מודיעין - ירושלים

מתאים לליל ירח: לא

נפתח על ידי

נקודת יציאה והסבר הגעה

רחבת הדשא ברחוב עמק החולה פינת עמק דותן (מול קניון עזריאלי הנבנה) יש לדאוג מראש לרכב איסוף שיאסוף אותנו שיחזיר אותנו מירושלים למודיעין.

מקום מומלץ לחניית רכבים

רחוב עמק החולה קרוב לנקודת ההתחלה.

אבני דרך במסלול

ירידה לפארק ענבה - מודיעין. מרכז קניות ישפרו - מודיעין. תחנת הדלק בצומת לטרון. מנזר השתקנים. דרך בורמה. צומת שמשון. חניון יער הקדושים. עין לימון. קיבוץ צובה. סטף. בי"ס החקלאי/מאגר בית זית . רחוב בית הדפוס ירושלים.

אטרקציות

לטרון (יד לשריון), מנזר השתקנים, דרך בורמה/עין חילה/סרפנטינות, יער הקדושים, עין לימון, סטף.

עונות השנה המומלצות למסלול זה

בעקרון כל השנה מלבד ימי הקיץ החמים. מומלץ לבצע עם פריחת השקדיות (חודשים שבט-אדר) או עם פריחת האביב.

תאור המסלול

יוצאים ממפגש הרחובות עמק החולה ועמק דותן במודיעין מערבה, ממשיכים ברחוב עמק דותן מערבה (כ-300 מטר) עד לצומת T מרומזרת ממנה כבר ניתן לראות לפנים את פארק ענבה, חוצים את הכביש ברמזורים לכיוון המדרכה שמעל פארק ענבה (ניתן לראות את מסילת הרכבת תחתינו), לאחר חציית הצומת פונים שמאלה (דרום מערב) ורוכבים על המדרכה כ-450 מטר בשדרות החשמונאים (על המדרכה המערבית) עד לנקודה בה יש מעבר  המאפשר ירידה לנחל ענבה.
(נקודה 2 במפה)

גולשים למטה ברכיבה לאורך שביל (אספלט) המוביל אותנו לנחל ענבה דרך גן משחקים. מגיעים לצומת (כ-250 מטר) בו יש עיקול קל ימינה לכיוון האגם המלאכותי או פניה שמאלה לתוך דרך לבנה שיורדת לנחל ענבה.

פונים שמאלה לדרך הלבנה וממשיכים בה, מימין בתיה של שכונת קייזר במודיעין, חוצים את הנחל עם הדרך הלבנה וממשיכים במורד נחל ענבה מערבה על הדרך הלבנה, בשלב מסוים הדרך מתעקלת עם הנחל לכיוון דרום מערב, ממשיכים עם הדרך הלבנה, עוברים תחת גשר (כ-1200 מ'). (נקודה 3 במפה)

מהגשר ממשיכים בדרך הלבנה בתוך הנחל, לאחר כ-4.3 ק"מ , עוברים תחת גשר גדול שעובר מעל נחל ענבה,(כביש 431 + מסילת רכבת) בנקודה זו יש שינויים מדי שבוע עקב עבודות הנדסיות באזור, לכן המלצתי היא לחפש שביל  העולה שמאלה לכיוון דרום-מזרח (נקודה 4 במפה),  השביל אמור להובילנו לכיוון מרכז הקניות "ישפרו סנטר" (יש שלט גבוה של "מגה" שמאפשר לאתר את הכיוון). ממשיכים בשביל ולאחר כ-2000 מטר , כשמרכז הישפרו נמצא ישר מתחתינו (נקודה 5 במפה), פונים ימינה לשביל היורד דרומה כ-700 מטר. במורד השביל ניתן לראות על הרכס שמדרום מזרח לנו, דרך ברורה לכיוון דרום מזרח העולה בגיא בין שדות , מפלסים  דרכנו לדרך הזו דרך הקוליסים של הרכבים הכבדים העובדים בשטח ולאחר 100 מטר עולים על השביל הנ"ל בעליה לכיוון דרום מזרח.

ממשיכים בשביל, המסתיים בכביש המחבר בין קיבוץ שעלבים למשמר אילון (נקודה 6 במפה), מספר מטרים לפני שהגענו לכביש פונים ימינה (דרומה) לשביל מקביל לכביש, השביל מסתיים מעט לפני מעבר תחת כביש מספר 1, עולים בזהירות על הכביש ורוכבים במעבר, לאחר שעוברים תחת כביש 1 (נקודה 7 במפה), פונים שמאלה (מזרחה) בעליה לשביל הראשון שמשמאל, רוכבים בשביל שעולה ויורד לסירוגין בכיוון כללי מזרח, מימין מלווים אותנו שדות מעובדים ומשמאל כביש 1. בהמשך השביל עובר ליד מעברי מים (משמאל) העוברים תחת כביש 1, במעבר השני אנו כבר מבחינים בסימון "שביל ישראל" (נקודה 8 במפה) בעקבותיו אנו ממשיכים עד לאתר ההנצחה בלטרון - נקודה טובה למילוי מים/ארוחה  (נקודה 9 במפה).

בשלב זה מראה מד המרחק 17.3 ק"מ.

מתחנת הדלק רוכבים בזהירות על כביש 424 לצומת חטיבה שבע (צומת מרומזרת). בצומת חוצים את כביש 3 לכיוון מנזר השתקנים, ממשיכים בכביש העולה מן הצומת לכיוון דרום-מזרח למנזר. לאחר כ-300 מ' (מהצומת), פונים שמאלה לתוך דרך המטפסת לכיוון המנזר, הדרך מתעקלת שמאלה ואז רואים אובליסק מצד ימין לנו, לפני האובליסק פונים ימינה לשביל שבהמשכו רוכבים בסמוך לגדר המקיפה את מתחם המנזר (משמאלנו), , ממשיכים בשביל המטפס בעליה, בצומת הראשונה (מצד שמאל יש שער המוביל למתחם המנזר) פונים ימינה לשביל במגמת ירידה לכיוון כללי דרום, רוכבים בשביל שהופך בהמשך למעט טכני ודרדרתי, בהמשך השביל מתעקל חזק ימינה,ממשיכים בשביל במגמת ירידה עד למפגש עם כביש משובש (כביש 3 הישן), חוצים את הכביש וממשיכים דרומה לכיוון נחל נחשון, על הרכס מדרום לנו רואים את הישוב נווה שלום, חוצים את הנחל בין הקנים (נקודה 10 במפה), לאחר חציית הנחל ממשיכים דרומה על השביל עד שמגיעים ליער אשתאול.

פונים שמאלה לשביל התוחם את היער וממשיכים לרכב בכוון כללי מזרחה כשהיער מלווה אותנו מימין ושדות מעובדים פרוסים משמאלנו. בשלב מסוים השביל מתעקל ימינה לכיוון דרום, בתוך מיוערת, למעשה אנו רוכבים בתוך גיא המהווה את אחד מיובליו של נחל נחשון. השביל מסתיים בצומת T, עם דרך לבנה הידועה בשם דרך בורמה. בדרך בורמה פונים שמאלה (מזרחה) הדרך הופכת לכביש העובר מעל זרימת הנביעה של עין חילה. (נקודה 11 במפה)

מהגשר חוזרים חזרה בכביש מערבה מספר מטרים ופונים לשביל היוצא מדרך בורמה דרומה. רוכבים על השביל כשמימיננו שדה פתוח ומשמאלנו חורש דליל וסבך ירוק, ממשיכים בשביל כל הזמן בכיוון דרום, חולפים על מספר צמתים/פיצולים וממשיכים דרומה לכיוון השלוחה המיוערת שמדרום לנו, בשלב מסוים לאחר עליה קטנה מסתיים השביל ומגיעים לדרך לבנה בכיוון כללי ממזרח למערב, פונים על הדרך הלבנה ימינה וממשיכים לרכב על הדרך הלבנה שמתעקלת  שמאלה, ממשיכים בה לכיוון דרום עד שמגיעים למפגש דרכים רחב בו נפגשו מספר שבילים,  שביל כחול, אדום ושביל לא מסומן.

ממשיכים ישר בצומת לפי הסימון האדום – בדרך בורמה לכיוון דרום, לאחר כ-350 מ' מגיעים לצומת שבילים המוביל לסרפנטינות (נקודה 12 במפה), מימין לנו נמצא חלק מצינור השילוח והסבר על המקום. בצומת פונים שמאלה, ורוכבים על השביל העולה בגיא לכיוון דרום מזרח (עוזבים את דרך בורמה!) כשאנו רוכבים בתוך חורש גבוה.
ממשיכים בשביל כ-1.5 ק"מ, כל הזמן רוכבים לכיוון כללי דרום, בשלב מסוים רואים מעבר רחב משמאלנו המקשר בין השביל עליו אנו רוכבים לדרך לבנה רחבה בעלת סימון שחור (שלט עם הסימון נמצא 3 מטרים משמאל למפגש הדרכים) (נקודה 13 במפה).  עולים על הדרך הלבנה שמשמאל (סימון שחור...), ופונים בה שמאלה (צפונה), הדרך השחורה מתעקלת  בהמשך  לכיוון דרום , נצמדים לסימון השחור (סה"כ כ-2.5 ק"מ), עוברים 2 אתרי הנצחה, בסוף הדרך הדרך מגיעה למשתלת קק"ל. (נקודה 14 במפה).
בצומת המשתלה (צומת
T
) עולים על כביש 44 ורוכבים על הכביש בזהירות כ-500 מטר מזרחה (שמאלה),
כשמבחינים בצד ימין של הכביש בשביל המתפצל ימינה מהכביש, עולים  על השביל ומיד אחרי כ-50 מטר פונים שמאלה (מזרחה) לשביל מקביל לכביש בקצהו של שדה. רוכבים על השביל עד שמגיעים לתחנת הדלק בצומת שמשון. (
נקודה 15במפה) (נקודת מילוי מים)

בצומת שמשון (מרומזר) חוצים את הכביש (כביש 38), ורוכבים בצד הכביש (38) צפונה, חולפים על פני הפניה ימינה לכביש 395, ממשיכים ישר על כביש 38, ולאחר 350 מטר פונים ימינה (מזרחה) לחניון בני ברית/יער הקדושים – סימון אדום. (נקודה 16במפה)

בשלב זה מראה מד המרחק כ-35 ק"מ....

ממשיכים על השביל עם הסימון האדום מזרחה בנחל כסלון, עוברים את השער שבכניסה למתחם מערת בני ברית, ממשיכים ישר על השביל האדום במגמת עליה לארוך נחל כסלון. היתרון הגדול ברכיבה בנחל כסלון הוא היותו מוצל, דבר שחסך מאתנו את קרני השמש הקופחת.

לאחר מספר ק"מ מגיעים לצומת שבילים בו עולה שביל סימון ירוק ימינה (דרומה) לכיוון גבעת יערים ואילו שביל סימון אדום  ממשיך מזרחה(ישר) בנחל כסלון  לכיוון עין לימון.  (נקודה 17במפה) ממשיכים  על השביל בנחל כסלון (סימון אדום) עד לעין לימון (נקודה 18במפה) הנמצא מימין לנו למעלה. (בריכת אגירה + מערה בה נמצא המעין)

אחרי שעוברים את עין לימון, פונים  מהשביל האדום ימינה (דרומה), בעליה קשה לכיוון צובה, בתי הכפר עין רפא מלווים אותנו משמאל, בסוף העלייה מגיעים לצומת T, פונים שמאלה בשביל לכיוון צובה, נכנסים לקיבוץ, רוכבים  בקיבוץ ע"פ השילוט לכיוון המעיין (מזרחה), יוצאים משער הקיבוץ וממשיכים במעלה כביש מזרחה לכיוון המעיין. לאחר שעוברים שילוט גדול מימיננו, ממשיכים בכביש ופונים ימינה ע"פ השילוט למעיין (סימון ירוק), לפני המעיין השביל חסום, עוברים בזהירות את המחסום ויורדים בשביל (סימון ירוק) לכיוון דרום, ממשיכים עם השביל עד לכיכר (כיכר ממנה פיצול לצובה / הר איתן / ירושלים / מבשרת) (נקודה 19במפה), מקיפים את הכיכר בזהירות לכיוון ירושלים, ומיד פונים ימינה (יש מעבר בגדר) לדרך עפר עליה ממשיך הסימון הירוק. מגיעים לחניון כשמימין לנו טרסות.

ירושלים כבר נראית על ההרים שממול.

בנקודה זו מראה מד המרחק 48 ק"מ...

מנקודה זו ממשיכים בכביש היורד דרומה לסטף, לפני הכניסה לחניון הסטף, עולים על הדרך העולה מעט ימינה (מערבה ואח"כ דרומה), רוכבים בעליה כ-500 מ' (סימון אדום), בדרך 4X4 הראשונה שפונה שמאלה במורד ההר פונים שמאלה (שילוט לכיוון חוות עיזים), לאחר כ-500 מטר ישנו עיקול בכביש, בעיקול הזה פונים שמאלה לשביל היורד מזרחה, ממשיכים עם השביל בירידה, בצומת השבילים הראשון פונים ימינה להמשך הירידה, רוכבים בשביל בירידות שהופכות לטכניות, בסוף השביל מגיעים לנחל שורק,

(נקודה 20 במפה) בנחל שורק פונים שמאלה (צפונה) בשביל הלבן וממשיכים עד לחניון התחתון של הסטף.

חוצים את החניון לכיוון צפון וממשיכים על השביל לאורך ערוץ נחל שורק. מהשביל מתפצלים מספר שבילים ימינה ושמאלה מהם יש להתעלם, רוכבים בשביל לכל אורכו בצמוד לתוואי הנחל הנמצא משמאלנו (לכיוון כללי צפון-מזרח), כשהשביל מתעקל ימינה (מזרחה) ועוזב את תוואי הנחל, פוגשים את כביש 395 היורד מהכיכר אותה עברנו קודם בדרכנו לסטף. (הכביש נמצא משמאל לנו (צפון)). מפלסים דרכנו לכיוון הכביש וחוצים את הכביש בזהירות בצומת הכניסה לבי"ס החקלאי/מאגר בית זית (נקודה 21במפה). ממשיכים בכביש המוביל לבי"ס החקלאי/מאגר בית זית ומיד פונים ימינה לדרך לבנה כבושה המובילה לכיוון מאגר בית זית.

רוכבים על הדרך הלבנה כ-800 מטר (מזרחה ואח"כ צפונה) ופונים ימינה לשביל העולה מזרחה, עם השביל עולים מזרחה, כשבתי בית זית הציוריים משקיפים עלינו משמאל, ממשיכים על השביל העולה בתוך נחל רבידה, לפתע מתגלה במרכז הנחל בית-טירה מוקף חומה, על חומת הבית מונחת לה מכונית מפורקת.

ממשיכים ברכיבה בשביל העולה שהופך לערוץ נחל רבידה (=דשדש) כשאת פנינו מקדמות שקדיות. בהמשך השביל מגיע לצומת כבישים (נקודה 22 במפה), חוצים את הצומת, עולים בזהירות על הכביש (צפון מזרח) העולה לכיוון גבעת שאול (רחוב בית הדפוס), ממשיכים בעליה עד לתחנת הדלק, שם יחכה לנו רכב האיסוף.("סוף" במפה), סגרנו 60 ק"מ.

המסלול פורסם כבלוג  הכולל מלבד סיפור הדרך גם תמונות ומפות.

מפת מסלול כללית

מפות למסלול

נכתב ב - 01/01/2008 18:30:27

האם תוכל להתאמץ,

וגם לערוך אותו לכאן?
כך ניתן יהיה להדפיסו - כמו גם להתרשם מכל הדגשים והנתונים בצורה סדורה יותר.

ראיתי את הבלוג - ונראה אחל'ה טיול. כבר הגעת עד לדף הזה... תעשה עוד צעד?