• Groopy
  • Epic2017
  • Groopy
  • Groopy
Groopy

מורה הילוכים חלק שני

מורה הילוכים

חלק שני ולא אחרון: אחזקה וכיוון של מערכת ההילוכים

נועם וקסמן



כללי:
כתבה זו, מטבע הנושא בו היא עוסקת, היא כבר יותר טכנית, מסובכת ומסועפת.
בכתבה אדבר על פעולות שהן לא יומיומיות ולכן, למרות שהעניינים יכולים להיראות פשוטים (לדעתי הם כלל לא), קחו בחשבון שהתעסקות עם מערכת ההילוכים מן הסוג שיוסבר כאן, בדרך כלל נעשית על ידי מכונאי אופניים ודורשת ניסיון עם המערכות.
מי שמרשה לעצמו "לשחק" בתחום הזה לבד, עשוי למצוא את עצמו גם גורם נזק במקום לתקן. לכן, קראו את הדברים בעיון והפעילו שיקול דעת לגבי השימוש בהם.
ההמלצה שלי היא לבצע את הדברים שכתובים פה פעם ראשונה תחת עינו הפקוחה של מישהו שמנוסה מעט יותר מכם בנושא. כך תוכלו ללמוד את הנושא בצורה נכונה יותר.
אני מבקש להודות לכל מי שעזר לי בבדיקת הכתבה ונתן עצות איך לשפר אותה.

באופן כללי:
מערכת ההילוכים מורכבת ממספר מרכיבים:
1 שיפטרים
2 כבלי הילוכים
3 מוליכי הכבלים
4 מעבירי הילוכים
5 ווסתים (רגולאג'ים) בנקודות מפתח האחראים על כוונון עדין של מתיחת הכבלים בתוך המוליכים.
תחילה נסקור בקצרה את כל אחד מן הרכיבים ואז ניכנס לעומק.

שיפטרים:
באופניים בעלי הילוכים, השיפטרים החלו את דרכם עוד כידיות המחוברות ישירות למעביר. אט אט, הם עשו את דרכם לכיוון הכידון, נעזרים בכבלים בניהם לבין מעבירי ההילוכים, עד שבאופני ההרים המודרניים, ניתן למצוא אותם על הכידון.
בניגוד לדעה הרווחת,השיפטרים הם הרכיב הכי משמעותי והכי מורגש במערכת ההילוכים. הרבה יותר מן המעבירים עצמם.

כבלים ומוליכים:
הכבלים והמוליכים הם זיווג משמיים. מכיוון שחשוב התרגום המדויק של מתיחת הכבל על ידי השיפטר לתנועתו התקינה של המעביר, ומכיוון שאין אפשרות לחבר ישירות בין השיפטרים למעבירים, נעים הכבלים בתוך מוליכים. הכבלים עצמם עשויים מסיבי פלדה (נירוסטה) השזורים לחוט אחד.
התוצאה היא כבל חזק מאוד וגמיש שיכול לתפקד גם כאשר חלק מסיביו קרועים.
המוליכים יכולים ללבוש צורה הנעה בין חתיכות פלסטיק/מתכת שבתוכן תעלות, לבין אותם מוליכים שחורים שאנו מכירים היום. המוליך המודרני הסטנדרטי בנוי משכבה חיצונית פלסטית אשר מאפשרת לו גמישות, שכבת ביניים שעשויה מסיבי פלדה הרצים לאורכו של המוליך ונותנים לו את היכולת להתנגד למתיחת הכבל ואחרונה חביבה- שיכבה טפלונית פנימית שאחראית על הפחתת החיכוך בין הכבל לפנים המוליך.
בצירופי כבלים/מוליכים שם המשחק הוא חיכוך- ככל שהכבל והמוליך טובים יותר, כך החיכוך קטן יותר. מכאן קטן גם המאמץ שאנו צריכים להשקיע במתיחת הכבלים (בעזרת השיפטרים) וכך גם עומס העבודה של קפיצי המעבירים אשר אחראים על משיכת הכבל חזרה כאשר השיפטר משחרר אותו.
שלושה גורמים עיקריים גורמים לחיכוך יתר בכבלים:
* לכלוך שנכנס למרווח בין הכבל לחלקו הפנימי של המוליך.
* סיבובים חדים מידי וסיבובים בכלל של המוליכים.
* אורך גדול מידי של המוליכים המאפשר להם גמישות יתר.

מעבירי הילוכים:
כמי שאחד מתחביביו הוא לשפץ אופניים ישנים, אני יכול להגיד לכם שלא הרבה השתנה בעולם הזה מצד אחד, ומצד שני הכול השתנה.
מצד אחד, המעבירים היום עובדים בדיוק על אותם עקרונות כמו המעבירים הישנים ביותר ומצד שני אין דמיון כמעט בין החומרים ורמות הדיוק שאליהם מגיעים מעבירים חדשים. המעבירים גם די דומים זה לזה באופן הפעולה שלהם.
במעבירים אחוריים אנו מוצאים הבדלים של יחסי מתיחה/תנועה בין חברות סראם ושימאנו אבל פעולה בסיסית זהה של המעביר (זו הסיבה שלא ניתן לערבב בין מעבירים אחוריים של סראם ושימאנו, סראם הוציאו שיפטרים שמתאימים ליחסי המתיחה שדורשים מעבירי שימאנו, אך הם לא נפוצים פה).
השונה היחיד המוכר לי הוא מעביר ה- Rapid Rise של שימאנו, שעובד באופן הפוך ממעביר רגיל ונקרא, לכן, "מעביר הפוך".
המעבירים הקדמיים של סראם ושימאנו דומים ביחסי המתיחה/תנועה שלהם ולכן אפשר לשלב. למרות זאת קיימים כמה סוגים של מעבירים המיועדים לכיווני כניסה שונים של הכבל. הכבל יכול לבוא מכיוון הציר המרכזי, או מכיוון הצינור העליון ובהתאם המעבירים נקראים מעבירים במתיחה תחתונה ומתיחה עליונה.
בגלל הרצון להפוך את המעבירים לקלים ככל האפשר, בגלל רמת הדיוק הנדרשת ובגלל עומס העבודה הגדול עליהם, מעבירים רגישים במיוחד למכות ונוטים לפתח בעקבותן חופשים אשר פוגעים בדיוק שלהם. אנו נעסוק רבות בכיוון המעבירים ובהסבר עליהם במהלך הכתבה.

ווסתים -רגולאג'ים:

הווסתים הם בעצם ברגים חלולים במסווה. תפעולם מתבסס בדיוק על העקרונות של הברגת ושחרור בורג (הברגה- עם כיוון השעון, שחרור- נגד כיוון השעון).
הווסתים משמשים מצד אחד כתושבות למוליכים ומצד שני כברגים חלולים שבתוכם עובר הכבל. עקב כך, שחרורם יביא להגדלה אפקטיבית של אורך המוליך ולמתיחת הכבל.
העיקרון נכון לכל הווסתים שנמצא במערכת ההילוכים והבלימה (למי שמשתמש בבלמי וי או בבלמים מכאניים).
את הווסתים ניתן למצוא על השיפטרים- במקום שבו יוצאים מוליכי הכבלים מהשיפטר וכן במקום בו נכנס המוליך למעביר האחורי במעבירי שימאנו (למעט סדרת הShadow החדשה).
לכבלי ההילוכים ולמוליכים יש נטייה להיעשות רפויים יותר עם הזמן. לכן כל צעד שאזכיר הכולל כיוון כבל ראשוני צריך להתחיל בכך שהרגולאג' מוברג פנימה כמעט עד הסוף (מינוס חצי סיבוב) כדי לאפשר לנו למתוח את הכבל בהמשך חייו.
מכאן, שזה רק עניין טבעי שכאשר מתקינים כבלים ומוליכים חדשים יש למתוח את הכבלים אחרי זמן מה.

סראם/שימאנו:
בכתבה זו אנסה לתת במה לשתי החברות הללו, ייקח הקורא בחשבון את העובדה שיש הבדלים בצורת העבודה של המערכות ולכן יש לשים לב באיזו מערכת עוסקים.

מעביר קדמי:
בתמונה ניתן לראות מעביר של סראם.
באופן עקרוני מעבירי שימאנו דומים למעבירי סראם למעט מיקום ברגי H ו-L שהוא הפוך בדיוק.
למרות השוני, כיוון ה- H וה-L מתבצע בהם בצורה זהה ויפורט בהמשך
1. מיקום נכון:
כאשר אנו מתייחסים למיקום נכון של המעביר אנו מתייחסים לשני צירים: גובה המעביר ויישור כלוב המעביר כלפי הפלטות.
גובה נכון של המעביר הוא כאשר מרחקה של הפלטה החיצונית של הכלוב מגלגל השיניים הגדול בקראנק, כאשר היא מעל לגלגל השיניים הגדול, נע בין 1 ל-3 מ"מ.
היישור הנכון הוא כאשר כלוב המעביר מקביל בדיוק לפלטות, כאשר מסתכלים עליו מלמעלה.

2. מתיחת הכבל:
התהליך צריך להתבצע כאשר המעביר נמצא על הפלטה הקטנה.
בהנחה שלא מדובר בהתקנת מעביר חדש, נתחיל את התהליך בכך שנבדוק האם הכבל מתוח כאשר השיפטר מועבר להילוך הכי קל וכאשר הרגולאג' שמותח את הכבל נמצא כמעט במצב כמעט הכי רפוי שלו (מוברג עד הסוף פנימה- עם כיוון השעון, וחצי סיבוב החוצה). מיקומו של בורג עיגון הכבל יכול להיות שונה בין המעבירים השונים. כדי למתוח את הכבל, נפתח את בורג עיגון הכבל ונמתח מעט בעזרת היד את הכבל. בעזרת היד השנייה נסגור את הכבל ונבדוק כי הוא מספיק מתוח.
מתח נכון הוא כאשר הכבל במצב הזה לא נשאר רפוי כאשר מזיזים אותו ימינה או שמאלה.

3. הגבלות:
באופן כללי יש לציין כי ברגי ההגבלה- L ו-H משמשים רק כדי להגביל את תנועת השרשרת כך שלא תיפול מחוץ לקראנק או לקסטה לברגים אלו אין שום תפקיד בכוונון העדין של ההילוכים שיוסבר בהמשך, ואין לגעת בהם אם השרשרת לא נופלת.

כיוון בורג LOW:
בורג L משפיע על הגבלת המעביר כאשר הוא נמצא על הפלטה הקטנה של הקראנק.
במצב הזה, כאשר השרשרת נמצאת על הפלטה הקטנה של הקראנק ועל הגלגל"ש הגדול בקסטה נכוון את בורג ה-L.
הברגתו בכיוון השעון תביא לתנועת כלוב המעביר כלפי הפלטות הגדולות יותר בקראנק והברגתו נגד כיוון השעון תביא לתנועת הכלוב כלפי השלדה.
המטרה היא להביא את הפלטה הפנימית של הכלוב למרחק הקטן ביותר האפשרי מן השרשרת, כך שעדיין לא תיגע בה.

בתרשים בצד ימין ניתן לראות כיוון בורג L בשימאנו ובצד שמאל, כיוון בורג L במעביר של סראם.
מקור: מדריכים טכניים באתרים של סראם ושימאנו


כיוון בורג HIGH:
בורג H משפיע על הגבלת המעביר כאשר הוא נמצא על הפלטה הגדולה של הקראנק.
במצב הזה, כאשר השרשרת נמצאת על הפלטה הגדולה של הקראנק ועל הגלגל"ש הקטן בקסטה נכוון את בורג ה-L. את השלב הזה נוכל לבצע רק לאחר הידוק נכון של כבל המעביר והעברה לפלטה הגדולה באמצעות השיפטרים.
הברגתו בכיוון השעון תביא לתנועת כלוב המעביר כלפי הפלטות הקטנות יותר בקראנק והברגתו נגד כיוון השעון תביא לתנועת הכלוב כלפי זרוע הפדל הימנית. המטרה היא להביא את הפלטה החיצונית של הכלוב למרחק הקטן ביותר האפשרי מן השרשרת, כך שעדיין לא תיגע בה. בתרשים בצד ימין ניתן לראות כיוון בורג H בשימאנו ובצד שמאל, כיוון בורג H במעביר של סראם.
מקור: מדריכים טכניים באתרים של סראם ושימאנו


4. כיוון עדין:
הרבה פעמים קורה שהשרשרת מתחככת בכלוב המעביר באחד מן המצבים הקיצוניים של ההילוכים בקסטה (גלגל הכי גדול או גלגל הכי קטן). במצב כזה,
ובהנחה שבדקנו שכלוב המעביר מקביל לגמרי לפלטות של הקראנק, נעביר לפלטה האמצעית ולגלגל"ש הכי גדול בקסטה. אחרי שהעברנו, נקרב את הפלטה הפנימית של הכלוב למרחק מינימאלי מן השרשרת בלי שתיגע בה. את זה נעשה בעזרת משחק עם הווסת (רגולאג') של השיפטר השמאלי כמו שמופיע בתרשים הבא. סיבובו עם כיוון השעון ירפה את הכבל ויזיז את כלוב המעביר לעבר הפלטה הקטנה, סיבובו נגד כיוון השעון ימתח את הכבל ויזיז את כלוב המעביר לעבר הפלטה הגדולה.

הגיע הזמן לצאת לסיבוב.
הדבר הראשון שנבדוק הוא היעדר רעש במצבי הקיצון של הקסטה כאשר השרשרת נמצאת על הפלטה השנייה. במידה ויש רעש, נווסת בעזרת הרגולאג'. אם הוויסות לא עובד לנו, ייתכן שכלוב המעביר לא מקביל לגמרי לפלאטות בקראנק.
הדבר הבא שננסה: כאשר השרשרת על גלגל"ש אמצעי בקסטה, ננסה להעביר לפלטה הכי גדולה/קטנה. במידה והשרשרת נופלת מגלגלי השיניים נבריג כרבע סיבוב עם כיוון השעון את בורג ה- H/L (מה שרלוונטי- בהתאמה לפלטות). אם השרשרת מסרבת לעלות/לרדת לפלטה הגדולה/קטנה נשחרר את בורג ה- H/L (בהתאמה)כרבע סיבוב נגד כיוון השעון.
שימו לב- יש להעביר הילוכים בצורה נכונה (בכתבה הקודמת) כדי להגיע לכיוון אופטימאלי. העברה עם כוח יכולה לגרום לשרשרת לא לעלות לפלטה הגדולה או ליפול לציר המרכזי בעת העברה לפלטה הקטנה.


1 מתיחת הכבל:
התהליך צריך להתבצע כאשר המעביר נמצא על הגלגל"ש הקטן ביותר של הקסטה.
בהנחה שלא מדובר בהתקנת מעביר חדש, נתחיל את התהליך בכך שנבדוק האם הכבל מתוח. מיקומו של בורג עיגון הכבל יכול להיות שונה בין המעבירים השונים. כדי למתוח את הכבל תחילה נביא את הרגולאג'ים למצב הכי רפוי שלהם(פחות חצי סיבוב) על ידי סיבוב עם כיוון השעון.
שימו לב כי ברוב מעבירי שימאנו (למעט מעבירי SHADOW החדשים) קיים גם רגולאג' בנקודת הכניסה של המוליך למעביר). לאחר ש"איפסנו" את הרגולאג'ים נפתח את בורג עיגון הכבל ונמתח מעט בעזרת היד את הכבל. בעזרת היד השנייה נסגור את הכבל ונבדוק כי הוא מספיק מתוח. מתח נכון הוא כאשר הכבל במצב הזה לא נשאר רפוי כאשר מזיזים אותו ימינה או שמאלה.
את שלב המתיחה אין צורך לבצע אם הכבל כבר מתוח מספיק כאשר המעביר נמצא במיקום הנכון ואם הרגולאג'ים לא מתוחים עד הסוף כך שאין מרווח תמרון.

כאן צץ גם "כוכב" חדש של שימאנו- המעביר ההפוך (Rapid Rise). מכיוון שהקפיץ של המעביר ההפוך עובד ההיפך, נבצע את מתיחת הכבל כאשר המעביר נמצא על הגלגל"ש הגדול ביותר של הקסטה.

2 מיקום נכון:
כאן אנו צריכים לשמור על מרחק מספיק בין גלגלי השיניים של הקסטה ובין הפולי (גלגל שיניים בכלוב המעביר) העליון.
עקרונית, מצב שבו הפולי כאילו יושב על הגלגל"ש (קורה לרוב בגלגל"ש קטן) מעיד על כך שהשרשרת ארוכה מידי או שיש להדק מעט (עם כיוון השעון) את בורג המתיחה של המעביר (בתמונה הבאה):

3. הגבלות:
כיוון בורג HIGH:
בורג H משפיע על הגבלת המעביר כאשר הוא נמצא על הגלגל"ש הקטן של הקסטה. במצב הזה, כאשר השרשרת נמצאת על הפלטה הגדולה של הקראנק ועל הגלגל"ש הקטן בקסטה נכוון את בורג ה-H.
יש להביא למצב בו הפולי העליון שיושב על כלוב המעביר ימוקם בדיוק מתחת לצידו הימני של הגלגל"ש הגדול בקסטה. סיבוב בורג H עם כיוון השעון יביא לכך שהפולי ינוע לעבר גלגלי השיניים הגדולים יותר.
סיבוב הבורג נגד כיוון השעון יביא לכך שהפולי ינוע לעבר הדרופאאוט.

כיוון בורג LOW:
בורג L משפיע על הגבלת המעביר כאשר הוא נמצא על הגלגל"ש הגדול של הקסטה. במצב הזה, כאשר השרשרת נמצאת על הפלטה הקטנה של הקראנק ועל הגלגל"ש הגדול בקסטה נכוון את בורג ה-L.
יש להביא למצב בו הפולי העליון שיושב על כלוב המעביר ימוקם בדיוק מתחת לאמצע הגלגל"ש הגדול בקסטה. סיבוב בורג L עם כיוון השעון יביא לכך שהפולי ינוע לעבר גלגלי השיניים הקטנים יותר.
סיבוב הבורג נגד כיוון השעון יביא לכך שהפולי ינוע לעבר השפיצים. בתרשים בצד ימין ניתן לראות כיוון בורג H+L בשימאנו ובצד שמאל, כיוון בורג H+L במעביר של סראם. מקור: מדריכים טכניים באתרים של סראם ושימאנו:



4 כיוון עדין:
לאחר שכיוננו את ההגבלות אנו יכולים לגשת לכיוון העדין של המעביר. נתחיל מן הגלגל"ש הקטו ביותר
אחורה (או הגלגלש הגדול במעביר הפוך) והפלטה האמצעית קדימה. כאשר הגלגל האחורי באוויר, נפדל קדימה ונדחוף את המנוף הגדול של ידית ההילוכים קדימה (או את ידית הבלם למטה- בהילוכים משולבים-STI) בצורה המינימאלית המספיקה כדי להעביר הילוך. בסראם העניין פחות בעייתי ומורגש טוב יותר בגלל יחסי ההעברה אבל בשימאנו מאוד קל לדחוף את המנוף מעט מעבר לנקודת ההחלפה ו"לעזור" למעביר להעביר הילוך.
במצב שדחפנו מעט מעבר, והשארנו את האגודל במקום (לא החזרנו אותה אחורה) אנחנו בעצם "עוזרים" למעביר, גם אם הוא לא מכוון לגמרי. לכן אפשר גם לבצע תנועה מהירה מאוד עם האגודל כדי לא "לעזור" למעביר.
כאשר כל המערכת תקינה אז ההילוך צריך להיכנס מייד למקום. אם יש צורך בכוונון וההילוך לא נכנס למקום מייד אז נמתח מעט את הכבל על ידי סיבוב אחד מן הרגולאג'ים (בשימאנו- על המעביר או בשיפטר, בסראם- בשיפטר) נגד כיוון השעון. נעשה זאת עד שההילוך יכנס בצורה חלקה (ללא רעשי גמגום בהילוך החדש) ונמשיך להילוכים הבאים.
אם המערכת חדשה ולא נגועה נמשיך עד הגלגל הגדול (הקטן- במעביר הפוך)בקסטה ונרד חזרה לגלגלים הקטנים(במעביר הפוך- נעלה לגדולים) , תוך כדי שאנו מוודאים שההילוך נכנס אחרי שנייה בערך. אם הוא מתעכב, נסובב את הרגולאג' מעט עם כיוון השעון(נגד כיוון השעון, במעביר הפוך).
העניין מתחיל כאשר המערכת לא חדשה והאוזן מעט עקומה או יש במעביר מעט חופש. בגדול, אוזניים עקומות הן האויב מספר 1 של העברת הילוכים. כאשר האוזן עקומה, ההילוכים ישתהו במקומם או שנקבל העברה לא אחידה ו"גמגום" של המעביר כאשר הוא מעביר חלק מן ההילוכים בסדר ואז פתאום מדלג על אחד הגלגל"שים.
במצב כזה אין ברירה אלא ללכת למכונאי וליישר את האוזן בעזרת כלי ייעודי.

5 הגיע הזמן לצאת לסיבוב.
רוב הבעיות יצוצו כאשר אנו יושבים על האופניים. במצב הזה, יכולים להיות שינויים קטנים בזוויות ועבודה מעט אחרת של הרכיבים. לכן נשתמש ברגולאג' כדי לכוון תוך כדי נסיעה את המעברים בין ההילוכים ובסיבוב ברגי ה-H/L עם כיוון השעון אם השרשרת נופלת לכיוון הדרופאאוט/השפיצים.

תקלות, תקלות ועוד תקלות!

הבעיה הכללית היא שכל תקלה דומה מאוד לתקלות אחרות וקשה לאבחן בניהן. כאן משחק תפקיד בעיקר הניסיון.

אופניים חדשים ואופניים שהוחלפו בהם מוליכים וכבלים:
כמו שנאמר כבר קודם, מערכת ההילוכים היא מערכת עדינה ביותר הרגישה למכות, חופשים ולחוסר דיוקים. זו הסיבה שאפילו באופניים שיוצאים מהחנות חדשים ומכוונים לגמרי, נמצא לפעמים שמערכת ההילוכים יוצאת מכיוון.
אותו דבר לגבי אופניים שבוצעה בהם החלפת כבלים ומוליכים. הסיבה היא שכבלי ההילוכים מתארכים מעט בפעמים הראשונות שמופעל עליהם מתח, עד שהם מגיעים לאורך עבודה. באותו עניין, גם המוליכים והסופיות "מתיישבים" במקום לאחר זמן מה. לכן, כאשר הוצאנו אופניים מן החנות סביר להניח שאחרי כמה שעות רכיבה נצטרך למתוח מעט את הכבלים (בעזרת הרגולאג'ים).
דבר נוסף שעלול לקרות באופניים חדשים הוא השתחררות ספונטאנית של בורג החווק של מעביר ההילוכים הקדמי. התוצאה שתורגש היא העברה לא טובה של ההילוכים קדימה. בד"כ הפיתרון הוא למקם את המעביר מחדש במקום כפי שהוסבר

שרשרת נופלת מן הפלטות/גלגל"שים הקיצוניים: יש לכוון הגבלות כפי שפורט.

חוסר כיוון כללי:
התקלה מתאפיינת ב"גמגום של המעביר האחורי ובהעברה לא חלקה וכן ברעשים בהילוכים הקיצוניים של הקסטה מכיוון המעביר הקדמי כאשר המעביר על הפלטה השנייה.
יש לכוון בעזרת הרגולאג'ים. אם לא מצליחים להגיע לכיוון מיטבי- מדובר בתקלה חמורה יותר- עיינו למטה.

אופניים שהוחלפה בהם שרשרת, אופניים שהשרשרת בהם מתחילה להתבלות:
פה הבעיה היא מעצבנת במיוחד מכיוון שמדובר בתקלה שנעה בין רעש עודף בגלגל"ש הגדול (מאחור) לבין חוסר יכולת מוחלט לכוון הילוכים.
כאן צריך לשים לב היטב למרחק בין הפולי העליון לגלגלי השיניים ולכוון בהתאם כמו שהוסבר קודם. מרחק קטן מידי/שרשרת ארוכה מידי לא מאפשרים מתיחה טובה של השרשרת ויוצרים בעיות בהילוכים.

אוזן עקומה:
אוזן עקומה לא קל לזהות ולא קל לתקן.
יישור מדויק של אוזן צריך להיעשות על ידי מכשיר ייעודי שלא קיים בכלינו כאשר אנו יוצאים לשטח.
כאשר האוזן עקומה (מה שקורה בד"כ בעקבות מכה שקיבל המעביר או עבודה שלו תחת עומס) אנו נראה שהפולים וגלגלי השיניים לא יושבים בדיוק על אותו ציר כמו גלגלי השיניים- כמו בתמונה.
התוצאה מבחינת ההילוכים תהייה חוסר יכולת לכוון את ההילוכים בצורה מדויקת תוך דילוג על גלגלש"ים מסוימים.
במקרה כזה יש צורך ליישר את האוזן. רצוי לעשות זאת בחנות. אם זה קורה בשטח, אפשר לתפוס את מעביר ההילוכים ובעזרתו לכופף מעט את האוזן.
פעולה זו לא מומלצת למי שלא מנוסה בכך, ועלולה לגרום גם לנזק למעביר ההילוכים.

מעביר "עצלן":
תקלה זו מתאפיינת בכך שהמעביר מעביר את ההילוכים בסדר כאשר הכבל נמתח (ז"א בדרך לגלגל"ש הגדול במעבירים רגילים ובדרך לקטן במעבירים הפוכים) אבל מתעצל בהעברת ההילוכים חזרה בכיוון השני- כאשר הכבל משתחרר.
במקרה הזה יש לבדוק תחילה עם הורדת מתח הכבל בעזרת הרגולאג' לא מסדרת את הבעיה ולא גורמת לבעיה בהעלאת ההילוכים בעת מתיחת הכבל.
במידה ולא הצלחנו לסדר את התקלה בעזרת כיוון עדין אז נבדוק את הדברים הבאים: האם יש חופש במעביר? בדיקה זו היא קשה מעט לתיאור ומוסברת בתמונה הבאה משמאל.
במידה ואין חופש במעביר הבעיה כנראה נעוצה בכך שיש רמה גבוהה מידי של חיכוך בתוך הכבלים עקב לכלוך, פרימת הכבל או כיפוף נקודתי של הכבל בתוך המוליך. במצב כזה, יש לבדוק מה לא תקין ולתקן. (יפורט כבר בכתבה אחרת).
חופש במעביר הקדמי:
את התקלה הזאת ניתן למצוא בעיקר במעבירים שמעבידים אותם בעומס גדול מידי.
בדרך כלל התקלה מתאפיינת בכך שלא מצליחים להגיע למצב שבו המעביר יוריד בצורה חלקה הילוך לפלטה הקטנה יחד עם זה שהשרשרת לא תיפול לתוך הקראנק תוך כדי ההורדה או אחריה. במקרה כזה, כאשר אנחנו עם הפנים לקראנק, והמעביר על הפלטה הקטנה, נאחז בכלוב המעביר ובעדינות ננסה לנענע אותו החוצה(אלינו) ופנימה.
חופש קטן במצב הזה הוא טבעי, אך אם מורגש חופש גדול סימן שהמעביר סיים את חייו.

שיהיה בהצלחה
May god be with you ....

שאלות ותגובות

נכתב ב - 25/02/2008 20:26:43

יפה מאוד

נועם ידידי כל הכבוד.
מאמר / מדריך מקיף, רציני וברור.

ברכותי
נכתב ב - 25/02/2008 21:48:23

כבוד נועם!

אתה תותח.
נכתב ב - 26/02/2008 06:37:57

מעולה!!!

נועם, ההסברים שלך מאירי עיניים. כל הכבוד על ההשקעה!
נכתב ב - 27/02/2008 07:46:24

יפה מאד

מה עושים כאשר המהלכים קופצים?
כאשר הם קפצו בפלטה האמצעית שחקתי עם הרגולאז ואז זה הסתדר אבל התחילו קפיצות כאשר הייתי על הפלטה הקטנה.
מה עושים ?ובמיוחד בשטח.
נכתב ב - 27/02/2008 07:51:43

איך ידעת ...?

לא, איני נוסע לחרמון :-)
בדיוק יצא לי מכיוון המעביר הקדמי
נכתב ב - 27/02/2008 08:18:21

כל הכבוד.

יופי של כתבה / מדריך.
ממש מובן וברור .
נכתב ב - 27/02/2008 09:49:27

יפה מאוד

נועם אתה באמת חושב שהחברה לא יודעים את כל התורה הזו ?
לפני כל טיול הם מכופפים את האוזן מוצאים את ההילוכים מכיוון משחקים ב- H ו- L רק כדאי שיוכלו לדבר איתך ! אתה הרבה יותר זול מפסיכולוג,פסיכיאטור ואו מכונפן שמוכר להם לוקשים :-))
נכתב ב - 27/02/2008 12:26:18

כנראה

שעוד לא קיבלת ממני אף פעם חשבון P:
נכתב ב - 27/02/2008 13:18:18

יש לי, יש לי, שאלה..

ראשית, שאפו ענק לנועם על הפרוייקט בכלל ועל כתבה זו בפרט.
שנית, נראה לי שלא אוכל לרכוב בחמשת החודשים הקרובים.
מה ההמלצה של המומחים לגבי אחסנת אופניים ללא שימוש לתקופה כה ארוכה.
תודה ולהתראות בשבילים בסביבות יולי 2008.
גדי
נכתב ב - 27/02/2008 13:23:10

פוליצר!

באמת ברור ויפה!
נכתב ב - 27/02/2008 16:51:45

מדהים!

כתבה מפורטת ביותר, כל הכבוד נועם!

רונן
נכתב ב - 27/02/2008 18:25:39

כל הכבוד

מתי שיעור מעשי?
נכתב ב - 27/02/2008 23:18:52

יפה ! , ומועיל

נכתב ב - 27/02/2008 23:58:38

ולהחליף חיתולים,

אתה גם יודע?
:-))
נכתב ב - 28/02/2008 08:28:05

לנעם - כבוד רב

באם אני אתקל בבעיה טכנית רצינית באיזה ג'הינום, הייתי פורץ בתפילה -
May Noam be with me....
(בכל מקרה, צילמתי את הכתבה - שומר אותה בתרמיל הרכיבה הקבוע שלי) תודה!
נכתב ב - 28/02/2008 18:17:27

נועם

גדול.
עוד כמה פרקים , ואת הזכויות לספר אני קונה...
נכתב ב - 29/02/2008 14:31:34

נועם- מצדיע לך

הסבר תכני ברמה מעולה.
מועיל מאוד והעיקר ברור לכל רוכב בעל מעט חוש טכני.
נכתב ב - 29/02/2008 20:01:02

נועם - אם תצמיח זקן

- תוכל לומר -
"בגרופי הקמתי את האקדמיה לאופניים"
נכתב ב - 01/03/2008 10:19:42

הילוכים קופצים

מה הגורם לתקלה כאשר השרשרת קופצת בין הגלג"ש בקסטה בעת עומס (אופייני להילוכי כוח)?
נכתב ב - 02/03/2008 00:18:55

עונה לך במסר כעת.

נכתב ב - 04/03/2008 23:29:29

כל הכבוד

מדריך רציני ומפורט ביותר. לא מצאתי טוב ממנו בכל האתרים האחרים העוסקים בנושאים טכנים. שאפו!!!
נכתב ב - 12/03/2008 21:03:01

בקשה לסיוע

ראשית תודה על הכתבה המדהימה בעומקה ובהסבריה הבהירים .שאלתי היא האם אתה מטפל (בתשלום כמובן) בהילוכים סוררים של כאלו שהאל התאכזר אליהם בתחום (כמוני) - יש לי מערכת שאיש כולל "מביני עניין רשמיים" לא הצליחו להבריא . אשמח לדעת ושוב תודה
נכתב ב - 15/03/2008 23:28:17

עניתי לך בפרטי

נכתב ב - 29/03/2008 18:57:33

נועם זה ממש תפור עלי

א. זכורני הידיים המוכשרות שלך שטיפלת בתקלות בציר המרסבא.
ב. כתבת מדריך ממש מעולה.
ג. יישר כוח ויירבו אנשים כמוך.
נכתב ב - 27/04/2008 23:00:00

הילוכים קופצים

הילוכים קופצים
מה הגורם לתקלה כאשר השרשרת קופצת בין הגלג"ש בקסטה בעת עומס (אופייני להילוכי כוח)?

אולי ניתן לפרסם כאן מה ניתן לעשות
במקום לשלוח בפרטי

תודה
נכתב ב - 28/04/2008 09:33:41

תשובה

לאחר החלפת שרשרת, קורה והשרשרת "מחליקה" על גלגלי השיניים הקטנים של הקסטה תחת עומס. ההחלקה היא בד"כ סימן לכך שהקסטה סיימה את חייה.
קורה גם, שכאשר ההילוכים לא מכוונים היטב, בשטח משובש ותחת עומס השרשרת מטיילת בין הילוכים. במצב כזה יש לכוון יותר טוב את ההילוכים ולוודא שהשרשרת מתוחה היטב.
נועם
נכתב ב - 06/05/2008 09:03:23

מעולה

עזר לי מאוד
נכתב ב - 20/05/2008 00:26:16

מעולה. תודה רבה

תודה רבה על מאמר ברור.עזר לי מאוד להבין את הבעיות שיש לי עם ההילוכים לאחר החלפת השרשרת.
נכתב ב - 11/06/2008 11:26:16

אין מילים

סחטייייייייייייין
נכתב ב - 30/07/2008 12:16:47

עץ הזית

מדהים חח ידידי
נכתב ב - 28/08/2008 17:05:03

תודה

עזר לי מאד
נכתב ב - 28/08/2008 17:05:09

תודה

עזר לי מאד
נכתב ב - 05/09/2008 21:21:24

תודה

בונה הסבר טוב ... :]
נכתב ב - 05/09/2008 21:21:28

תודה

בונה הסבר טוב ... :]
נכתב ב - 05/09/2008 21:21:32

תודה

בונה הסבר טוב ... :]
נכתב ב - 28/01/2009 20:18:01

תודה רבה

למדתי רבות
נכתב ב - 21/02/2009 14:48:10

כל הכבוד!!!

יופי שיש אחד שיושב ומוציא מהזמן היקר שלו ,מאמר מדליק שמסביר להדיוטים כמוני מה זה בכלל מערכת הילוכים באופניים,תחשבו על זה כמו להסביר למישהו בפעם הראשונה ממה מורכב מחשב ואיך להתקין מערכת הפעלה :-)
נכתב ב - 09/06/2009 21:08:33

הבדל עקרוני בכביש?

האם יש הבדל עקרוני עם מעביר אחורי כביש?
נכתב ב - 21/06/2009 13:18:20

לא ממש

הרגולאג'ים לפעמים יושבים במקום מעט אחר אך חוץ מזה אין הבדל קריטי.
נכתב ב - 11/08/2009 17:49:06

הילוכים קופצים בעומס

מנסיוני (אופניים חדשים) הדבר נגרם בגלל אוזן מעט עקומה. במקרה אחד הבאתי את האופניים לפאול (מכנו-בייק) ולאחר יישור האוזן התופעה נעלמה. במקרה אחר, הפעלתי לחץ ידני עדין על המעביר וזה הספיק כדי לישר את האוזן (זהירות! קל מאד לעקם אותה בכיוון השני).
נכתב ב - 19/08/2009 11:05:44

כתבה טובה

הייתי רק מוסיף כי בדיקת המרחק בין הפולי העליון מהגלגלשים בקסטה מתבצעת כאשר השרשרת נמצאת בפלטה הקטנה מקדימה.
נכתב ב - 25/08/2009 16:18:48

קסטה

אחרי כמה ק"מ מחלפים קסטה
נכתב ב - 26/08/2009 07:40:43

שאלה על הקסטה

כמה ק"מ אחרי מחליפים קסטה?
נכתב ב - 12/11/2010 08:17:00

איזה יופי של מאמר

איפה מוצאים את החלק הראשון ואת שאר החלקים שכנראה עתידים לבוא?
נכתב ב - 10/12/2010 14:56:21

ואפשר גם

http://www.youtube.com/watch?v=SjJfKO_tAo0
נכתב ב - 29/01/2011 20:58:00

תודה

כל הכבוד עזרת לי מאוד
נכתב ב - 13/02/2011 12:15:46

כל הכבוד

נכתב ב - 25/02/2011 19:42:47

תודה רבה

עבודה יסודית ומושקעת, תודה רבה על ששיתפת אותנו בידע הזה.
נכתב ב - 06/04/2011 11:41:28

אורך השרשרת ?

כיצד קובעים את אורך השרשרת ?
נכתב ב - 27/04/2011 10:24:22

תודה רבה !!!

שאפו על ההשקעה !

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר