לרכוב עם האמונה -29- עליה לרגל

פרטים

נפתח ב: 26/10/2011
סוג: טיול בארץ
 112 תמונות
 12 תגובות
 2276 צפיות

נפתח ע"י

מסלול

לא נבחר מסלול
עם התנ"ך חוזר לארץ התנ"ך - אנו רוכבים בחבלי ארץ מאוד מיוחדים, חבלי ארץ שפשוט לא נהוג לבקר בהם, חבלי ארץ נפלאים הטומנים בחובם את ההיסטוריה מבראשית של העם שלנו. חבל ארץ שבלעדיו אין לנו כל זכות קניין וקיום על הארץ הזאת. אנו רוכבים בארץ ישראל השלמה, רוכבים ומטביעים את חותמנו על אותם חבלי ארץ כנאמר בספר דברים: "כל המקום אשר תדרך כף-רגלכם לכם יהיה". הפעם המטרה הייתה לא רק לרכוב בחבל ארץ בתולי, מטרת הטיול הייתה להפגיש את הרוכבים עם:
1 - נתיב הכניסה של בני ישראל לארץ כנען כפי שכתוב בספר דברים: והיה כי יביאך יהוה אלהיך אל-הארץ אשר-אתה בא-לרשתה ונתתה את-הברכה על-הר גריזים ואת-הקללה על-הר עיבל. הלא-המה בעבר הירדן דרך מבוא השמש בארץ הכנעני הישב בערבה מול הגלגל אצל אלוני מורה.
2 - להבין את המושג "עליה לרגל". איך ומדוע נוצר המושג "עליה לרגל"  
 
13 רוכבים ורוכבות התכנסנו בבקעות בשקט לא להעיר את התרנגול (יש לו עוד שעה לקראת הגבר). יצאנו ורכבנו בחלק המזרחי של עמק אל בוקיעה (עמק מקסים עם צבעים מדהימים). בשלב מסוים טיפסנו לרכס חרובה. טיפוס בהחלט לא קל עם לא מעט הליכה ברגל וסחיבת האופניים. שם בנקודת תצפית צפינו על דרך מבוא השמש. ירדנו בירידה מדורדרת ולא קלה עד לכביש הבקעה. רכבנו לביד'ת א-שעב הלו הוא אתר הגלגל המקראי. ומשם לארגמן.
 
הערה: לפני הצפייה בתמונות - ממליץ לקרוא בסבלנות את כל מה שרשום בנקודות לציון, לקרוא על מנת להבין את המושג "עלייה לרגל".    

תוצאות 1-20 מתוך 112

אלה צבעים אמיתיים - לא נגעתי כך זה נראה
קשה להאמין שזה מה שרואים
איליה אחד משותפי לרכיבות בשומרון
שיכורים ולא מיין
מרחבים אין סופיים
אבישי ועופרה נהנים מכל רגע
דרכים מתפתלות
עולים יורדים.... עולים יורדים
והעין לא שובעת
תשמע....היה כדאי לקום מוקדם בבוקר
הללויה וגל חברי הנאמים לכל טיול בעומק השומרון
ממשיכים לנוע קדימה
מביטים לאחרו - משם באנו
חבורה נהדרת של רוכבים
ומידי פעם חוצים וואדיות
מרבית הזמן במגמת טיפוס
אני לא מבינה מאיפוא הגיע כל האדום הזה
האדום הזה התכוונה ניקול
איזה מזג אוייר נהדר קיבלנו
פתאום נפתח חלון קטן לבקעה
אני אוהב את ההרים סביב
פתאום משום מקום הופיעה לה רוכבת
המשכנו מזרחה
רוכבים בארץ בתולית
מעבירים חוויות
תשמע....יפה פה עד שגעון
טוב....זה רק חימום קל למה שמצפה לנו
מטפסים ועוצרים מידי פעם להתפעל מהנוף
טוב הגיע הזמן שנתחיל לטפס
זה עדין הקטע הקל
וזה....עוד יותר קל
זה נעשה יותר קל מרגע לרגע
שהם יתפסו, אני....חייב לצלם
או....זה מתחיל להיות אכזרי
ועוד יותר אכזרי
תשמעו....צריך להרוג את מי שפותח טיולים כאלה
ואיתן אמר שזה טיול משפחות
חברה....גם בטיפוס קשה תביטו תראו את הנוף
אפילו את הסרטבה רואים מפה
אלוהים.....איזה טיפוס....מהיכן הוא מצא את הדרך הזא
והדרך לא נגמרת
ועמק תרצה מתחיל להפתח לענינו
ןמצד שני רואים את הבקעה - חבל שהראות לא טובבה
בנתיים ממשיכים לדחוף את האופניים
הראשונים שהגיעו לראש ההר
חברי הטוב משה מתרשם ממראה העיניים
אט...אט...מגיע כל החבורה לאחר טיפוס רצחני
על הקצה של רכס חרובה לעבר בקעת תרצה
עמק תרצה - דרך מבוא השמש
עמק תרצה-נתיב הכניסה של בני ישראל לארץ כנען
החבורה על רכס חרובה
עמק מדהים תאמינו לי הייתי בו
המשכו של עמק תרצה לכיוון הר עיבל והר גריזים
עוזבים את נקודת התצפית ברכס חרובה
ממשיכים לנוע בדרך
מעל עמק תרצה המדהים
היה נדמה להם שנגמרו העליות
הבקעה מרשימה גם מכיוון זה
תגיד.....זו עליה אחרונה
התכנסות לפני הירידה הגדולה
הבקעה - לשם מועדות פנינו
מתחילים בירידה ממש מול הסרטבה
יורדים לתוך ציור
עדין מעל עמק תרצה המדהים
ענת
הצמד
איוז דרך.....מדהימה
הגיפטליק - זכור לי מטיול שהובלתי פה חלק מחברי
עוד שניה ושם....נעלמים בירידה
דוהרים למטה
אין מטר בלי דרדרת פה
אני מתה לפיפי....מתה לפיפי
מי....מי.....מי אמר לכם שנגמרו העליות
מצד אחד הבקעה המדהימה
מצד שני הר הסרטבה שאותו נבקר בקרוב
ממשיכים למטה לעבר הבקעה
מנופי הבקעה
והנפש מתרוממת למראה המראה
וכשהדרדרת כבדה.....יורדים ברגל
לאט...לאט אבל בטוח
מה לא עושים בשביל צילום טוב
ניקול בשלוות נפש גמורה
הצלם
מתחברים לכביש 90
בדרך לאתר שגילה וחפר אדם זרטל- הגלגל המקראית
הגענו לאתר הגלגל
מטפסים לתצפית - שימו לב לצורת עקב הסנדל של האתר
השביל בו סבו הכהנים את המזבח בזמן הקרבת הקורבנות
תצלום אווירי של האתר - ניתן לראות את צורת הסנדל
עוזבים את האתר
ואנו כבר בדרך לארגמן
הגענו לארגמן-סוף הטיול להתראות בטיול הבא

תוצאות 1-20 מתוך 112

שאלות ותגובות

נכתב ב - 26/10/2011 20:35:48

נקודות לציון

עלייה לרגל - על מנת להבין את משמעות המונח עליה לרגל יש להבין את הרקע לארכיאולוגיה המקראית של ארץ ישראל. לא אכנס לאין ספור הוויכוחים והפולמוסים בין החוקרים. אך ברמה העקרונית ניתן לחלקם לשניים: האחד חוקרים יש המכנים אותם: "מכחישי התורה". אותם חוקרים שלטענתם אירועים כיציאת מצרים, מסע העם במדבר, כניסתו לארץ, כלל לא התרחשו. עם ישראל קם ונוצר משבטים שחיו פה בארץ כנען. קבוצה זו של חוקרים "מכחישי התורה" טוענת: עדויות ארכיאולוגיות נוספות שיש ברשותנו סותרות את יציאת מצרים וכיבוש הארץ: את ערי כנען הקטנות והלא-בצורות החריבו פולשים מהים האגאי, מצרים הייתה בשיא עוצמתה הצבאית ופריחתה, בזמן שלכאורה הייתה אמורה להיות חרבה עד עפר. כמו כן, ישנו מחסור חמור בכל עדות ארכיאולוגית שתתמוך, לכאורה, במיתוס של יציאת מצרים: שום אזכור של ישראל בתוך מצרים, לא בכתובות על קירות מקדשים, לא בכתובות בקברים, לא בדברי הימים של מלכי מצרים, לא בחלופת דברים דיפלומטית, לא ברשומות מנהלתיות, וכו' (מה שכיום אינו נכון). ישראל פשוט נעדר, כאויב אפשרי של מצרים, כידיד או כעם משועבד. נוספת על זה גם העובדה שלא נמצאו כל סימנים לנוכחות אנשים רבים באתרי החנייה שמיוחסים לישראל בתקופה המדוברת, כמו עציון גבר וקדש ברנע (שחנו בהם עשרות שנים על פי המיתוס), אך כל אתרי החניה המקראיים שזוהו עד כה היו בעצם ערים חשובות וצמתי תחבורה ראשיים בתקופה בה הועלה לראשונה התנ"ך על הכתב, במאה ה-7 לפנה"ס (ואפשר לקרוא בפירוט רב על כל אלו ב"ראשית ישראל" של ישראל פינקלשטיין ואשר ניל סילברמן).


נשאלת השאלה: האם העדר ממצאים (ארכיאולוגים) יכול להצביע על מסקנה אחת (יציאת מצרים לא התרחשה), או - אולי לא נמצאו ממצאים? לא נערכו חפירות על מנת לגלותם? או לא נערכו חפירות במקומות הנכונים?


קבוצה שנייה של חוקרים מהקצה השני, מבססים את דבריהם כי כל מה שכתוב בתורה אכן התרחש הלכה למעשה. דבר אחד מוסכם על החוקרים מפה ומפה, תיעוד המאורעות כפי שהם מתוארים בתנ"ך נעשו מאות שנים אחרי קרות הדברים. לדעת רוב החוקרים, התורה חוברה והועלתה על הכתב בין המאה העשירית לבין המאה הרביעית לפנה"ס. כמו כן קיימת סברה כי גם לאחר מכן חלו בה שינויים בתורה הכתובה. התורה קיבלה את צורתה הסופית והמוכרת כיום רק בתקופת עזרא (אמצע המאה החמישית לפנה"ס). לאור הערכה זו מתקשים לכן חלק מהחוקרים להתייחס לתורה כאל תיעוד מדויק של אירוע יציאת מצרים.


אחד הארכיאולוגים המקראיים החשובים ביותר שקמו פה בארץ, ושייך לזרם המאמין שאירועי התנ"ך אכן התרחשו הינו: פרופסור אדם זרטל. זרטל בניגוד לשאר החוקרים, אינו מסיק מסכנות מן הכתוב (או כפי ש"מכחישי התורה" טוענים: אין ממצאים אין אירועים). פרופסור אדם זרטל זה כמה עשורים "חורש" ברגל את השומרון ובקעת הירדן, מגלה אתרים חשובים. לאחר הגילוי והחשיפה, פונה זרטל אל המקור - אל התנ"ך. שם בתנ"ך הוא מחפש סימוכין, פירושים, הקבלות לממצאים שמצא בשטח. בניגוד לשאר הארכיאולוגים זה ייחודו של האיש – ראשית איתור אתר, חשיפתו, מציאת סימוכין בתנ"ך לאתר. לכן כל עבודותיו של אדם מדויקות, מהימנות בצורה גבוהה, כולן נתמכות על ידי ממצאים ארכיאולוגיים מהשטח. לכן לתיאוריות התנכיות שלו יש בסיס עובדתי ארכיאולוגי מוצק ושמו יצא בכל רחבי העולם כארכיאולוג מקראי חשוב. יצא לי הכבוד להיות מספר פעמים עם אדם זרטל במספר אתרים שחפר, לשמוע ממקור ראשון על האתר והמסקנות שהסיק.


איך כל זה קשור לעליה לרגל?

במשך שנים רבות הייתה ארץ כנען מושבה של מצרים, ופקידים מצריים ניהלו את ענייני האזור, גבו מסים, חוקקו חוקים והחזיקו שם צבא. בנוסף, ידועות לנו השפעות רבות שעם ישראל הקדום ספג באופן ספציפי מהמצרים. פרופסור ישראל קנוהל מייחס בספרו "מאין באנו - הצופן הגנטי של התנ"ך" את המיתוס הקושר את ישראל למצרים, כהשפעה תרבותית של צאצאי החיקסוס אשר גורשו ממצרים, והתנחלו גם הם באזור הישוב של ישראל הקדום. עוד מראה קנוהל, נקודות דמיון בין תיאורי האל המונותיאיסטי של מקור J בתנ"ך, לבין האל המונותיאיסטי של פרעה אחנאתון. לאחר מות אחנאתון עלה שוב מעמד הכהונה המצרי לגדולה, וכוהני דת אתון נאלצו לברוח על נפשותיהם. גם אותם אנשים הגיעו לאזור המדובר והפכו לחלק מעם ישראל הקדום. קנוהל מעלה גם את הסברה שזו הסיבה לכך שמיתוס יציאת מצרים בנוי משני נרטיבים שונים ומנוגדים - האחד של גירוש ממצרים, והשני של בריחה ממנה. מה שפרופסור אדם זרטל מראה כעת, הוא בפשטות עוד השפעה מצרית אחת מני רבות, שספג כנראה עם ישראל בשנות התפתחותו באותה תקופה. את טביעות האצבע של מצרים אפשר למצוא עמוק בתרבות הישראלית, החל מברית המילה שמקורו במצרים, דרך תפילות זהות (אמירת הייחוד "שמע ישראל אדוני אלוהינו אדוני אחד" דומה מאוד בצורתה לשורה המופיעה באחד מהמנוניו של פרעה אחתנון "אתה אל יחד ומלבדך אין אל אחר". שמות מצריים מובהקים המופיעים בעיקר בשבט לוי: משה, פנחס, מררי ועוד. טקסים תנ"כיים שלמים שנמצאו (בשינוי נוסח כליל) בכתובות עתיקות במצרים, המתוארכות מוקדם בהרבה מעת כתיבת התנ"ך. נאמר כאשר המקראי היה ה"משנה למלך" במצרים, לימד את המצרים לעשות ברית מילה. אנו יודעים אפוא שההשפעה המצרית על העם הייתה עצומה, מושרשת עמוק בתוכו והשפיע על הלך המחשבות, ההתנהגות, הדת והפולחן.
רעיונותיו של אדם זרטל מוצגים כסוג של הוכחה שהנה אנו, היהודים, היינו כאן עוד בתקופה העתיקה, ולא פתאום "הגענו בעידן המודרני". חשוב להבין שזו המסקנה המקובלת בקרב החוקרים גם ללא קשר לרעיונותיו של זרטל. הארכיאולוגיה מראה מתאם גדול למדי (גם אם בהחלט לא שלם ומלא סתירות) בין סיפורים מקראיים רבים של תקופת בית ראשון לבין ממצאים בשטח. אבותינו היו כאן עם או בלי מיתוס "יציאת מצרים". מה ההשלכה הפוליטית הנוכחית של מסקנה זו - לא בדיוק ברור. תלוי כמובן את מי שואלים.לאור כל הדברים הללו, סביר הרבה יותר כי תיאור חדירתו והתיישבותו של עם ישראל בכנען נקבע על פי מיקומם של מתחמים שנמצאו בשטח וחלקם נחשפו על ידי זרטל.
נכתב ב - 26/10/2011 20:36:23

המשך

משמעות המילה רגל בתנ"ך

בתנ"ך המילה "רגל" מופיעה אין ספור פעמים גם בווריאציות שונות. המונח רגל בתנ"ך מצביע על מקור הכוח לשליטה על אדם ו/או טריטוריה. המונח רגל משמש מאין חזקה דתית או פוליטית על אדם או טריטוריה. להלן כמה ציטוטים: "כל-המקום אשר תדרך כף-רגלכם לכם יהיה" (דברים). "אל-תתגרו כי לא-אתן לכם מארצם עד מדרך כף-רגל כי-ערשה לעשו נתתי את-ההר שעיר" (דברים). "ולא אסיף להניד רגל ישראל מן-האדמה אשר נתתי לאבותם רק אם-ישמרו לעשות ככל אשר צויתים" (מלאכים ב). "והלכו אליך שחוח בני מעניך והשתחוו על-כפות רגליך כל-מנאציך וקראו לך עיר יהוה ציון קדוש ישראל" (ישעיהו). "וישא יעקב רגליו וילך ארצה בני קדם", "ויאמר שר צבא יהודה אל יהושע של נעלך מעל רגלך כי המקום אשר אתה עמד עליו קדש הוא ויעש יהושע כן" (יהושע). "וינס אדני בזק וירדפו אחריו ויאחזו אתו ויקצצו את בהונות ידיו ורגליו" (שופטים). "ולא אוסיף להסיר את רגל ישראל מעל האדמה אשר העמדתי לאבותיכם רק אם ישמרו לעשות את כל אשר ציויתים לכל התורה והחקים והמשפטים ביד משה" (דברי הימים). הגלות למשל מוגדרת כהסרת רגל מעל ארץ-ישראל, מכאן, היא המקור לבעלות. גם יחזקאל משתמש במונח רגל: "ויאמר אלי בן אדם את מקום כסאי ואת מקום כפות רגלי אשר אשכן שם בתוך בני ישראל לעולם...". יתרה מזו, למונח רגל יש משמעות חזקה ביותר על הכנעת האויבים: "ויהי כהוציאם את המלכים האל אל יהושע ויקרא יהושע אל כל איש ישראל ויאמר אל קציני אנשי המלחמה, ההלכוא אתו קרבו שימו את רגליהם-על צוארי המלכים האלה ויקרבו וישימו את גליהם על צוארים"(יהושע י').

המונח רגל בתרבות המצרית

התרבות המצרית עשירה מאוד בסימבוליזמים בעלי רקע דתי או פוליטי. בספר המקיף על הטרמינולוגיה היורדית של יחסי החוץ של מצרים, אסף החוקר לורטון דוגמאות רבות של מינוח מצרי הקשור בשלטון, מהשושלות 12 עד 20. מכל אלה עולה שכף רגל או סנדלו של המלך, הדורכים על ארצות זרות, הם סמל של שליטה מובהק. הפירוש המילולי הראשון הוא:
"לרגלי" או "בעלות על" והוא קושר את "היות לרגל"[של מישהו] עם הבעלות עליו. מונח זה קדום מאוד בטרמינולוגיה המצרית, והופעתו הראשונה במשמעות הדתית, היא בכתבי הפירמידות. בשושלת ה-18מקבל המונח משמעות פוליטית-שלטונית כדוגמא: "חיים, יציבות...כל הארצות, כל הארצות בזרות....הן "לרגלי" האלה הטובה הזו"(חתשפסות). "כל הארצות וכל הארצות הזרות של רת'נו העליונה ורת'נו התחתונה הן "לרגלי" האל הטוב הזה" (אמנחותחפ ג'). המושג השני פירושו: "מתחת / לרגלי, תחת שלטון של" כדוגמא: "גרמתי לך לרמוס את [לדרוך על] נסיכי ג'אהי (סוריה-א"י), ופזרתי אותם מתחת לרגליך בכל ארצותיהם הזרות (תחותמס ג'). "אלה שלא הכירו במצריים, הם מתחת לרגליך לתמיד ולנצח" (תות-ענח-אמן). המושג השלישי הוא: מתחת לסנדלים / שלטון" כדוגמא: "אביו אמון ציווה שכל הארצות יונחו מתחתיו לסנדליו" (תחותמס ג'). "(אני,אמון-רע), העמקתי לך יציבות ושלטון ואת תשע הקשתות תחת סנדליך "(אמנחתפ ג').
אנו רואים שדריכת הסנדל וכף הרגל הם סמל מובהק לשלטון על עם או בלי טריטוריה. כמונח דתי (שלטון האל) מתחילים להשתמש במונחים אלה במצרים כבר באלף השלישי, בטקסים של הפירמידות. בממלכה החדשה התיכונה הופכת דריכת הרגל הטבעית או נעולה בסנדל, לסמל מובהק של בעלות על טריטוריה. מראשית השושלת הראשונה במצרים, הדמות בתבליט (של האלה של נערמר) נושאת סנדלים, סמל שלטון, יחד עם כלי החרס. גם בקברו של תות-ענח-אמון ובמקומות אחרים אנו מוצאים דמויות הנושאות סנדלים על רגליהם. כאשר מלך נועל סנדליו וצועד הוא, ודורך על האויבים והארצות הזרות מבטא הוא בכך את שלטונו. דוגמא אחרת היא: דום-הרגלים העשוי עץ שנמצא גם הוא בקבר, גם עליו, כמו בסנדלים, מצוירים אויבי מצריים ו"תשע הקשתות" (תשע הקשתות ביטוי לארצות הניכר). ביטויים לכך אנו מוצאים גם במכתבי אל-עמרנה – הביטוי האכדי החוזר הרבה פעמים בנוסחאות הפתיחה של האגרות, פירושו המילולי "מתחת לרגלי המלך" והממשיך "שלטון המלך" [המצרי] על השליט / הארץ - ביטוי שחוזר הגורס שכותב המכתב הוא "עפר" או "עפר לרגלי המלך". השליטה והבעלות באמצעות "דריכה" או "הנחה תחת רגל". מתבטאים באותם מכתבים שמקורם בנסיכים או מושלים שמעמדם נחות מזה של פרעה, התלויים בו או נמצאים תחת שלטונו. נוסחאות אלה החוזרות על עצמם, עומדות בניגוד לנוסחאות הפתיחה בין מושלים שווים במעמדם הפוליטי. הנוסחה הקבועה של מושל או נסיך נחות-דרגה היא "שבע פעמים שבע לרגלי אדוני נפלתי" – בצורות שונות. נוסח זה חוזר על עצמו בפתיחת כל המכתבים כמעט, לעיתים עם הנוסחה "הדום רגליך", זו מתאימה לשליטת פרעה על אויביו וארצות תחת חסותו. על ידי דריכה על הדום שהאויבים עליו. צורות אחרות של אותו רעיון יש בנוסחה, לפיה השליט הנמוך הוא "[העפר] תחת שני סנדלי המלך אדוני" או "הקרקע אשר הוא [פרעה] דורך עליה". מושל גזר למשל משתמש בנוסח הבא: "לבינה יכולה למוש מתחת לחברתה, אולם אנוכי לא אמוש מתחת שתי רגלי המלך אדוני".


אומר פרופסור אדם זרטל: ההסבר הזה מאיר באור חדש לגמרי את הפולחן הישראלי הקדום. אתרי כף-הרגל היו מקומות הפולחן החדשים של אוכלוסיית הברזל 1 שנכנסה לבקעת הירדן. אליהם "עלו לרגל' שלוש פעמים בשנה כדי לראות את פני האל. הצורה של רגל הייתה סימבול לשליטה על המקום על הארץ.

נכתב ב - 26/10/2011 20:36:50

המשך

שאלה חשובה היא מדוע וכיצד עוצבו המתחמים בדרך שעוצבו. אבל לפני שנשיב על השאלה ראוי לדון מעט בחברה שהקימה אותם. טען אדם זרטל: המפעל של בניית המתחמים מעיד על קהילה מאורגנת עם מנהיגות בעלת אידיאולוגיה, שכלכלתה ואורח חייה נוודי בעיקרו. העבודה הרבה של בנייתם ותחזוקם לא הייתה מבצע של משפחה אחת, או אפילו כמה משפחות. ה"דבק" הסוציאלי של הקהילות הללו היה בראש וראשונה, אתרי הפולחן שלהם. יש להוסיף לכך גם את הארכיטקטורה המשותפת (המתחמים) והקראמיקה הזהה, אף כי זו אינה מעידה בהכרח על מוצא אתני משותף. נראה כי לפנינו עיצוב אידיאולוגי-דתי של אתרים, שנועד להביע רעיון מסוים. הצורה הייחודית של כף הרגל קשורה ישירות לתפיסת העולם שבדברים ויהושע, לפיה מבטא מדרך כף-הרגל בעלות על הארץ החדשה. ראינו כבר שמקור התפיסה הזו במצריים; אבל שם מופיע הדבר רק בביטויים ספרותיים ובציורים על חפצים, ולא בצורת אתרים. אפשר להניח שעם הכניסה לכנען הוחלט בהנהגה הדתית/פוליטית של האוכלוסייה החדשה לעצב את אתרי הפולחן שלהם בדמות הסמל לבעלות ולשליטה על הארץ החדשה – כף הרגל. אם נכון הדבר, עולות מכך כמה מסקנות חשובות. ראשית, בולט הקשר האידיאולוגי בין מערכת המושגים של האוכלוסייה החדשה (ההנהגה והכהונה) לבין בנייתו והקמתו בפועל של המושג בשטח, במקום שכל מבקר יוכל לראות את הצורה הזו בעליל. שנית, המתחמים הללו מתארכים את מערכת ההגדרות של "מדרך כף רגל' בספרים דברים ויהושע למאות 12-13 לפנה"ס. אפשר לומר, בעקבות התגלית, שתפיסת הבעלות באמצעות דריכת כף-רגל נוצרה במאות הללו, בראשית תקופת הברזל. מכאן שגם קטעי המקרא הרלבנטיים שייכים לאותה תקופה, בניגוד גמור ל'מאחרים" אותם. שלישית, העובדה שרק חמישה אתרים מסוג זה נמצאו, ומקום כולם בין הירדן והסרטבה להר עיבל, עשויה להצביע על אותו נתיב כניסה ממזרח למערב, המופיע בדברים יא, כט-ל.


אדם זרטל חפר וגילה מספר ממצאים ארכיאולוגים של אתרי פולחן קדומים מתקופת ההתנחלות, שעה שבני ישראל חודרים וכובשים את ארץ כנען ומתיישבים בה. אותם אתרים פולחניים הוקמו הרבה לפני בניית בית המקדש, אלה הם אתרים שהוקמו תחת ההשפעה המצרית החזקה שהביאו איתם בני ישראל, אלה הם אתרים פולחניים שהם הקריבו בני ישראל קורבנות כפי שהיו מצווים בתורה. לכל אתרי הפולחן הללו יש צורה של כף רגל ו/או סנדל (ההשפעה המצרית שהביאו איתם בני ישראל). אדם זרטל מבסס את התיאוריה שלו על אתרי פולחן, שצורתם כצורת כף רגל, שאותם הוא מזהה עם המושג המקראי "גילגל". זרטל סבור, שאתרים אלה שימשו את העם כמרכז פולחני עד לבניית בית המקדש בירושלים. לטענתו, יתכן שבני ישראל היו עולים לאתרים אלה בחגים, ומכאן המושג "עלייה לרגל" והשימוש במילה רגל כמילה נרדפת לחג. בניית המתחמים בצורה זו, מסמלת את ההשפעה האידיאולוגית שהייתה לתרבות המצרית על מי שבנה אותם. מפני שכף הרגל הייתה סמל מוכר במצרים לשררה וכוח. באמצעות מחקר נוסף, יתכן שבעתיד תוכל התיאוריה של זרטל לספק הסבר מקיף ומדעי למיתוס שנקרא "יציאת מצרים". הממצאים עליהם מסתמך זרטל נתגלו ונחקרו בין השנים: 2008-1990 בבקעת הירדן ובשומרון. מדובר במתחמים או אתרים, שנבנו בצורת כפות רגליים ענקיות. פרט לחמשת האתרים שנתגלו עד כה, לא נתגלה אף אתר בעולם שנבנה בצורה דומה ולכן מייחסים החוקרים חשיבות רבה לכל פרט ופרט. מבדיקות תיארוך שערכו החוקרים לכלי החרס ועצמות בעלי החיים שנמצאו בשטח, ניתן להסיק שמתחמים אלה נבנו בסוף המאה ה-13 לפנה"ס וקיומם נמשך עד המאה ה-9 לפנה"ס בקירוב. האתר הראשון נמצא ליד מושב ארגמן שבבקעה. אורכו כ-200 מטרים, רוחבו כ-85 מטרים ושטחו כ-13 דונם. המתחם בנוי כחצר מוארכת המוקפת קיר נמוך, במרכזו במה עגולה שתכליתה לא ברורה עדיין לחוקרים. ליד הבמה נמצאו סירי בישול ועצמות בעלי חיים, מה שעשוי להעיד כי היא שימשה לפולחן. המבנה המיוחד, בצורת כף רגל, מעיד שהאתר נבנה עם כוונה רעיונית. יש בו מסלול, מעין דרך תהלוכות, המקיפה את הבמה. "הקפה טקסית של אתרים באמצעות תהלוכות היא אלמנט חשוב במזרח הקדום" אומר פרופ' זרטל, שהוסיף כי מקור המונח 'חג' בלשונות השמיות הוא במילה 'חוג', שמשמעותה סיבוב או הקפת מקום. מכאן שהממצא החדש שופך אור על משמעות המושג 'חג' בעברית. המתחם השני נתגלה ליד מושב יפית, השלישי ליד מושב משואה. עוד שני מתחמים שצורתם דומה אך לא זהה, נמצאו בנחל תרצה ובהר עיבל. זרטל סבור שמדובר בחמישה מתחמים שנבנו על ידי בני ישראל, זמן קצר לאחר כניסתם לארץ כנען. הוא מסתמך על העובדה שחמשת האתרים נבנו באותה תקופה, על כך שחמישתם פזורים על מסלול הכניסה לארץ ישראל, המתואר בספר יהושע, ועל העובדה שבמתחם בהר עיבל נמצא בעבר מזבח ולידו שרידים של בעלי חיים שנשחטו שחיטה כשרה. למה כפות רגלים?
המילה גילגל מוזכרת במקרא 39 פעמים. גילגל הוא אתר או מחנה, שהקימו בני ישראל עם כניסתם לארץ כנען. על פי התיאור במקרא האתרים החדשים עשויים להיות גילגלים. אך העובדה שנבנו בצורת כף רגל, מרמזת על משמעות עמוקה ומרחיקת לכת מזו. פרופ' זרטל משער שלרעיון הזה הייתה השפעה ישירה על עיצוב המתחמים שנתגלו, וכי השפעה זו עשויה להעיד על כך שבני ישראל אכן נכנסו לארץ כנען ממצרים. על מנת לבסס את ההשערה הוא פונה למקרא. "המקרא מתייחס לכף הרגל מאות פעמים. כף הרגל מסמלת בעלות על טריטוריה, את הקשר בין העם לארץ ואת ההבטחה האלוהית לבעלות העם על הארץ. בנוסף, לא פעם מומשלת הכנעת האויב לדריכת רגל. שיאה של התפישה החדשה, שחדרה מהספרות המצרית אל המקרא, הוא בדימוי המקדש לרגל. המקדש מדומה למקום בו דורכת רגלו של האל". גילוי המתחמים, והתיאוריה הנלווית אליהם, מציעים מערכת חדשה להבנת מושגים המוכרים לנו. משמעות המושג 'רגל', למשל, מוכרת לנו כחג ("שלושת הרגלים"). עתה, ניתן לפרש אותה כרגל פיסית. יתכן שבדורות הראשונים לישיבתם של בני ישראל בארץ כנען, היה העם עולה למתחמים שנבנו בצורת כף רגל, על מנת לסמל את השליטה בארץ, ומכאן המושג "עלייה לרגל". יתכן שרק לאחר הקמת המקדש בירושלים, כ-200 שנה לאחר בניית המתחמים, הפכה המילה רגל למילה נרדפת לחג. קיומם של מתחמי פולחן בהם נחגגו חגי ישראל לפני בניית המקדש, עשוי גם להסביר למה ירושלים לא נזכרת בספר דברים.

נכתב ב - 26/10/2011 20:37:33

המשך

אנו יודעים כיום על חמישה אתרי פולחן בצורת כף רגל: 1- ביד'ת א-שעב נמצא מערבית לארגמן. נתגלה בשנת 1989. מתחם בסדר גודל של 14 דונם (190 מטר אורכו ו-80 מטר רוחבו). נמצאו בו ממצאים רבים מתקופת ההתנחלות ועל פי הממצאים היה המקום בשימוש מאות בשנים. 2 - המתחם השני קטן יותר רק 5 דונם מערבית למושב יפית. 3 - המתחם השלישי נמצא ליד משואה אך חלקו הגדול נפגע על ידי ערוצו של ואדי מסטרה שסחף חלק גדול מהאתר. 4 – אל עונוק – אתר עשיר מאוד בחרסים ובולט בו המספר הרב של חרסים שסומנו בנקבים או חרותות – סימנים אופייניים לתקופת ההתנחלות בנחלות מנשה וצפון אפרים. 5 - אתרים בסמוך להר עיבל – לכולם צורה אופנית של כף רגל.
נכתב ב - 26/10/2011 21:09:35

איתן -

סדרת הטיולים שלך מעוררת התפעלות : המקומות, הנושאים, התמונות, ההסברים - כל הכבוד !
נכתב ב - 26/10/2011 22:02:00

גלריה מדהימה

הרבה כבוד ותשבוחות לך איתן
שעליך נאמר בספר משלי כב- "חזית איש מהיר במלאכתו לפני מלכים יתייצב"
נכתב ב - 27/10/2011 09:45:45

מסכים עם הרוב

הטענה של קנוהל היא שבתנך חברו מספר אתוסים יחד, חלקם ממקור מצרי. צריך לזכור שישראל של אותה תקופה היתה תחת שלטון מצרי עד לפלישה האשורית, כמוגדר בהסכם קדש בין המצרים לחיתים. בנוסף, גם אם מקבלים את זיהוי האתרים של פרופ' זרטל כפשוטם, אין כאן עדות כלשהי לסיפור יציאת מצרים, כפי שאין בשקיעת הים השחור בבחינת עדות לנכונות סיפור תיבת נח.
נכתב ב - 27/10/2011 10:11:37

גלריה נהדרת

ובאשר לויכוחים ההיסטוריים שתסיימו את הויכוח אדאג שתקבלו את הדעה השולטת כיום בקרב ההיסטוריונים
נכתב ב - 27/10/2011 12:02:01

אין דעה שולטת :)

יש הבדלי גישה מהותיים בין אלו הרואים בתנך ספר מפתח ויוצאים מנקודת הנחה שהכתוב בו נכון לבין אלו המתבססים על עובדות בשטח ומתייחסים לתנך כחלק ממכלול העדויות הכתובות, שחלקן נכון וחלקן האחר מקורו באתוסים של עמים שונים באזור.
אגב, הפניה למאמרי אדם זרטל:
http://adamzertal.co.il/keysites.htm
http://adamzertal.co.il/articles/adam_zertal/sandal.pdf
המאמר השני מוקדש לתצורת הסנדל של המתחמים.
נכתב ב - 27/10/2011 12:11:13

יש רגלים לדבר...

נהניתי מהתמונות-איזה יופי- וגם מהדיונים התאורטיים - כל הכבוד לאיתן הבלתי נלאה.
נכתב ב - 27/10/2011 23:41:06

איתן

אין מילים, ממש מרגש מחדש לראות את התמונות שלך שכל אחת מהן היא פוסטר בפני עצמו ולחוות את המסלול מחדש. תודה על טיול מיוחד במסלול מדהים ביופיו כרגיל מבית מדרשך!!!
נכתב ב - 28/10/2011 00:44:00

ללא מילים


איתן- תמונות מקסימות שממחישות כל רגע קסום בטיול הזה, היה באמת משובח
תודה לעפרה וניקול ששיכנעו אותי להצטרף, תודה לציקו על הטרמפ המושלם וכמובן תודות לך איתן על טיול נפלא ומיוחד כל כך ותודה נוספת לכל החברותא היה פשוט כף

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר