נושא: הפטנט שהפך אופני כביש סורולו לסופרטנקר ...

רד לסוף השרשור
facebook
נכתב ב - 02/07/2018 20:34:17
תאריך הצטרפות
09/05/2010
נושאים
147
תגובות
1656
עבור טיפוס תלול - החברים לרכיבה כינו את האופנים -  סורוולו סופרטנקר ...
 
במקור אופני הסורוולו היו אופני כביש תחרותיות , מאוד אגרסיביות בתאוצה ...
היו  עם גרופ פול דורה אס  גלגלי קרבון בורה אולטרה לב שימנו - משקל 7 ק"ג למידה 54 ...

הקומבינה שלי הפכה אותם לאופני טיפוס קירות בכפרים ....
 
את הרעיון  לקחתי מג'ירו  2011  כתוצאה מטיפוס לזנקולין העליה הקשה בז'ירו ...
 דיוויד מילר רוכב אנגלי מקצועני בזמנו בקבוצת  
Garmin-Cervelo 
רוכב עם קראנק דאבל שיש בו פלטה אובילת  וקסטת שטח  11-36

המכנופן  של הקבוצה שלו 
Garmin-Cervelo 
עשה בשבילו את הקומבינה עבור טיפוס הזנקולין (שנחשבת לעליה לקשה בג'רו לאופני כביש )
הורכב קסטה סראם שטח 11-36  יחס העברה  של 1.06 ...

לינק לכתבה
http://www.cyclingweekly.com/news/racing/giro-ditalia/the-easier-way-up-zoncolan-millars-36-sprocket-51877
 
השתלשלות הדברים אצלי  ...
מסוף 2010 התחלתי את התחביב הממכר שלי טיפוס קירות ועליות מיוחדות ותלולות מעבר לסטנדרט המקובל בארץ ...

הייתי זקוק ליחס העברה קל באופני כביש  ומצאתי את עצמי מסתובב עם טריפל 52/42/30 וקסטות 27 ו 28 
הטריפל עבד בסדר למרות הסרבול ובעזרתו  טיפסתי מקומות אמתניים , שגלגלי אופני כביש מעולם לא היו שם 
חרשתי את הכפרים התלולים  ביותר דיר אל אסד , אם אל פחם  וכו' ...
 
שראיתי את הכתבה על מילר  נדלקתי ברעיון  לעשות אותו דבר ,.

הרכבתי קראנק דאבל  דור אייס מדור קודם  53/39 עובד מושלם עם שילוב  קסטת שטח 11-36  ומעביר ארוך .
לאופנים הנ"ל יש 2 סטים של גלגלים מאביק עלית שפיצים מפלדה   ומאביק 
SL שפיצים מאלומיניום רחבים יותר
משקל האופנים עלה ביחס למקור ב כ 650  גרם  היום כ 7.6 ק"ג  ... 

 מצורף תמונה של אופני הסורולו  האופנים האלו משמשים לטיפוס תלול וקירות
 סורוולו סופרטנקר - 
הקומבינה הזאת יכולה  לטפס כל קיר אפשרי במידה ומכונית גם עולה ... 
בנוסף כל עליה - גם את הקשות ביותר באלפים  ...

אחד היתרונות על גרופ  טריפל או , גרופ  קומפקט באותו יחס העברה  כ 1.06
הסורוולו קומבינה  עובד יותר טוב -  קשה לי להסביר את הפלא ... 
אבל אחד הסיבות כנראה 
זה כמות השיניים שהשרשרת מסתובבת ...
בטריפל    30/28  =  58 שיניים
בקומפקט 34/32  =  66  שניים
בדאבל     39/36  =  75 שיניים.
 
בעבר היו  ניסיונות לעשות קומבינה  כזו באופני כביש  אבל זה לא עבד תקין
הפטנט בסה"כ פשוט  זה שילוב חלקים מתאם ומותאם  כולל כיוון הילוכים  ....

אריה סדובניק 

חיים בשביל לרכב רוכבים בשביל לחיות
נכתב ב - 04/07/2018 00:23:47
תאריך הצטרפות
06/04/2006
נושאים
78
תגובות
3934
מעל 35000 ק'מ בגרופי
אריה, לא הבנתי מה הפלא, לא מבין את הטבלה של כמות השיניים שהשרשרת מסתובבת.

לחופש נולד
נכתב ב - 04/07/2018 00:47:23
תאריך הצטרפות
03/09/2005
נושאים
25
תגובות
1719
יורם, אין שום פלא. כותרת בומבסטית ללא כיסוי. טכנאות ברמה הכי בסיסית. ברמה של טכנאי מתחיל חוזש ראשון בעבודה.

נכתב ב - 04/07/2018 10:40:31
תאריך הצטרפות
09/05/2010
נושאים
147
תגובות
1656
רוב החברים בפורום גרופי הם רוכבים  בשטח זה קצת קשה להבין  מה המשמעות של הקומבינה ...

באופני כביש גרופ  מנוע  וגיר ( פלטות בקראנק  וקסטה )  הם  ביחס העברה כפול ויותר מאשר בשטח
בשנים האחרונות הסטנדרט קומפקט וקסטה 11-28  שהיחס הקל זה 34/28 = 1.21
בעבר יחס העברה בכביש היה כבד יותר 39/25-27  יחס כ 1.5-1.44

בתמונה שלי בכרטיס מעלה עקרבים מ 2006  אני על 53/39 וקסטה 11-23  היחס הקל 39/23  יחס 1.7
מעלה עקרבים , אלפ דואז  אלו עליות  קשות  אבל  הם ממש לא ברמת הקושי כמו דיר אל אסד , עין קניא ,מעלה גולני 

הסורוולו עלו את המקומות  האלו ללא בעיה  ...
בגלל הגדלת יחס העברה מעבר לסטנדרט 39/36 = ל 1.08  שזה לדעתי נקודת האיזון בכביש .
 
הפלא שהסידור 39/36 באופני כביש  עובד הכי מושלם ויעיל בכל הספקטרום - אין בארץ אופני כביש כאלו
הצורה המוזרה של הגרופ ביחס לסטנדרט באופני הכביש  גרמה לגיחוך בהתחלה אצל המטפסים   
אבל שהמטפסים נתקעו  בקירות ונעצרו בתלול  נעלם הצחוק והלגלוג  לקונפיגורציה - קראנק גדול וקסטה גדולה ...

המטפסים החזקים והצערים שלא הצלחו לעלות  אמרו זה לא חוכמה יש לך סופרטנקר ולנו אין  ...
זה נכון היתרון הקטן ביחס העברה עמד לעזרי  בכל הקירות הקשים  והעליות המיוחדות ...

 
לגבי המספרים - כמות השיניים שהשרשרת מסתובבת
39/36 = 75 שינים  שהפרופורציה פלטת הקארנק עדיין יותר גדולה מגלגל השנים הגדול בקסטה

לצורך ההסבר אני הגזים בדוגמה גם פרופורציה של 11/10   זה אותו יחס העברה
אבל זה ממש לא יעבוד טוב שהשרשרת תסתובב רק על 21 שיניים .
זה ההסבר שלי ליעלות בסורוולו בתחום היחס הקל שיש יותר שיניים לשרשרת להסתובב

היום גם באופני שטח יש הרבה שיניים שהשרשרת מסתובבת אבל הפרופורציה קראנק קטן ביחס לקסטה
 
אני לא מכנופן במקצועי  החלק הטכני של הרכבה וכיוון זה לא העניין המרכזי  ...
החלק והעניין המרכזי ברעיון  זה להשקיע להסתכן   בדיקות , התאמת חלקים - לא הכול עובד

לקחת אופני מרוץ יקרות להחליף  : גלגלים  קראנק  קסטה מעביר, שרשרת להתאם כיוון הילוכים ...
זה השקעה כספית עם סיכון ...

בהמשך נראה את השוואת החלקים שהוחלפו ...

אריה סדובניק

חיים בשביל לרכב רוכבים בשביל לחיות
נכתב ב - 04/07/2018 13:46:30
תאריך הצטרפות
23/01/2009
נושאים
48
תגובות
579
אם אני מבין נכון,
אתה מדבר על שמירת אותו יחס העברה
רק עם גלגלי שיניים יותר גדולים מלפנים ומאחור.
במצב הזה-האורך הפעיל של השרשרת (החלק הנמתח, העליון) קצר יותר, 
יתכן שזה משפיע לטובה על יעילות הדיווש?
מעניין.

עדכון:  במחשבה שנייה, טעות שלי- החלק הפעיל של השרשרת לא קצר יותר.
בכל זאת מעניין אם יש השפעה כל שהיא על יעילות הדיווש.
 

הגמל לא רואה את דבשתו, והמואר לא רואה את הילתו.
נכתב ב - 04/07/2018 14:59:57
תאריך הצטרפות
09/05/2010
נושאים
147
תגובות
1656
להלל יקיר 
השרשרת מסתובבת ונוגעת ביותר שיניים ...
כמובן זה הסבר תיאורטי  והערכה  שלי אין לי הסבר אחר  לנ"ל  .

עובדתית זה עובד מושלם יותר טוב מהחלופות החדישות ביותר  ...
כמו קומפקט וקסטה כביש 11-32  כלומר 34/32 שזה אפילו יחס העברה 1.06 .
 
מצורף  2 תמונות עם החלקים  להשוואה 
בסורוולו  אופני המקור 
בסורוולו  סופרטנקר -  לאחר החלפת החלקים...

אחד הדברים החשובים בטיפוס תלול זה הרגשת הביטחון אסור להסס לרגע ...
הסורוולו סופרטנקר נתנו  לי את הרגשת הביטחון  שהכול אפשרי ...
 
אריה סדובניק

 

חיים בשביל לרכב רוכבים בשביל לחיות
נכתב ב - 16/07/2018 10:43:47
תאריך הצטרפות
09/05/2010
נושאים
147
תגובות
1656
עוד  אופני קירות  אופני כביש עם יעוד לטיפוס תלול

שלדת סגל מגנזיום  גרופ  כללי  שימנו 105  עם גלגלי שימנו ...
זה אותה קומבינה כמו הסורולו סופרטנקר- קראנק דאבל גדול 53/39 קסטה שטח  11-36

באופני כביש אין בארץ קומבינה כזו שעובדת מושלם  ...

אופני הסגל כבדות יותר מהסורולו  משקלם כ 8.3 ק"ג
אומנם שלדת המגנזיום זה הגירסה הקלה פחות מ 1 ק"ג  אבל גרופ שימנו 105 והגלגלים העלו את המשקל ...  
   
אופני הסגל האלו  עברו את כל מדורי הגיהינום בקירות התלולים בכפרים  עבדו ממש מושלם .
אבל השלדה בסוף לא החזיקה מעמד בלחץ ונשברה טוטאלוס  ( תמונות לשבר השלדה נצרף בהמשך )
 
בני דודים  בכפרים  חיבבו את הסגל מגנזיום יותר מהסורולו קרבון
הצבע  הכחול מטאלי  קלע בול לטעם שלהם  שמעתי הרבה פעמים את המילה סחטיין ...
 
אריה סדובניק

 

חיים בשביל לרכב רוכבים בשביל לחיות
נכתב ב - 16/07/2018 14:22:14
תאריך הצטרפות
12/08/2006
נושאים
428
תגובות
11304
פתח מעל 400 רכיבות
מעל 40000 ק'מ בגרופי
הפלא האמיתי הוא המוח האנושי שממציא תאוריות ומדמיין תוצאות מבחנים 
ככל שמתקרבים לגלגל הקטן בקסטה יעילות הדיווש נפגמת וזה בגלל החיכוך היותר גדול כשהשרשרת 
מתפתלת על גלגל קטן , כשתמדוד את הזווית שבין חוליה לחוליה כשהשרשרת על הגלג"ש תראה שככל שהגלג"ש קטן יותר 
ההטיה של חוליה מול חוליה גדולה יותר דהינו חיכוך לא רצוי וזווית המשיכה מייצרת ווקטור שלא לכיוון התנועה הרצויה 
מכאן המסקנה שרכיבה על סט גלגלי שיניים קטנים פחות יעיל ומייצר שחיקה בזבזנית 
אבל מכאן ועד להתעופף לחלל עם סופר טנקר הדרך ארוכה , כי ברגע שמתרחקים מהגלגשים הקטנים פערי השחיקה הולכים 
ומתמזערים , ז"א גלגלשים ענקים כבר לא משפרים באופן שעין ואוזן בלתי מזויינים יכולים להרגיש ומה שנשאר לנו זה יחסי העברה הבסיסיים.

שלב מסויים אורך השרשרת וגודל הגלג"שים יגדילו את המשקל הכולל והתחושות שירגיש הרוכב יבוססו על מצבו הספורטיבי העכשיו והמוטיבציה 
שרק אלוהים יודע בדיוק כיצד היא פועלת 
בכל אופן כוחה של המוטיבציה גדול ממה שאנחנו משערים . . . לרוב 

גילוי נאות , אני רוכב תמיד עם יחסי העברה נדיבים גם אם זה עולה לי בלהיות שונה ולא להתלהב [עדיין] ממערכת 1X11 וגם
לא מתלהב מגלג"ש פחות מ 11T בקסטה ,משתדל תמיד לרכב על גלג"ש יותר גדול בקסטה אם יחס ההעברה מאפשר זאת

"רוכב את עצמי לדעת" . . . . . . . . . . . . . . . . . . . הפרק האחרון בבלוג "סיוט במסלול הירקון" .
נכתב ב - 16/07/2018 18:28:23
תאריך הצטרפות
09/05/2010
נושאים
147
תגובות
1656
מסביר שוב את נושא  יחס העברה  באופני כביש  זה שונה מאוד מאופני שטח
באופני שטח היחס העברה הקל כ 0.65 בכל התצורות  טריפל, דאבל, ובודד...

באופני כביש  יחס העברה הקל הסטנדרטי הוא כ 1.2  34/28 

כדי להגיע ליחס העברה שאני יצרתי יש שיטות שונות של גרופ קראנק מול קסטה
בקראנק טריפל   - 30-28
בקראנק קומפקט - 34-32   
בקראנק  דאבל   -  39-36   
כל הקומבינציות האלו  יוצרים יחס העברה 1.06- 1.08 שזה קצת יותר קל מהסטנדרט

גם יחס שיניים 11-10 נותן יחס העברה די דומה אבל ברור לכולם שזה לא יעבוד טוב

בקומבינציה שאני יצרתי 39-36  זה עובד יותר טוב מהקונבנציות האחרות  ( טריפל או קומפקט )

אין לי הסבר אחר מאשר השרשרת מסתובבת על יותר שיניים כנראה יש גם  נקודת איזון בגודל .

יכול להיות שיש גם השפעה פסיכולוגית  אצלי וגם אצל מטפסים נוספים שבדקו את האופנים ...
שני זוגות האופנים האלו עלו קירות  אמתנים שלא הגיוני לעלות באופני כביש  ...

מצורף תמונה  מסוף אל ג'בל הקיר המפורסם של דיר אל אסד  (  800 מ' 18% - 20%  ממוצע )
המטפסים הטובים  ניסו  לא עלו באופני כביש  את אל ג'בל - למעט עם האופנים שלי ...

ברור  לכולם  שיחס העברה גם הבדל קטן עוזר הרבה  ביחס לסטנדרט המקובל בכביש ...
האופנים האלו נותנות את האופציה הזו - יחס העברה 1.08 זה האיזון בין כוח לסל"ד לגבי טיפוס תלול בכביש ...

הסברתי בתגובה קודמת  לגבי השם סופרטנקר 
השם ניתן לאופנים ע"י חברים - בגלל שהאופנים  עלו כל עליה וכל קיר ...

מטרת  הפוסט לא להראות סתם אופני כביש יש שפע של  דגמים טובים  ...
אלה להראות קומבינה מיוחדת
אופני כביש אחרות בקונפיגורציה לשימוש טיפוס תלול אין לאף אחד בארץ  אופני כביש כאלו
לכן אני מיצג אותם בפוסט בפורום ...

אריה סדובניק 

 

חיים בשביל לרכב רוכבים בשביל לחיות