נכתב ב - 16/10/2006 23:52:54
47
130
האם יש צורך לטפל או להחליף את השמן במעצורים הידראולים? אם כן לאיזה שמן וכיצד עושים זאת?
נכתב ב - 17/10/2006 00:41:43
88
914
את נוזל הבלמים אין צורך להחליף. אם יש נזילה - צריך להוסיף נוזל. סוג הנוזל משתנה מיצרן ליצרן וצריך להקפיד להשתמש בנוזל שהיצרן קבע.
"יש רק שני דברים אינסופיים: היקום, והטיפשות האנושית. ולגבי אינסופיותו של היקום אני כלל לא בטוח" אלברט אינשטיין
נכתב ב - 17/10/2006 08:29:20
47
130
נכתב ב - 17/10/2006 08:31:13
34
227
עד כמה שידוע לי, היצרן דורש החלפת שמן כל שנה (לפחות AVID).
נכתב ב - 17/10/2006 12:09:46
88
914
AVID לא דורשת כזה דבר... מי מכר לך את זה ?
"יש רק שני דברים אינסופיים: היקום, והטיפשות האנושית. ולגבי אינסופיותו של היקום אני כלל לא בטוח" אלברט אינשטיין
נכתב ב - 17/10/2006 13:36:30
32
214
אלי ג' צודק בהחלט.
השמן ההידראולי שנמצא במערכת הינו מינרלי ואינו מיועד לשימוש נצחי. אך עם זאת, ההחלפה אינה תדירה.
כל יצרני המעצורים משתמשים בנוזל הידראולי מסוג DOT 4 או 5.1 (3 כבר שייך להיסטוריה), למעט Shimano, העושים שימוש בשמן מינרלי רגיל.
מאחר וכל הנוזלים הם מינרליים, אורך חייהם מוגבל. זאת משם שהנוזל מתחמצן וסופח לחות עם הזמן.
התוצאות: -הנוזל נדחס בבלימה (מה שלא אמור לקרות). -הנוזל מחתמם מהר יותר בבלימות מאמוצות (בגלל הלחות שנספחה). -צמיגות הנוזל נפגעת - תחושה "עצית" של ידית הבלימה.
כיצד ניתן לדעת האם נדרשת החלפת נוזל? ניתן לפתוח את תא-העודפים שבסמוך לידית ולראות האם צבעו השתנה בצורה מהותית (הנוזל של שימנו בצבע ורוד-שקוף). או, ליתר בטחון, לרענן את הנוזל פעם בשנה-שנתיים, ליתר בטחון. העלות מזערית. וכמובן, לא לשכוח לבצע ניקוז אויר למערכת בסיום התהליך.
אפי.
נכתב ב - 17/10/2006 14:37:23
88
914
אהלן אפי, כמה הערות. א. אני עומד מאחורי דברי: שום יצרן כולל AVID אינו דורש החלפת שמן כל שנה נ ק ו ד ה. לכן אלי אינו צודק בהחלט. ב. לא נכון שכל היצרנים למעט שימנו משתמשים בנוזל מסוג DOT. מגורה (ואולי גם דגמים ישנים של קנונדייל) משתמשים בנוזלים משלהם. ג. לא ידוע לי על התחמצנות של נוזל בלמים. (למיטב ידיעתי כל נוזלי הבלמים המודרניים חסינים מתופעה זו) כן ידוע לי על ספיחת מים, תופעה שאופיינית יותר למדינות שהתברכו במזג אויר קצת יותר רטוב ממדינתנו השחונה... באקלים הישראלי, ספיחת מים משמעותית לא אמורה להתרחש אלא אם מערכת הבלמים ממש אינה תקינה. ד. מי שרוצה - שיחליף כל שבוע, כל חודש, כל עונה. זה פשוט אינו הכרחי, ובוודאי לא נדרש על ידי שום יצרן! ה. הכלל הנכון והפשוט במקרה זה כמו בהרבה מקרים אחרים: If it works - dont fix it ולמי שאינו דובר ספרדית: אם הבלמים שלך עובדים כשורה - אל תחליף נוזל בלמים... ו. אם הבלמים שלך אינם פועלים כשורה (ולא משנה אם זה אחרי שבוע, חודש, שנה או יובל) - ייתכן שאת הסיבות היא התיישנות של נוזל הבלמים, ואז יש בהחלט מקום להחליפו.
"יש רק שני דברים אינסופיים: היקום, והטיפשות האנושית. ולגבי אינסופיותו של היקום אני כלל לא בטוח" אלברט אינשטיין
נכתב ב - 17/10/2006 14:55:12
32
214
נכתב ב - 17/10/2006 14:58:58
88
914
עם זה אני לא יכול שלא להסכים.
ובכל מקרה אפי, תמיד היית ותמיד תהיה הגורו הטכני שלי.
(דוגה רץ להחליף שמן בבלמים - אפילו שהם בכלל מכניים)
"יש רק שני דברים אינסופיים: היקום, והטיפשות האנושית. ולגבי אינסופיותו של היקום אני כלל לא בטוח" אלברט אינשטיין
נכתב ב - 17/10/2006 15:05:22
32
214
dugalgali, אתה מוזמן לקרוא, לדוגמא, את הוראות האחזקה של Shimano לבלמים מסדרת Deore: http://cycle.shimano-eu.com/media/cycling/techdocs/en/bikecomponents/DiscBrakeSystem/SI-8C60H_v1_m56577569830563528.pdfתחת הכותרת Mineral Oil Replacement Preiod. ומעט רקע בקצרה: מערכות הבלימה ההידראוליות המותקנות כיום באופניים מגיעות מעולם הרכב. שם נעשה שימוש גם כן בנוזלים הידראוליים, מסוג DOT. מלבד נוזל סיליקוני סינטטי בשם DOT 5, שאר ה- DOTs הינם מינרליים (3,4,5.1). שמן הידראולי מינרלי מתחמצן, ולכן מאבד את תכונותיו (זאת בניגוד לשמן סינטטי, שיתרונו העצום הוא בשמירה על תכונותיו לאורך זמן). תהליך של התחמצנות נוצר כתוצאה מקירור וחימום לסירוגין. כמו כן, לחות נספחת לשמן וגורעת מיכולותיו, מה גם שנקודת הרתיחה שלו יורדת (ככל שזו גבוהה יותר - כך השמן בעל כור גבוה יותר לשימוש במאמצים. אמנם הסיכוי לרתיחת הנוזל ההידראולי באופניים הוא מזערי, אך איכות הנוזל תרד בכל אופן, ויחד עם זאת גם תכונותיו תיפגענה). וכלל חשוב: בבלמים, ובמערכות בטיחות בכלל, לא משתמשים בכלל If it works - Don't Touch it. פשוט מטפלים עפ"י הוראות היצרן. אשמח לשלוח לך מספר מאמרים בנושא שמנים הידראוליים מעולם הרכב. אגב, גם שם מומלץ לבצע רענון לנוזל ההידראולי בכל שנתיים. אפי.
נכתב ב - 17/10/2006 15:18:10
88
914
קראתי כתוב:
Mineral oil replacement period
It is recommended that you replace the oil inside the reservoir tank if it becomes severely discolored.
"מומלץ להחליף את שמן הבלמים אם צבעו משתנה בצורה חמורה"... כלומר - אם צבעו משתנה אחרי שבוע - להחליף. ואם אחרי עשר שנים - להחליף.
אני חוזר ועומד מאחורי שני העניינים העיקריים שכתבתי: שום יצרן (שאני מכיר) אינו דורש להחליף את השמן כל שנה (או אחרי כל תקופה אחרת לצורך העניין). אני אלחם עד מוות על זכותך להחליף את השמן מתי שאתה רוצה ואפילו כל שבוע - אבל אין בכך שום צורך, ובוודאי שלא דרישה !
אגב, החלפתי את השמן בבלמים המכניים שלי ועכשיו האופניים נוטים טיפה ימינה. מקווה שזה יסתדר לבד. אם לא - אני בא אליך שתסדר לי !!!!!!!!!!!
"יש רק שני דברים אינסופיים: היקום, והטיפשות האנושית. ולגבי אינסופיותו של היקום אני כלל לא בטוח" אלברט אינשטיין
נכתב ב - 17/10/2006 15:22:01
32
214
dugalgali,
פה קבור הכלב...
ומתי משתנה צבעו של השמן? (רמז: כשהוא מתחמצן וסופח לחות).
אפי.
נכתב ב - 17/10/2006 15:30:06
88
914
בהחלט. וזה יכול לקרות כל חודש או כל עשר שנים.
אני לא רוצה להיכנס לווכוח איתך לגבי ההבדל בין נוזל בלמים במכונית החשוף לטמפרטורות מטורפות ביחס לאופניים, ולשאלה אם נוזלי בלמים באופניים מתחמצנים וסופחים לחות בתנאים נורמליים או לא.
אבל בדבר אחד אני נאלץ להתעקש: שום יצרן כולל AVID אינו דורש החלפת הנוזל כל שנה או כל תקופה אחרת.
אני חושב שדעתך האישית ברורה בעניין ואני מכבד אותה. כידוע לך, גם לי יש את השגעונות שלי לגבי החלפת רפידות ושרשרת הרבה לפני הזמן. רק שאני לא מנסה להפוך את זה לנוהל מחייב לגבי כל העולם...
"יש רק שני דברים אינסופיים: היקום, והטיפשות האנושית. ולגבי אינסופיותו של היקום אני כלל לא בטוח" אלברט אינשטיין
נכתב ב - 17/10/2006 15:44:12
32
214
אכן היצרן לא נקב במועד מדוייק להחלפת הנוזל ההידראולי, אך הנסיון מלמד שהנוזל לא מחזיק שנים רבות, בוודאי לא עשר שנים. היצרן הסתפק בלציין שנדרשת החלפה כאשר הנוזל מתבלה (משנה את צבעו).
אבל: מה קורה, לגדוגמא, בשרשרת? גם שם היצרן לא נוקב שיש להחליף שרשרת בכל מספר ק"מ מסויים (1,500 ק"מ או כל מספר אחר). אלא, היצרן מסתפק בלציין שחשוב להחליף שרשרת, או חלקים ממנה כאשר היא מתבלה .
אז... האם נשתמש בשרשרת 10 שנים כי היצרן לא נקב במועד מדוייק להחלפה?
נקודה למחשבה.
אפי.
נכתב ב - 17/10/2006 15:54:35
88
914
דוגמה מצויינת.
ועכשיו, לאור הדוגמה הזאת, אם אלי יכתוב שלפי ההוראות של שימנו צריך להחליף שרשרת כל שנה אתה גם תכתוב שהוא לגמרי צודק ??
"יש רק שני דברים אינסופיים: היקום, והטיפשות האנושית. ולגבי אינסופיותו של היקום אני כלל לא בטוח" אלברט אינשטיין
נכתב ב - 17/10/2006 16:01:05
34
227
חיפשתי וחיפשתי ביסוס כתוב למה שכתבתי ולא מצאתי.... אני ממש לא זוכר איפה קראתי את זה, אבל אני די משוכנע שקראתי המלצה כזו. מי שימצא את זה בכתב, יזכה ממני לתמר מהג'ול ו4 שקדים טריים ברכיבת הבוקר הבא.
נכתב ב - 17/10/2006 16:03:52
נכתב ב - 17/10/2006 16:05:09
88
914
תקשיבו ותקשיבו טוב: מי שימצא ולא יגלה לאלי יזכה ממני לשני תמרים מג'הול ו-20 שקדים טריים והאמר ג'ל טעם אספרסו !!!
"יש רק שני דברים אינסופיים: היקום, והטיפשות האנושית. ולגבי אינסופיותו של היקום אני כלל לא בטוח" אלברט אינשטיין
נכתב ב - 17/10/2006 16:43:39
45
951
אפי לפחות אותי שכנעת !
בדבר כמו בולמים שאחראים לבטיחות לא ממש כדאי לחכות לסימני אזהרה שיכולים להיות מאוחרים מדי
תמיד בוחר בדרך הקשה, או ליתר דיוק התלולה
נכתב ב - 17/10/2006 16:45:20
88
914
צודק. בעיקר שאתה הולך להתחתן עכשיו. ואני אומר ליתר ביטחון תחליף כל חודש. לא יועיל - לא יזיק.
"יש רק שני דברים אינסופיים: היקום, והטיפשות האנושית. ולגבי אינסופיותו של היקום אני כלל לא בטוח" אלברט אינשטיין
נכתב ב - 17/10/2006 16:50:22
45
951
דוגה לא צריך ללכת לקיצוניות אני בטוח שאפשר למצוא איזה טווח בטיחות בין חודש לעשר שנים
תיכף תגיד שגם טיפול 10000 ברכב, אפשר לעשות כל 50000 כי סתם אומרים לנו לעשות אותו קודם, ושגם זה חלק ממזימת סחיטה
אבל עזוב, כבר גיליתי מזמן שאותך בלתי ניתן לשכנע...
תמיד בוחר בדרך הקשה, או ליתר דיוק התלולה
נכתב ב - 17/10/2006 16:56:37
88
914
כל הכניסה שלך לוויכוח הזה שנגמר מזמן היתה מיותרת וניראה שכל מה שרצית זה לעורר אותו...
ואם לא הבנת - הוויכוח היה אם חברות הבלמים מחייבות להחליף את השמן כל שנה. מה שאני טענתי זה שהן לא מחייבות ואפילו לא ממליצות להחליף אותו כל שנה אלא רק כשהוא מתקלקל. (אותו דבר אגב אפשר להגיד על הידיות - גם אותן מומלץ להחליף כשהן מתקלקלות...) אז מי שרוצה להחליף ידיות או נוזל בלמים כל שבוע, חודש, או כל שנה, - שיבושם לו. רק שלא יטען שזה חובה מטעם היצרן...
קפיש ?
"יש רק שני דברים אינסופיים: היקום, והטיפשות האנושית. ולגבי אינסופיותו של היקום אני כלל לא בטוח" אלברט אינשטיין
נכתב ב - 17/10/2006 17:57:10
45
951
לא ניסיתי לעורר שום דבר אמרתי לאפי שאותי הוא שכנע ! (אני מקווה שאת דעתי לפחות תסכים שאני יודע בלעדייך) ועכשיו אני אכן אזכור לבדוק את זה אחת לתקופה
זה שחברות הבלמים לא נוקבות בזמן מדוייק (אלא "רומזות" לכך בבקשתן לבדוק את צבע השמן, בדיוק כפי שאפי הסביר), לא אומר שאין זמן כזה בכלל, כפי שאתה מתעקש לטעון
תמיד בוחר בדרך הקשה, או ליתר דיוק התלולה
נכתב ב - 17/10/2006 18:14:00
88
914
אלי טען ש -AVID מחייבת להחליף נוזל בלמים כל שנה. אפי טען שאלי לגמרי צודק.
שניהם טעו.
ואם אלי או אפי היו כותבים שלדעתם מומלץ להחליף שמן כל תקופה (חודש, שנה, שנתיים) - אז בוודאי שלא היה וויכוח. איש איש ודעתו. למרות שזה קצת מוזר להמליץ להחליף משהו כל שנה. גם צמיגים הם עניין בטיחותי - ומחליפים אותם כשהם נשחקים או נקרעים ולא "כל שנה" ויש עוד הרבה דוגמאות...
ואגב - אם כל כך חשובה לך הבטיחות אני ממש ממש לא ממליץ לך להתעסק בעצמך עם נוזל הבלמים !!! בניגוד לאפי לדוגמה, אם אתה תחליף לבד את נוזל הבלמים יש לי הרגשה ש"הבעיה הבטיחותית" של רטיבות בנוזל הבלמים תתגמד...
אז אם מה שלקחת מהדיון הזה זה שצריך לבדוק את הצבע של נוזל הבלמים מפעם לפעם ואם הוא השתנה בצורה חמורה מומלץ להחליף אותו, אני שמח. אבל קח בחשבון שאם יחדרו מים לנוזל הבלמים שלך אז הרבה הרבה לפני ש"צבע הנוזל ישתנה בצורה חמורה" אתה תרגיש שהבלמים שלך לא מתפקדים טוב, ואני מניח שאתה תעשה מה שעושה כל רוכב נורמלי ותיקח אותם למכונאי שאתה סומך עליו שיבדוק היטב מה הסיבות לכך, ואם הוא יחליט שצריך להחליף נוזל אז תחליף...
מבחינתי הדיון הזה הסתיים אבל האחרים מוזמנים להמשיך אם בא להם.
"יש רק שני דברים אינסופיים: היקום, והטיפשות האנושית. ולגבי אינסופיותו של היקום אני כלל לא בטוח" אלברט אינשטיין
נכתב ב - 17/10/2006 18:20:57
45
951
דוגה בוא נעשה את זה פשוט זה מה שהבנתי מדבריו של אפי ובכלל לגבי ברקסים א. אם הברקסים לא יגיבו טוב, אני אקח את אופני לבדיקה בלי קשר לצבע. זה לא קשור לדיון פה וזה ברור לכולם ב. אחת לתקופה, בוא נניח שנה, אני אבקש שיבדקו אותם ויחליפו שמן ליתר בטחון. את זה למדתי מכאן ג. הכל ייעשה אצל אילןMB וצוותו המסור, שם אני מטפל באופני כי בזה ברור שאני לא מתכוון לטפל בעצמי, בדיוק כפי שאמרת (מסכים איתך אם זה לא ברור)
יש אישור?
לא ברור לי למה אתה מתעקש כל כך להוכיח שהם טעו ואתה צדקת ? תסתכל על הודעתי הראשונה פה, לא התייחסתי אלייך או לויכוח עצמו. פניתי לאפי ואמרתי שאותי הוא שכנע לעשות החלפה בכל מקרה מדי פעם. האם גם לזה אני צריך אישור ממך?
או בקיצור. עזובות'ך באמאש'ך
לסיכום, אני חושב, גם אם לדעתך זה זניח ולא נכון, שזה בהחלט דיון חשוב, שכדאי שהרוכבים ילמדו ממנו שכדאי לבדוק את השמן אחת לשנה או שנתיים אפילו, בלי קשר לבעיות שמתעוררות. את התקופה כל אחד יבחר לעצמו. אני די בטוח אגב שבלי בקשת הרוכב בעקבות בעיה כלשהי, באף חנות לא יבדקו את זה ביוזמתם
תמיד בוחר בדרך הקשה, או ליתר דיוק התלולה
נכתב ב - 17/10/2006 18:48:16
88
914
סייקו אני בטוח שהמון אנשים קראו את הדיון הזה ביני ובין אפי ולמדו ממנו משהו. רק אחד (שלא אנקוב בשמו מפאת שאני מחבב אותו) החליט להיות שופט ולספר לעולם כולו "מי שכנע אותו" כאילו זה חשוב למישהו מי שכנע את מי... למעט את מי שרואה בדיון הזה איזו תחרות שיש בה מנצחים...
ואני מתעקש להוכיח שצדקתי - פשוט כי לעובדה שצדקתי יש חשיבות מעשית. למה? זה לא היה דיון תיאורטי. זה היה דיון מאד מעשי. אי עומד לחלוטין מאחורי מה שכתבתי, ואם לא אעמוד על זה אז ייתכן שהרבה אנשים שהבלמים שלהם בני שנה והנוזל בהם תקין לחלוטין יקומו מחר וילכו למכונאי להחליף את הנוזל, פעולה מיותרת לחלוטין! זה במקרה הטוב. במקרה הרע הם ינסו לעשות את זה בעצמם מה שבאמת עלול להיגמר לא טוב...
בבלמים תקינים שפועלים היטב - לא נוגעים. בלמים לא תקינים או שאינם פועלים היטב - צריך לבדוק אצל מכונאי מוסמך ולתת לו להחליט מה להחליף ומה לא. וזה לא כל שבוע ולא כל חודש ולא כל שנה ולא כל שנתיים אלא מייד כשזה קורה!
ואם אתה לא סומך על המכונאי שלך שיבצע את הבדיקות הנדרשות - תחליף מכונאי ולא נוזל בלמים...
"יש רק שני דברים אינסופיים: היקום, והטיפשות האנושית. ולגבי אינסופיותו של היקום אני כלל לא בטוח" אלברט אינשטיין
נכתב ב - 17/10/2006 19:01:46
2
14
הוא צודק ב 100 עכוז.
אני לא מפה. אני משם.
Gott mit Uns - סלקום מסרטן אותך.
נכתב ב - 17/10/2006 19:17:28
45
951
לא אמרת שסיימת? זה עדיין מה שאני חושב ואל תסלף את דעותי ותגיד לי להחליף מכונאי. המכונאי יבדוק ברגע שתהיה בעיה והדבר שאתה לא מסכים איתו הוא שלפעמים כדאי לבדוק גם בטרם צצה לה הבעיה !
כנראה שהנושא כל-כך רגיש אצלך שאתה קופץ כל פעם שמסכימים עם מישהו שלא חושב כמוך. אתה יכול להמשיך ולכתוב כמה שאתה רוצה לא טענתי בשום מקום שאני שופט ולא התייחסתי בכלל לדברייך. קראתי את הדיון ואמרתי לאפי שהשתכנעתי לעשות כמו שהוא אומר, בגלל שהוא הסתמך על ידע ושכנע אותי, זכותי המלאה לחזק את דבריו. למה אתה חושב שזה תחרות ביניכם וישר נעלב? הצגתם שתי טענות מנוגדות וכל אחד ייקח את זו שמתאימה לו
או שאסור עכשיו להביע דעה שונה ממך??
תמיד בוחר בדרך הקשה, או ליתר דיוק התלולה
נכתב ב - 17/10/2006 19:56:00
88
914
אתה באמת לא הבנת. הוויכוח לא היה בין שתי דעות. אלא על עובדות. האם חברות הבלמים מחייבות להחליף נוזל כל שנה (או בכלל כל תקופה) או שלא...
אני מניח שהוויכוח הזה נגמר מזמן ואתה היחיד שעדיין לא קלט את זה...
בהחלט היה לי חשוב להראות שצדקתי בוויכוח הזה כי כאמור יש לזה השלכות מעשיות כלפי כל מי שקורא את הפורום ושואב ממנו מידע, ומעבר לכך יש השלכות נוספות כמו אחריות היצרן.
ואם העובדות ברורות וברור לך שלחלוטין שאין שום חובה (ואפילו לא המלצה של היצרן) להחליף נוזל בלמים כל תקופה - אז אני את שלי עשיתי. ואתה כמובן רשאי לעשות מה שאתה רואה לנכון - ואם תחליט לבדוק את נוזל הבלמים כל יומיים ולהחליפו כל שבוע - אני האחרון שיעצור אותך.
"יש רק שני דברים אינסופיים: היקום, והטיפשות האנושית. ולגבי אינסופיותו של היקום אני כלל לא בטוח" אלברט אינשטיין
נכתב ב - 17/10/2006 22:19:00
56
690
סתם מתוך הMANUEL של מגורה: MAGURA Brake Oil
disc brakes use a transmission medium low viscosity mineral oil the biodegradable MAGURA ROYAL BLOOD Contrary to DOT brake fluid the MAGURA ROYAL BLOOD does not irritate human skin or strip the paint of your frame Moreover it does not absorb water like DOT and does not have to be changed regularly.What sounds unbelievable is a fact you can use your brakes over years without having to touch them except brake pad change
נכתב ב - 28/12/2020 19:23:23
0
1
מה ההבדל בין שמן ברקס של שימאנו למאגורה כלומר אים אני ימלא שמן של שימאנו במגורה או שמן של מגורה בשימנו מה יקרה ולמה ומה הוא סוג השמן השלישי ובמה טקטרו משתמשים ???
|