר עלינו "רק" 450 מטר.
בשארם, כמובן הלכנו לצלול בשלשה מקומות. בדרך לראשון, מפרץ עלום, הוצאנו אויר מהגלגלים, דבר שאפשר לנו לרכב בחול.
בשני, מפרץ נעמה, והשלישי, רס אום סוד, בקצה העיר נעמה, שם אפילו התקרב אלינו כריש.
בחזרה הצטרפנו לטיול של גרעין מהקיבוץ, על משאית והאופנים על הגג.

לחוויות האישיות אני מצרף את הכתבה של צביקה בעלון של הקיבוץ:





רשימת הציוד המקורית:



שאלות ותגובות

נכתב ב - 23/08/2006 22:49:48

מבריק

ממש חתיכת הסטוריה.כיף לקרא.
נכתב ב - 24/08/2006 01:12:50

כתבה מדהימה ומרגשת

בשנת 1979 היו לכם אופנים עם שלושה הילוכים.זה סטייל גבוה כמו אופני הרים היום במחיר של 15,000 ש"ח. באותה שנה רכבתי עם חבר, מסלול מרמת גן לנצרת וכפר החורש ביום אחד. חזרנו עם המשאית של מחנה הקיץ.
ריגשת אותי בכל מילה שבכתבה, העלת בי זכרונות מדהימים.
תודה
נכתב ב - 24/08/2006 14:04:07

גדול...!!!

פשוט איין מילים
לתומי חשבתי שהמצאנו את הגלגל...
והנה, כבר במאה שעברה רכבו. ועוד הרבה
נכתב ב - 24/08/2006 14:31:46

היו זמנים..

חוויה מיוחדת ומאתגרת. לא בא לך לנסות לשחזר אותה?
נכתב ב - 24/08/2006 14:51:23

כל הכבוד עלי

יופי של חומר מובא בצורה מעניינת תודה שחשבת עלינו
נכתב ב - 24/08/2006 15:29:01

מדהים

למרות שאני צעיר בשנות אור...
נהנתי לקרוא.
נכתב ב - 24/08/2006 15:30:29

איזה מסמך !

טיול שהוא חוויה לחיים בנופים מדהימים כיף שזכיתם לעשות טיול כזה
נכתב ב - 24/08/2006 15:35:50

נשמע כמו אגדה

לולא התמונות, המסמכים והסיפור עצמו. המרחק העצום, החום, האמצעים הדלים עוד עושים את המסע ההסטורי הזה למרתק ביותר. כל הכבוד על המאמץ לשחזרו!
נכתב ב - 24/08/2006 15:36:35

לדעתי ,

גם אם את היום בת 31 - בדיוק נולדת אז :-)
עלי , מרתק ומרגש
חבל שלא באתם לבקר בעציון (ביקעת הירח)
אילו הייתם שורדים את העליה מאילת לבסיס הייתם זוכים לירידה מדהימה בדרך חזרה
נכתב ב - 24/08/2006 15:54:52

יותר אין ספק בליבי

עלי, אתה הכי מתאים להיות מאסף בטיולי הקבוצה.
רק אל תשכח להביא: "סמרטוט, משמנת, בד שמיר, והכי חשוב שרשרת להילוכים בטורפדו"
אתם ענקים, אחד אחד. אגב מה עם צביקה כיום, עדיין רוכב?
נכתב ב - 24/08/2006 16:17:38

מסמך מאלף

קראתי בהנאה,ממש מרגש. טיול מאלף ,הצירוף של רכיבה וצלילה -מעלף.מישהו עוד עושה דברים כאלה היום .
נכתב ב - 24/08/2006 17:23:37

מה עם צביקה

לאחר יותר מ- 25 שנים בהם לא עלה על אופניים, הצטרף צביקה (המכונה "צוואי") לפני שבוע לגרופי, ולקבוצת SYNT (המהוללת) ואפילו השתתף בטיול בסירקין (כן, היה חם ומעייף בפעם הראשונה). אנו תקווה שבקרוב יקנה גם אופניים משלו ויהיה כאחד מאיתנו.
נכתב ב - 24/08/2006 20:45:59

פנטסטי!!!!

נכתב ב - 25/08/2006 13:26:04

איך לא פתחת בגרופי?

נכתב ב - 25/08/2006 16:25:56

באמת חבל

היה לי בדיוק וירוס במחשב (IBM 360)
נכתב ב - 26/08/2006 18:03:49

עלי

נהנתי לקרוא עכשיו אני משוכנעת שאוכל
תמיד לסמוך עליך ולרכב לצדכך במאסף
נכתב ב - 26/08/2006 23:45:50

סיפור טוב לנכדים

אם עלי לא היה מעלה את הכתבה הזו
הסיפור היה נשאר רק לנכדים שלנו
ורציתי לומר שבטיול האחרון מכפר סירקין
היה לי קשה פי כמה מהטיול ההוא שהיה רק הנאה

הנס הרפואי קרה כמה ימים עברו מאז טיול אתכם ואני מתפקד . . . .
קצת באלכסון אבל מתפקד

כל הכבוד לכם על הפעילות המבורכת

צביקה
נכתב ב - 27/08/2006 08:02:47

עלי צביקה

היום היו קוראים לזה שביל ישראל.
מזל שלא ידעתם כמה זה קשה, אחרת לא היתה כתבה היום.
זה היופי והמזל של המתחילים
תמימות מביאה לפעמים לחויות מהממות.
נכתב ב - 27/08/2006 09:36:17

אנשים מברזל ספינת עץ

טיול מדהים כזה באופניים פשוטות כלכך מוכיח לכולנו שאמנם הציוד עוזר לנוחות אולם אין כמו רצון עז ונשמה .
נהניתי לקרוא את הכתבה המדהימה אשר הזכירה לי נשכחות כמו טיול מכפ"ס לחיפה וחזרה ביום אחד על אופני מיני כולל טיפוס בכרמל לשם ביקור אצל דודה של אחד החברים.
נכתב ב - 31/08/2006 17:10:17

זכרונות

בשנת 1975 דווקא היו לי אופני ראלי עם 10 הילוכים 2 קדמים ו5 בגלגל האחורי כך זה קראו לזה אז. המחיר היה 5000 ש"ח קניתי במצמן! רק התחילו המועדונים גלגלי עץ וכדומה וכבר סתסכן בניהם.
משאבת חרום היתה בעצם מיכל סיפולוקס שהוצמד לונטיל
נכתב ב - 31/08/2006 17:55:30

מהנה

נהניתי לקרוא את אשר עבר עליכם כאשר הייתי בן 4:-) וכל שנותר לי זה רק קינאה והעלאת זיכרונות , כי שנתיים לאחר מכן חברתי לאבי אשר שירת באופירה ובנעמה הייתה הצלילה הראשונה בחיי(בגיל 6).
נכתב ב - 31/08/2006 18:08:12

לא שקלים חדשים

לירות ישראליות.
ולשם השוואה ניתן לראות שבכתבה למעלה כתוב שהארוחה עלתה 80 ל"י.
אם נניח שארוחה היום עולה 60 ש"ח אז 5000 ל"י אז זה היום 3750 ש"ח. קבלת מחיר מציאה!
נכתב ב - 03/09/2006 00:22:33

פשוט תענוג לקרוא!

ממש נהנתי מהכתבה :)

מרגש לחשוב מה אפשר לעשות עם אופניים
פשוטות כל כך, וכבדות לאין שיעור ממה שיש לנו היום.

הכל תלוי ברצון!
נכתב ב - 05/09/2006 16:17:12

סיפור נפלא

נהניתי לקרוא את סיפור המסע שלכם.
בשנת 78' קיבלתי מאבא שלי אופני בלון אמריקאיות עם שלושה הילוכים בנבה האחורית מתוצרת Sturmey-Archer.
אבי עדיין רוכב על אופניים דומות.
הנה לינק לתיאור ההילוכים האלו + תרשים בסוף.
http://sheldonbrown.com/sturmey-archer.html
תודה.
נכתב ב - 05/09/2006 23:30:48

איזה אתר!

זהו בדיוק הציר עם 3 הילוכים שפועלים בגיר פלנטארי, ועם בלם פנימי עליו דברתי. אני אשמור את הלינק forever. תודה
נכתב ב - 06/09/2006 14:27:32

על זה נאמר...

עלי, בתחתית של גיר היה רשום "ברוך ג'מילי"?
זה הגיר שששת ואני השארנו ב48'!
שלחתי לך מייל עם עוד כמה לינקים מעניינים.
עפר
נכתב ב - 09/09/2006 00:23:20

סיפור מדהים...

סיפור מופלא על אומץ, ידידות ואתגר. פשוט סיפור מופלא מאין כמוהו. בשנה זו הייתי בן 3. ישר כוח.
נכתב ב - 10/09/2006 23:26:40

איו מילי-מדהים

להאמין שכל זה יכול להיות גם היום
רק מה לכיוון צפון -ללבנון או סוריה אבל עם עלייה לחרמון ללא ש"מ
בשביל גולני ???

נהנתי לקרוא
נכתב ב - 11/09/2006 09:13:41

ענק

נכתב ב - 11/09/2006 15:52:18

איזה יופי

ממחוזות ילדותי. סוף סוף מושגים שגם אני מבין
נכתב ב - 17/10/2006 10:16:35

מדהים ונוסטלגי

גם לי היו בשנת 1976 אפני ICM (שקניתי במצמן) עם שלושה הילוכים בגיר פלניטארי ו V-breaks.
המסע הראשון שלי באותם שנים היה מחולון לדרך בורמה באזור הראל וחזרה.
נכתב ב - 20/11/2006 19:07:34

התמוגגתי

ב-75 אמנם כבר הייתי סטודנט. אבל כמה שנים קודם (לפני ששת הימים, כך שלא היה לנו סיני וכל זה) חרשתי הרבה ק"מז' ברחבי הארץ על ה"חרש-אופן" נטולי ההילוכים, אבל עם טורפדו. הויכוח התמידי היה מה יותר טוב- "דהר" או "חרשופן" המכונה בפי אנשי "דהר" - "חרא של שפן". אח"כ באו בצרעה עם ה ICM וזה היה כמעט "ראלי" (ו"ראלי" היו ה"סנטה-קרוז" או "קנונדייל" של אז) הרבה חום בלב לקרוא את הכתבה.
נכתב ב - 22/12/2006 06:12:55

חרש אופן עוד עובד

לא מזמן ביקרתי במפעל דשנים וחומרי כימיים במפרץ חיפה וגיליתי שאופני חרש אופן(כמדומני) משמשות שם ככלי תחבורה מפעלי לתנועת עובדים בתוך אתר החברה.
אגב, לנו בשנות השישים היה זוג אופניים מתוצרת חברת "שטייר" הצ'כית שמייצרת משאיות ואוטובוסים עד היום.
נכתב ב - 14/02/2007 10:01:59

כתבה מדהימה

הייתי שמח לראות יותר תמונות. לדור שלא ידע את סיני זה קצת עצוב. אגב HOC הלא הוא מפעל חרש אופן היה קיים בשנות ה-90 בפ"ת ואפילו ביקרתי שם בקו הייצור. הם ממש ייצרו חלקי אופניים כולל שילדה ומזלג ולא רק הרכיבו.
נכתב ב - 16/03/2007 20:40:30

חרש אופן

המפעל חרש אופן חיי וקיים , מייצר אופניים מיוחדים כמו תלת אופן
הם שכנים שלי בעבודה להלן הפרטים
"חרש-אופן תעשית אופניים בע"מ
טלפון: 03-9221742
פקס: 03-9247451
כתובת: שנקר אריה 7 קרית אריה פתח תקוה
מיקוד: 49513 "

חיפשתי פנימית לאופניים והגעתי אליהם
מאולם הייצור נשאר חדרון קטן בירכתיים.
באולם היצור עצמו מוכרים ציוד וחמרים למלאכת יד חנות בשם "מלאכת מחשבת"

כנראה עדיין לא כדאי ליבא תלת אופניים אז . . . . . . מתפרנסים
נכתב ב - 02/04/2007 13:42:28

אופני דהר

היה לי הכבוד לשחזר אופני ענק מתוצרת דהר עם חישוקים "28 שמצאתי בבית פרטי באבן יהודה שאותו הוזמנתי ע"י היורשים "לנקות"לפני מכירה.
מלבד חופש בטורפדו מה שמקשה קצת בהפעלת המעצור האחורי הכל במצב מצויין הדבר היחידי שהחלפתי היה הצמיגים שהשגתי בעמל רב ."28*1.5 .כחובב נוסטלגיה אשמח לקבל כל פרט על היצרן.
נכתב ב - 30/05/2007 19:05:57

לא הייתם לבד!

ב 1977 קניתי עם המענק שחרור "ראלי ספורט" עם 10 הילוכים, ויצאנו חברי אריק עם אופני "פיג'ו" 5 הילוכים (פלטה אחת מקדימה) ואני, ספונטנית וללא כל הכנה מוקדמת לנואייבה. הצטיידנו בקופסאות לוף, חומוס "תלמה", 2 כפיות לתיקון פנצ'ר, בד שמיר, שני וינטילים, ומשאבה. נסענו ברכבת לירושלים (4 שעות!) משם על האופניים ליריחו, עין גדי, סדום, וישננו בחצר עין יהב, למחרת התייבשנו בערבה והגענו ברגל ובאפיסת כוחות לגרופית, וביום השלישי הגענו לנביעות. אחרי יומיים בדיונה הגדולה יצאנו על האופניים צפונה דרך מצפה רמון עד באר שבע בשלושה ימים וים של תקלות, ומישם ברכבת לתל אביב. חבל, חבל שאין לי תמונות!
נכתב ב - 13/06/2007 12:10:31

הייתי בשארם א-שייך

שרתתי שם החל מ-1976 ועד 1979 על סטי"ל ואז הוותיקים אמרו לנו שפעם היו ספינות מעץ ומלחים מברזל,
ואני משליח את זה עליכם, כלומר : אתם אנשי הברזל שרכבו על, בוא נגיד עץ.
לעומת היום שאנחנו לא אי אי אי אנשי ברזל..
כל הכבוד מגיע לכם.
דוגמא לתפארת.
נכתב ב - 17/06/2007 01:06:36

טיול גרעין

ב-1975 יצאנו כ-70 חברי גרעין "גדיש" לנחל עוז לרכיבת אופניים ארוכה במושגים של אז. יצאנו מירושלים, ירדנו דרך הר הזיתים בכפרים הערביים עם ליווי משטרתי לכיוון ים המלח. הסבירו לנו שאם מאבדים ברקס בדרך בירידה, כדאי ללחוץ עם הנעל על הגלגל הקידמי....
כשהגענו לים המלח רכבנו את כל הדרך על הכביש לכיוון ערד. שם הוקפצנו בעליות..ומשם לנחל עוז. לרשותינו היתה משאית הקיבוץ שהיתה מצויידת בסדנת תיקונים וכן שימשה לעייפים והפצועים...
אח, אלה היו ימים....בלי הילוכים, בלי שיכוך, כמעט בלי ברקסים...ועשינו זאת!
אורלי
נכתב ב - 21/06/2007 10:06:06

נרדמתי בשמירה...

...ולא שמתי לב לתגובות הרבות. אני רואה שבשנות השבעים הייתה פעילות רבה של דיווש בנגב, ואף על פי כן הצלחנו ללא רמזורים וללא פקקים.
מישו, אני יודע להעריך טיול ללא לווי ובעליה למצפה רמון... כל הכבוד!
נכתב ב - 13/07/2007 17:51:18

סליחה ,

כנראה שלא אנחנו שהמצאנו את הגלגל.
נכתב ב - 14/07/2007 13:57:43

עלי ידידי

אני שורא את הכתבה שלך בפעם השניה ונהנה אף יותר. רק מי שמכיר אותך (אפילו מעט כמוני) מחבר את הכתבה אל האדם.
נהדר.
רונן
נכתב ב - 01/08/2007 12:54:41

מדהים

קראתי את הסיפור ונזל לי ריר מרוב קנאה .
אבל בהתחשב שהייתי אז בן 4 ולא יכולתי להצטרף אז לפחות כיף לקרוא כאלה סיפורים
נכתב ב - 31/08/2007 18:45:45

אופני שנות ה 70

התמזל מזלך שלא גנבו לך את הונטילים. זו היתה בעיה רצינית. וונטילים עם צינורית מגומי מהודקים באום מיוחד. ומה לגבי פנס ודינמו. הדינמו ישב על המזלג והסתוסס ע"י חריצים מוטבעים בכל היקף הצמיג. נסעת מהר - אור חזק. לאט - אור חלש. עצירה - חושך.
אגב למגיני מים קראו כנפיים.
היו זמנים!
נכתב ב - 09/10/2007 20:52:25

סיפור נהדר

אמנם הייתי בן שנתיים אז, אך בתור בן קיבוץ שכן (רביבים) אני מרגיש הזדהות עם תחושת הרכיבה במדבר על אופני קיבוץ מברזל..
תענוג

חנן
נכתב ב - 23/03/2011 09:30:43

היו ימים

שמעתי על המבצע רק אתמול ברכיבה של סינט-סיפור שנראה היום לא מציאותי. כמה טוב להיות צעיר רענן ומוכן לכל הרפתקה!
נכתב ב - 28/03/2011 19:13:59

כתבה מאלפת

כתבה מאלפת !!!צריך המון אומץ וכוחות נפשיים למסע כזה.
וקצת סיפורים אישיים שלי על אופניים:
כשהייתי בן 11 ב-1967 אבי קנה לי אופניים . לא זוכר אם תוצרת חרש-אופן או icm .היו להם מעצורי יד מה שנקרא היום מעצורי v להבדיל מהאופניים שהיו להם מעצורי רגל שבלמו את האופן האחורי בלבד על ידי לחיצת הפדל אחורנית.ולא תאמינו:היה לי מספר רישוי על האופניים.ניתן היה לרשום את האופניים בעירייה עם מספר השילדה משלמים אגרה והיו מקבלים לוחית קטנה מפח שהיו תולים אותה מתחת למושב או מכופפים אותה על השפיצים של הגלגלים.מה לא עשינו עם האופניים:עלינו וירדנו מדרכות ומדרגות, הרכבנו חברים על הרמה או על הכידון.בשבת אחת רכבתי עם חבר מפתח תקוה ל"עיר הסרטים".כן היה דבר כזה.זהו אתר צילומים שנבנה בתחילת שנות השבעים לצורך צילומי סרטי מערבונים.האתר שכן אם זכרוני אינו מטעה אותי בין כפר הבפטיסטים לג'לג'וליה.היה כיף לראות את המבנים מעץ של עיר מערבונים כמו שראינו בסרטים.היו זמנים................
נכתב ב - 03/08/2011 22:40:22

איזה יופי,כל הכבוד

אני קוראת ונזכרת - לאחים שלי לבר-מצוה קנו אופני icm- וזה היה משהו מיוחד.ב1975 אחרי המבחן האחרון בטכניון עליינו בחיפה על אוטובוס ישירות לשארם-איך לא ראינו אותכם???.
הטיול שלכם ניראה משהו מאוד מיוחד והתמונות והכתוב והנספחים-ממש היסטוריה,מדהים.
נכתב ב - 24/12/2012 14:30:03

נוסטגיה

מדהים
אני קצת צעיר יותר ולא זכיתי לרכב רכיבות שכאלו.
אני זוכר את אופני הדהר הראשונות שקנו לי בבית שמש
אני זוכר את הראלי השחורות שאינני זוכר מאיפו הגיעו
אני זוכר את הגיר שנכנס לתוך הציר
אני זוכר את המעצור עם חוט ברזל
אני זוכר את הרמה עליה הרכבנו בנות לערב כיתה

אגב יש ברשותי היום אופני ילדים עם גלגלי עזר כמו בתמונה השנייה בדף הכרטיס שלך.

כל טוב
נכתב ב - 03/08/2013 12:42:56

ICM -החלום של כל רוכב -אז שלדה היתה ברזל !

נכתב ב - 03/12/2013 11:52:46

וואוו!!!

איזה מסע מרתק ומאתגר. יופי של כתבה!
נכתב ב - 30/11/2017 12:57:53

הכל היה יותר פשוט פעם

נכתב ב - 06/03/2019 18:49:03

Hi dear


Greetings my dear
My name is Basilia Jackson a lady from U.S, i saw your profile and become interested in knowing you please contact
me in my email address as a friend
(basiliajackson028@gmail.com)

ברכות יקירתי
שמי Basilia ג'קסון גברת מארה"ב, ראיתי את הפרופיל שלך והתעניינתי לדעת אותך בבקשה ליצור קשר
  לי בכתובת הדוא"ל שלי כחבר
      (basiliajackson028@gmail.com)

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר