מקטע 1 מתוך 100 ק"מ של שביל יזרעאל עפולה ,כפר יהושע

נפתח ב: 08/08/2020

בוקר שבת נפגשנו מספר חברים בחניית בית ספר יהלום ברובע יזרעאל. מתארגנים ויוצאים לדרך. אורך המסלול:49 ק"מ גובה מצטבר:222 מטר. יצאנו מהחנייה עולים על כביש 60 חוצים ומיד נכנסים לשביל מסילת העמק שמוביל אותנו דרך תחנת הרכבת מגדל העמק/כפר ברוך. עלינו על כביש 7255 עד למפגש דרכים משם המשכנו לנוע על שבילים לבנים עצרנו ליד שדה בועז במקום ישנה גל עד ע"ש בועז כנעני . מצלמים וממשיכים לנוע על שביל יזרעאל שמוביל אותנו לעין בידה המקום שימש מקור מים ליישובי האזור טיפסנו לחורבת סייפן בראש הגבעה נמצאת עמדת אבן בריטית, עבור תותח נ"מ, כחלק מההגנה האווירית על שדה התעופה ברמת דוד. עמדה זו הוקמה במהלך מלחמת העולם השנייה. הגבעה הגבוהה שימשה מקום יישוב במשך תקופות רבות, מתקופת האבן הקדומה עד לתקופה הביזנטית. בשנת 1926 התיישבו כאן ראשוני קיבוץ רמת דוד (קבוצת עיינות), עד למעברם לנקודת הקבע ב- 1931. במקום ישנו שלט שמוסבר שהגבעה מכונה גם "גבעת עודד", על שמו של בן נהלל, עודד ליברמן (ליבנה) ז"ל. עודד נפצע קשה בשנת 1943, בגיל 18, ממהלומת קת של חייל עיראקי משומרי שדה התעופה הצבאי ברמת דוד, וזאת כאשר השתתף במארב. הוא לא התאושש מהפציעה ונפטר בשנת 1949. בילדותו של עודד חיבר אביו, הסופר צבי ליברמן (ליבנה) ספר הרפתקאות לילדים בשם "עודד הנודד" - ששימש כבסיס לסרט העלילתי הראשון בארץ ישראל, אותו ערך נתן אקסלרוד בשנת 1932. משלימים צילומים וממשיכים בדרכים לבנות 4 4X עד לעין שני עצירה קצרה להתרשם מהמקום . בשנותיו הראשונות של מושב נהלל (1924-1921), היה המרחב ביצתי ומוכה מחלת הקדחת (מלריה). ממשיכים לנוע דרך שביל יזרעאל , תל רעלה גבעת השועלים (בפי זקני בית שערים ), כפר יהושע . עוצרים ליד אנדרטה לזכר הנופלים של כפר יהושע. פסל של בתיה לישנסקי. ממשיכים בהליכה קצרה לפסיפס לזכרו של המתכנן ריכרד קאופמן שתכנן את כפר יהושע ואת נהלל. הפסיפס מכיל מפה סכמתית של ישראל עם ציון כל היישובים שתכנן. שדרת ריכארד קאופמן. המשכנו לגן קטן הבנוי על עץ פיקוס בנגלי שהסתעף להרבה גזעים של שורשי אויר במהלך 80 שנות נטיעתו משתיל שמקורו ממקווה ישראל. משלימים צילומים וממשיכים לתערוכת כלים חקלאיים של בני המושב (שווה ביקור במקום). מתארגנים וממשיכים לנוע חזרה דרך תחנת רכבת כפר יהושע ,שבילים לבנים שמובילים אותנו דרך ראה הערו

נכתב ב - 08/08/2020 13:23:07

המשך הערות

דרך נחל הקישון, בוסתן הקישון, מסילת העמק ,עפולה ,רובע יזרעאל לסיום המסלול.