נושא: איך הולך העניין הזה של ההילוכים- אשמח להסבר ממישהו מנוסה

רד לסוף השרשור
facebook
נכתב ב - 17/05/2019 10:28:51
תאריך הצטרפות
16/05/2019
נושאים
2
תגובות
1
רוכב/ת מתחיל/ה
התחלתי ללמוד לרכב עצמאית השנה בגיל 23. בהתחלה דרך אופני השכרה עד שרכשתי מספיק ביטחון ויציבות ורכשתי לעצמי אופני כביש של MARIN ב1,500 ש"ח. מערכת הילוכים של שימאנו.
לא הבנתי עד הסוף כמה דברים לגבי ההילוכים, קניתי בחנות מקצועית ואמרו לי שזה בסדר גם לרכב כל הזמן על הילוך אמצעי אם אני לא הכי מסתדר עם זה, אבל אני כן מנסה להבין. קראתי הרבה מידע באינטרנט וראיתי סרטונים לגבי העברת הילוכים תקינה, אך עדיין יש לי שאלות.
אז ככה: אם הבנתי נכון, הגלגלי שיניים הקדמיים נקראים 'פלטות' (יש לי 3 כאלה) והגלגי שיניים האחוריים נקראים פשוט 'גלגשי"ם' (יש לי 8 כאלה). 
1) השיפטר השמאלי אחראי על העברת הפלטות מקדימה והשיפטר הימני אחראי על העברת הגלגשי"ם מאחורה. לחיצה על הכפתור בשיפטר מבפנים החוצה, גורמת לעבור לגלגל או פלטה נמוכים יותר, ודחיפה של הידית בשיפטר החוצה פנימה גורמת להעברת לפלטה או גלל שיניים גדולים יותר. בעצם התפעול של השיפטרים הוא אותו דבר גם לגבי הפלטות וגם לגבי הגלגשי"ם. אני צודק?
2) העניין של על איזה הילוך אתה נמצא זה כמה כוח אתה מפעיל על גלגלי האופניים בעזרת הדיווש, אם אתה בעלייה אז כדי שהדיווש יהיה אפקטיבי יותר צריך שהשרשרת תהיה על הגלגל שיניים האחורי הקטן ביותר,  ,'הילוך נמוך'. ומה לגבי הפלטות מקדימה? צריך להיות בעלייה על הפלטה הגדולה ביותר? כי אם אני על הקטנה ביותר אז אין מספיק מתח לשרשרת.
3) הבנתי שיש מה שנקרא הצלבות וזה לא טוב כי זה הורס את השרשרת ויותר מזה, וזה גם קרה לי, שהשרשרת פשוט נתקעת. הכוונה שהשרשרת יושבת בצורה אלכסונית מדי, למשל שמקדימה השרשרת על הפלטה הקדמית הקטנה ביותר ומאחורה גם על הגל"ש הקטן ביותר. הבנתי שבגלל שיש יותר גלג"שים מאחורה מאשר פלטות מקדימה אז אם למשל אתה רוצה להוריד הילוך אז צריך להוריד 2 מאחורה ואז 1 מקדימה. ויש לזה טיימינג מאוד מדוייק כדי שהשרשרת לא תיפול/תיתקע. אני צודק?
4) בהמשך לסעיף הקודם, ההילוך לפי מה שהבנתי זה בעצם "יחס העברה" בין הפלטה מקדימה לגלג"ש האחורי, והוא צריך להיות פרופורציונלי, שתהיה התאמה בין הפלטה מקדימה לגלג"ש מאחורה אחרת השרשרת תיתקע/תיפול. כמו שכבר רשמתי זה לא ברור לי, אם אי אפשר להיות להיות על הפלטה הכי קטנה והגלג"ש הכי קטן, כי אין מספיק מתח לשרשרת,או על הפלטה הכי גדולה והגלג"ש הכי גדול כי אז השרשרת מתוחה מדי ויכולה להיקרע, אז בתכל'ס אי אפשר לנצל את כל ההילוכים של האופניים, 8*3=24, אז למה בכל זאת נקרא שיש 24 הילוכים?

תמיד יש עוד מה ללמוד