לרכוב עם האמונה - 58 - אתרים נבחרים בבקעת הירדן - 2

נפתח ב: 02/04/2014

לא נבחר קבוצה

אנו ממשיכים במסענו ברחבי ארץ ישראל, לרכוב בחבלי ארץ שאינם מתויירים, בטח לא על אופניים. לפני כחודשים רכבנו בבקעה [מעבר לגבול] באזור מיוחד במינו, אזור שאין נגישות למטיילים שלא נדבר על רוכבי אופניים. בשנים האחרונות רכבתי לא מעט בכל הבקעה ויש בה לא מעט אתרים היסטוריים/ארכיאולוגיים מרתקים ביותר, לחלקם אף זיקה מיוחדת לעם היהודי. הפעם יצאנו לחלק השני של מסענו. נפגשנו בקיבוץ בית הערבה. רכבנו מזרחה לבקר בהיאחזות הערבה הישן שהוקמה בשנות ה-80 ואזרחה בשנת 1986. המקום די שומם ומוזנח אם כי במספר שקוביות גרים אנשים. לאחר סיור קצר במקום רכבנו לעבר גדר המערכת, ממתינים בשער לסיור הצה"לי. לא רחוק מאיתנו קבוצת חוקרים המטמינים מכשירים מיוחדים באדמה, לבדוק ולתעד את תזוזת הלוחות הטקטוניים. הסיור הצבאי מגיע מספר ברכות ומגלים שאנו שכנים [שני חייל הסיור מהכפר סלאמה]. פותחים את השער שבגבול ואנו מעבר לגדר. מתחילים לרכוב מעבר לגבול, סטייה קטנה מהנתיב מובילה אותנו למוצב גדול. חוזרים וממשיכים על דרך המלך עד לאנדרטת "קבר אחים" [מקום מיוחד במינו]. מתרשמים מהמקום וממשיכים לגשר עבדאללה. גשר גדול ומרשים שפוצץ במלחמת ששת הימים. אנו מסיירים במקום, מצטלמים, והחייל הירדני שממול לא מבין מה אנו עושים פה. יורדים לירדן ומקבלים נקודת מבט שונה על גודלו של הגשר. חוזרים חזרה ומחברים לדרך שלוקחת אותנו צפונה. הפעם קיבלנו אישור לרכוב בצד המזרחי של הגדר, קרי-מעבר לגבול. רוכבים ונהנים ממראה העיניים מבתרונות החוואר המרשימים. חולפים ליד אל-קציר [הארמונות], מקום שהנוצרים מאמינים שזה מקום עלייתו של אליהו הנביא השמימה [על פי התנ"ך האירוע התרחש מעבר לנהר הירדן]. אנו ממשיכים בדרך לאורך הקפלות והמנזרים [כיום ללא אישור צבאי לא ניתן בכלל להתקרב למקום]. מתרשמים מהקפלות והמנזרים, על הקירות נכרים היטב הקרבות שהיו פה בין חיילי צה"ל למחבלים. כל האזור מגודר וממוקש. מגיעים לסוף הדרך, שוב פותחים לנו את השער ואנו יוצאים החוצה. השער נסגר ואנו נפרדים לשלום מחיילי הסיור. יורדים לאתר הטבילה, במקום מאמינים רבים שמתפללים וטובלים בנהר הירדן. איליה לא מהסס ונכנס לנהר, אריה ואני אחריו. המים קריםםםם. ולאחר "ההיטהרות", אנו מתמקמים לנו בסככה לקפה טוב שאריה מכין והפסקה קלה. לאחר ההפסקה יוצאים החוצה מהאתר ונכנסים לשטח חקלאי קרוב לעיר יריחו. יש מפגש

תוצאות 1-20 מתוך 164

תוצאות 1-20 מתוך 164

נכתב ב - 02/04/2014 11:51:01

נקודות לציון

קיבוץ בית הערבה [והיאחזות בית הערבה] – בית הערבה הוקם בשנת 1939 על ידי חלוצי תנועת הנוער מחנות העולים של הקיבוץ המאוחד. התקווה הייתה להקים את יישובם באזור הכפר ספיה שמעבר לירדן המזרחי. באמצע שנת 1938 הוצע להם להקים את היישוב בשטח מפעל "חברת אשלג ארץ-ישראלית" באזור צפון ים המלח. נשלח כוח חלוץ של ארבעה חברים ממחנות העולים שהחלו לעבוד במפעל. בתחילת 1939 נשלח משה אייזיקוביץ והתיישב לבדו בצריף עזוב בשטח המפעל, וחל בניסיונות לשטיפת האדמה. לקראת סוף שנת 1939, הצטרפו עוד חברים ובתחילת 1940 הונחה אבן הפינה ליישוב הקבע. בטקס נוכחו אורחים רבים. ב20 בדצמבר 1940 נרצחו זאב לוונטל ויעקב לביא על ידי כנופיית ערבים, שעה שעבדו ליד נהר הירדן, קבריהם חנכו את בית הקברות בבית הערבה. האחריות על הקיבוץ נחלקב בים הסוכנות היהודית וחברת האשלג. היישוב הוקם בניגוד להוראות ה"ספר הלבן" ללא היתר מהשלטונות הבריטים, לכן הוצג כשכונת מגורים של פועלי המפעל, והפעילות החקלאית שבו הוצגה כנדרשת לספק מזון טרי לעובדי מפעל האשלג. הקרקע הוכשרה במשך שנים על ידי שטיפה, וגדלו בה עצי בננות וירקות. כן הקימו מספר בריכות דגים. הגידולים בבית הערבה היו מעבר למצופה ואלה הוצגו לפני אורחים כולל הנציב העליון אלן גורדון קנינגהם. המקום שימש גם כמחנה הכשרה ואימונים עבור פוגות הפלמ"ח. לאחר פיצוץ גשר אלנבי בליל הגשרים, הגיעו לקיבוץ חיילים בריטיים וחיפשו נשק. לאחר שלא מצאו דבר, עצרו כמעט את כל הגברים והעבירו אותם למחנה מעצר בלטרון. לאחר הכרזת המדינה פונה הקיבוץ, משפחות פונו לקיבוץ שפיים ולאחר מכן התפלגו לשתי קבוצות, והשנת 1949 הם הקימו שני קיבוצים בגליל המערבי: גשר הזיו וכברי. לאחר מלחמת ששת הימים יוצאי בית הערבה מקיבוץ כברי הגיעו לביקור באתר, כמעט שלא נשאר כלום מהמקום. בית הקברות חולל על ידי הערבים לאחר הנסיגה מהחוף הצפוני במאי 1948. על המצבה המקורית ציינו המנציחים את השמות: נמרוד שכטר, חולם פלמ"ח שנהרג בתאונת אימונים, יעקב לביא וזאב לוונטל, חברי קיבוץ שנרצחו ביריות על גדות הירדן, אברהם בן-אברהם, מעפיל אלמוני מעיראק שמת עם הגעתו לארץ המובטחת, גדעון קורנל, בנם של דויד וחנה קורן, ממייסדי הקיבוץ, בגיל שנתיים טבע בבור ברפת. בשלב מאוחר יותר הוקמה מצבה המתארת באופן אישי יותר את שמות המתים. שמו האמיתי של המעפיל האלמוני "אברהם בן-אברהם" התברר כאליהו עבד-אל נאבי. כל העצמותיהם של החללים נקברו בקבר אחים. האזור הוכרז כשטח מפורז, והיישוב לא הוקם מחדש. בשנת 1980 הוקמה היאחזות נח"ל בשם: "בית הערבה" על ידי תנועת הנוער העובד והלומד במרחק כ-5 ק"מ מערבית למקום שבו יישב הקיבוץ הראשון סמוך למנזר דיר חג'לה. בשנת 2000 עבר הקיבוץ לנקודת הקבע שלו, מערבית לכביש עוקף יריחו.

אני זוכר את בית הערבה,

המים הכבדים, גלים בלחשם.
אסדת אשלג לוהטת מן החום
וכל הנצורים -
עוברים את ים המוות לסדום.

המדבר כיסה אותה...

גשר עבדאללה [ההרוס ] – גשר עבדאללה הוקם על ידי חוסיין המלך לזכר סבו שנרצח בירושלים בשל המדיניות הפייסנית שהוביל מול המדינה הצעירה שקמה ישראל. הגשר נועד לקצר ולייעל את הדרך מרבת עמון לירושלים. הגשר פוצץ על ידי חייל צה"ל במהלך מלחמת ששת-הימים כדי למנוע תנועה של חיילי הלגיון משני צידי עבר הירדן.

אל קוצר "הארמונות" - שתי התלוליות הקטנות מזוהות על ידי הנוצרים כמקום בו עלה אליהו השמימה, אף שבתנ"ך עולה אליהו הנביא השמימה ממזרח לירדן. השרידים העתיקים באיזור הם מכנסיות שהוקמו במקום בשנת 515 ו-450 לספירה [כנסיית המגדלים וכנסיית קלמון], אך שרידיהן עוד לא נחשפו. בשטח יש שלוש כנסיות מאמצע-סוף המאה ה-19, הכוללות את המנזר הסורי-אורתודוקסי, המנזר הקופטי, הקפלה הרוסית, הכנסייה הרומנית וכן הכנסייה האתיופית שנבנתה מעט אחרי 1930. כל המבנים מחוררים מכדורים.
Alf
נכתב ב - 02/04/2014 13:02:26

ואני חלק מההיסטוריה :)

נחמד
אני הייתי הגרעין שאיזרח את בית הערבה , גרתי שם וגם בהיאחזות מול נבו ( 3 ק"מ משם )
היתה תקופה מדהימה בה יכולנו לבקר ביריחו בערב לקפה עם חקלאים מהאזור....
לטייל בשטח ( עם טרקטורים ולא אופניים ..) ולגדל סברסים ותמרים .
היסטוריה נעימה , חבל שלא הייתי ברכיבה .
נכתב ב - 02/04/2014 14:47:37

מאוד נהנה

מאוד נהנה מהטיולים וההסברים שלך תמשיך עם האמונה להנאתנו...
נכתב ב - 02/04/2014 14:57:29

לנגוע בנשמה

אין מאושר ממני שזכיתי לרכוב איתך איתן ובאופן בו הנצחת את הטיול המקסים ובכלל כל רכיבה בחברותא שכזו מעלה ומרוממת את הנשמה וגורמת לאושר בל יתואר תודה לכולם על עוד טיול נהדר .
נכתב ב - 02/04/2014 15:22:04

באמת יום מיוחד

תודה למשה10 ואיתן שדאגו לאישור מהצבא ולליווי VIP צבאי
אזור יפהפה ומעניין. בצד שלנו הדרך סגורה, מוקשים מסביב. אצל הירדנים בניה של מלונות חדשים ובוהקים. איזה הבדל.
גלריה נהדרת ומזכרת מיום נהדר
vo5
נכתב ב - 02/04/2014 16:33:16

יפה אחלה תמונות

נכתב ב - 02/04/2014 18:12:41

מקסים

עוד טיול ענק מבית היוצר של איתן הדרי
כמה עניין והנאה אפשר להכניס בטיול אחד?!
הנאה צרופה מרכיבה נעימה ורוכבים מקסימים
נפגש ברכיבות
נכתב ב - 02/04/2014 18:45:49

יופי של גלריה

לעוד רכיבה משובחת במסלול יחודי . תודה למשה על התאומים וקבלת האישורים וכמובן לאיתן על מוחו הקודח והפיכת הרעיונת למסלולי רכיבה. בהחלט מסלול נפלא רווי היסטוריה ונופים מדהימים, כמובן תודה לכולם על שהייתם חברותא נהדרת
נכתב ב - 02/04/2014 20:07:45

וסוף סוף שדרגו לנו את איתן

הוא הצליח לזכות בתמונת היום של גרופי. פרס פוליצר בדרך.
נכתב ב - 02/04/2014 21:04:18

מכיר רק את איציק

אבל הבחור דואג לדיווחים מהשטח ...עכשיו אני מבין למה הוא "נעלם" לנו עם האמונה .